Bot.13
door Bot.13 Feb 21, 2024 om 14:51
Vrije tijd & tuin

Ik denk er overna om een muziek studio te beginnen welk soort speakers?

Ik wil een thuis muziek studio beginnen maar weet niet wat voor soort speakers ik zou willen het is een kleine ruimte van 3 bij 3 iemand een idee?

1595 9 Rapporteer

Topantwoord

sira
door sira - Feb 21, 2024 om 14:53
2340 Antwoorden / 24 Vragen

Als u ervaring heeft met een muziekstudio, neem ik aan dat u ook ervaring heeft met speakers.
Of is het gewoon voor de lol en privégebruik?

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 21, 2024 om 14:56
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Dit lijkt mij toch echt iets dat neerkomt op een persoonlijke keuze. Mijn tip is dus: ga naar een speciaalzaak waar men een en ander verkoopt en ga luiteren.
Hoe dan ook is van belang hoeveel luidsprekers u dan wenst, groot, klein en afgezien daarvan komt het mij voor dat m.b.t. een muziekstudio mogelijk hoofdtelefoon een betere optie is. (Een studio is m.i. meer dan alleen luisteren - dan betreft het ook opnemen, mixen etc.) I ik zelf heb voor het alleen luisteren al jarenlang veel plezier van B&W luidsprekers, 2 stuks.

JMA2
door JMA2 Feb 21, 2024 om 23:44
116 Antwoorden / 2 Vragen

B&W is fantastisch voor muziek te luisteren. Een studio luidspreker niet in tegenstelling tot commerciële speakers juist heel neutraal klinken voor het masteren en afmixen.

mahadma
door mahadma - Feb 21, 2024 om 15:08
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Uw muzieksmaak of soort kan zomaar een belangrijke schakel zijn in de keuze van de boxen. Ga naar een grote zaak, denk aan een Bb aa xx.
U heeft op  3 bij 3 geen heavy systeem te hebben.

Ozymandias
door Ozymandias Feb 22, 2024 om 11:08
167 Antwoorden / Vragen

Een studio is om muziek te maken. Hier kunnen wij dus eigenlijk geen zinnig antwoord op geven en dit is iets wat hij zelf zou moeten weten als hij er zo veel mee bezig is.

Het gaat dus niet om 'heavy' maar om wat je er mee wil doen. En een beetje professioneel spul gaat dan echt wel wat geld kosten.

En wat is bb aa xx?

rj
door rjw - Feb 21, 2024 om 15:28
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Als het echt goed moet: ATC. En voor een bescheidener budget kan je bij KRK terecht. Die zie je vaak in home studio's. Het belangrijkste voor monitorluidsprekers is dat ze heel neutraal klinken, dus niet per se "lekker". Je wilt immers precies kunnen horen wat je opneemt zonder specifieke sound. Hifiluidsprekers zijn dan sowieso minder geschikt omdat die meestal gevoiced zijn voor een bepaalde smaak.

@H
door @HENK@ Feb 21, 2024 om 15:51
159 Antwoorden / 1 Vragen

inderdaad zo neutraal mogelijk maar wel geschikt voor een ruim spectrum

rj
door rjw Feb 21, 2024 om 21:22
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Spectrum is nog geeneens zo belangrijk en hangt ook af van het gebruik. Beter goede monitors die 80...20000Hz doen, dan slechtere die 30.....20000Hz doen. Daarnaast is laag veel moeilijker onder controle te houden. Mixen op kleine maar goede luidspreker en laag controleren met een goede hoofdtelefoon is het meest praktische in een kleine homestudio.

JMA2
door JMA2 Feb 21, 2024 om 23:46
116 Antwoorden / 2 Vragen

Ik gebruikte in het verleden ROR maar die zijn nogal prijzig.KRK is echt een prima optie voor een kleine studio. Ze zijn ook nog te betalen. Adam is heel goed in de middenklasse met ingebouwde versterker

@H
door @HENK@ - Feb 21, 2024 om 15:47
159 Antwoorden / 1 Vragen

Een rare vraag, mij lijkt prioriteit nummer 1 bij een studio de opname apperatuur, niet de speakers.

