pl
door plerali May 28, 2017 om 21:32
Auto & vervoer

Aangehouden

Vandaag zijn wij aangehouden omdat onze verzekering niet goed was geregeld van de (Nederlandse) auto. Wij zijn naar Duitsland verhuisd en deze is dus eerder gestopt dan wij dachten. Dat terzijde heb ik een vordering gekregen artikel 34 WAM. Nu moet ik binnen een bepaalde tijd laten zien dat ik verzekerd was op deze dag, maar dat is dus niet zo. Dit ga ik dan ook netjes aangeven en de boete daarna netjes betalen. Mijn vraag is, mag ik mijn auto wel verkopen zodat ik een Duitse auto mét Duitse verzekering kan afsluiten? Alvast erg bedankt :-)

2689 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 28, 2017 om 21:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard mag u uw auto verkopen en een Duitse auto kopen. Hebt u wel wegenbelasting betaald? Zirg dat u bij verkoop ern vrijwaringsbewijs krijgt.

pl
door plerali May 28, 2017 om 23:31
Antwoorden / 2 Vragen

Ook met de belasting liepen we achter, maar als we een duitse auto kopen is dat toch niet dezelfde regeling?

tijger1
door tijger1 May 28, 2017 om 23:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat is niet dezelfde regeling. Die wegenbelasting moet u dus ook betalen, inclusief een eventuele boete.

Ge
door Genee - May 28, 2017 om 23:16
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Is het zo dat uw auto niet meer in Nederland geregistreerd staat?
Wanneer u uw auto in Nederland wilt verkopen zal de auto weer in Nederland geregistreerd moeten worden door de nieuwe eigenaar en zullen daar kosten aan verbonden zijn.
Als ik het goed heb mag u nu in Duitsland en in Nederland niet met de Nederlandse auto rijden.
En naar Nederland rijden om de auto te verkopen zal niet gaan zonder autoverzekering.
U kunt uw Nederlandse auto in Duitsland laten registreren en dan een verzekering er voor afsluiten, hoeft u de auto niet te verkopen, moet wel binnen 12 maanden heb ik begrepen.

Om precies te weten hoe u die verkoop het beste kunt aanpakken zou ik die vraag eens stellen op de site van Independer.
Lees vragen en antwoorden over wonen in buitenland en Nederlandse auto op
http://weblog.independer.nl/autoverzekeringen/wonen-in-buitenland-auto-in-nederland-kan-dat/#comments

pl
door plerali May 28, 2017 om 23:29
Antwoorden / 2 Vragen

De auto staat in NL geregisteerd. Wij wonen nog net geen 4 maand in Duitsland. Wij mogen volgens de politie wel met de auto rijden omdat ze dachten dat ie nog verzekerd was tot het tegendeel bewezen is. Maar na het te hebben nagekeken dus niet, risico op
aanhouding is dan voor onze eigen rekening. Maar wat ik graag wil weten is of de auto nu ook eigenlijk in beslag is genomen, of dat de auto gewoon verkocht mag worden, en ik de boetes later gewoon betaal als ze zijn binnengekomen.

tijger1
door tijger1 May 28, 2017 om 23:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt de auto gewoon verkopen. Betaal per omgaande de wegenbelasting over die maanden. Na verkoop, krijgt u het teveel betaalde terug. En betaal de boetes en de premie voor de verzekering over die periode.

Heel slordig afgewikkeld dus die emigratie.

Ge
door Genee May 29, 2017 om 00:22
1509 Antwoorden / 1 Vragen

U zegt zelf al dat u van de politie met de auto mag rijden, dus niet in beslag genomen.
Of u de auto kunt verkopen als de boetes, verzekering en wegenbelasting nog niet betaald zijn weet ik niet, maar ik zou eerst alles betalen wat er betaald moet worden en dan pas de auto verkopen.

Waarom laat u uw auto niet in Duitsland registreren, lijkt me minder te kosten dan deze te verkopen en een (gebruikte) Duitse wagen er voor in de plaats te kopen.
Nu weet u wat voor auto u heeft, of is deze aan vervanging toe.

aurora1
door aurora1 May 29, 2017 om 01:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als uw auto niet verzekerd is, dan is risico op aanhouding het minste van de problemen. Als u een ongeluk/aanrijding veroorzaakt zijn alle kosten voor u ook die van lichamelijk letsel.

sw
door swat1500 - Nov 23, 2017 om 20:36
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft de politie uw auto meegenomen na de controle en krijgt u hem pas terug als u aangetoond heeft dat hij verzekerd is?

hutch
door hutch Nov 23, 2017 om 21:50
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Men krijgt een 34WAM-vordering als op het moment van controle niet direct vast staat of een motorrijtuig verzekerd is (ingevolge artikel 30 Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijuigen (WAM)).

Staat op het moment van controle wel vast dat een motorrijtuig niet (!) verzekerd is ingevolge art. 30 WAM (door bijv. direct contact op te nemen met de opgegeven verzekeringsmaatschappij) dan wordt dat motorrijtuig stil gezet / afgesleept en krijgt men (doorgaans) 14 dagen de tijd om een verzekering af te sluiten en kan men het motorrijtuig weer meenemen, al dan niet na betaling van eventuele afsleep- en/of stallingskosten.

Dus als TS een 34WAM-verklaring heeft gekregen, heeft hij de auto (ter plekke, na de controle op straat) ook weer mee kunnen nemen.

Indien men niet voldoet (of niet kan voldoen) aan de vordering, genoemd in art. 34 WAM, krijgt men een boete die even hoog is als het onverzekerd hebben van dat motorrijtuig.

tijger1
door tijger1 Nov 23, 2017 om 22:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Topic is van mei.

hutch
door hutch Nov 24, 2017 om 09:22
4515 Antwoorden / 29 Vragen

@Tijger1, misschien is het je nog niet opgevallen, maar @Swat1500 vraagt hoe het (toentertijd) is afgelopen. Aan de hand van mijn reactie kan hij/zij lezen hoe het, aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, gelopen is. De ervaring is dat TS'ers heel vaak niet meer reageren.