Kl
door Kletskop Dec 13, 2023 om 12:05
Geldzaken & recht

Niet geboden termijn gekregen: incassokosten?

Door omstandigheden konden helaas drie facturen van Kuwait (Tango) niet worden afgeschreven middels incasso.
Zij stuurden een herinnering (zie screenshot).
Hier staat duidelijk de termijn waarbinnen de factuur alsnog moet worden voldaan.

"Daarnaast rekenen we E

5,00 incasso kosten indien je niet binnen 15 dagen na

ontvangst van dit bericht het openstaand saldo via

iDeal hebt voldaan. Hou er rekening mee dat deze

incassokosten kunnen oplopen tot €40,00.

De mails kwamen binnen op 28-11-2023.
Vanwege het feit dat er na de 10e altijd geld binnenkomt wilde ik de factuur z.s.m. betalen via de iDeal linkjes. Als ik goed tel en je houdt die 15 dagen aan dan is het vandaag de laatste dag waarop ik had kunnen betalen zonder dat hier kosten bij komen.
Toch kwam gisteren 12-12-2023 net na middernacht al de aanmaning binnen met daarop in rekening gebrachte incassokosten t.w.v. €5 en vroeg in de ochtend ook voor de andere twee openstaande posten. €15 euro incassokosten dus in totaal.

Gisteren op whatsapp het volgende vericht gestuurd:

Geachte heer/mevrouw,

Vandaag ontvingen wij tot onze verbazing een aanmaning betreffende 3 betalingen die nog open staan, waarbij per factuur €5,00 incassokosten in rekening is gebracht.

In de eerste herinneringen staat duidelijk vermeld dat men binnen 15 dagen na datum ontvangst bericht alsnog de mogelijkheid wordt geboden deze te voldoen zonder bijkomende kosten. De herinneringen zijn gedateerd op 28-11-2023. Dit zou betekenen dat men dus tot en met 13-12-2023 de tijd moet krijgen om de factuur alsnog te voldoen (zie bijlagen).

De geautomatiseerd verstuurde aanmaningen zijn echter nu al verstuurd zonder deze termijn volledig af te wachten en daarmee heeft u niet conform de wet gehandeld. Wij willen deze facturen graag betalen, maar de in rekening gebrachte incassokosten zijn wat ons betreft niet acceptabel.

In afwachting van uw antwoord,

Vandaag hun antwoord:

Goedemorgen,

De links moeten inderdaad binnen 15 dagen betaald zijn, wat betekend dat deze 14 dagen geldig is. De datum waarop de mails worden verzonden geldt daarbij als dag 1. De links zijn dan ook verlopen op 13 december en waren geldig tot en met 12 december 2023.

Met vriendelijke groet,

Waarop ik terug stuurde:

Goedemorgen,

U schrijft dat de links verlopen zouden zijn op 13 december. Dat is vandaag. De links hadden in dat geval gisteren nog gewoon moeten werken. Echter toen wij de facturen gisteren wilden betalen bleken de links al verlopen te zijn en er was in de nacht al een mail opgesteld dat er €5 extra in rekening werd gebracht aan incassokosten (per factuur). Het systeem handelt dus niet conform hetgeen wat u schrijft.

Daarbij staat in de eerste mail duidelijk de termijn genoemd van 15 dagen na ontvangst van het bericht. Daarbij mag wettelijk gezien de dag waarop de mail of brief binnenkomt niet meetellen en dus zou dan de 13e (vandaag) de laatste dag zijn.

Ik verzoek u vriendelijk om het bedrag aan te passen conform de wettelijk gestelde eisen. Wij willen de openstaande facturen graag vandaag nog betalen.

Anders zijn wij helaas genoodzaakt verdere gerechtelijke stappen te ondernemen.

Laat ik voorop stellen dat wij altijd erg tevreden waren over Tango en haar service.

Met vriendelijke groet,

Ten eerste de vraag of het klopt wat ik schrijf. Ik heb namelijk op internet op diverse vergelijkbare websites gelezen dat er (minstens?) 14 (niet 15) dagen moeten worden geboden alvorens over te gaan tot in rekening brengen van incassokosten. Dit is de zgn. 14 dagenbrief. Maar volgens mij moeren deze 14 dagen ook ingaan de dag nog ontvangst van de mail of brief en niet de dag zelf meetellen. Wat de medewerker ook lijkt te zeggen in het antwoord terwijl het systeem dus iets anders doet.

Nu wil ik graag weten wat te doen. Ik wil vandaag die factuur nog voldoen (gisteren eigenlijk al) maar ik ben het niet eens met de incassokosten.
Graag jullie advies over of de incassokosten idd te vroeg in rekening zijn gebracht en wat ik nu het beste doe. Indien het niet klopt en ik betaal via die iDeal links dan betaal ik dus ook voor de incassokosten indien ze niet in rekening hadden mogen worden gebracht. Als ik nog niet betaal lopen de incassokosten na een paar dagen nog verder op.
Ik weet dat ik dit had kunnen voorkomen door eerder te zorgen dat het betaald was. Helaas door omstandigheden niet aan kunnen voldoen. Maar nu wil ik graag weten hoe het wettelijk zit.
Alvast bedankt.

