an
door antoon1 Nov 18, 2011 om 11:02
Voeding & gezondheid

Vrijwaring

Wie kan mij een oplossing aanbieden in het volgende probleem: Ik heb familie waar ik door omstandigheden niets meer mee te maken wil hebben. 1 broer( de oudste ) is voortdurend bezig met schulden maken. Stel hij gaat het leven laten ( is inmiddels bijna 65 ), en hij laat schulden achter, wordt dat dan verhaalt op de overige familieleden?? Ik heb nog een broer en een zuster tussen ons in qua leeftijd.Ik ben dus de 4e op de rij. Ouders zijn helaas allang overleden. IK heb er dus geen enkele behoefte aan om de schulden te moeten betalen die de familie eventueel achter zou laten.

736 7 Rapporteer

robtien
door robtien - Nov 18, 2011 om 11:33
269 Antwoorden / 10 Vragen

dan zul je het bij de rechtbank moeten indienen dat op het moment van overlijden u geen afspraak doet op de erfenis er is daar een procedure van oe die heet weet ik zo niet. maar dan heeft u ook niks te zeggen over de inboedel en enz..

getty
door getty - Nov 18, 2011 om 11:45
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Heeft de betreffende broer zelf nog een echtgenoot en of kinderen?

Als dit het geval is, dan zullen die erven en niet de broers /zussen van uw broer.

tenormin
door tenormin - Nov 18, 2011 om 12:19
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=getty schreef op vrijdag 18 nov 2011, 11:45]Heeft de betreffende broer zelf nog een echtgenoot en of kinderen?

Als dit het geval is, dan zullen die erven en niet de broers /zussen van uw broer.

Lijkt mij niet, anders zou deze vraag totaal overbodig zijn. Tegen die tijd gewoon doen wat naitsoezn als advies geeft.

vladja
door vladja - Nov 18, 2011 om 12:37
8293 Antwoorden / 27 Vragen

1. Als broer partner of kinderen heeft (of kleinkinderen, indien 1 van de kinderen is overleden) dan erven zij.

2. Broer is alleenstaand (gescheiden/weduwnaar) zonder kinderen, dan erven de broers en zusters.

Als 2. het geval is, heb 2 keuzes.

Je kunt de erfenis verwerpen (dan mag je je nergens mee bemoeien en nog theelepeltje of fotoboek meenemen of zelf maar in zijn auto rijden, abonnement opzeggen etc.). Dat is alleen aan te bevelen als je zelf geen minderjarige nakomelingen (kinderen / kleinkinderen / achterkleinkinderen hebt). Bij verwerping schuift de erfenis namelijk door naar de volgende generatie en dan zitten die ermee. Alle meerderjarigen (jij en evt. nakomelingen) kunnen gezamenlijk in 1 keer de verwerping bij de rechtbank laten inschrijven. Dan hoef je maar 1x griffierecht te betalen. Doe dit vrij snel na het overlijden en wacht er niet te lang mee.

Je kunt beter beneficiair aanvaarden als je wel minderjarige nakomelingen hebt. Het beneficiair aanvaarden is beschreven in de eerder genoemde link. Ook beneficiair aanvaarden moet ingeschreven worden bij de rechtbank en griffiekosten moeten betaald worden. Dit moet je ook snel doen, want daarna kan en mag je pas enige actie ondernemen om iets te regelen betreffende de erfenis en de schulden.

Een "doorgeschoven" erfenis naar een minderjarige moet altijd beneficiair aanvaard worden (is wettelijk vastgelegd). Slechts in uitzonderlijke gevallen (zit in schuldsanering, failliet verklaard e.d.) kan een minderjarige een erfenis verwerpen, maar daarvoor moet je toestemming vragen aan de kantonrechter. Die beslist. De kosten voor dat verzoek komen voor rekening van aanvrager. Daarom is zelf beneficiair aanvaarden aan te raden.

Ga je voor die registratie dingen regelen, dan heb je de erfenis zuiver aanvaard. Dat wil zeggen je bent erfgenaam met alle lusten en lasten (schulden).

De enige actie, die je wel mag ondernemen voor het bezoek aan de rechtbank is zuiver en alleen de begrafenis regelen. Dat maakt je geen erfgenaam. Het is maar de vraag of schulden makende broer een uitvaartpolis heeft en of die voldoende dekking biedt voor de kosten van de uitvaart. Maar PAS OP, hij kan wel de polis hebben liggen, maar de verzekering kan afgekocht zijn om aan geld te komen. Dan is de polis uiteraard niet meer geldig. Blijkt - na een check - de polis nog wel geldig is, wat is er dan gedekt (in natura) of hoeveel geld zit er in. Elke stap buiten de polis levert vaak een gigantische "meerwerk"-rekening op.

Degene, die opdracht geeft aan de uitvaartondernemer is altijd aansprakelijk voor de volledige kosten. Hij/zij moet zelf maar zien of hij die kosten nog uit de boedel van overleden broer terug krijgt. Waarschijnlijk sluit hij aan in het rijtje van de schuldeisers. Hij/zij moet het dan ook zelf maar regelen met de achtergebleven familie om de kosten te delen.

Vladja

getty
door getty - Nov 18, 2011 om 13:29
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Lijkt mij niet, anders zou deze vraag totaal overbodig zijn. Tegen die tijd gewoon doen wat naitsoezn als advies geeft.

Erg kort door de bocht, u gaat er hier van uit dat iemand volledig op de hoogte is van wie wanneer wat erft. Om deze vraag juist te kunnen beantwoorden, moet je eerst zeker weten of er geen andere erven zijn.

naitsoezn
door naitsoezn - Nov 18, 2011 om 13:39
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=getty schreef op vrijdag 18 nov 2011, 13:29]
Erg kort door de bocht, u gaat er hier van uit dat iemand volledig op de hoogte is van wie wanneer wat erft. Om deze vraag juist te kunnen beantwoorden, moet je eerst zeker weten of er geen andere erven zijn.

Lijkt me eerlijk gezegd niet zo relevant; op het moment dat je niets erft, hoef je je ook geen zorgen te maken over schulden e.d.