as
door ason Nov 9, 2011 om 17:14
Auto & vervoer

Autoschade reparatie

Mijn twingo bouwjaar 2010 is aan de achterzijde aangereden.
Ben all risk verzekerd bij de bovag maar is schuld van de tegenpartij.Voor reparatie bij renault gebracht en na 2 dagen gerepareerd retour. Volgens renault zou er een nieuwe bumper (kunststof) geplaatst worden maar de stukke bumper is gerepareerd en opnieuw gespoten. De reparatie is echter te zien, klein kleurverschil, linkerzijde heeft ten opzichte van de rechterzijde klein afwijking (schade was aan de linkerzijde). Wanneer de reparateur een nieuwe bumper geplaatst had was er geen afwijking geweest. Kan ik alsnog een nieuwe bumper eisen of de reparatie overnieuw laten uitvoeren? Heeft iemand ervaring met deze situatie?

5860 22 Rapporteer

vladja
door vladja - Nov 9, 2011 om 17:25
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Je hoeft geen kleurverschil te accepteren. Dus terug naar de reparateur.

Vladja

he
door hen.2 - Nov 9, 2011 om 17:35
66 Antwoorden / 1 Vragen

In 2010 is mij dit ook gebeurd ook allrisk verzekerd,maar omdat de auto ouder was dan vijf jaar werd geen nieuwe bumper geplaatst, een immitatie zou de verzekering wel vergoeden inclusief spuitwerk,dit is ook gebeurd en het is perfect.
Dus net wat vladja schrijft terug naar de renault, en een goede reparatie eisen, heb je ook een offerte gehad wat de kosten zouden zijn??, en wat er bij de verzekering is gedeclareerd?? ben benieuwd.

poltol
door poltol - Nov 9, 2011 om 18:34
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Al geinformeerd bij de verzekering?
Misschien zijn die wel akkoord gegaan met deze "reperatie" methode.

Zo niet, dan [gaan] ze teveel betalen aan de hersteller.

Dus FF bellen, of de tussenpersoon inschakelen.

Succes, poltol

despuiter
door despuiter - Nov 9, 2011 om 18:40
107 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=poltol schreef op woensdag 9 nov 2011, 18:34]Hallo,

Al geinformeerd bij de verzekering?
Misschien zijn die wel akkoord gegaan met deze "reperatie" methode.

Zo niet, dan [gaan] ze teveel betalen aan de hersteller.

Dus FF bellen, of de tussenpersoon inschakelen.

Succes, poltol

Het zal eerder zo zijn dat de verzekerings expert geen nieuwe wil betalen als het gerepareerd kan worden, dat maakt ook niet uit als het maar goed gebeurd.

tenormin
door tenormin - Nov 9, 2011 om 19:06
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Gezien het bouwjaar van de auto heb je gewoon recht op een geheel nieuwe bumper. Jouw verzekeraar haalt het geld immers weer terug bij de persoon die het veroorzaakt heeft. Ook al in het licht gezien dat je all risk verzekerd bent.

despuiter
door despuiter - Nov 9, 2011 om 20:39
107 Antwoorden / 2 Vragen

@tenormin Onzin! Zo werkt het dus niet. Als de kosten van reparatie lager zijn dan een nieuwe word het gerepareerd.

tenormin
door tenormin - Nov 9, 2011 om 21:20
16849 Antwoorden / 108 Vragen

despuiter, de bumper is niet onzichtbaar gerepareerd. Je schrijft zelf 17:55
niet accepteren, iets kleurverschil enz. enz.

despuiter
door despuiter - Nov 9, 2011 om 22:07
107 Antwoorden / 2 Vragen

En wat heeft mijn antwoord met de jouwe te maken.
Jij schrijft heel wat anders nl. Onzin of je bent aan het papagaaien zoals gewoonlijk .
Dat de bumper niet onzichtbaar hersteld is wil niet zeggen dat het niet kan. Als een expert ervan overtuigd is dat het wel kan dan word het gerepareerd. Ze gaan voor de goedkoopste oplossing.

th
door theostek - Nov 10, 2011 om 10:27
22 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben geen expert, maar weet wel het één en ander omdat ik als zelfstandige daar veelvuldig mee in aanraking kom (niet alleen schade).

Gezien voor jou de ondeugdelijke reparatie, hoef je daar geen genoegen mee te nemen ! tenzij je accoord bent gegaan met reparatie van de bumper ? en wat is voorgesteld dat je er niets van ziet...van de reparatie.
Ik zou gezien de leeftijd van de auto "ook een nieuwe bumper verlangd hebben en geen reparatie ! want je gaat een reparatie altijd zien" of het moet dermate zo slecht gerepareerd zijn.
Spreek me niet van schadeherstel bedrijven, want er zal een bestek zijn opgemaakt voor de prijs van ....zoveel pleuro, menen er geld uit te halen door éénvoudig weg een reparatie uit te voeren, terwijl een nieuwe in het bestek is opgenomen.