3575 17 Rapporteer
Kl
door Kletskop - Dec 13, 2023 om 12:07
8 Antwoorden / 4 Vragen
Kl
door Kletskop - Dec 13, 2023 om 12:07
8 Antwoorden / 4 Vragen
Kl
door Kletskop - Dec 13, 2023 om 12:08
8 Antwoorden / 4 Vragen

Aanmaning met incassokosten (1)

Kl
door Kletskop - Dec 13, 2023 om 12:09
8 Antwoorden / 4 Vragen

Aanmaning met incassokosten (2)

wi
door wilhelmina59 - Dec 13, 2023 om 12:16
519 Antwoorden / 0 Vragen

Die is fraai, te laat ( en dan ook nog wettelijk lekker dik schrijven) betalen en dan miepen over incasso kosten.
Advies, als de sodemieter betalen die incasso kosten voldoen en voortaan gelijk je rekeningen betalen.
Scheelt een berg geld en tijd extra.

Kl
door Kletskop Dec 13, 2023 om 15:29
8 Antwoorden / 4 Vragen

Is netjes opgelost door de klantenservice.
Ik had gisteren nog gewoon de mogelijkheid moeten hebben om te betalen. Dus vandaag 3 nieuwe linkjes ontvangen met het juiste bedrag.

tenormin
door tenormin Dec 13, 2023 om 17:19
16845 Antwoorden / 108 Vragen

@kletskop, en dat zomaar opelost, ineens, na 3 uur van het plaatsen van uw bericht. Goede timing geweest. ;-((

Kl
door Kletskop Dec 13, 2023 om 18:56
8 Antwoorden / 4 Vragen

@tenormin Hoe sneller, hoe beter toch? ;-)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 13, 2023 om 12:18
16883 Antwoorden / 202 Vragen
Kl
door Kletskop Dec 13, 2023 om 13:52
8 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb het gelezen en begrijp het nog niet helemaal. Telt de dag dat de mail binnenkomt nu wel of niet mee?
Er staat binnen 15 dagen na ontvangst. Dat is toch niet hetzelfde als 14 dagen?  Medewerker zegt trouwens letterlijk dat de link t/m 12-12 zou werken. Dit was echter gisteren al niet meer het geval.

Kl
door Kletskop Dec 13, 2023 om 15:28
8 Antwoorden / 4 Vragen

Is opgelost. 3 nieuwe linkjes gekregen vandaag waarmee het oorspronkelijke bedrag alsnog betaald kon worden, net zoals ik gisteren al van plan was dus.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 13, 2023 om 15:38
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Ok. Dank voor de melding.

Janzegt
door Janzegt - Dec 13, 2023 om 12:29
131 Antwoorden / Vragen

Het staat er heel duidelijk: binnen 15 dagen. Dus de 14e dag na 28-11-2023 moest je uiterlijk betalen, dus uiterlijk 11 december moest het geld binnen zijn. En dus kreeg je de 12e herinneringen inclusief incasso toeslag. Dit is correct hoe Tango dit doet.
En betaal met de laatste linkjes, want anders heb je nog steeds openstaande schuld.

Kl
door Kletskop Dec 13, 2023 om 13:47
8 Antwoorden / 4 Vragen

Goedemorgen,

Waarom schrijft de medewerker dan:

De links moeten inderdaad binnen 15 dagen betaald zijn, wat betekend dat deze 14 dagen geldig is. De datum waarop de mails worden verzonden geldt daarbij als dag 1. De links zijn dan ook verlopen op 13 december en waren geldig tot en met 12 december 2023.

Met vriendelijke groet,
Ik had de link volgens hun eigen klantenservice gisteren dus nog gewoon moeten kunnen gebruiken staat hier?

Kl
door Kletskop Dec 13, 2023 om 15:27
8 Antwoorden / 4 Vragen

28-11 1e dag
29-11 2e dag
30-11 3e dag
01-12 4e dag
02-12 5e dag
03-12 6e dag
04-12 7e dag
05-12 8e dag
06-12 9e dag
07-12 10e dag
08-12 11e dag
09-12 12e dag
10-12 13e dag
11-12 14e dag
12-12 15e dag

De 12e dus en niet de 11e zoals u zegt.
Inmiddels heeft klantenservice dit ook ingezien want ik kreeg netjes 3 nieuwe linkjes waarmee ik het bedrag vandaag alsnog kon betalen zónder bijkomende kosten. Net als ik gister had willen doen als de linkjes met de juiste bedragen nog hadden gewerkt.

wi
door wilhelmina59 - Dec 13, 2023 om 12:52
519 Antwoorden / 0 Vragen
Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 13, 2023 om 13:21
2089 Antwoorden / Vragen

Je laat het letterlijk op de laatste dag aankomen en dan blijk je een rekenfoutje gemaakt te hebben. Gewoon betalen en klaar.

