ek
door ekn1967 Nov 17, 2016 om 15:26
Winkels & webshops

Medivlucht

Afgelopen week werd ik gebeld door Medivlucht.
Wat me hierbij opviel is dat er tijdens het enorme verkooppraatje heel veel gegevens van mij bekend zijn.

Ze wisten precies wie ik was, waar ik woon, mijn geboortedatum en zelfs mijn IBAN nummer.

Dit bevreemd mij zeer, temeer omdat ik deze hele organisatie niet ken of ooit contact mee heb gehad.

Hoe kunnen zij alle details van mij weten? Het lijkt er dan op dat iemand mijn gegevens verkoopt, maar het lijkt me sterk dat banken gegevens van hun klanten verkopen aan dit soort dubieuze organisaties.

Wat moet ik hiermee?

8108 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 17, 2016 om 15:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Helemaal niets. Die telefoontjes afkappen. Toch niet op die onzin ingegaan?

tenormin
door tenormin - Nov 17, 2016 om 15:44
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Dan zijn ze inmiddels gehaaider geworden. Heb een oude vraag gevonden, gesloten nu, uit 2005. Toen hadden ze nog geen beschikking over IBAN nrs omdat dit toen nog niet bestond. Ik zou zeggen: hou uw bankgegevens extra in de gaten en, indien er geld is afgehaald, onmiddellijk storneren.
https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/computers-telefonie/medivlucht

akkerdistel
door akkerdistel - Nov 17, 2016 om 15:52
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Er zijn zoveel bedrijven die jouw gegevens verkopen en aangezien veel mensen lukraak ergens hun naw achterlaten, is bovenstaande niet zo heel erg moeilijk.
Daarnaast kan het ook heel simpel uit een hack komen, veel bedrijven e.d. nemen het niet zo nauw met het veilig opslaan van persoonsgegevens (www.worldanimalprotection.nl lezen wij ook eventjes mee!?).

tenormin
door tenormin Nov 17, 2016 om 16:04
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Snap de link niet @akkerdistel. Weet dat ik dom ben, hoor.

akkerdistel
door akkerdistel Nov 21, 2016 om 12:20
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Oh, dat is heel begrijpelijk, je bent verre van dom dus, leg het je graag uit. Bij world animal protection zijn een paar jaar geleden de servers gehackt (o.i.d.) waarmee een hoop naw-gegevens op straat zijn komen te liggen (waaronder die van mij dus) moet heden ten dage nog een inhoudelijk antwoord van ze krijgen, het kan ze daar blijkbaar niet zo heel veel interesseren, de hack onderzoeken daar willen ze al helemaal niet aan beginnen. Zo nu en dan help ik ze er online aan te herrineren om dit alsnog te doen :-).

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 17, 2016 om 16:02
7213 Antwoorden / 3 Vragen

Het is natuurlijk wel zo dat goede doelen waar regelmatig aan gedoneerd wordt en betaling met pinpas ook over deze gegevens beschikken.

aurora1
door aurora1 - Nov 17, 2016 om 16:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En heeft u al die gegevens aan hen  bevestigd tijdens dit telefoongesprek?

eclipse
door eclipse - Nov 17, 2016 om 16:50
1561 Antwoorden / 370 Vragen

Als U de afgelopen weken vaak heeft gezocht  op "reis"   "verzekering" dergelijke  steekwoorden,En bedrijven waar U ooit een abonnement  heeft gehad  ,van wat dan ook, die verkopen deze gegevens, nu weten ze ook dat U kassa heeft bezocht...kijk maar naar adv google maar eens  op puma , brunotti,  aardbeienjam, antiroest, dan staan ze er vanavond   al op uw beeldscherm , do not  track me gebruiken.... en let even op uw  rekening, kijk even regelmatig  naar incasso `s  data . en vraag Uw  bank of  zij dit  bedrijf  willen blocken mocht  er een incas  verzoek komen, oude telecom aanbieders, providers van upc, kpn  alles  wordt onderling  verpatst, een grote digitale markt. gisteren was er toevallig een item op de tv, dat de website s van politieke partijen ook tracking  cookies  en doubleclick gebruiken,  dit is tegen de wet....dus ze werken eraan, mja  tweede kamer, eerste kamer weer tweede kamer  aanpassen eerste kamer  enz, benne we al 20 jaar verder

ph
door phpieterse - Nov 18, 2016 om 13:00
24 Antwoorden / 8 Vragen

Lees eens het boek: "Je hebt wel iets te verbergen". Onder andere garages en autoverhuurbedrijven verkopen uw data, ook uw IBAN.