Dus mocht je straks je auto willen inleveren en de schade valt op daalt je auto in waarde, door een ondeugelijke schade reparatie.

Maak daar geen persoonlijke woorden aan vuil, stel de reparateur schriftelijk in gebreke en stuur een kopie hiervan naar je rechtbijstandsverzekering (inschakelen).

=despuiter schreef op woensdag 9 nov 2011, 20:39: @tenormin Onzin! Zo werkt het dus niet. Als de kosten van reparatie lager zijn dan een nieuwe word het gerepareerd.

Ojaa ?
Twee maanden geleden rijd ik met mijn Seat Inca de rechter zijde finaal aan gort, boorde deze naar de linker flank in van de tegenpartij omdat die achteruit reed om te parkeren.
Schade werd vast gestelt door de garage op 1500 euro.
- Voorbumper
- Grill
- Koplamp
- Knipperlicht
- Spatbord
- Voorfront
- Steekas krom
- Spoorstang over
- Uitlijnen

Alles is nieuw op het spatbord en de steekas na die zijn tweedehands, heb geld eraan overgehouden en de auto is 11 jaar oud.
Het spatbord is precies dezelfde kleur als de auto christal white.

tenormin
door tenormin - Nov 10, 2011 om 11:55
16849 Antwoorden / 108 Vragen

theostek, helemaal mee eens, niet helemaal hetzelfde meegemaakt, maar bij kop-staart botsing was mijn auto 30 cm "korter" geworden en uiteraard ook bumper kaduuk. Werd keurig allemaal hersteld, nieuw. despuiter mag het er niet mee eens zijn, vrij land, maar zoals ik al schreef en jij ook nu: een auto nog zo "jong" moet volledig goed gerepareerd worden i.v.m. leeftijd én volledig verzekerd.

despuiter
door despuiter - Nov 10, 2011 om 12:10
107 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=theostek schreef op donderdag 10 nov 2011, 10:27]Ik ben geen expert,

[quote=despuiter schreef op woensdag 9 nov 2011, 20:39]@tenormin Onzin! Zo werkt het dus niet. Als de kosten van reparatie lager zijn dan een nieuwe word het gerepareerd.

Ojaa ?
Twee maanden geleden rijd ik met mijn Seat Inca de rechter zijde finaal aan gort, boorde deze naar de linker flank in van de tegenpartij omdat die achteruit reed om te parkeren.
Schade werd vast gestelt door de garage op 1500 euro.
- Voorbumper
- Grill
- Koplamp
- Knipperlicht
- Spatbord
- Voorfront
- Steekas krom
- Spoorstang over
- Uitlijnen

Alles is nieuw op het spatbord en de steekas na die zijn tweedehands, heb geld eraan overgehouden en de auto is 11 jaar oud.
Het spatbord is precies dezelfde kleur als de auto christal white.

Ja en wat wil je daarmee zeggen?
Als het finaal aan gort is zoals je zegt dan word het vervangen door nieuw want dan is het of niet te maken of zijn de kosten hoger om het te repareren.
Denk je nou echt dat de verzekering bv 300 euro voor een nieuwe bumper uitgeeft als het voor 150 gemaakt kan worden. Die tijden zijn wel voorbij hoor.
Ik maak het dagelijks mee.

despuiter
door despuiter - Nov 10, 2011 om 13:22
107 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 10 nov 2011, 11:55]despuiter mag het er niet mee eens zijn, vrij land, maar zoals ik al schreef en jij ook nu: een auto nog zo "jong" moet volledig goed gerepareerd worden i.v.m. leeftijd én volledig verzekerd.

Je moet me geen woorden in de mond leggen die ik niet gezegt heb. In plaats van hier je tijd te verdoen kan je beter een cursus lezen gaan volgen. Waar ik het niet mee eens ben is die kul die jij in elk topic verkondigt.
Maar daar sta ik niet alleen in gezien alle negatieve reacties op jou persoontje op dit forum.
Leeftijd en verzekering doen er helemaal niet toe bij een verhaal schade, dus je praat weer onzin.

vladja
door vladja - Nov 10, 2011 om 17:15
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Tenormin en anderen,

Je hebt geen recht op nieuw als het deugdelijk gerepareerd kan worden. Niet bij de WA-dekking en niet bij een Casco-dekking!

En, zoals ik in de allereerste reactie stelde:

Je hoeft geen kleurverschil te accepteren. Dus terug naar de reparateur..

Want kleurverschil is geen deugdelijke reparatie.