Kl
door Kletskop Dec 13, 2023 om 15:25
8 Antwoorden / 4 Vragen

Geen rekenfoutje, ik was in de veronderstelling dat de termijn pas begint te lopen de dag ná ontvangst van het bericht. Dat is bij 14 dagenbrieven per post namelijk het geval maar schijnbaar geldt bij e-mails dat de dag zelf bij ontvangst al meetelt.
Desalniettemin klopte het dan nog niet, want binnen 15 dagen betekent dat 12-12 (gister dus) de laatste dag was waarop ik kon betalen. Het systeem stuurde echter al net na 0 uur in de nacht de aanmaning met bijkomende kosten terwijl de dag nog niet om was. Dat heeft de klantenservice nu ingezien want ik kreeg netjes 3 nieuwe linkjes waarbij ik vandaag het bedrag alsnog kon betalen zónder bijkomende kosten. Wat ik dus gisteren al van plan was als de linkjes met het juiste bedrag toen nog hadden gewerkt.

ne
door neodutchio - Dec 13, 2023 om 15:06
5164 Antwoorden / 12 Vragen

Een ondernemer kan niet ruiken waarom een klant niet betaald. U betaald de factuur niet en reageert pas op de herinnering als het al te laat is. Waarom niet al eerder contact gezocht om te situatie uit te leggen? Iets even niet kunnen betalen is geen schande en pratende mensen kunnen geholpen worden.

U bent nu in een situatie beland die je vanuit 2 kanten kan bekijken. Moreel: heel snel betalen en excuses aanbieden. Wettelijk: De 12de was de 15de dag en het had binnen de 15 dagen betaald moeten worden. U was dus te laat.

Kl
door Kletskop Dec 13, 2023 om 15:19
8 Antwoorden / 4 Vragen

Dat klopt dus niet.
Ik had gisteren, op de 15e dag (als je de dag van ontvangst meetelt), in de ochtend al willen betalen. Dan was het nog binnen de 15 dagen geweest.
De medewerker zei zelf ook dat de link t/m 12-12 geldig zouden zijn geweest, terwijl op die dag al net na 0 uur de aanmaning met incassokosten kwam.
Dat heeft de klantenservice nu ook ingezien, want ik kreeg na mijn laatste bericht netjes 3 nieuwe linkjes waarmee ik het bedrag alsnog zónder die incassokosten kon betalen. Net als wat ik gisteren eigenlijk dus al van plan was als de linkjes toen nog hadden gewerkt met het juiste bedrag.

ne
door neodutchio Dec 13, 2023 om 17:33
5164 Antwoorden / 12 Vragen

Binnen 15 dagen is niet op de 15de dag. Binnen 15 dagen wil dus zeggen voor de 15de dag.
U hebt nu geluk gehad, maar netjes van uw kant is het niet.

Kl
door Kletskop Dec 13, 2023 om 18:47
8 Antwoorden / 4 Vragen

Welke betalingstermijn moet ik hanteren

De betaaltermijn verschilt meestal per factuur. Veel voorkomende betaaltermijnen zijn 15 of 30 dagen. Dat wil dus zeggen dat je moet betalen uiterlijk 15 of 30 dagen nadat de factuur is verstuurd. Om een voorbeeld te geven, stel er is een factuur die is gemaakt op 14-08-2022. Je hebt ervoor gekozen een betalingstermijn te nemen van 15 dagen. Dan is de vervaldatum van de factuur 29-08-2022.

Dit komt van een site over boekhouden. Uit het voorbeeld kun je duidelijk lezen dat er 15 dagen geboden worden om te betalen. In bovengenoemd voorbeeld is de 15e dag (indien je de dag van dagtekening meetelt zoals bij een e-mail gebeurt) de 28e. De 28e kun je dus tot en met 23:59 nog betalen en de betaling is dan gewoon op tijd! Pas op de 29e is de vervaldatum en dan ben je te laat. De 16e dag dus.
Daarbij is het ook nog eens zo dat bij herinneringen die per post worden verstuurd nooit de dag van dagtekening mee mag tellen vanwege de tijd die een brief onderweg kan zijn. Het advies is om daar minstens 16 dagen aan te houden vanwege het feit dat de afzender moet kunnen aantonen dat de brief dat de brief ontvangen is door de tegenpartij. Bij een niet aangetekende brief is dit dus al snel een probleem.

Zie ook: https://www.deneefadvocaten.nl/de-14-dagen-brief/

ne
door neodutchio Dec 13, 2023 om 19:52
5164 Antwoorden / 12 Vragen

Het gaat hier niet om het betalen van een factuur, het gaat om een betalingsherinnering. Het gaat ook niet om een herinnering per post maar per mail. U blijft maar uw eigen kant op schuiven, maar feit is dat u te laat was.
Wees blij met de coulance van de andere kant, gezien uw houding denk ik niet dat veel bedrijven dat hadden gedaan.

Kl
door Kletskop Dec 14, 2023 om 08:14
8 Antwoorden / 4 Vragen

Leest u wel? Ik blijf niets mijn kant op schuiven, ik ga af op feiten.
Bovenstaande gaat niet over een normale factuur maar specifiek over de 14 dagenbrief (zie link onderaan bovenstaande post). De definitie "binnen x dagen" is trouwens niet anders gehanteerd bij een normale factuur. Dat blijft natuurlijk gewoon hetzelfde.
Feit is dat ik dus NIET te laat was. Conform hun eigen verzonden herinnering en dat wat wettelijk is bepaald was het de laatste dag waarop ik kon betalen.
Nog op tijd dus. Andere bedrijven dienen zich ook te houden aan de wet welke is beschreven in Wet normering Buitengerechtelijke Incasso Kosten.

