Terug naar het profiel
Reacties gegeven door: Kletskop
-
DatumVraagGegeven reactieDetail
-
Apr 9, 2024 om 20:50Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleidingEen normale huurwoning van gemiddelde grootte.
Het is wat ze zelf zeiden aan de telefoon, zowel de provider als de netbeheerder beweren dat het heel vaak gebeurt met het vervangen van een gasleiding en dat het komt doordat leidingen weer moeten worden gevuld/ontlucht. -
Apr 8, 2024 om 14:33Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleidingInmiddels een paar keer contact gehad met zowel Enexis als Oxxio. Beide bedrijven geven aan dat het wel degelijk met de werkzaamheden te maken heeft en dat er soms pieken met oneigenlijk 'verbruik' tot wel 30 á 40 kuub worden gezien. Dat komt dus niet door het opnieuw opstarten van een CV ketel. Dat is bij ons namelijk al vaker gebeurd en nog nooit kostte dit zoveel gas. Zeker omdat het op dinsdag 19 maart ook nog eens heel zacht weer was buiten.
Normaal wordt zo'n foutief verbruik gecorrigeerd binnen twee weken, echter was het dit keer niet zo doordat het in mijn geval om 'slechts' 10 kuub ging. Dat wordt dan handmatig gedaan. Ik mag 10 werkdagen afwachten nog en anders weer terugbellen. -
Apr 8, 2024 om 14:27Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleidingIk heb Oxxio gesproken en zowel zij als de klantenservice van Enexis waar Oxxio mee gesproken heeft (zij hebben intern contact gehad met elkaar) zeggen dat het wel degelijk door de werkzaamheden komt. Er worden vaak pieken gezien tot wel 30 á 40 kuub onwerkelijk geregistreerd verbruik. Doordat leidingen weer helemaal moeten worden gevuld. Raar maar waar blijkbaar.
Normaliter wordt het achteraf automatisch gecorrigeerd, maar als de piek relatief klein is moeten ze dit vaak handmatig doen. Ik mag 10 werkdagen afwachten en als het dan nog niet is gecorrigeerd mag ik terugbellen. -
Apr 8, 2024 om 14:22Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleidingZie mijn update hieronder. Ze proberen het nu achter de schermen op te lossen.
-
Mar 29, 2024 om 00:04Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleidingOk, dat snap ik tot zover wel. Maar je bent dus verplicht mee te werken aan iets waardoor je dus achteraf extra kosten maakt, terwijl je daar zelf anders niet voor gekozen zou hebben en waar je ook op geen enkele wijze voor gewaarschuwd wordt. Beetje vreemd allemaal..
-
Dec 15, 2023 om 23:22Niet geboden termijn gekregen: incassokosten?@neodutchio Ik wil niet veel zeggen maar degene die hier nu dingen erbij aan het verzinnen is bent u juist.
Ten eerste zegt u dat ik op 15 december wilde betalen en dat is gewoon onzin. Ik wilde op 12-12 betalen en dat was dus binnen de gestelde termijn van 'binnen 15 dagen' oftewel '14 dagen na ontvangst' van de herinnering. Daarbij ging het in totaal om 3 betalingen van bij elkaar toch meer dan 110 euro aan benzine dus dat is niet echt een luttel bedragjewat u probeert te suggereren.
Om nog maar te zwijgen over uw voorbeeld dat u er nu ook bij verzint over de werkgever die ook maar besluit later uit te betalen. Ten eerste is dat natuurlijk appels met peren vergelijken. Niet alleen wettelijk van totaal andere orde maar ook qua gevolgen in de meeste gevallen aangezien een werknemer meestal volledig aangewezen is op zijn/haar salaris voor de vaste lasten en levensbehoeften.
Voor een gemiddelde grote commerciële partij zal een betaling die te laat binnenkomt na het leveren van een dienst veel minder desastreus uitpakken en het levert hooguit wat misgelopen rente, administratie rompslomp (veel grote bedrijven hebben het systeem dat aanmaningen verstuurd volledig geautomatiseerd) en wat extra personeelskosten blijft dit dus redelijk beperkt. Wordt natuurlijk een ander verhaal als je een klein bedrijf bent, al weinig spek op de botten hebt en de vordering een groot bedrag betreft of het om een enorme groep klanten gaat die structureel te laat betaalt.
De meeste mensen echter die te laat betalen doen dit niet structureel en zijn uiteindelijk wel gewoon van plan te betalen. De echte wanbetalers maken maar een klein deel uit van de totale groep. Ik heb zelf ook nog een paar jaartjes een online bedrijf gehad en het viel goed mee. Ik ging er zelf coulant mee om als iemand later betaalde en hing ook niet direct de eerste dag na het vervallen van de betaaltermijn van de factuur al aan de telefoon. -
Dec 15, 2023 om 22:43Niet geboden termijn gekregen: incassokosten?https://lawfox.nl/blog/veertiendagenbrief-incasso-ook-per-e-mail/
Bedankt voor uw reactie en de informatie. Ik had het inmiddels al gevonden en het bedrijf had idd toegegeven dat ik tot en met 12-12 had kunnen betalen. Hun aanmaning kwam dus te vroeg. Ik heb netjes 3 nieuwe linkjes gekregen en de betaling via iDeal kunnen voldoen (betaling is in dat geval direct als reservering bijgeschreven bij de tegenpartij).
