th
door thom_1990 Dec 8, 2014 om 21:27
Computers & telefonie

Lease telefoon Hi en reparatie bij Smartcare/Teleplan

Beste allemaal,

Ik had 1 week terug opeens een probleem met mijn leasetelefoon van Hi. Hij herkende namelijk niet mijn SIM-Kaart, waardoor hij constant opnieuw opstartte. Ik heb toen Hi gebeld en mijn telefoon zou ter reparatie worden verstuurd naar Smartcare.

Nu had ik op voorhand al onderzoek gedaan naar deze foutmelding en op verschillende platformen (androidcentraal, androidworld, Hi en telfort) kreeg ik vele voorbeelden van Samsung S4 eigenaren met dezelfde problemen. Uit de voorbeelden werd de oorzaak als hardwarematig bestempeld. Het kwam namelijk door de hitte inefficiëntie van het moederbord, wat weer een globaal probleem is bij de Samsung S4. Er zijn hiervan zelfs relatief eenvoudige reparaties te vinden op YouTube.

Toen ik toch al bezig was met mijn 'onderzoek' ben ik ook gaan googelen naar Smartcare van Hi. Nu kreeg ik allemaal horror verhalen te lezen, zoals: kwijtgeraakte telefoons, onnodige reparaties en andere klachten. Nu hoopte ik natuurlijk dat het bij mij niet hetzelfde zou gaan, maar helaas! Ik heb vandaag een mail ontvangen met de kosten: €160 voor de vervanging van mijn display (om mijn SIM-kaart weer te herkennen). Dit was na een diagnose van ongeveer één minuut (te volgen op e-repair), en kwamen ze met de volgende oorzaak:

Toelichting schade buiten garantie: Val en stoot schade is schade als gevolg van vallen of stoten van het toestel. Een kleine val is voldoende om de printplaat te breken. De verbinding tussen de onderdelen in het toestel wordt dan verbroken. Hierdoor functioneert het toestel niet meer. Het kan voorkomen dat de behuizing volledig gaaf is. Valschade valt buiten de garantievoorwaarden van het mobiele toestel. Drukschade is schade die ontstaat door (hevige) druk op het toestel. Dit kan bijvoorbeeld door op het toestel te gaan zitten (toestel bevindt zich bijvoorbeeld in de achterbroekzak).Net als bij valschade hoeft drukschade niet altijd van buitenaf te zien te zijn. In sommige gevallen is het te zien door verkleuringen of vlekken op het display. Ook is de printplaat meestal aangetast. Dit kunnen kleine breuken zijn, waardoor er soms wel en soms geen contact is tussen de verschillende onderdelen. Dit uit zich meestal in uitval van bepaalde functies terwijl andere functies het gewoon blijven doen. Drukschade valt buiten de garantievoorwaarden van het mobiele toestel.

Gelukkig had ik op voorhand een video gemaakt over de huidige status van mijn telefoon en hierdoor gaan ze bij Teleplan (onderdeel van Smartcare) een onderzoek instellen. Ik heb hierover gelijk gebeld met Smartcare en medegedeeld dat ik het volstrekt oneens ben met deze diagnose. En verteld: ongetwijfeld zal de telefoon na vervanging van het display weer naar behoren werken, want de gehele automotor vervangen bij een defecte bougie is ook een oplossing.

Mijn telefoon heeft wat frameschade, maar het toestel bevond zich al voor langer dan 1 jaar in een softcase (zacht rubberen hoes). En heeft totaal geen display schade.

Nu ben ik heel erg benieuwd naar de uitkomst van dit onderzoek, maar ik wil ook graag voorbereid zijn op een eventuele negatieve uitkomst. Wat is jullie gedachtegang hierover?

Groetjes en heel erg bedankt,

Thom

1368 4 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

tijger1
door tijger1 - Dec 8, 2014 om 21:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Ze zullen het dan straks wel gooien op waterschade met de uitleg daarvan.

th
door thom_1990 - Dec 8, 2014 om 22:42
1 Antwoorden / 1 Vragen
0

Ja iets in die trend verwacht ik ook ,of misschien buigen ze zelf mijn printplaat. Wel heel erg slechte service van Hi moet ik zeggen.

tijger1
door tijger1 - Dec 8, 2014 om 23:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Gebruikelijk bij garantieclaims.

sw
door swat1500 - Dec 9, 2014 om 00:14
3795 Antwoorden / 0 Vragen
0

U heeft de telefoon geleased. Dat wil zeggen dat u geen eigenaar bent van de telefoon maar degene van wie u de telefoon leased.
U kunt daarom geen aanspraak maken op de garantiebepalingen. Alleen de eigenaar van de telefoon kan daar aanspraak op maken.
U zult dus bij HI een vervangende telefoon moeten eisen en benadrukken dat u. voor wat betreft het defect aan de telefoon, niets te verwijten valt en dat zij overtuigend zullen moeten aantonen dat zulks wel het geval is. Levert HI geen vervangende S4 dan pleegt zij contractbreuk en kunt u HI voor de rechter dagen.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

wi
witteke - May 16, 2024 om 12:47
Geldzaken & recht

Sns 2008 afschrift

Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden

En we gaan er echt ge ... Lees meer

ja
janarents - May 15, 2024 om 13:23
Winkels & webshops

Schoenen niet ontvangen van zalando

wij hebben 2 paar schoenen besteld  bij zalando en er is een open zak met 1 paar bezorgd door de ptt die voor aan de deur was neergezet en voor dat de deur openging  was de postbode al weg  zonder  dat er is getekent  voor ontvangst Lees meer

da
dameshoed - May 16, 2024 om 09:59
Huishouden & energie

Aanmaning

Wij hebben een factuur ( fact.nr 123) van Vitens gekregen per mail en zoals wel eens vaker kan gebeuren, "zakt" de mail weg.....en je vergeet te betalen.
Je krijgt een herinnering en je betaalt netjes, met vermelding van het desbetreffende factuurnummer (fact 123) Krijgen we opeens ( via de mail) een aanmaning plús kosten van 17,50 op dezelfde factuur ( fact 123) die reeds betaald was. ... Lees meer