Kl
door Kletskop - Dec 13, 2023 om 15:34
8 Antwoorden / 4 Vragen

Opgelost!
Ik was in de veronderstelling dat de termijn pas begint te lopen de dag ná ontvangst van het bericht. Dat is bij 14 dagenbrieven per post namelijk het geval maar schijnbaar geldt bij e-mails dat de dag zelf bij ontvangst al meetelt (vlgs jurisprudentie).

Desalniettemin klopte het dan nog niet, want binnen 15 dagen betekent dat 12-12 (gister dus) de laatste dag was waarop ik kon betalen. Het systeem stuurde echter al net na 0 uur in de nacht de aanmaning met bijkomende kosten terwijl de dag nog niet om was. Dat heeft de klantenservice nu ingezien want ik kreeg netjes 3 nieuwe linkjes waarbij ik vandaag het bedrag alsnog kon betalen zónder bijkomende kosten. Wat ik dus gisteren al van plan was als de linkjes met het juiste bedrag toen nog hadden gewerkt.

ne
door neodutchio Dec 13, 2023 om 17:37
5164 Antwoorden / 12 Vragen

28-11 1e dag
29-11 2e dag
30-11 3e dag
01-12 4e dag
02-12 5e dag
03-12 6e dag
04-12 7e dag
05-12 8e dag
06-12 9e dag
07-12 10e dag
08-12 11e dag
09-12 12e dag
10-12 13e dag
11-12 14e dag
12-12 15e dag

Wat snapt nu niet aan BINNEN 15 dagen. Binnen 15 dagen is dus op de eerste tot en met de 14de dag. Op de 15de dag willen betalen is dus niet voor de 15de dag.

Kl
door Kletskop Dec 13, 2023 om 18:30
8 Antwoorden / 4 Vragen

Dan begrijpt juist ú niet wat "binnen x aantal dagen betekent". Binnen 15 dagen betekent letterlijk dat die 15e dag gewoon meetelt. Medewerker gaf zelf ook aan dat ik tot en met 12-12 had om te betalen. Niet tot 12-12 en ook niet vóór 12-12.
Zie ook de reactie van Ronny530 hieronder.

Ozymandias
door Ozymandias - Dec 13, 2023 om 15:38
172 Antwoorden / Vragen

Niet betalen en vervolgens op het allerlaatste moment wachten.

Tja, ik neem aan dat je nu je les geleerd hebt?

Verder ga ik je geen enkel advies geven want je snapt heus wel hoe je dit had kunnen voorkomen. En geloof me, ik ben arm geweest maar geen haar op mijn hoofd die zich verontwaardigd voelde over de consequenties van mijn eigen acties. Een beetje schaamte en terughoudendheid lijkt mij meer op z'n plaats.

Kl
door Kletskop Dec 13, 2023 om 15:56
8 Antwoorden / 4 Vragen

Zie reacties hierboven.
Het is gewoon opgelost en ik heb netjes 3 nieuwe betaallinkjes ontvangen met de oorspronkelijke bedragen welke vandaag alsof zijn voldaan. Net als gisteren de bedoeling was als de betaallinkjes zónder bijkomende kosten toen nog hadden gewerkt.
Ik had wettelijk gewoon tot en met gisteren om alsnog mijn betaalverplichting na te komen wat geheel conform de gegeven termijn van 15 dagen was. De aanmaning met incassokosten kwam echter op de laatste dag dat ik had kunnen betalen al binnen en dat was te vroeg. Dat hebben ze bij de klantenservice ook ingezien.

Mabelle
door Mabelle - Dec 13, 2023 om 15:40
443 Antwoorden / 1 Vragen

"Maar nu wil ik graag weten hoe het wettelijk zit."

Wil je niet weten hoe het wettelijk zit met betalen voor ontvangen produkten? Lijkt me veel belangrijker om te weten.

Misschien is het verstandig om niet te tanken als je de benzine niet kunt betalen. Dan de auto maar laten staan tot na de 10e. Overigens verpest je het voor jezelf, want als de incasso een volgende keer ook mislukt, kun je waarschijnlijk voortaan alleen nog maar tanken met je pinpas.

De incassokosten zijn terecht, zoals anderen al uitgelegd hebben.

Kl
door Kletskop Dec 13, 2023 om 15:51
8 Antwoorden / 4 Vragen

Klopt helaas niet wat u zegt (zie ook mijn reacties hierboven).
Ik had wel degelijk tot en met de 12e om de herinnering te voldoen. 15 dagen (inclusief dag ontvangst e-mail) geeft tot en met 12-12 om alsnog aan de betaalverplichting te voldoen zonder bijkomende kosten. De aanmaning met incassokosten kwam dus te vroeg op de dag dat ik volgens de wet nog had mogen betalen om binnen de gegeven termijn van 15 dagen te blijven.
Het is dan ook netjes opgelost en vandaag heb ik netjes 3 nieuwe betaallinkjes ontvangen met het oorspronkelijke bedrag.
En wat betreft het te laat betalen was dat in dit geval echt geen bewuste keus om het op een herinnering aan te laten komen. Het was gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Niet leuk, kan gebeuren echter. Daar kunt u een mening over hebben maar daar ging de vraag in dit geval niet over. Het ging erom wat wettelijk is bepaald en dat is dat een ondernemer zich in een WIK traject ook dient te houden aan een aantal voorwaarden en dat is o.a. pas overgaan tot het incassotraject met bijkomende kosten als de schuldenaar niet alsnog binnen de gestelde termijn betaalt en niet eerder.

rj
door rjw Dec 13, 2023 om 18:56
3277 Antwoorden / 5 Vragen

Je was al te laat met betalen. Wees blij dat je als consument nog behoorlijk goed wordt beschermd door de wet.

