con1
door con1 Apr 14, 2024 om 09:52
Vrije tijd & tuin
Plantje in gazon

Ik heb een plantje in mijn gazon wat ik kwijt wil. Waarschijnlijk is het veldkers. Hoe krijg je dit weg?

10919 5 Rapporteer
heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 14, 2024 om 10:09
16855 Antwoorden / 202 Vragen

Dat lijkt mij een kwestie van uitsteken en het geheel verwijderen. Een stukje omspttten en nieuw gras inzaaien kan uiteraard ook.

sira
door sira - Apr 14, 2024 om 10:18
2343 Antwoorden / 24 Vragen

Veldkers (gehele plantje):
veldkers (kleine) - Cardamine hirsuta (zadenzakje) - TuinJoop

Op uw foto is moeilijk te bepalen of het Veldkers is, daarvoor moet u het gehele plantje fotograferen, zoals hierboven. Op uw foto zou het ook Campanula (dat nog niet bloeit) kunnen zijn, maar als het inderdaad Veldkers is, dan is het een kwestie van er uittrekken en dat gaat bij veldkers heel gemakkelijk (met wortel en al).

Campanula (bloeiend)
Campanula poscharskyana als bodembedekker

gerbera
door gerbera - Apr 14, 2024 om 12:58
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Klopt het is veldkers, die overigens eetbaar is en smaakt een beetje naar radijs/tuinkers. Let wel je hebt er ook een bittersmakende soort van. Zoveel mogelijkbij de wortelstam met een onkruidsteker zien te verwijderen, het heeft een ondiep wortelgestel. Eventueel kunt u met een riek de grond iets los wippen en na verwijderen aandrukken.

ka
door kaartendraak - Apr 15, 2024 om 12:40
181 Antwoorden / 2 Vragen

Lekker opeten??? Ik heb winterpostelein, zelf gezaaid, blijft doorgaan, ik hoef niet meer opnieuw te zaaien, buren rondom mijn woning hebben het ook, lekker stamppot mee maken,mooi toch, gratis eten??

sira
door sira Apr 15, 2024 om 20:50
2343 Antwoorden / 24 Vragen

Heerlijk postelein en heel gezond.

Ik wacht altijd op de "zomer"postelein, want de winterpostelein is bijna onbetaalbaar.
En inderdaad, de winterpostelein zaait zich enorm uit, in tegenstelling tot de zomersoort.

gerbera
door gerbera Apr 16, 2024 om 12:25
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Nu kan ik mij vergissen met mijn ruime (volks)tuin ervaring is postelein  toch heel wat anders dan het hinderlijke plantje in het grasveld waarover de vraag gaat.