Terug naar het profiel
Antwoorden gegeven door: marsgoddess
-
DatumVraagAntwoordBekijk
-
Oct 4, 2023 om 14:03Boete betalen bij abbostopeen pittige brief schrijven dat u misleid bent door hen.
Wijs daarbij op het feit dat de webpagina misleidend was en niet duidelijk aangaf dat je niet bij KOBO zelf iets opzegde, maar op de website van een derde.
Daarnaast protesteren tegen de verhoging van de kosten.
Ik weet zeker dat die iets te snel oplopen volgens de wetgeving. Een kantonrechter zou een streep zetten door de verhogingen. Er zijn namelijk regels voor hoe hoog een boete mag oplopen. Met hoeveel procent, binnen welke termijn.
Om te weten of u succesvol die misleiding kan claimen, zou u print screens van de website moeten maken om te zien of er op de webpagina wel heel duidelijk wordt gemaakt dat dit een extra service is. -
Oct 4, 2023 om 13:59Goeiemorgen ik heb ,n contract bij gewoon energie voor 183 euro per maand maar zTe hoge termijnbedragen zijn een zo groot probleem in Nederland, en ik bedoel dan termijnbedragen die niet passen bij het feitelijke energieverbruik van de klant, dat Achmea + Centraal Beheer + FBTO voor hun rechtsbijstandsverzekerden een APARTE afdeling hebben die zich met niets anders bezig houdt dan met onredelijk hoge termijnbedragen.
Dat u dus echt een onredelijk hoog termijnbedrag heeft, is heel goed mogelijk.
Mocht u een rechtsbijstandsverzekering hebben, dan zou ik die inschakelen.
Schriftelijk protesteren tegen de hoogte is het eerste.
Uitrekenen wat het volgens u zou moeten zijn, en dat bedrag voorstellen.
ik neem aan dat u bedoelt dat u voor 3 jaar een contract hebt met VASTE tarieven?
Daarnaast raad ik u aan uw energieverbruik via ' slimmemeterportal.nl' gratis !! bij te houden, zodat u precies weet hoeveel u verbruikt.
En dan het zou fijn zijn als u zelf een excel spreadsheet had dat doorrekende wat uw verbruik voor kosten geeft. Een spreadsheet dat ook rekening houdt met de leveringskosten van uw netbeheerder (zoals Stedin, of Liander), en de leveringskosten van 'Gewoon Energie'. Houdt ook rekening met de 'vermindering energiebelasting' van zo'n 1,63 per dag. Dat mag u dus iedere dag aftrekken van de kosten van wat u verbruikt.
-
Sep 25, 2023 om 12:41Essent onrealistisch gas verbruikEssent is niet de enige die de 'energiearmoede' (= hoeveel kunnen we ons veroorloven om aan gas/elektra uit te geven per maand) erger maakt door veel te veel te rekenen in termijnbedrag of in 'verbruik' (dat duidelijk niet klopt)
Het blijkt dat Achmea Rechtsbijstand (voor Centraal Beheer, FBTO, Achmea) een APARTE afdeling heeft om de te hoge termijnbedragen (en de fouten in rekeningen) aan te vechten.
Neem foto's (als dat lukt) van uw meterstand op uw gasmeter iedere week.
Houdt bij wat u verbruikt ook op papier en via uw 'slimme meter (www.slimmemeterportal.nl gebruikt u misschien al, maar zo niet, is gratis)
Overigens is het uw Netbeheerder (Stedin, Liander, etc) die uw meterstanden precies heeft.
Zij weten dus ook hoe uw stand werkelijk is.
Zo goed als u dat weet met uw eigen meter thuis.
Heel veel sterkte, want dit is met de huidige enerigeprijzen heel vervelend. -
Jun 14, 2023 om 11:30EnergiekostenU kunt eisen dat dit veranderd wordt naar een bedrag dat past bij uw verbruik (met eventuele nieuwe belastingtarieven daarin verrekend).
Maar u zult voet bij stuk moeten houden, want het te veel innen en het later dan wel terugbetalen is een verdienmodel van energieleveranciers, al tientallen jaren.