En met al die verhalen van mensen, die alles vernieuwd hebben gekregen, schiet vraagsteller geen bal op, want dat hoeft helemaal niet van toepassing te zijn op deze zaak. Daar kan hij geen enkel recht aan ontlenen, sterker nog: het is niet bepaald sympathiek om dit eventjes "fijntjes" naar voren te brengen.

Je hebt recht op een deugdelijke reparatie (als dat goedkoper is) of als dat niet mogelijk is op vervanging, mits het totaal bedrag van de reparatie blijft binnen de verzekerde poliswaarde of in geval van WA binnen de total loss waarde.

Zie artikel 960, Burgerlijk Wetboek nr. 7, Titel 17 : Verzekeringen. Dat geldt zowel voor verzekerde als ook voor een tegenpartij.

Vladja

as
door ason - Nov 10, 2011 om 17:19
4 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=vladja schreef op woensdag 9 nov 2011, 17:25]Je hoeft geen kleurverschil te accepteren. Dus terug naar de reparateur.

Vladja

despuiter
door despuiter - Nov 10, 2011 om 17:19
107 Antwoorden / 2 Vragen

Niet accepteren, iets kleur verschil ontkom je bijna niet aan omdat kunstof iets donkerder word. Het ligt er ook aan welke kleur, bij lichte kleuren (metallic) valt het meer op dan bij donkere. Kijk maar eens goed bij nieuwe auto's , schrikbarend zoveel verschil er soms inzit.
Maar wat nog erger is dat de linkerkant afwijkt van de rechterkant, dat is echt onacceptabel!
Kunnen ze dat niet goed krijgen dan moet er gewoon een nieuwe bumper op.
Mochten ze niet mee willen werken kan je contact opnemen met de Focwa als ze daarbij aangesloten zijn.

pino123
door pino123 - Nov 10, 2011 om 18:48
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=despuiter schreef op donderdag 10 nov 2011, 13:22][quote=tenormin schreef op donderdag 10 nov 2011, 11:55]despuiter mag het er niet mee eens zijn, vrij land, maar zoals ik al schreef en jij ook nu: een auto nog zo "jong" moet volledig goed gerepareerd worden i.v.m. leeftijd én volledig verzekerd.

Je moet me geen woorden in de mond leggen die ik niet gezegt heb. In plaats van hier je tijd te verdoen kan je beter een cursus lezen gaan volgen. Waar ik het niet mee eens ben is die kul die jij in elk topic verkondigt.
Maar daar sta ik niet alleen in gezien alle negatieve reacties op jou persoontje op dit forum.
Leeftijd en verzekering doen er helemaal niet toe bij een verhaal schade, dus je praat weer onzin.

Zijn we zo langzamerhand wel gewend aan....

as
door ason - Nov 10, 2011 om 20:14
4 Antwoorden / 4 Vragen

Allereerst bedank ik iedereen voor alle reakties op mijn vraag.
Vandaag bericht gekregen van de Renaultgarage dat mijn Twingo teruggaat naar de reparateur en een nieuwe!!! achterbumper wordt geplaatst.
Klagen heeft dus echt wel zin.

vladja
door vladja - Nov 10, 2011 om 20:17
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Goed zo!

th
door theostek - Nov 10, 2011 om 20:24
22 Antwoorden / 0 Vragen

@Ason, neem onderstaande over en stel dat pruts bedrijf in gebreke.

Afzender

[Naam]
[Adres]
[Postcode en woonplaats]

Aan

[Garage naam:beun en steun]
[Adres: klussen enzo erop los]
[Postcode en plaats]

Betreft: Schadeherstel van ondeugdelijk uitvoering]

[Woonplaats, datum]

Geachte heer/mevrouw,

Op [datum herstelling] bracht ik bij u een [auto] binnen voor schade herstelling, het betreft [merknaam en type].

De [schade herstelling heeft niet de eigenschappen die nodig zijn voor normaal gebruik omdat [opsomming klachten].

Ik verzoek u vriendelijk de genoemde gebreken te herstellen, of het [product:bumper] te vervangen.
Gezien de verleende garantie op de herstelling ga ik ervan uit dat er geen kosten zijn verbonden aan herstel of vervanging.

naitsoezn
door naitsoezn - Nov 10, 2011 om 20:27
842 Antwoorden / 1 Vragen

@theostek: misschien niet gezien dat TS net terug gerapporteerd heeft dat het probleem opgelost wordt? Goede bedoelt, maar niet meer nodig dus...

th
door theostek - Nov 10, 2011 om 20:28
22 Antwoorden / 0 Vragen

net te laat was bezig met bericht te plaatsen/op te maken.

Succes ermee met de afhandeling,

We maken het toch iedere dag MEE, met prutsers.

th
door theostek - Nov 10, 2011 om 20:30
22 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik een bericht aan het opmaken kan ik dat niet zien, heb toch al gereageerd.