Kl
door Kletskop Dec 14, 2023 om 08:19
8 Antwoorden / 4 Vragen

Dat staat hier niet ter discussie toch? Lijkt me trouwens ook niet meer dan normaal. In het verleden werden klanten soms onevenredig financieel benadeeld door eigen regeltjes die bepaalde bedrijven maakten. Denk aan het opzeggen van abonnementen, hardhandig doordrukken van incassotrajecten zonder duidelijke en volledig transparante correspondentie en zo kun je nog wel even doorgaan. Laten we blij zijn dat de consument nu beter beschermd is dan pakweg 40 jaar geleden.

ne
door neodutchio Dec 14, 2023 om 15:42
5164 Antwoorden / 12 Vragen

Daar mag u inderdaad blij mee zijn. Niet betalen, nergens op reageren, niet betalen bij de herinnering en pas reageren als het te laat is. Dat überhaupt deze mensen extra beschermd moeten worden verbaasd mij.

Kl
door Kletskop Dec 14, 2023 om 16:53
8 Antwoorden / 4 Vragen

U blijft maar doorgaan he?
Ik was te laat met betalen van de originele factuur. Dat was niet gepland maar simpelweg een gevolg van het samenkomen van enkele tegenslagen. Dat kan iedereen gebeuren, ook u zelfs.

Met het betalen van de herinnering en reageren was ik NIET te laat. Binnen 15 dagen vanaf 28-11 betekent tot en met 12-12 23:59 uur. En dat was het nog niet.

Het kan u verbazen dat er een bescherming is voor consumenten, maar het zou u nog meer moeten verbazen dat bedrijven in het verleden zoveel misbruik hebben kunnen maken van het gebrek aan regelgeving d.m.v. goed dichtgetimmerde wetten. Contracten die niet konden worden opgezegd door stilzwijgende verlenging, telefonische verkoop waar men niet meer onder uit kon zonder dat men er erg in had en incassokosten van direct €40 terwijl er vaak geen duidelijke brief aan vooraf was gegaan. Helaas veel praktijkvoorbeelden van langs zien komen in het verleden.

U heeft op uw profiel staan dat u expertise hebt in geldzaken & recht, maar als u de definitie "binnen x aantal dagen" al niet begrijpt raad ik toch aan zich hier wat meer in te gaan verdiepen voordat u anderen hier advies geeft..

ne
door neodutchio Dec 15, 2023 om 07:26
5164 Antwoorden / 12 Vragen

Als u twijfelt aan de gegeven expertises, dan zal u zich toch echt tot Kassa moeten wenden, die vullen dat namelijk in. Het is een optelsom van de rubriek waar een vraagsteller iets in zet, de gegeven reacties en plusjes. Als corumgebruiker heb je daar dus geen invloed op.

Binnen 15 dagen is tot de 15de dag, dus tot en met de 14de dag. Voor de eerste van de maand een factuur betalen is ook niet op de eerste.

Wat er in het verleden gebeurd is heeft niets met uw verhaal te maken. Feit is dat u niet betaald hebt, niet gereageerd hebt, niet betaald hebt bij de herinnering en pas bent gaan reageren toen het u uit kwam. Een factuur heeft een betalingstermijn en de 14 daagse brief ook. Als u meer dan een maand niet van u laat horen terwijl bij u het probleem zit, dan mag daar van mij best wat minder sympathie voor zijn. Pratende mensen kunnen geholpen worden, mensen die op eigen houtje dingen gaan doen ten koste van anderen mogen op de blaren zitten.

Kl
door Kletskop Dec 15, 2023 om 13:47
8 Antwoorden / 4 Vragen

Grappig dat u nogsteeds spreekt alsof ík fout zit en niet zij.

Binnen 15 dagen is tot de 15de dag, dus tot en met de 14de dag. Voor de eerste van de maand een factuur betalen is ook niet op de eerste.

U interpreteert het begrip echt op uw eigen manier terwijl dit feitelijk onjuist is.
Binnen 'x' dagen betekent toch echt dat je 'x' volle dagen de tijd hebt. Binnen 15 dagen betekent dus dat je 15 dagen lang de tijd hebt, niet 14.
Dit is wettelijk vastgelegd en alle bedrijven (die zich aan de wet houden) hanteren dit. Ook Tango geeft nota bene zélf aan dat de termijn tot en met 12-12 liep en niet tot en met 11-12. Hun systeem maakte dus een fout door die laatste dag niet af te wachten, hebben ze ook gewoon toegegeven.
Wat begrijpt u hier nu niet aan?

