va
door vanaalst1952 Dec 12, 2015 om 19:50
Voeding & gezondheid

Zorgverzekering

zou het niet handiger zijn als je in januari naar een ziekenhuis moet en je aanmeld bij de balie dat de receptie kan zeggen of ze wel of geen contract hebben met jouw zorgverzekeraar. dan ga je misschien wel voor niks naar dat ziekenhuis maar alles beter dan dat je na de behandeling zelf de rekening moet betalen.

938 9 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Dec 12, 2015 om 21:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat antwoord kunnen poli medewerkers je helemaal niet geven. Bovendien zou je dan zo'n vraag moeten stellen VOORDAT je een afspraak maakt.

costnix
door costnix - Dec 13, 2015 om 00:30
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Die moet u aan uw zorgverzekering stellen. Een medewerker van het ziekenhuis heft geen inzicht in de verzekeringen. Het zijn er veel te veel!

me
door mein33 - Dec 13, 2015 om 10:28
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@vanaalst1952,

Op de website van uw zorgverzekeraar staat aangegeven met welke instellingen zij een contract hebben afgesloten.

U kunt dus van te voren bekijken of u daar wel of niet terecht kunt, daar hoeft u geen hele reis voor te gaan maken.

Als u een "restitutiepolis" heeft, dan kunt u overigens overal terecht.

emcede
door emcede - Dec 13, 2015 om 11:05
960 Antwoorden / 4 Vragen

Nee, dat zou niet handig zijn! Als je dit belangrihk vindt moet je dit zelf uitzoeken VÓÓR je een afspraak maakt bij het ziekenhuis, NIET als je voor de al gemaakte afspraak binnenkomt. Dit is je eigen verantwoordelijkheid, niet die van de baliemedewerkers in het ziekenhuis (deels ook nog vrijwillgers misschien).

tijger1
door tijger1 Dec 13, 2015 om 14:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vrijwilligers aan de balie van een ziekenhuis?

Cookies
door Cookies Dec 13, 2015 om 14:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja ja, ook onder artsen zijn veel vrijwilligers;-)

tijger1
door tijger1 - Dec 13, 2015 om 14:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt op de site van uw zorgverzekeraar meestal via Zorgvinder uitzoeken of het ziekenhuis waar u naar toe wilt, gecontracteerd is voor uw polis.

edison
door edison - Dec 13, 2015 om 16:04
64 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, maar we sluiten zelf een verzekering af, dan wordt je uiteindelijk ook geacht de voorwaarden te kennen, want het rare is dat we dat voor onze autoverzekering vaak allemaal precies weten, maar de zorgverzekering wordt afgesloten en klaar voor een jaar....

akkerdistel
door akkerdistel - Dec 14, 2015 om 11:59
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Na het kijken op de site, vraag je het nog eens expliciet schriftelijk aan de zorgverzekeraar. Dit kan later altijd handig zijn bij de rechter.

aurora1
door aurora1 - Dec 14, 2015 om 19:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Die baliemedewerkers hebben wel wat beters te doen. Zoals al is gezegd: zelf vooraf bij uw eigen verzekering uitzoeken.

el
door elze30 - Dec 14, 2015 om 20:12
150 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ben het met TS eens, het ziekenhuis is VERPLICHT om de klant mee te delen of het ziekenhuis een contract heeft met de zorgverzekeraar. Dit moet niet bij een POLI gebeuren, maar bij de INSCHRIJFBALIE. Het ziekenhuis vraagt bij inschrijving om het BSN. Via dit BSN raadpleegt het ziekenhuis tijdens de inschrijving direct het VECOZO-systeem. Dat is het computersysteem dat gevoed wordt met de gegevens van alle zorgverzekeraars. Daarin staat de naam van de zorgverzekeraar, het type basisverzekering, en de aanvullende verzekering vermeld. Deze gegevens zijn BEDOELD om de zorgverlener kennis te geven van de rechten van de verzekerde. ( zo weet bijvoorbeeld de fysiotherapeut precies op hoeveel behandelingen de klant recht heeft).

Behalve dat de verzekerde zelf van te voren kan informeren naar de contractering ( zowel bij de eigen zorgverzekeraar als bij het ziekenhuis), MOET hij ook door het ziekenhuis geïnformeerd worden. Zelf informeren is niet gemakkelijk, omdat contractering vaak niet op ziekenhuis-niveau gebeurt, maar per specialisme.

Aangezien het ziekenhuis in staat is om de rekening naar het juiste adres te sturen ( naar de zorgverzekeraar OF naar de patient thuis), moet zij ook in staat zijn om dit vÓÓr de behandeling te doen.