an
door ansenjoop6544 Dec 14, 2016 om 14:33
Auto & vervoer

Geleende auto schade aangebracht

Hallo, heb met de auto van de dochter van mijn Partner een paaltje omver gereden.Heb nu ook schade aan deze auto. Ben ik daar verantwoordelijk voor. Mijn partner moest met onze auto een automaat, voor haar dochter boodschappen doen, kan niet in een automaat rijden.

Ik moest naar mijn werk.

Heb de auto vrijwillig mee gekregen.

Was in haar eigen voordeel dat ik de auto meenam.

P.S. auto is alleen WA verzekerd. (Volgens Wegwijs.nl niet aansprakelijk.) ????

3820 12 Rapporteer

hutch
door hutch - Dec 14, 2016 om 14:36
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Uiteraard bent u aansprakelijk. Maar ik vind het een vreemde vraag, omdat u de auto van haar mee krijgt en dan probeert onder die verantwoording/aansprakelijkheid uit te komen, althans zo komt dat bij mij over.

Gewoon die schade betalen.

hutch
door hutch Dec 14, 2016 om 14:41
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ik neem wel aan dat u die schade niet opzettelijk gemaakt heeft. U zou het op een akkoordje met haar kunnen gooien, door bijv. het onderdeel (bumper?) bij een demontagebedrijf te halen en door een handig iemand (familie, kennis enz.) er op te laten zetten (indien mogelijk).

tijger1
door tijger1 - Dec 14, 2016 om 14:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent wel verantwoordelijk voor die schade, tenslotte hebt u het paaltje omver gereden. Maar u bent niet verplicht die schade aan haar auto, of dat paaltje te vergoeden.  De schade aan het paaltje wordt eventueel vergoed door de verzekeraar van die dochter.

Als de schade aan het paaltje niet hoog uitkomt, kunt u dat wellicht ook voor eigen rekening nemen, zodat zij niet terugvalt met no-claim.

Maar als zij all-risk verzekerd is en de schade aan haar eigen auto claimt bij de verzekering, gaat het paaltje in een moeite door.

Dit is gewoon het risico wat je loopt als je je auto uitleent.

Wi
door Wil_H - Dec 14, 2016 om 14:48
270 Antwoorden / Vragen

Lijkt me logisch.
Jij hebt de schade veroorzaakt, dus jij bent schadeplichtig. Misschien kun je een beroep doen op je eigen autoverzekering als je die al hebt.
Maar eerlijk gezegd lijkt mij dat je die  vraag stelt om te weten te komen of er een manier is om de dochter van je partner met die schade op te zadelen.

Probeer je eens te verplaatsen in de situatie van de dochter. Je leent je auto uit, krijgt hem terug met schade en de verantwoordelijke wenst niks te betalen.
Daar wordt je niet echt blij van.

PS: "" Was in haar eigen voordeel dat ik de auto meenam". Jij zult er ook wel voordeel bij hebben gehad anders zou je die auto niet geleend hebben.

marita5
door marita5 - Dec 14, 2016 om 14:49
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo AnsenJoop6544 ,

Was in haar eigen voordeel dat ik de auto meenam.

Dit is totaal niet relevant , u heeft dit paaltje geraakt en schade veroorzaakt , niet de dochter van uw partner
Lees deze informatie eens door , welke gevolgen dit kan hebben voor de dochter van uw partner , sorry maar als u recht in uw schoenen staat en eerlijk bent betaalt u de schade i.p.v. het zoeken naar een uitvlucht , klik op de rode regel .

http://www.geld.nl/autoverzekering/goedkoop/schade-aan-auto/schade-aan-geleende-auto

tijger1
door tijger1 Dec 14, 2016 om 16:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Marita5. Niet voor het een of ander, maar dat artikel in Geld, is verre van correct. Lees alleen maar even het stukje: als je een voetganger of fietser aanrijdt enz....Er staat dat de eigenaar dan voor 50% asnsprakelijk is. Volkomen onjuist. Die is voor 100% aansprakelijk. En ook van de rest klopt maar weinig. Dus houdt u daar niet aan vast. Lees, als het u interesseert artikel 185 van de wegenverkeerswet er maar eens op na.

marita5
door marita5 Dec 14, 2016 om 16:56
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , in het vervolg is het beter dat ik deze vragenaan u over laat , kan ik ook niet meer de plank mis slaan , als ik tijd heb zal ik het art 185 lezen ;-))

tijger1
door tijger1 Dec 14, 2016 om 17:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita5. Sorry hoor, was geen kritiek. Uw links zijn meestal uitstekend. Maar de inhoud van Geld is zo fout, dat het mij verstandig voorkwam dat aan te stippen.

marita5
door marita5 Dec 14, 2016 om 17:56
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@Tijger1 , ik zag dit niet als kritiek , er is niks mis mee als u mij daar op wijst , is ook goed dat u reageert als dit niet klopt heeft Ts er ook niks aan en krijgt de verkeerde informatie , het is u terrein , kan er alleen maar van leren , het is verstandig wat u gedaan heb .

tijger1
door tijger1 Dec 14, 2016 om 18:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita5. :-))

tijger1
door tijger1 - Dec 14, 2016 om 14:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wil-h

Een beroep doen op de eigen autoverzekering? Natuurlijk niet.

