Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

th
thom_1990 - 08-12-2014 21:27:20
Computers & Telefonie

Lease telefoon Hi en reparatie bij Smartcare/Teleplan

Beste allemaal,

ik had 1 week terug opeens een probleem met mijn leasetelefoon van hi. hij herkende namelijk niet mijn sim-kaart, waardoor hij constant opnieuw opstartte. ik heb toen hi gebeld en mijn telefoon zou ter reparatie worden verstuurd naar smartcare.

nu had ik op voorhand al onderzoek gedaan naar deze foutmelding en op verschillende platformen (androidcentraal, androidworld, hi en telfort) kreeg ik vele voorbeelden van samsung s4 eigenaren met dezelfde problemen. uit de voorbeelden werd de oorzaak als hardwarematig bestempeld. het kwam namelijk door de hitte inefficiëntie van het moederbord, wat weer een globaal probleem is bij de samsung s4. er zijn hiervan zelfs relatief eenvoudige reparaties te vinden op youtube.

toen ik toch al bezig was met mijn 'onderzoek' ben ik ook gaan googelen naar smartcare van hi. nu kreeg ik allemaal horror verhalen te lezen, zoals: kwijtgeraakte telefoons, onnodige reparaties en andere klachten. nu hoopte ik natuurlijk dat het bij mij niet hetzelfde zou gaan, maar helaas! ik heb vandaag een mail ontvangen met de kosten: €160 voor de vervanging van mijn display (om mijn sim-kaart weer te herkennen). dit was na een diagnose van ongeveer één minuut (te volgen op e-repair), en kwamen ze met de volgende oorzaak:

toelichting schade buiten garantie: val en stoot schade is schade als gevolg van vallen of stoten van het toestel. een kleine val is voldoende om de printplaat te breken. de verbinding tussen de onderdelen in het toestel wordt dan verbroken. hierdoor functioneert het toestel niet meer. het kan voorkomen dat de behuizing volledig gaaf is. valschade valt buiten de garantievoorwaarden van het mobiele toestel. drukschade is schade die ontstaat door (hevige) druk op het toestel. dit kan bijvoorbeeld door op het toestel te gaan zitten (toestel bevindt zich bijvoorbeeld in de achterbroekzak).net als bij valschade hoeft drukschade niet altijd van buitenaf te zien te zijn. in sommige gevallen is het te zien door verkleuringen of vlekken op het display. ook is de printplaat meestal aangetast. dit kunnen kleine breuken zijn, waardoor er soms wel en soms geen contact is tussen de verschillende onderdelen. dit uit zich meestal in uitval van bepaalde functies terwijl andere functies het gewoon blijven doen. drukschade valt buiten de garantievoorwaarden van het mobiele toestel.

gelukkig had ik op voorhand een video gemaakt over de huidige status van mijn telefoon en hierdoor gaan ze bij teleplan (onderdeel van smartcare) een onderzoek instellen. ik heb hierover gelijk gebeld met smartcare en medegedeeld dat ik het volstrekt oneens ben met deze diagnose. en verteld: ongetwijfeld zal de telefoon na vervanging van het display weer naar behoren werken, want de gehele automotor vervangen bij een defecte bougie is ook een oplossing.

mijn telefoon heeft wat frameschade, maar het toestel bevond zich al voor langer dan 1 jaar in een softcase (zacht rubberen hoes). en heeft totaal geen display schade.

nu ben ik heel erg benieuwd naar de uitkomst van dit onderzoek, maar ik wil ook graag voorbereid zijn op een eventuele negatieve uitkomst. wat is jullie gedachtegang hierover?

groetjes en heel erg bedankt,

thom