Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ju
jurd - 19-12-2014 10:45:54
Vrije tijd & Tuin

Herhaling van een kennelijke vergissing.

Hoeveel kennelijke fouten mag een webshop maken op rij?

bij het shoppen op internet viel mij de extreem lage prijs op van een artikel. iets meer dan een euro in plaats van iets meer dan 1000 euro.
er rekening mee houdend dat er bericht zou kunnen komen dat er iets niet goed is gegaan, plaats ik een bestelling van 10 stuks.
tot mijn verbazing krijg ik echter een bevestiging van mijn bestelling. een betalingsbewijs. en de factuur. dat alles met dank voor de bestelling en de belofte voor snelle levering.

ik vraag me af of ik toch iets niet goed gelezen heb in de omschrijving van het artikel en contoleer of het niet toevallig om een miniatuur gaat. of iets in die richting. vaak worden artikelen afgebeeld met randartikelen om bijvoorbeeld functionaliteit weer te geven.
maar ik had alles goed gelezen.

om te controleren of de prijs werkelijk klopt plaats ik een identieke bestelling aan de eerste. en wederom krijg ik bevestiging van bestelling en betaling. en daarna de factuur.

nogmaals controleer ik of ik niet een mug bestel en een olifant verwacht.

drie maal is scheepsrecht denk ik nog.

dat moet toch opvallen?
twee uitzonderlijk bestellingen.
of je een winkel binnenloopt, en 10 televisies tegelijk koopt. naar buiten loopt. en een half uur later weer in de winkel staat en zegt:" doe mij nog 10 televisies."

ik bestel voor de derde keer 10 stuks en verwacht dat er nu de melding komt dat de prijs op de site niet klopt.

maar werderom krijg ik dank voor de bestelling met de daarbijhorende documenten.

om mijn eigen twijfel weg te nemen, bestel ik voor een vierde keer.
weer 10 stuks.
en hetzelfde verhaal.

maar toen kwam bericht dat ze niet willen leveren.
dat is te begrijpen.
maar ze zeggen dat het mijn fout is. dat ik had moeten weten dat het om een kennelijke vergissing ging.
waarop ik vroeg hoe het dan met de inschatting van het eigen personeel zit?
had die niet de kennelijke vergissing en de uitzonderlijke bestellingen moeten opmerken?

geen klachten over de webshop trouwens. is een keurig bedrijf en ik heb nooit problemen met ze gehad. ze hebben ook een terugbetaling en een cadeaubon aangeboden. daar ligt het dus niet aan.

mijn vragen zijn:

hoeveel keer kan een webshop iets verkopen aan 1 persoon om zich vervolgens te beroepen op een kennelijke vergissing en levering te weigeren?

na hoeveel bestellingen kan een consument eisen dat zijn aankopen tegen de reeds betaalde prijs geleverd worden?


wat redelijk in deze zaak is en de hoogte van de cadeaubon is niet belangrijk.
ik vraag me alleen af in hoevere een webshop foutieve informatie mag verstrekken, met opzet of per ongeluk, en dan de complete order kan stoppen. dan zou een foutieve prijs namelijk een lokmiddel kunnen zijn om vervolgens halve orders te leveren en pas na bijbetaling de order geheel af te handelen.

opvallend was wel dat het bedrijf het als 1 foutieve order heeft behandeld. en dat ik het over 4 onafhankelijke orders had.
ook kreeg ik te horen dat het door de automatisering kwam.
hoewel een computer niet op ok drukt om een order te bevestigen.