U hebt absoluut recht op een bedrag dat klopt ten opzichte van uw gebruik, omdat de energieleveranciers regelmatig failliet gaan en u dan uw reeds betaalde termijnbedragen niet terugkrijgt. Het burgerlijk Wetboek geeft u het recht om niet als 'bank van lening' op te hoeven treden boven uw verbruik. U hoeft als consument ook het bedrijfsrisico van de energieleverancier niet te dragen met uw te hoge termijnbedragen.
Dat gezegd zijnde, het valt niet mee om energieleveranciers tot redelijke bedragen te krijgen. Velen verschuilen zich achter 'maar uw verbruik was vorig jaar hoger' en daar is het bedrag op gebaseerd'. Dat is een onzin argument. Want dat betekent namelijk ook dat energiebesparende maatregelen u niets opleveren tijdens het lopende jaar.
Zo ging ik zelf van 326 m3 gas naar 97m3 gas, door niet meer op gas te koken, maar in de magnetron, door koud te douchen en slechts zelden warm, door af te wassen met een elektrisch gekookte ketel warm water. Ik gebruik een excel spreadsheet dat exact bijhoudt wat ik verbruik en wat mijn energieleverancier Coolblue Energie mij iedere maand toe stuurt als 'overzicht energieverbruik'. Ik heb nu al maanden ruzie (maar ze kunnen wat mij betreft naar de rechter) omdat ik op 1 maart al voldoende termijnbedragen had betaald om mijn totale jaarverbruik tot en met augustus te betalen. Sindsdien storneer ik de maandbedragen van 46 euro die Coolblue Energie per incasso afschrijft. Mijn prognose gebaseerd op de zomer van vorig jaar is dat ik zelfs zo nog 5 euro terugkrijgt. Dat is acceptabel. 230 euro terugkrijgen op een totale rekening van 275 euro is niet acceptabel, vandaar het storneren. -
Dec 28, 2022 om 14:17Bij wie stijgt per 1 jan de energie rekening ook ipv dat het naar beneden gaat?het is juist dat we allemaal veel meer gaan betalen door 9%btw wordt weer 21% btw, de vermindering energiebelasting gaat fors omlaag, en de aansluiting op gas en elektra (bij mij Stedin) kost heel veel meer volgend jaar.
Ik heb het afgelopen dinsdag op een excel spreadsheet ingevoerd om te zien wat dat betekent voor mijn eindafrekening op 6 september 2023.
Ik bleek 60% meer te gaan betalen op mijn heel gasverbruik (440m3) en elektra (2250 kwh) dan ik had berekend voor deze aanpassingen per 1 januari 2023.
Overigens had ik bij mijn oorspronkelijke berekening al wel rekening gehouden met 21% btw op alles (ipv 9%) en ik had weer de prijs per unit elektra genomen van voor 1 juli 2022 (dus voor we allemaal 8,5ct per kwh minder gingen betalen).
Al met al geeft het prijsplafond wel besparing op de unit prijs van gas en elektra (als je geen beter contract had met vaste tarieven), maar wordt iedere besparing volledig teniet gedaan door al die gestegen kosten.
Ik vermoed dat nog meer mensen klem zullen komen te zitten en dat het rode kruis nog meer voedselpakketten zal moeten uitdelen in Nederland. -
Nov 8, 2021 om 12:16Eneco forceert mij een belachelijk maandbedrag opzorg dat je een contract bij een ander hebt per 1 december.
1,80 euro voor 1 m3 gas is te duur.
Zelfs nieuwe klanten bij Eneco krijgen momenteel een goedkoper tarief aangeboden.
Zoek een nieuwe leverancier via gaslicht.com of welke website je ook maar kan helpen.
Zet naast elkaar wat het kost bij die anderen, MAAR let ook op de 'vaste leveringskosten'.
72 euro per jaar betalen voor levering van gas & 72 euro voor levering van elektriciteit is veel geld, als er ook aanbieders zijn met vaste leveringskosten van 5,57 euro per JAAR. Dat heb ik momenteel.
Let bij het overstappen op hoe de kosten worden gepresenteerd. Zowel bij Gas als bij Elektricteit is het het makkelijkst om te vergelijken als je de tarieven inclusief belastingen vergelijkt.
Vervelend is dat bij Gas er per m3 ook nog 52,473 cent belastingen op iedere m3 gas wordt geheven, bovenop het tarief dat je betaalt voor gas.
