ma
door maten May 10, 2009 om 09:39
Auto & vervoer

Boete handheld

Kan ik een boete krijgen voor vasthouden van een mobiel terwijl ik geen mobiel bij heb.

De agente vond het niet nodig om in de auto te kijken want ze had "geconstateerd "dat ik aan het bellen was.

Ik praatte tegen mijn zoon die naast me zat en krabde waarschijlijk aan mijn oor.

Mijn zoon had zijn mobiel op zak maar daar was niets mee gedan.

Boete €150

Gr. Jeanne

3354 30 Rapporteer

gladdeharry
door gladdeharry - May 10, 2009 om 10:03
463 Antwoorden / 14 Vragen

Natuurlijk kun je altijd bezwaar maken tegen de boete maar de kans dat je dat gaat winnen lijkt mij bijna gelijk aan nul!In deze wordt de agen tgeacht het gezien te hebben en die heeft natuurlijk altijd gelijk.Toch?

ma
door maten - May 10, 2009 om 10:15
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dus ben ik en vele met mij vogelvrij, want wat een agent denkt te zien is altijd waar.

Lang leve de justitie.

edwardus
door edwardus - May 10, 2009 om 11:14
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Je kunt altijd bezwaar aantekenen en laten voorkomen.
Wanneer je zelf geen telefoon (bij je) had en de enige aanwezige telefoon die van een ander is heb je een redelijke kans. De gespreks-gegevens van die andere telefoon kunnen opgevraagd worden bij de desbetreffende provider. Als je dit allemaal helder uiteenzet in je bezwaarschrift heb je zelfs een kleine kans dat het niet eens tot een zitting komt.

nl
door nlmeert2 - May 11, 2009 om 13:47
2 Antwoorden / 0 Vragen

Werp in de procedure de volgende vraag op:

wat heeft de verbalisant precies voor een voorwerp met welke kenmerken gezien tijdens het rijden en hoe weet de verbalisant dat dit een mobiele telefoon is?

ka
door kam - May 11, 2009 om 14:50
20 Antwoorden / 1 Vragen

altijd zorgen dat je een speelgoed mobieltje bij je heb en er voor zorgen dat echte mobiel niet voor het grijpen ligt.

du
door dubbelzout - May 11, 2009 om 15:00
100 Antwoorden / 0 Vragen

Kam zegt:
altijd zorgen dat je een speelgoed mobieltje bij je heb en er voor zorgen dat echte mobiel niet voor het grijpen ligt. En met dit soort rare adviezen zegt de politie natuurlijk meteen, "Sorry, meneer, verkeerd gezien." Dacht u nu echt dat een agent gelooft dat u met een namaak telefoontje zit te bellen? Nee, die zal dat inschatten als uitlokking.

enrique
door enrique - May 11, 2009 om 15:00
68 Antwoorden / 17 Vragen

Ik vind het leuk om agentjes te pesten met hun stomme regeltjes. Daarom heb ik dikwijls een kleine walkie talkie bij me en ga dan samen met mijn broer een eindje rijden in de hoop dat we gezien worden. Een walkie talkie hoef je niet aan je oor te houden om te luisteren , maar wij doen het toch om de indruk te wekken dat we aan het bellen zijn. We zijn inmiddels al over de vijftig keer aangehouden, en dan moet je de gezichten zien als ze na eerst een lange discussie van welles nietes opgevoerd hebben tegen ons wij voor de dag komen met de walkie talkie. Das pas lachen, en ze kunnen er niets tegen doen want het is niet verboden. Naturlijk zorgen we ervoor dat we hekemaal geen mobiele telefoon bij ons hebben. Zo ook een bakkie, (iedere vrachtwagenchauffeur heeft er wel een) is ook niet verboden. De regels zijn gewoon helemaal krom.

lo
door loesje48 - May 11, 2009 om 15:18
116 Antwoorden / 17 Vragen

@ Enrique u brengt dus onnodig het verkeer in gevaar. Hoe onlogisch de regels voor u ook klinken...mobiel bellen in het verkeer is levensgevaarlijk (ben als fietser echt regelmatig bijna aangereden door bellende bestuurders die bv ineens afslaan (waar ik fietste) zonder te kijken of richting aangeven. Twee keer stoep op mogen vluchten, paar keer kon ik nog op tijd remmen, 1x er tegenaan gebotst (auto doorgereden) ). waarom gsm's wel en walkie talkies niet? omdat er maar weinig mensen met een WT 'bellen', en half Nederland wel GSM-end achter het stuur wilt zitten. Let liever gewoon op ipv agentje pesten. Sorrie, moest ik echt kwijt!

