ma
door manuelalichtenberg Sep 22, 2016 om 14:54
Auto & vervoer

Autoverzekering

Kan een autoverzekering je auto in beslag nemen? Mijn tante heeft een aanvaring gehad met een busje. Hij reed erg hard achteruit en botste tegen de auto van mijn tante. Nu wil het geval zo zijn, dat de autoverzekering de auto in beslag wilt nemen en hem dan verkopen. Kan en mag dat? Alvast bedankt

838 4 Rapporteer

ne
door neodutchio - Sep 22, 2016 om 14:59
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Ik neem aan dat uw tante een aanrijding gehad heeft. De schade kan op 2 manieren afgewikkeld worden, of de schade wordt hersteld en de verzekeraar betaald de herstelkosten. Indien de schade te groot is wordt ofwel de dagwaarde, ofwel nieuwpriijs (ligt aan welke verzekering) uitbetaald waarmee de eigendomsrechten overgaan naar de verzekeringspartij. In feite is de auto verkocht aan de verzekeraar en die mag als nieuwe eigenaar doen wat hij/zij wilt.
de auto wordt dus niet in beslag genomen, maar is simpel gezegd verkocht aan de verzekeraar.

tijger1
door tijger1 - Sep 22, 2016 om 16:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als uw tante dat niet eilt, hoeft ze daar niet mee in te stemmen, maar uiteraard krijgt ze dan de waarde van het wrak niet uitbetaald.

edrick3
door edrick3 - Sep 22, 2016 om 16:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

De auto wordt niet 'in beslag genomen', maar blijkbaar wordt de dagwaarde uitgekeerd en dan gaat het 'wrak' over naar de verz.my
Tante hoeft dan niet te accepteren, maar krijgt dan ook niets uitbetaald.

tijger1
door tijger1 Sep 22, 2016 om 16:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tante krijgt niet "niets" uitbetaald, maar zij krijgt de dagwaarde van de auto voor de aanrijding, min de waarde van het wrak uitbetaald. Als zij dus het wrak niet wil afgeven.

edrick3
door edrick3 Sep 22, 2016 om 16:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Heb je helemaal gelijk in. ;-) Was onvolledig in m'n reactie. Bedankt voor de correctie.

ro
door ronny530 - Sep 22, 2016 om 16:51
2778 Antwoorden / 41 Vragen

Het hangt van de schade af. Bij een economisch total loss verklaring wordt de dagwaarde minus de restwaarde van het wrak uitgekeerd waarbij uw tante het wrak mag houden omdat de auto nog reparabel is. Bij een technisch total loss wordt het kenteken ingenomen en de waarde van de auto tot schrootwaarde is gedaald. De verzekeraar keert dan de volledige schade uit met inname van het wrak om er zeker van te zijn dat het wrak tot schroot wordt verwerkt zodat het zogeheten omkatten dan niet kan plaats vinden.

tijger1
door tijger1 Sep 22, 2016 om 21:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En bij economisch total loss wordt het wrak meestal door een opkoper gekocht die die waarde geboden heeft.