Een goede koptelefoon (zoals al eerder genoemd) lijkt me puur voor studio werk ook veel interessanter dan speakers.

Wellicht heb je bij het woord studio een compleet andere gedachte dan de lezers hier op dit panel dus misschien is het zinvol om de vraag wat beter/uitgebreider te omschrijven!

JMA2
door JMA2 Feb 21, 2024 om 23:48
116 Antwoorden / 2 Vragen

Een hoofdtelefoon is een no go bij de meeste studio medewerkers. Hoofdtelefoons zijn veel te gekleurd en vooral bedoeld om een doelgroep hun klank te bieden. Nee speakers genieten echt de voorkeur

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 21, 2024 om 16:02
7190 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de  link:

Welk formaat heb je nodig?

Studio monitors zijn er van klein tot groot. Fabrikanten geven de maat van studio speakers aan in inches. Specifieker: het inchformaat van de grootste woofer. Hoe kleiner de woofer, hoe kleiner de speakerkast. Kleine actieve studio monitors hebben meestal een lager vermogen dan grote studio monitors. Zodoende vullen kleine speakers grote ruimtes onvoldoende met geluid en zijn grote monitor speakers overkill in kleine ruimtes. Heb je een kleine thuisstudio, of produceer je in je kamer? Dan is het 4-, 5- of 6-inch formaat het meest geschikt. Heb je een grotere, semiprofessionele studio? Ga dan voor 6-, 8- of 10-inch studio speakers.

ro
door ronny530 - Feb 21, 2024 om 16:53
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Het hangt af van de versterker die u wil gaan gebruiken en het wattage en frequentiebereik dat die versterker kan halen.
Een redelijke versterker heeft een frequentie bereik van 20 Hz tot 20 Khz en dat wil zeggen dat de lage tot en met de hoge tonen goed hoorbaar zijn wat de geluidskwaliteit weer ten goede komt.
De luidsprekers dienen het zelfde frequentie bereik te hebben en een hoger wattage dan de versterker om vervorming en overbelasting van de luidsprekers te voorkomen.
Naar een speciaalzaak gaan om daar luidsprekers te gaan horen heeft eigenlijk geen zin want in de speciaalzaak klinken de luidsprekers heel anders dan in u ruimmte van 3 bij 3 meter.
Zo af en toe loop ik bij een lokale kringloop winkel binnen en als ik dan zie dat kwalitatief goede apparatuur en luidsprekers voor een spotprijs verkocht worden is het de moeite waard om daar eerst eens binnen te lopen.

rj
door rjw Feb 21, 2024 om 21:23
3262 Antwoorden / 5 Vragen

De kans dat je bij een kringloop studiomonitors vindt is ongeveer nul.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 22, 2024 om 00:35
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RJW,

In welke stad woont u?

In mijn woonplaats zie ik bij de kringloopwinkels soms hele mooie speakers van bijvoorbeeld het merk "Tannoy" : niet iedereen weet hoe goed dit merk is.

Ook zijn er 2e hands winkels zoals "Used Products" ,waar soms ook pareltjes van speakers worden aangeboden....

ro
door ronny530 Feb 22, 2024 om 15:40
2780 Antwoorden / 41 Vragen

@rjw, Vraagsteller heeft het over luidsprekers en niet over studio monitors.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 22, 2024 om 00:41
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Bot,

Voor een studio raad ik een merk aan als "Tannoy".

Ik adviseer u om ze eerst te beluisteren,klik op de volgende link voor de modellen :

https://www.stassen.nl/tannoy

me
door meganega - Feb 22, 2024 om 13:38
43 Antwoorden / Vragen

Budget? Voor mixen zijn 3-wegmonitors fijn. Vooral geen consumentenmeuk kopen.
Het is grote onzin dat het persoonlijk is, monitors moeten gewoon volledig neutraal zijn. Het verschil zit alleen in de kwaliteit en het frequentiebereik.