@TS: zoals edwardus al aangaf, bezwaar aantekenen met gespreksgegevens. Anders zou het een mooie boel worden, als iedereen voor het krabben aan z'n oor een boete van €150 zou kunnen krijgen!

frankww
door frankww - May 11, 2009 om 15:36
2 Antwoorden / 1 Vragen

De regel is tegenwoordig dat de agent je mobiele telefoon vraagt en het merk en type op het verbaal noteert als extra bewijs.

wizard1
door wizard1 - May 11, 2009 om 17:23
11 Antwoorden / 4 Vragen

Hoi enrique,

Gezien jouw antwoord, zou je niet zeggen dat je al achttien

bent.

johanpc
door johanpc - May 11, 2009 om 17:49
1379 Antwoorden / 2 Vragen

de meeste verkeersdoden komen uit de catagorie enrique nu is dus duidelijk waardoor dat komt.

Mijn voorstel is een onvoorwaardelijk rij ontzegging tot 25 jaar voor dat soort figuren en dan opnieuw examen laten doen.

kenwel2
door kenwel2 - May 11, 2009 om 17:52
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo Jeanne, denk dat je weinig kunt doen: Een agent telt nu eenmaal voor 2....

Laatst ben ik staande gehouden, voor het zg. niet dragen vn gordel, op parkeerplaats, stond stil!! Motoragent stopt links van me, hij zet zijn helm af, en zegt tegen mij: U heeft geen gordel om mijnheer! Mijn antwoord: En u heeft nu geen helm op mijnheer agent! Hij kreeg een rode kop, en zei, ja, dan heb ik mij vergist blijkbaar....ik stond wel stil, motor af!! Stond gewoon te wachten op iemand, die in de winkel was....

Maar...als hij een bon had uitgeschreven, wat had ik dan moeten doen? Niets dus..kijk maar eens bij het programma 'wegmisbruikers' ze 'denken' dat iermand zit te bellen, kunnen niets bewijzen, maar even zo goed schrijven ze alweer een bon, ook al neemt iemand een snoepje en stopt het in z'n mond...ik bedoel maar, overdrijven kunnen ze ook, en dan moet je die reakties van die agenten in die auto's zien, het is net of ze echt een kat en muis spelletje aan het doen zijn, je ziet ze kikken, soms te walgelijk......

Gr. Henri (heb wel handsfree, bleutooth oortje, maar ja, dat mag je ook al niet bedienen, krijg je ook al een dikke bon voor: 150 euri's..)

aj
door ajtr - May 11, 2009 om 19:10
46 Antwoorden / 7 Vragen

Bellen in de auto nauw en......Al het gekakel van gevaar gevaarlijk en hier komen de ongelyukken door is een wassen neus.Auto Radio en zenders zoeken is gevaarlijker dan bellen. Ook een sigaret draaien achter het stuur tijdens het rijden is levens gevaarlijk.Tevens is bewezen dat HandFree bellen gevaarlijker is dan gewoon bellen.Ben het met meenigeens dat je beter helemaal niet kunt bellen en goed op de weg moet letten maarja dit brent de tijd met zich mee.Maar om nu te schrijven dat bellen in de auto onnodig het verkeer in gevaar brengt nee dan zijn er heel wat dingen op te sommen die ook net zo gevaarlijk zijn,

da
door davesonthero - May 11, 2009 om 21:39
2 Antwoorden / 4 Vragen

ALTIJD een bezwaar indienen. desnoods in hoger beroep. en laat de telefoon controleren of er op dat bewuste tijdstip ook daadwerkelijk getelefoneerd is.

mijn vriendin kreeg ook een boete van 150 euro. twee agenten beweerden dat ze gebeld had. ze had notabene een bluetooth telefoon in haar auto, dus handsfree. op dat bewuste tijdstip was ze niet eens aan het bellen. maar ze kreeg gelijk en haar geld is teruggestort

keessie1
door keessie1 - May 11, 2009 om 23:52
138 Antwoorden / 9 Vragen

Je mag eten, drinken, radio luisteren en instellen, DVD kijken, TomTom Instellen enz........... EN IN DE REST VAN DE WERELD MAG JE OVERAL GEWOON BELLEN, alleen in dit betuttellende Nelderland mag het weer niet, en niet een klein beetje niet NEE AL LIJKT HET MAAR DAT JE IETS VAN EEN TELEFOON VAST HOUD OF EEN ONDERDEEL VAN EEN TELEFOON (oortje of zo) KRIJG JE EEN VERBAAL.......

