Pk
door Pkg230 Jan 26, 2017 om 13:22
Auto & vervoer
Claim bumperschade redelijk?

Naast de renault dealer heb ik te dicht tegen een andere auto geparkeerd. Nu is dit uiteraard mijn schuld, echter is de schade minimaal (lees: 0,5 cm lakschade, zie foto). Nu wil de eigenaar van de andere auto hem laten vervoeren naar een garage om de bumper te laten onderzoeken.. Nu staat zijn renault naast een renaultdealer met garage. Ik ga uiteraard akkoord met een schadeherstel, echter weiger ik het vervoer naar een garage te ?betalen, als hij er al naast staat en verdere schade aan de binnenkant uiterst onwaarschijnlijk is. Is men verplicht akkoord te gaan met de eisen die de ander stelt

7845 20 Rapporteer

fa
door familyman - Jan 26, 2017 om 13:31
888 Antwoorden / 1 Vragen

Per centimeter schade gezien gaat dit een dure schade worden. En als u dat via de no-claim gevolgen gaat beijken kan dat nog wel eens veel meer worden. Overigens als de schadeauto en de autodealer buren zijn, wat kunnen dan de vervoerskosten zijn? Dat zouden als de 'schade auto' gehaald wordt door de garage lopend gebeuren ............... of stappen ze met twee man in een auto en rijden de garage uit, stoppen 25 meter verder bij de buren en rekenen  daar dan forse voorrijkosten voor?

tijger1
door tijger1 - Jan 26, 2017 om 13:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een gekkigheid van die tegenpartij. Die auto kan toch gewoon rijden? Dat hij niet naar die garage wil waar hij voorstaat, moet hij weten, maar u hoeft uiteraard geen transport naar een andere garage te betalen. Dat hij verdere schade wil laten onderzoeken is wel zijn goed recht.

Neem dat dwaze verhaal op met uw verzekeraar.

AWYeah28
door AWYeah28 - Jan 26, 2017 om 13:46
355 Antwoorden / Vragen

Beste,

Is er een schadeformulier ingevuld? Hebt u (schriftelijk) schuld bekend? Ik begrijp uit uw vraagstelling dat u de schadeafhandeling buiten uw verzekering om wilt laten lopen. Gezien het formaat van de schade lijkt dat geheel terecht, al kan er schade achter de bumper zijn ontstaan die niet direct zichtbaar is. In dat geval kan het alsnog een dure aangelegenheid worden.

U zou de tegenpartij een bod kunnen doen om de zaak als afgehandeld te beschouwen. Wel even schriftelijk vast laten leggen dat zij dan geen verhaal meer mogen halen over alle schade die voortkomt uit deze gebeurtenis. Als de tegenpartij daar niet voor in is adviseer ik u toch om het via uw verzekeraar te spelen. Dan is er meer grip op de situatie en kunt u het uiteindelijke schadebedrag wellicht alsnog aan uw verzekeraar vergoeden om uw bonus te behouden.

Succes!

tenormin
door tenormin - Jan 26, 2017 om 13:52
16844 Antwoorden / 108 Vragen

Mij lijkt het meer dan overdreven. U ontkent het niet de schade te hebben veroorzaakt, er ook aansprakelijk voor bent maar die eis dat hij naar een andere garage wil (kennelijk een andere Renault dealer?); (of een garage die het voor een prikkie doet, weet ik veel) maar u hoeft zoiets natuurlijk niet op uw kosten te laten doen. Dus inderdaad: contact opnemen met uw eigen verzekeraar. Jammer van de no-claim kosten.

ne
door neodutchio - Jan 26, 2017 om 14:58
5163 Antwoorden / 12 Vragen

Inderdaad, via uw verzekering laten lopen. De kans nu is dat u op hoge kosten gejaagd wordt om het onderhands te regelen met de kans dat de tegenpartij daarna nog eens aangifte kan gaan doen omdat het nieut via de officiele weg is gegaan (dubbel geld vangen dus). Via uw verzekering hoeft niet te betekenen dat uw no claim er aan gaat, mocht schadeherstel niet al te duur zijn kunt u dit bedrag ook betalen aan uw verzekeraar. Deze heeft immers de tegenpartij al schadeloos gestelt. Zo houdt u alle kortingen en alles wordt juridisch goed afgehandeld.

tijger1
door tijger1 - Jan 26, 2017 om 15:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Leg die rare streken van de tegenpartij ook goed uit aan uw verzekeraar. Mijns inziens wil hij er een slaatje uit slaan.