Wel heb ik in jurisprudentie gelezen (zie bovenstaande link) dat bij de 14-dagenbrief per e-mail in feite de termijn al op de dag van ontvangst van de mail begint te lopen. Echter wordt er dan weer wel rekening gehouden met het feit dat er 'digitale storingen' mogelijk zijn waardoor het bericht de ontvanger alsnog met vertraging kan bereiken. De schuldeiser moet derhalve aan kunnen tonen wanneer de schuldenaar de e-mail heeft ontvangen. -
Dec 15, 2023 om 13:47Niet geboden termijn gekregen: incassokosten?Grappig dat u nogsteeds spreekt alsof ík fout zit en niet zij.
Binnen 15 dagen is tot de 15de dag, dus tot en met de 14de dag. Voor de eerste van de maand een factuur betalen is ook niet op de eerste.
U interpreteert het begrip echt op uw eigen manier terwijl dit feitelijk onjuist is.
Binnen 'x' dagen betekent toch echt dat je 'x' volle dagen de tijd hebt. Binnen 15 dagen betekent dus dat je 15 dagen lang de tijd hebt, niet 14.
Dit is wettelijk vastgelegd en alle bedrijven (die zich aan de wet houden) hanteren dit. Ook Tango geeft nota bene zélf aan dat de termijn tot en met 12-12 liep en niet tot en met 11-12. Hun systeem maakte dus een fout door die laatste dag niet af te wachten, hebben ze ook gewoon toegegeven.
Wat begrijpt u hier nu niet aan? -
Dec 15, 2023 om 13:18Niet geboden termijn gekregen: incassokosten?@wilhelmina59 Het gaat er in dit geval niet om wat de aanleiding is of was. U spreekt alsof te laat betalen altijd opzet is. Dat kan iedereen een keer gebeuren. Het is voor mij i.i.g. geen dagelijkse kost. Maar indien het dan onverhoopt voorkomt moet de tegenpartij zich wel aan de wet houden en je als klant gewoon de termijn gunnen die ze in hun eigen schrijven vermelden. Dat zijn nu eenmaal aan wettelijke regels en ik heb deze niet gemaakt.
Maar er bestaan natuurlijk ook nog mensen zoals u wat ik moraalridders noem. U betaalt natuurlijk nooit te laat, leeft huisje boompje beestje, u bent er waarschijnlijk zeer zeker van dat u zelf nooit in een situatie terecht komt waarbij u financieel slecht komt te zitten en heult mooi met de overheid en bedrijven mee. Mensen die ondanks een eigen tekortkoming, of ze daar nu wel of niet veel aan kunnen doen (dat weet u feitelijk niet eens), beschermd worden door de wet en hieraan vast houden zijn de grote zondaars in onze maatschappij. 'Want dat kost ons hardwerkende burgers allemaal geld'. ;-) Klinkt wel erg cliché niet?
Natuurlijk gemakkelijk om de zaak vanuit uw kant zo om te buigen dat u samen met de andere brave volgers de slachtofferrol kunt aannemen.
O wee als je maar iets met je kop boven het maaiveld uitsteekt. -
Dec 15, 2023 om 12:50Niet geboden termijn gekregen: incassokosten?En u denkt dat ik geen advocaat in handen zou nemen als dat echt nodig is? In veel situaties hoeft het helemaal niet zo ver te komen. Bepaalde partijen hebben er een handje van om stug door te willen draven met hun procedure terwijl je als klant in je recht staat. Het maakt dan wel degelijk iets uit of je ze een schrijven in Jip-en-janneketaal doet toekomen waarin je alleen maar aangeeft het oneens te zijn, of dat je hier ook verwijzingen naar eerdere jurisprudentie c.q. citaten van artikelen uit betreffende wetboek bij vermeld. Het spreekt voor zich dat je in dat laatste geval je kansen wel degelijk vergroot en bepaalde bedrijven al eieren voor hun geld kiezen, omdat ze inzien dat de tegenpartij heel goed weet wat zijn rechten zijn, het weinig zin heeft de procedure nog voort te zetten en dit alleen maar tijdverspilling oplevert.
Als dat nog niks oplevert, dan pas komt de stap om een advocaat in het schakelen. Zo'n 'dreigbrief' laten opstellen door een advocaat kan uiteraard, maar als je toch al verwacht dat het bedrijf overstag gaat en het niet tot een zaak zal komen is dat het geld niet waard vind ik. Dan doe ik dat liever zelf indien ik toch al weet dat ik in mijn recht sta en er reeds vergelijkbare gevallen voor de rechter zijn geweest waarnaar ik kan verwijzen.
En als laatste is er dan nog de kracht van social media tegenwoordig. Bedrijven willen het liefst hun naam zo hoog mogelijk houden. Mijn persoonlijke ervaring is, zowel waar ik gewerkt heb maar ook met bedrijven waar ik privé mee te maken heb gehad, dat ze klanten vaker toch compenseren ook al staat de klant niet helemaal in zijn recht in het geval er negatieve berichten worden geplaatst op social mediakanalen als Facebook, Twitter, Google, klacht.nl, Radar of dit forum. Zeker als het om een relatief klein iets gaat compenseren ze vaak liever dan dat toekomstige klanten worden afgeschrikt door negatieve reviews. Heb zelf een tijd in de customer care gewerkt en sinds de opkomst van social media merk je dat dit steeds meer een rol speelt in de dienstverlening.
Bij een conflict waarbij je als klant ook nog gewoon in je recht staat helpt een combinatie van de brief evt. later aangevuld met het social media verhaal al en blijkt de gang naar een advocaat of rechter uiteindelijk niet nodig.