GEKKE HUIS ....... Als of de meeste mensen niet in staat zijn om zelf in te schatten wat men wel of niet kan.

Groetejs Keessie

edwardus
door edwardus - May 11, 2009 om 23:58
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Onzin. Ook in diverse andere landen mag je niet anders dan handsfree
bellen. En dan nog zijn veel mensen helaas niet in staat om fatsoenlijk
te sturen en praten tegelijk. Ik hoop voor je dat je niet zelf wordt
aangereden door een etende/dvd-spelende/kaartlezende o.i.d. bestuurder.

Mijn navigatie waarschuwt me trouwens ook dat je dat ding niet rijdend moet bedienen (en terecht).

Anyway, dit is niets dan offtopic geklaag waar de vraagsteller niks aan heeft.

ja
door janml - May 12, 2009 om 01:33
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind het terecht dat bellen in de auto niet mag; tegelijk beklaag ik de agenten die hier een veel te dure bekeuring voor uitschrijven. Respect voor de politie als mensen die er blijkbaar voor zijn om een hoop geld van de mensen af te troggelen?? Ik dacht het niet!

co
door combi12 - May 12, 2009 om 17:33
2 Antwoorden / 0 Vragen

hallo,

ben vorig jaar aangehouden door drie "heren"van de unit parketpolitie (dat zijn die gasten die boeven van de gevangenis naar de gerechtsgebouwen moeten brengen). Volgens deze stoere kerels  zat ik te telefoneren in mijn auto.

De waarheid was dat ik met mijn elleboog op de deur leunde(het was heet weer en het raampje stond open) en mijn hand tegen mijn kin, wang had.

Ze hebben niet eens de moeite genomen om te kijken of er met het mobieltje recent getelefoneerd was. Alleen het in de hand houden is al strafbaar. Heb het voor laten komen. Je wordt behandeld als een kleuter waarbij de rechter en de officier nieteens fatsoenlijk naar je luisteren. Ik had toen ook de nodige moeite om niet kwaad te worden tijdens dat zittinkje. Dus alle moeite voor niets (bezwaarschrift e.d.) Nou ja voor niets-150 euries lichter.

Vermoedelijk moesten die drie petten nog een aantal bonnen schrijven voor hun volgende funtioneringsgesprek.

Lsk520
door Lsk520 - May 12, 2009 om 17:49
827 Antwoorden / 2 Vragen

"ben vorig jaar aangehouden door drie "heren"van de unit parketpolitie"

Lijkt me stug....gaan echt niet buiten een gerechtsgebouw verbaliseren!

kenwel2
door kenwel2 - May 12, 2009 om 18:38
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@tp, wel degelijk dat deze agenten kunnen bekeuren! Wist u overigens, dat zelfs de marechausse je staande kan houden voor ditzelfde feit, (en vele andere strafbare handelingen overigens....)

Het is maar een weet....

Gr. Henri

Lsk520
door Lsk520 - May 12, 2009 om 20:25
827 Antwoorden / 2 Vragen

Goh, zou ik als voormalig BOA de wet niet kennen? Geef mij even de link dat parketpolitie als gewoon agent optreedt..

"

De parketpolitie is belast met de zorg voor orde en bewaking in het gerechtsgebouw en/of tijdens de diverse soorten rechtszittingen. Tevens zorgt de Parketpolitie ervoor dat mensen die van hun vrijheid zijn beroofd worden voorgeleid bij de Officier van Justitie en/of de Rechter Commissaris.

Binnen de regio wordt het transport (van en naar cellencomplexen c.q. het gerechtsgebouw) verzorgd van personen die rechtens van hun vrijheid zijn beroofd; tevens verzorgt de Parketpolitie het transport bij uitzetting van (illegale) vreemdelingen naar Schiphol en diverse grensovergangen in Nederland.

Als laatste en zeker niet onbelangrijkste taak int de Parketpolitie voor Justitie in de hele regio alle openstaande geldboetes en/of zorgt voor het aanhouden van veroordeelden, die zich op een of ander manier aan hun detentie hebben ontrokken dan wel zich niet hebben gemeld n.a.v. een oproep van Justitie om hun straf te ondergaan."