bo
door boris47 - Nov 18, 2016 om 13:12
27 Antwoorden / 1 Vragen

In uw vraagstelling zie ik al een alarmerend gegeven en wel dat u schijnbaar nog banken vertrouwd. Waren dit niet degenen die alle graaiers de weg gewezen hebben? Iedereen kopieert er maar lustig op los, terwijl enkel daartoe bevoegde instanties kopieen mogen maken van uw legitimatiebewijzen en daar horen zelfs geen banken bij.

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 18, 2016 om 13:30
2189 Antwoorden / 14 Vragen

De oplossing is overstappen, als je van je huidige eens kijkt bij Triodos of ASN?
Goede banken met lage prijzen en niets mis mee.

Na de overstap heb je naast andere letters ook een ander Iban nummer en worden hun gegevens waardeloos.
Dat is de enige manier om van deze af te komen.
Bij je eigen bank zul je zeer veel moeite moeten doen voor ander nummer.

sa
door sariah - Nov 18, 2016 om 14:15
34 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ben bezig met een opleiding Nima Sales A en daarin wordt ook vermeld dat gegevens

vaak door bepaalde bedrijven worden verhuurd c.q. verkocht. Bij verhuur is dit van tijdelijke aard

en mogen de gegevens na enige tijd niet meer gebruikt worden. Wat mij wel bevreemd is dat het IBAN nummer bekend is.

Lijkt mij stug dat men het gehele nummer toegestuurd krijgen, want dat is vrij fraude gevoelig en dan zou men

ten alle tijden mensen facturen kunnen sturen , terwijl men niets heeft afgenomen.

Dat de persoonsgegevens verkocht worden dat klopt, want dit is om klanten telefonisch te kunnen benaderen., maar
dat zou alleen om die reden gebruikt worden.

In de studie staat ook nog het volgende.

" Als men bezwaar heeft tegen het gebruik van zijn gegevens , of zijn gegevens wil inzien of verbeteren, kan men schrijven naar de organisatie die over

zijn gegevens beschikt. Men kan van de organisaties verlangen dat zij zijn gegevens nie meer gebruiken om hem te benaderen. Meestal is het voldoende als dit per brief wordt gevraagd.

Mocht iemand met de organisatie echter niet tot een goede oplossing komen, dan kan hij het College bescherming persoonsgegevens vragen te bemiddelen. Het College is de opvolger van de Registratiekamer ( in het kader van de Wet persoonsregistraties in het leven geroepen ) en ziet toe op naleving van de Wet bescherming persoonsgegevens."

Beetje lang bericht, maar nu weet u wat u er aan kan doen. Heel vervelend dat de bal natuurlijk bij de consument wordt neergelegd, maar dit is blijkbaar de enige manier om dit aan te maken. Als we dit massaal doen, zullen we dus minder lastig gevallen moeten worden.

tijger1
door tijger1 Nov 18, 2016 om 14:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je kunt iemand ook een factuur sturen zonder dat je zijn IBAN kent, en ook zonder dat hij iets afgenomen heeft. Dat nummer maakt het niet fraudegevoeliger.

ge
door gewicht - Nov 18, 2016 om 18:54
170 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad er is een goede handel in persoonsgegevens, er wordt volop doorverkocht.
Een goede raad, voor ts waarschijnlijk te laat : reageer nooit op mails of telefoontjes van onderzoekburo's enz. als u op internet of per telefoon contact heeft gehad met een bedrijf of organisatie. Reageer ook niet op prijsvragen (je wint toch niets) en kortingsbonnen,krasbonnen enz als je daarvoor moet bellen of mailen.
Vooral loterijen hebben daar een handje van.
Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ik doe het niet.
Ik ben het wel met ts eens dat de fatsoenlijke banken (zijn die er nog wel ? )niet zo maar de gegevens verkopen.