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 26, 2017 om 19:10
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Een compleet saladebuffet komt meer in de buurt. Dit is met spotrepair voor 100 euro te repareren.

ha
door halex - Jan 26, 2017 om 19:00
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Degene die schade heeft geleden, heeft ook de plicht om er alles aan te doen dat de schade niet verergert. Daarnaast bent u alleen aansprakelijk voor de schade die u aangerekend kan worden.
Met zo'n krasje kan een auto nog prima rijden. De kosten van de wederpartij voor transport naar de garage, zijn kosten die de wederpartij zelf moet dragen. Er was geen enkele noodzaak om transport te regelen. De auto kan nog prima zelf rijden. Deze kosten zijn u niet aan te rekenen. En voor zover de wederpartij ze toch op u wil verhalen, stelt u zich op het standpunt dat de wederpartij onnodige kosten heeft gemaakt om het schadebedrag te verhogen.

pi
door pieterwolters Jan 26, 2017 om 21:05
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat de persoon van wie de auto is beschadigd eerst zeker wil weten dat het alleen maar een krasje is. Wat als hij zelf gaat rijden en er blijkt meer aan de hand te zijn (bijvoorbeeld een ontzette bumper of iets anders wat niet direct visueel te controleren is)? Probeer dan nog maar eens aan te tonen dat het door die aanrijding komt.

ha
door halex Jan 26, 2017 om 21:56
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Dat kan, maar wel op eigen kosten. En als bij de garage blijkt dat er onderhuids toch veel meer stuk was en zelf rijden onverantwoord was, dan mag hij 't claimen. Maar niet als blijkt dat er slechts sprake is van een krasje.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 26, 2017 om 19:13
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dit is een uitstekend voorbeeld voor een zogeheten spot repair. Voor 100 euro wordt dit krasje keurig netjes gerepareerd.
Er zit geen deuk in dus conclusie is dan ook dat er geen achterliggende schade is.
U wordt geflest!

dokun
door dokun Jan 27, 2017 om 14:11
152 Antwoorden / 0 Vragen

ONZIN!  Dit gaat zeker meer dan €100 kosten...

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 27, 2017 om 17:07
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Zeker niet!!!
Ieder spotrepairbedrijf is juist gespecialiseerd om voor een paar tientjes dit soort schades te verhelpen.
Ik heb veel grotere krassen laten wegwerken voor € 75, met de € 100 zit ik al aan de hoge kant.
Ik mag helaas geen reclame maken maar ik Alkmaar zit een heel goed sporrepairbedrijf.

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 27, 2017 om 18:06
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Dokun lees even de reactie van tot15karakters om 16.57 uur.
5 Plekken weggewerkt voor €284 dat is nog geen €60 per schade.

tenormin
door tenormin - Jan 26, 2017 om 21:24
16844 Antwoorden / 108 Vragen

@diewilik, iets wat "op het oog" niets is kan wel degelijk verdere, niet zichtbare schade hebben, hoor. Zo op de foto is het minime krasje niets. Ben ooit ook eens (een van de minst erge achteropkomers) van achter gekust, ook op het oog niets; maar auto was 40 centimeter "korter" geworden in kreukelzone. Zoiets merkt men dan pas later. Maar nogmaals, op bijgaande foto kan ik niets ontdekken dat er ernstige schade is. Maar ik heb natuurlijk geen garage noch auto oog. Alleen verzoek om niet naar dichtsbijzijnde Renault dealer te gaan roept vragen op. Die was/is  'voor de deur'.?

costnix
door costnix - Jan 27, 2017 om 10:31
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Er wordt van een mug een blauwe vinvis gemaakt door de eiser!
Even een beetje poetsen met het juiste middel en het vlekje is weg!

nancy du grand
door nancy du grand - Jan 27, 2017 om 12:21
16 Antwoorden / Vragen

Wat een gekte, voor een auto van 7,5 jaar oud.  Trap er niet in. Waarschijnlijk weet die gast vast wat er aan de hand is en probeert u ervoor op te laten draaien. Dus niet accoord gaan met een andere garage.

ke
door kerk14 - Jan 27, 2017 om 12:30
4 Antwoorden / 1 Vragen

Als gepensionneerd schade-behandelaar wil ik u hierop attenderen.
Schade melden middels SAF bij uw verzekeraar. Indien tgp schade wenst te claimen dient hij zich tot uw verzekeraar te wenden, indien deze zelf casco verzekerd is zelfs tot zijn eigen verzekeraar. U heeft door het melden aan uw verplichting voldaan en heeft u niets meer met de tgp te maken dus ook geen discussie aangaan. Het is ook niet aan u akkoord te gaan met herstel.
Mocht het uit te keren schadebedrag meevallen dan kunt u deze vanwege behoud no claim alsnog voor eigen rekening nemen. Dit is een zaak tussen u en uw verzekeraar.

audb
door audb - Jan 27, 2017 om 12:35
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het staat de garagehouder vrij om naar een door hem gekozen schade expertise bedrijf te gaan maar daar tegen staat wel dat u de schade ook door een externe expertise bedrijf wordt onderzocht.