En by the way, het is Koninklijke Marechausee....

edwardus
door edwardus - May 12, 2009 om 23:20
6844 Antwoorden / 14 Vragen

(met dubbel s wel te verstaan ... ;) )

Lsk520
door Lsk520 - May 12, 2009 om 23:32
827 Antwoorden / 2 Vragen

@%&**grrr$ toetsenbord.....

edwardus
door edwardus - May 12, 2009 om 23:49
6844 Antwoorden / 14 Vragen

LOL yeah uhhuhh

kenwel2
door kenwel2 - May 13, 2009 om 10:28
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@tp, goh, fijn dat je BOA bent geweest zeg! Als gewone burgerman, kan IK nog wel iemand aanhouden...is zeker ook niet waar..! (En heb geen Koninklijke titel er voor nodig..)  :-)

Gr. Henri

Lsk520
door Lsk520 - May 13, 2009 om 12:17
827 Antwoorden / 2 Vragen

Iedereen mag aanhouden bij constatering van een strafbaar feit op heterdaad. Da's dus waar.

Het is maar een weet....

Vooralsnog heb ik grote vraagtekens bij het verhaal dat er drie medewerkers van parketpolitie gaan bekeuren. Meestal zijn ze niet met zoveel en is het niet gebruikelijk dat ze zich buiten hun werkterrein bezig houden met reguliere politietaken.

kenwel2
door kenwel2 - May 13, 2009 om 14:43
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@tp:Quote,

Vooralsnog heb ik grote vraagtekens bij het verhaal dat er drie medewerkers van parketpolitie gaan bekeuren. Meestal zijn ze niet met zoveel en is het niet gebruikelijk dat ze zich buiten hun werkterrein bezig houden met reguliere politietaken.

Daar heeft u wel goed een punt! eerlijk is eerlijk...(zo ben ik dan wel hoor..)  maar....het kenwel...het is maar net hoe ze aangesteld zijn en welke gradatie ze hebben....

Gr. Henri

co
door combi12 - May 14, 2009 om 23:06
2 Antwoorden / 0 Vragen

Nou tp,

Het is toch echt zo gebeurt. Ook mij verbaasde het dat er in het schrijven van justitia stond- UNIT PARKETPOLITIE- dus drie heren die boeven van A naar B dienen te brengen!!

ar
door archeo_1 - May 15, 2009 om 15:22
12 Antwoorden / 1 Vragen

Elke afleiding in het verkeer kan dodelijke gevolgen hebben. Dus ook zenders zoeken, een CD omwisselen, sigaret aansteken, enz. Het wordt tijd dat automobilisten beseffen dat ze in een mogelijk dodelijk wapen rijden!

De ervaringen van Loesje heb ik ook. En dan moet je, terwijl je gewond op de grond ligt nog eens getuigen zoeken die bevestigen wat er is gebeurd...

Overigens vind ik dat ook fietsers en voetgangers hun ogen open moeten houden, dus bv. niet bellend een straat oversteken.

Hield iedereen maar rekening met elkaar, dan waren er geen "onzinnige" regels nodig die anderen beschermen en kon de politie meer tijd steken in nuttiger zaken. Maar zolang er nog mensen zijn die politie willen pesten terwijl diezelfde politie hen later moet reanimeren omdat ze onverantwoordelijk bezig zijn geweest...

re
door rensgeerdink - May 15, 2009 om 21:59
1 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Jeanne

Heeft de agente naar je telefoon gevraagd?
Heb je de boete van het CIJB ontvangen?
Maak hiertegen bezwaar en vraag de bevindingen op die de agente op heeft CJIB formulier heeft omschreven. Heeft zij daadwerkelijk gezien dat je een mobiele telefoon in de handen hield? heeft ze jou zien spreken?

Als ze dat niet in eerste instantie heeft laten omschrijven, maak dan bezwaar tegen deze aanmaning en voer je zoon op als getuige.
Als je voet bij stuk houdt kan het gebeuren dat je moet voorkomen.
Helaar dan wel in Leeuwarden.

Aan een willekeurige passagier een telefoontje vragen is me te goedkoop af. Tegenwoordig heeft iedereen, zeker  de jongeren, een telefoontje op zak. Werd je ook gevraagd het tijdstip van je laatste gesprek te laten zien?

Het lijkt me dat je gewoon in bezwaar moet gaan.

Er zijn veel mensen die tijdens het rijden wel iets aan hun hoofd friemelen. Kijk bij een verkeerslicht maar eens om je heen!

Als een opsporingsambenaar interesse naar je heeft, laat dan de binnen kant van je hand even zien.

Die beste ambtenaar wordt ook maar gedwongen om het prestatie contract van zijn korpschef te verantwoorden.

Groet en succes!