Topantwoord

ro
door ronny530 - Dec 13, 2023 om 16:50
2792 Antwoorden / 41 Vragen

Een heel verhaal maar terzijde.
De herinneringen zijn op 28-11 naar u verzonden en als ik die 15 dagen termijn er bij optel is 12-12 de uiterste dag om de betaling te doen omdat Ideal betalingen direct verwerkt worden.
Zo te lezen heeft u op 12-11 een Ideal betaling willen doen maar de betaallinks waren niet meer bruikbaar terwijl u nog net op tijd was mede omdat november 30 dagen heeft en de betaling voor de 13e plaats had moeten vinden uw was nog net op tijd maar blijkbaar is het betaalsysteem uitgegaan van 31 dagen in plaats van 30 dagen en had u tot en met 11-12 nog de tijd om de betaling te voldoen.
Ik lees in een reactie ook dat het inmiddels tot een goed einde is gekomen want u was nog net op tijd maar kon niet meer betalen.
Het is echter wel zo dat een uitstaand bedrag voor de vervaldatum bijgescheven dient te zijn maar in de herinnering staat niet voor welke datum terwijl die uiterste datum wel bekend gemaakt dient te worden om misverstnden te voorkomen.

Kl
door Kletskop Dec 13, 2023 om 18:33
8 Antwoorden / 4 Vragen

Heel erg bedankt voor de informatie! Ik zie idd op meerdere sites dat dat wordt aangeraden al wordt het vaak vergeten om een exacte datum erbij te zetten. Dit zou een hoop verwarring kunnen voorkomen.

Thijs12
door Thijs12 - Dec 13, 2023 om 19:39
553 Antwoorden / Vragen

Als je nog steeds wil weten hoe dat wettelijk zit, zorgt niet betalen en een gang naar de rechter voor de wettelijke zekerheid.
Die wettelijke zekerheid wordt dan wel duur.

Kl
door Kletskop Dec 13, 2023 om 22:12
8 Antwoorden / 4 Vragen

Zoals u hierboven kunt lezen is het al rechtgezet. Heb netjes 3 nieuwe linkjes gekregen met het oorspronkelijke bedrag die ik vandaag met alle plezier heb voldaan. De uiterste betaaldag was namelijk idd gisteren en toen werkten de linkjes al niet meer wat dus te vroeg was.

JMA2
door JMA2 - Dec 15, 2023 om 00:06
120 Antwoorden / 2 Vragen

Grappig, u vraagt hier om advies terwijl u in uw correspondentie al aangeeft gerechtelijke stappen te zullen ondernemen. Heeft u zo weinig vertrouwen in een advocaat dat u het hier probeert? En gaat u echt procederen on 15 euro. De rechtsbijstand die u zeer waarschijnlijk zou gebruiken neemt dit niet eens aan..

Kl
door Kletskop Dec 15, 2023 om 03:53
8 Antwoorden / 4 Vragen

Een advocaat om advies vragen is niet altijd gratis mogelijk.
Daarbij heb ik in de familiaire kringen ook wel enkele personen die juridisch redelijk goed onderlegd zijn als het echt nodig was geweest.
Het feit dat ik de vraag hier ook stelde was meer voor de zekerheid als parallel traject en soms heeft iemand nog wel eens een mooie tip.

En nee, rechtsbijstand zou ik zeker niet gebruiken. Kost alleen maar geld en buiten wat gemak omdat je bepaalde dingen uit handen geeft heeft het niet zoveel toegevoegde waarde. Ik zoek liever zelf uit of ik ergens recht op heb.
Dat het "maar" om 15 euro ging speelt voor mij geen rol. Het gaat mij om het principe of iets terecht of onterecht is (niet in morele maar in letterlijke zin). Als ik weet dat de kans groot is dat ik een zaak kan winnen zou ik het zeker overwegen, maar meestal doen een paar vermanende brieven al wonderen.

Het is ook niet dat ik niet bekend met het maken van een gang naar de rechter. Zo heb ik in het verleden al succesvol zaken gevoerd. Zoals tegen een oud-werkgever die zich in mijn ogen niet aan het arbeidscontract hield en mij tijdens ziekteverlof onterecht had ontslagen, PTT Telecom die dubbel wilde laten betalen voor een nummermelder terwijl ik er maar één had ontvangen en Vodafone Libertel die een gepeperde rekening stuurde voor het contact maken met een maritiem netwerk terwijl ze niet konden bewijzen dat ik daarover een sms had ontvangen.
Onrecht is voor mij onacceptabel, heel simpel.

ne
door neodutchio Dec 15, 2023 om 08:31
5164 Antwoorden / 12 Vragen

Vermanende brieven doen wonderen? U denkt serieus dat u daarmee indruk maakt? Neemt u maar van mij aan, van een dergelijke dooddoener ligt geen bedrijf wakker. U wilt het niet weten hoe vaak ze zoiets te horen krijgen. Het maakt pas indruk als een echte advocaat gaat schrijven. En dan is het voor het bedrijf een afweging om of kostentechnisch de klant af te poeieren om te schikken of om het door te zetten naar hun eigen jurist.

wi
door wilhelmina59 Dec 15, 2023 om 12:06
519 Antwoorden / 0 Vragen

"Zo heb ik in het verleden al succesvol zaken gevoerd. Zoals tegen een oud-werkgever die zich in mijn ogen niet aan het arbeidscontract hield en mij tijdens ziekteverlof onterecht had ontslagen, PTT Telecom die dubbel wilde laten betalen voor een nummermelder terwijl ik er maar één had ontvangen en Vodafone Libertel die een gepeperde rekening stuurde voor het contact maken met een maritiem netwerk terwijl ze niet konden bewijzen dat ik daarover een sms had ontvangen.
Onrecht is voor mij onacceptabel, heel simpel."
Mauwen of wettelijk incassokosten mogen worden toegepast terwijl je zelf de rekeningen gewoon te laat betaald hebt.
Dit soort mensen zorgen ervoor dat hun eigen fouten juridisch weggemoffeld  worden en de andere partij=uw onschuldige medeburgers de torenhoge rekeningen mogen voldoen via hoge administratiekosten, premies en meer van dat soort kosten.
En bedankt.

