robert11
door robert11 Dec 14, 2011 om 13:32
Auto & vervoer

Digitale km stand auto achteruit

Gisteren ging mijn Audi A2 uit 2001 naar de garage om de olie sensor te wisselen (was lek), en de startmotor te repareren.
Om de startmotor uit te bouwen, dient men eerst de accuklem eruit te nemen wat er ook gebeurd.
Na de reparatie van alles, mocht ik mijn auto ophalen. Wat schets mijn verbazing?..... De kilometer teller was ineens 10.000 km minder!
Het was de garage niet eens opgevallen, en ik was al onderweg toen ik dat zag.
Er is geen fraude gepleegd, ik heb er geen baat bij en de garage nog minder.
Bij navragen, kon mij niemand een plausibele verklaring geven! Niet de VW garage, niet de Audi garage etc... Misschien is er iemand met veel verstand van zoiets die mij kan uitleggen hoe zoiets kan gebeuren en of het mogelijk is die ouwe stand terug kan worden gezet!

m.v.g. Robert

7468 9 Rapporteer

haagee
door haagee - Dec 14, 2011 om 16:14
80 Antwoorden / 0 Vragen

De snelste en betrouwbaarste weg om een antwoord te krijgen is uw AUDIdealer en dan de klantenservice van Pon's Automobielhandel in leusden, de importeur van AUDI.

robert11
door robert11 - Dec 14, 2011 om 21:42
310 Antwoorden / 25 Vragen

Zoals vermeld, kon de Audi dealer mij geen antwoord geven!
Ze hebben zoiets nog nooit gehoord.....

aurora1
door aurora1 - Dec 15, 2011 om 02:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag robert11,

Misschien vind je een antwoord op de site van problemcar of dat je je vraag ook daar eens stelt?

vr.gr.

diumenge
door diumenge - Dec 15, 2011 om 07:25
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Was de stand wellicht ##6#.### en nu ##5#.### (op de hekjes willekeurige cijfers), en dat er bij de digitale 6 een ledje o.i.d. is uitgevallen waardoor het nu een 5 lijkt?

robert11
door robert11 - Dec 15, 2011 om 08:38
310 Antwoorden / 25 Vragen

diumenge, er zijn geen ledjes kapot, de cijfers zijn duidelijk. Zelfs het klok ging terug op 1999 en dat terwijl de auto van mei 2001 is!
Heb al het internet uitgepuild, en mijn zwager, werkende bij Audi is nog steeds bezig te zoeken wat er fout ging.
Niet dat ik er veel mee zit, de auto is geïmporteerd uit Duitsland en het is de bedoeling dat deze auto onsen laatste moet zijn. Een van mijn dochter uit Duitsland, zoek via haar kant bij Audi, waar de auto al die jaren altijd onderhoudt is.
De history van de auto is 100% correct en is te controleren via de service boek!

m.v.g. Robert

ho
door homeopaat - Dec 16, 2011 om 13:42
30 Antwoorden / 16 Vragen

of heeft de garage er veel kilometers mee gereden en daarom de teller terug gedraaid en zich met terug draaien vergist ??? of ben ik te achterdochtig....

ba
door bakkersjors - Dec 16, 2011 om 16:21
48 Antwoorden / 0 Vragen

Robert heb hetzelfde meegemaakt met een Mercedes Sprinter, echter bij mij van 120.000 terug naar 0!!!!!!
De enige verklaring is te zoeken in het geheugen van de computerchip die dit regelt, c.q. registreert.
Je kunt het een beetje vergelijken met een "fatal error "bij je gewone p.c. als die een vastloper krijgt.
Ben je daarna ook soms sommige data kwijt, en andere data niet.
En niemand weet waar dat nu aan ligt.

hagaman
door hagaman - Dec 16, 2011 om 16:27
107 Antwoorden / 5 Vragen

Gewoon bij de dealer alles laten uitlezen, als er geknoeid is met de computer van de auto dan zal dat zichtbaar zijn, en anders is het een vergissing. hierna als je toch denkt dat het echt geen vergissing is zou ik het vergeten :) want de fabrikant zal nooit erkennen dat de apparaat vanzelf km's terug zet, en jij zal dat niet kunnen bewijzen denk ik ? allen als bij uitlezen blijkt dat er iets is gebeurt. Het is net een black box van een vliegtuig, alles staat erin ;)

robert11
door robert11 - Dec 18, 2011 om 13:38
310 Antwoorden / 25 Vragen

In de speciale data van Audi, alleen zichtbaar voor de dealers, is te zien dat telkens als de auto wordt uitgelezen de km stand achteruit loopt. Met 87.000km is zelfs de hele digitale snelheidsmeter gewisseld. Later bij een inspectie ging de meter achteruit, en nu bij mij dus ook. Het waarom weet Audi echt niet!
Nu staat mijn km stand op 15.000 en nog iets. In het service boek is keurig geschreven van alle afwijkingen van de stand, nu dus ook met mij.
De Audi van een voormalige Polizei agente is 100% in orde en altijd bij Audi in onderhoud.
Ik zit er weinig mee met de km stand, ik weet nu wat gebeurd en nog kan gebeuren. Verkopen doe ik de auto sowieso niet....

homeopaat vrijdag 16 dec 2011, 13:42
of heeft de garage er veel kilometers mee gereden en daarom de teller terug gedraaid en zich met terug draaien vergist ??? of ben ik te achterdochtig....

Homeopaat, u bent idd te achterdochtig ;-)))

m.v.g Robert