Maar de kosten mogen zo en zo nooit hoger zijn dan de kosten om een nieuwe bumper.er op te laten zetten.

al
door alexander100 - Jan 27, 2017 om 12:45
13 Antwoorden / 0 Vragen

Al jij betaald ben je de opdrachtgever en heeft hij zijn auto maar te laten repareren waar jij wilt, zo niet dan moet hij het zelf maar bekijken, ik zou in ieder geval wel je verzekering inschakelen, zij bepalen dan waar de auto naar toe gaat en je kan dan altijd om te voorkomen dat je no-claim wordt aangesproken het bedrag aan de verzekering terug betalen (die mogelijkheid bestaat altijd) en nog een voordeel de verzekeringen hebben een contract met schadeherstel bedrijven en dan ben je ook nog een stuk goedkoper uit

ha
door halex Jan 27, 2017 om 20:38
1374 Antwoorden / 4 Vragen

We betaalt, bepaalt gaat natuurlijk niet op bij het vergoeden van schade. Uiteraard is de schadeplichtige geen opdrachtgever, dat is de eigenaar van de auto.

pe
door pebk - Jan 27, 2017 om 12:47
581 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u dat krasje daadwerkelijk veroorzaakt? Bij een tikje gebeurt het zelden dat de hele bumper ontzet raakt. Het is zeker geen reden om de auto te laten wegslepen. Met een ontzette bumper kun je prima rijden. Laat de verzekeraar het oplossen.

vr1944
door vr1944 - Jan 27, 2017 om 13:11
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Niet in discussie gaan met de tegenpartij en zeker geen schuld bekennen.Het invullen van een schadeformulier en deze op te sturen naar uw verzekeraar is voldoende.Verzekeringen weten over het algemeen wel raad met dit soor gladjanissen.

ag
door agapon - Jan 27, 2017 om 16:02
115 Antwoorden / 0 Vragen

1. als de afstand zo direct is en hij het er niet toe wil rijden ddduuuuueeeeeewwwweeee
2. grootst mogelijk onzin uiteraardt
3. of U handeld het af met wat er eventueel aangeboden wordt en kous er mee af
4. ontkent in alle tonen en aarde dat de schade door U is ontstaan, bewijs het tegendeel maar want dat krasje had er al kunnen zitten
    Hij onredelijk U dus ook.
5. laat de verzekeringsmaatschappij het overnemen en nadien kunt U de vergoede schade vercompenseren met de verzekerings-
    maatschappij. Hoop egdonder minder en de no-claim lijdt er neit onder.

lenyenfred
door lenyenfred - Jan 27, 2017 om 16:03
93 Antwoorden / 8 Vragen

Als je geen rechtsbijstand (verkeer of algemeen) hebt, neem dan eens contact met je verzekeraar op.
Die moeten tenslotte betalen.
Pas wel op, want ga je 100% mee met dit soort vreemde eisen, dan kan het wel eens een HEEL duur krasje worden.
Veel succes

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 27, 2017 om 16:57
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Mijn advies;

Ga eerst meten of de hoogte wel klopt.
Als jou auto geen schade heeft of sporen op gelijke hoogte zou het oude schade kunnen zijn.

Ook bestaat de kans dat deze bumper al meerdere plekken heeft en dan is totaal overspuiten om die ook weg te krijgen voor zijn rekening en bijstippen is dan voldoende.
De tegenpartij moet aantonen dat de rest bumper schadevrij was/is en dat bijstippen waarde vermindering zou geven.
Er zijn poets bedrijven die bijstippen, zie je duidelijk en dan gaan polijsten en poetsen zodat het niet of nauwelijks zichtbaar is.

Dat bijstippen en poetsen is voordeliger en sneller dan overpuiten hele bumper en ze hoeven er niet beter van te worden.
Een onredelijk duur adres uitzoeken mag dus ook niet,  als hij de duurste uitkiest mag je een lager bedrag uitbetalen.

Ik vermoed dat een goed poetsbedrijf op basis van deze foto een offerte kan geven en dat bedrag zelf betalen met behoud no Claim is slimste.
Ik heb rondom 5 plekken zo laten bijwerken en was maar €284,-  kwijt incl. BTW.

mo
door mof - Jan 28, 2017 om 13:53
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee. Als jij de schade hebt veroorzaakt ben je aansprakelijk voor die schade.
Als het slechts lakschade betreft dan hoeft u het vervoer naar de garage niet te bekostigen.

De eiser moet aantonen dat de auto vervoerd moet worden naar de garage omdat die niet
op de weg zou mogen rijden. Dan moet eerst de schade worden aangetoond dus moet de eiser
eerst op eigen kosten de auto laten vervoeren. Als de garage schade vaststelt waardoor
de auto niet zelfstandig naar de garage  had kunnen rijden dan pas bent u aansprakelijk.