Kl
door Kletskop Dec 15, 2023 om 12:50
8 Antwoorden / 4 Vragen

En u denkt dat ik geen advocaat in handen zou nemen als dat echt nodig is?  In veel situaties hoeft het helemaal niet zo ver te komen. Bepaalde partijen hebben er een handje van om stug door te willen draven met hun procedure terwijl je als klant in je recht staat. Het maakt dan wel degelijk iets uit of je ze een schrijven in Jip-en-janneketaal doet toekomen waarin je alleen maar aangeeft het oneens te zijn, of dat je hier ook verwijzingen naar eerdere jurisprudentie c.q. citaten van artikelen uit betreffende wetboek bij vermeld. Het spreekt voor zich dat je in dat laatste geval je kansen wel degelijk vergroot en bepaalde bedrijven al eieren voor hun geld kiezen, omdat ze inzien dat de tegenpartij heel goed weet wat zijn rechten zijn, het weinig zin heeft de procedure nog voort te zetten en dit alleen maar tijdverspilling oplevert.

Als dat nog niks oplevert, dan pas komt de stap om een advocaat in het schakelen. Zo'n 'dreigbrief' laten opstellen door een advocaat kan uiteraard, maar als je toch al verwacht dat het bedrijf overstag gaat en het niet tot een zaak zal komen is dat het geld niet waard vind ik. Dan doe ik dat liever zelf indien ik toch al weet dat ik in mijn recht sta en er reeds vergelijkbare gevallen voor de rechter zijn geweest waarnaar ik kan verwijzen.

En als laatste is er dan nog de kracht van social media tegenwoordig. Bedrijven willen het liefst hun naam zo hoog mogelijk houden. Mijn persoonlijke ervaring is, zowel waar ik gewerkt heb maar ook met bedrijven waar ik privé mee te maken heb gehad, dat ze klanten vaker toch compenseren ook al staat de klant niet helemaal in zijn recht in het geval er negatieve berichten worden geplaatst op social mediakanalen als Facebook, Twitter, Google, klacht.nl, Radar of dit forum. Zeker als het om een relatief klein iets gaat compenseren ze vaak liever dan dat toekomstige klanten worden afgeschrikt door negatieve reviews. Heb zelf een tijd in de customer care gewerkt en sinds de opkomst van social media merk je dat dit steeds meer een rol speelt in de dienstverlening.

Bij een conflict waarbij je als klant ook nog gewoon in je recht staat helpt een combinatie van de brief evt. later aangevuld met het social media verhaal al en blijkt de gang naar een advocaat of rechter uiteindelijk niet nodig.

Kl
door Kletskop Dec 15, 2023 om 13:18
8 Antwoorden / 4 Vragen

@wilhelmina59 Het gaat er in dit geval niet om wat de aanleiding is of was. U spreekt alsof te laat betalen altijd opzet is. Dat kan iedereen een keer gebeuren. Het is voor mij i.i.g. geen dagelijkse kost. Maar indien het dan onverhoopt voorkomt moet de tegenpartij zich wel aan de wet houden en je als klant gewoon de termijn gunnen die ze in hun eigen schrijven vermelden. Dat zijn nu eenmaal aan wettelijke regels en ik heb deze niet gemaakt.
Maar er bestaan natuurlijk ook nog mensen zoals u wat ik moraalridders noem. U betaalt natuurlijk nooit te laat, leeft huisje boompje beestje, u bent er waarschijnlijk zeer zeker van dat u zelf nooit in een situatie terecht komt waarbij u financieel slecht komt te zitten en heult mooi met de overheid en bedrijven mee. Mensen die ondanks een eigen tekortkoming, of ze daar nu wel of niet veel aan kunnen doen (dat weet u feitelijk niet eens), beschermd worden door de wet en hieraan vast houden zijn de grote zondaars in onze maatschappij. 'Want dat kost ons hardwerkende burgers allemaal geld'. ;-) Klinkt wel erg cliché niet?

Natuurlijk gemakkelijk om de zaak vanuit uw kant zo om te buigen dat u samen met de andere brave volgers de slachtofferrol kunt aannemen.
O wee als je maar iets met je kop boven het maaiveld uitsteekt.

ne
door neodutchio Dec 15, 2023 om 14:44
5164 Antwoorden / 12 Vragen

Rechten, rechten, rechten, maar de eigen plicht niet willen zien. Iedereen is fout en zelf niet kunnen of willen zien wat de eigen input is. Van alles er bij gaan verzinnen hoe fout de bedrijven waren, maar zelf niet het fatsoen hebben om even contact op te nemen als een factuur niet betaald kan worden.