NB voor elektriciteit krijg je per DAG een bedrag van 1,5303 euro terug. (dus zo'n 45-47 euro per maand, ligt aan het aantal dagen in die maand) -
Jul 19, 2021 om 13:35INNOVA ENERGIE BVInnova Energie was de partij die de klanten van EnergieFlex overnam bij het failliesement van Energieflex op 11 oktober 2018. Het kan dus zijn dat Innova vindt dat u ooit klant bij hen bent geweest in 2018, omdat u toen klant was bij Energieflex en innova flink betaald heeft om al die klanten te mogen overnemen. U heeft dan nooit iets getekent.
Dit geldt natuurlijk alleen als u inderdaad klant van Energieflex bent geweest.
Anders is dit zeker niet de reden dat u nu te maken heeft met Innova.
PS u kunt incasso's terugstorten. Binnen 56 dagen kunt u dat via online bankieren doen. Tussn 56 dagen en 13 maanden moet een verzoek indienen bij de bank.
Vraag: heeft u een andere energieleverancier die ook een maandbedrag bij u incasseert op dit moment? Of is die incasso opgehouden nu Innova een incasso op uw rekening doet? -
Apr 10, 2020 om 11:58Laptopik heb het zelf (nou ja, mijn IT dochter) een paar weken geleden gedaan. Het ging prima en niet omdat ze IT-er is. Het was gewoon geen probleem. Ook ik had een oude XP laptop uit 2008, die we overigens al eerder naar Windows 7 hadden gezet. En nu Windows 10. Om eerlijk te zijn ging het zelfs gemakkelijker dan op een nieuwere (5 jaar oude) pc die met Windows 7 verkocht was. Ik zit dit overigens te typen op een all in one pc uit 2010, die inmiddels op Windows 10 draait.
Mijn advies is: gewoon proberen.
Er zijn gratis versies van Windows 10 (niet illegaal) te vinden bij microsoft zelf: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10ISO .
Zolang uw kleindochter er geen games op wil spelen, maar Word, Excel, Powerpoint en Zoom of Skype voor school, gaat het prima. Dat is wat ik er mee doe en mijn oude laptop heeft er geen moeite mee.
Het enige is, dat uw kleindochter niet meerdere Word documenten plus Excel, plus Powerpoint moet open hebben staan, want dan werkt de laptop traag. Maar hij crasht ook dan niet. Hij is dan gewoon alleen traag.
Veel succes. -
Feb 2, 2019 om 20:05Waarom werd het programma over dons van eenden niet vòòr de winter uitgezonden?Dat was inderdaad een goed idee geweest. MAAR wat ik me nu toch echt afvraag, is waarom we nu worden geduwd naar het gebruiken van plastic als vulsels van die jassen of kussens of dekbedden. Immers, als we die plastic kleding/dekbedden wassen, dan komt er bij de wasbeurten telkens microplastics in het water. Heel fijn voor de dieren die zwemmen in de rivieren en zeeën. Ook niet goed voor ons overigens, omdat die microplastics dan in onze vis terecht komt. Blijkbaar komen die microplastics ook in ons drinkwater.
Zelf zou ik dus een voorstander zijn van een diervriendelijke teelt van eenden en ganzen. Als dat voor andere dieren kan, dan moet dat ook voor deze dieren kunnen. Ik besef dat de donzen dekbedden en jassen dan veel duurder worden, maar ze zijn dan wel zonder plastic vulling. Het is te hopen, dat de buitenkant dan van _niet met heel veel gif doordrenkte_katoen is. -
Jan 4, 2019 om 17:12Deutsche Bahnheeft u een reisverzekering voor die reis? Als u een (doorlopende, of gewone) reisverzekering heeft, dan kan het zijn dat uw overnachting door die reisverzekering gedekt wordt. Ik zou uw verzekering even bellen. Ik kreeg mijn overnachting in een soortgelijk geval (overmacht van mijn kant, want ik kon echt niet verder reizen) gewoon vergoed. Daar zat wel een maximum aan, maar dat is altijd beter dan niets.
Overigens is het natuurlijk wel heel vreemd, dat u om een overnachtingsvoucher zou hebben moeten vragen en dat de DB u dat niet uit zichzelf hebben aangeboden. Ze wisten toch dat u onderweg was, want dat was wat uw treinkaartje aangaf, inclusief reservering van uw fiets.