Ik vraag mij wel eens af hoe deze mensen zouden reageren als hun werkgever hetzelfde zou doen. Op de afgesproken dag geen salaris overmaken en ook niets zeggen. En dan 15 dagen later wederom zonder iets te zeggen alsnog overmaken.

Op 22 november tanken voor nog geen 30 euro en dan mekkeren dat je op 15 december wil betalen. En dan nog spreken over rechten hebben. U hebt de plicht om te betalen.

wi
door wilhelmina59 Dec 15, 2023 om 14:47
519 Antwoorden / 0 Vragen

Neodutchio, dat salaris en die bedoel ik dus;-) En bakkersgoed ; Zet je verhaal op Facebook neer daar is iedereen met je eens. Succes.

Kl
door Kletskop Dec 15, 2023 om 23:22
8 Antwoorden / 4 Vragen

@neodutchio Ik wil niet veel zeggen maar degene die hier nu dingen erbij aan het verzinnen is bent u juist.
Ten eerste zegt u dat ik op 15 december wilde betalen en dat is gewoon onzin. Ik wilde op 12-12 betalen en dat was dus binnen de gestelde termijn van 'binnen 15 dagen' oftewel '14 dagen na ontvangst' van de herinnering. Daarbij ging het in totaal om 3 betalingen van bij elkaar toch meer dan 110 euro aan benzine dus dat is niet echt een luttel bedragjewat u probeert te suggereren.

Om nog maar te zwijgen over uw voorbeeld dat u er nu ook bij verzint over de werkgever die ook maar besluit later uit te betalen. Ten eerste is dat natuurlijk appels met peren vergelijken. Niet alleen wettelijk van totaal andere orde maar ook qua gevolgen in de meeste gevallen aangezien een werknemer meestal volledig aangewezen is op zijn/haar salaris voor de vaste lasten en levensbehoeften.
Voor een gemiddelde grote commerciële partij zal een betaling die te laat binnenkomt na het leveren van een dienst veel minder desastreus uitpakken en het levert hooguit wat misgelopen rente, administratie rompslomp (veel grote bedrijven hebben het systeem dat aanmaningen verstuurd volledig geautomatiseerd) en wat extra personeelskosten blijft dit dus redelijk beperkt. Wordt natuurlijk een ander verhaal als je een klein bedrijf bent, al weinig spek op de botten hebt en de vordering een groot bedrag betreft of het om een enorme groep klanten gaat die structureel te laat betaalt.
De meeste mensen echter die te laat betalen doen dit niet structureel en zijn uiteindelijk wel gewoon van plan te betalen. De echte wanbetalers maken maar een klein deel uit van de totale groep. Ik heb zelf ook nog een paar jaartjes een online bedrijf gehad en het viel goed mee. Ik ging er zelf coulant mee om als iemand later betaalde en hing ook niet direct de eerste dag na het vervallen van de betaaltermijn van de factuur al aan de telefoon.

Topantwoord

mo
door mof - Dec 15, 2023 om 16:20
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De dag waarop u het bericht krijgt telt niet mee. De veertien dagen gaan in op de dag volgend op de dag van ontvangst. U heeft op 28 november 2023 de emails ontvangen. DAn is dag 1 op 29 november, dag 2 op 30 november, dag 3 op 1 december ... dag 14 op 12 december. Binnen 15 dagen betekent dat u uiterlijk op 12 december nog had kunnen betalen.
De meeste bedrijven zijn overigens niet zo streng gelukkig, die wachten dan nog wel een extra dagje of zo om de aanmaning te versturen.
Betalen betekent overigens wel dat het geld op 12 december op de bankrekening van het bedrijf moet zijn gearriveerd. HEt betekent niet dat u op 12 december de boel nog kunt overschrijven, want als er vertraging bij de bank ontstaat dan blijft dat uw verantwoording. MAar ook dan zijn demeeste bedrijven niet zo streng.

Als u wilt weten hoe het wettelijk zit, dan staat dat in het BWB, ws. in boek 7 dat over contracten gaat. Of u laat het bij de rechter voorkomen. Die weet meer, namelijk hoe de wet moet worden geinterpreteerd.

Kl
door Kletskop Dec 15, 2023 om 22:43
8 Antwoorden / 4 Vragen

https://lawfox.nl/blog/veertiendagenbrief-incasso-ook-per-e-mail/

Bedankt voor uw reactie en de informatie. Ik had het inmiddels al gevonden en het bedrijf had idd toegegeven dat ik tot en met 12-12 had kunnen betalen. Hun aanmaning kwam dus te vroeg. Ik heb netjes 3 nieuwe linkjes gekregen en de betaling via iDeal kunnen voldoen (betaling is in dat geval direct als reservering bijgeschreven bij de tegenpartij).
Wel heb ik in jurisprudentie gelezen (zie bovenstaande link) dat bij de 14-dagenbrief per e-mail in feite de termijn al op de dag van ontvangst van de mail begint te lopen. Echter wordt er dan weer wel rekening gehouden met het feit dat er 'digitale storingen' mogelijk zijn waardoor het bericht de ontvanger alsnog met vertraging kan bereiken. De schuldeiser moet derhalve aan kunnen tonen wanneer de schuldenaar de e-mail heeft ontvangen.