Wi
door Wil_H Dec 14, 2016 om 15:01
270 Antwoorden / Vragen

Helaas wel. Verzekeringsmaatschappijen kennen een regeling waarbij de eigen verzekering schade vergoed aan geleende auto's. Maar dat geldt alleen als je een All-risk verzekeing hebt, omdat WA zo al nooit de schade aan het eigen voertuig vergoed.

tijger1
door tijger1 Dec 14, 2016 om 15:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees graag welke verzekeraar dat zou vergoeden.

Wi
door Wil_H Dec 14, 2016 om 17:23
270 Antwoorden / Vragen
tijger1
door tijger1 Dec 14, 2016 om 17:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wil-h. Dan uw link zelf nog maar eens lezen. Dat heeft dus hooguit voor het casco gedeelte betrekking op een leenauto van de garage als de uwe daar voor het een of ander is. Maar geen een verzekeraar vergoedt schade aan een geleende auto van de buren of familie.

ho
door holy53 - Dec 14, 2016 om 14:53
68 Antwoorden / 1 Vragen

door tijger1 - 14 dec. 2016 om 14:39
26907 Antwoorden / 14 Vragen

"U bent wel verantwoordelijk voor die schade, tenslotte hebt u het paaltje omver gereden. Maar u bent niet verplicht die schade aan haar auto, of dat paaltje te vergoeden.  De schade aan het paaltje wordt eventueel vergoed door de verzekeraar van die dochter.

Als de schade aan het paaltje niet hoog uitkomt, kunt u dat wellicht ook voor eigen rekening nemen, zodat zij niet terugvalt met no-claim.

Maar als zij all-risk verzekerd is en de schade aan haar eigen auto claimt bij de verzekering, gaat het paaltje in een moeite door."

Sorry Tiger1, Er staat toch dat auto alleen WA verzekerd is? Maar waarom zou zij niet verplicht zijn om de schade te vergoeden aan de auto? Zij heeft de schade toch veroorzaakt.

hutch
door hutch Dec 14, 2016 om 14:57
4515 Antwoorden / 29 Vragen

TS had in het begin er niet bij gezet dat de auto alleen WA-verzekerd was. Dit heeft hij er nadien bijgeschreven. (En heeft zijn topic nu 3x aangepast).

tijger1
door tijger1 Dec 14, 2016 om 15:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, de Ts heeft de schade veroorzaakt. Maar dat is een risico dat je loopt als je je auto uitleent. Dan komt de schade voor eigen rekening, van de eigenaar dus, of als hij all-risk verzekerd is, voor rekening van zijn eigen verzekeraar.

WA stond er eerst niet bij, maar dat verandert niets aan de zaak. Alleen als de Ts de schade opzettelijk veroorzaakt zou hebben, kan je hem aansprakelijk stellen, maar niemand rijdt natuurlijk met opzet een paaltje omver.

lo
door lovewinnie - Dec 14, 2016 om 15:36
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk bent u aansprakkelijk en moet u betalen. u besluit er in te rijden en u bent niet gedwongen neem ik aan.Of dit wel of niet in u belang is of in haar belang maakt niet uit en totaal niet relevant.

U maakt schade, u betaald.

tijger1
door tijger1 - Dec 14, 2016 om 15:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Iedereen zal weleens in een auto van een ander gereden hebben en in principe kan je overal schade rijden. De lener kan zich daar ook niet tegen verzekeren en dat hoeft ook niet, want hij is niet aansprakelijk voor die schade.

ja
door janf43 Dec 14, 2016 om 19:48
733 Antwoorden / 0 Vragen

De schade aan derden is  gedekt door de WA-verzekering van de auto, maar voor de schade aan de auto kan de eigenaar wel degelijk de bestuurder aansprakelijk stellen. En die zal moeten betalen, dat is gewoon een kwestie van fatsoen.

tijger1
door tijger1 Dec 14, 2016 om 20:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat hier over de wettelijke regels, niet over fatsoen. En wat doet u als iemand wel all-risk verzekerd is? Betaalt u dan het eigen risico, plus vijf jaar verlies van no-claim?

me
door mein33 - Dec 14, 2016 om 15:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen
tijger1
door tijger1 Dec 14, 2016 om 15:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mein33. Volgens mij hebben we daar een tijd geleden ook al eens een topic over gehad. Heb ik het mis als u daar toen geschreven hebt, dat naar aanleiding van het niet aansprakelijk zijn van de lener, u nooit meer uw auto uit zou lenen of zelf een auto zou lenen? Waar is uw reactie gebleven!

me
door mein33 Dec 14, 2016 om 18:24
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@tijger1,

.....Mijn bijdrage zat duidelijk op het verkeerde spoor, vandaar dat ik die onmiddelijk weer verwijdert heb, maar tegen een "snelle tijger" kan ik echt niet op ;-))
.....En inderdaad er zijn tenminste twee zaken die je nooit moet uitlenen en één daarvan is je auto, ongeacht hoe die verzekerd is..... Het is trouwens wel een heel groot wit vlak geworden, zo groot was m'n verhaal nou ook weer niet.

tijger1
door tijger1 Dec 14, 2016 om 20:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik was al verbaasd uw verhaal te lezen, met ver in mijn achterhoofd dat oude topic. Maar dacht aan een bug op de site. Er wordt hier ook geschreven dat je dat uit fatsoen zou moeten betalen, maar men realiseert zich niet wat dat betekent. Een deukje in een bumper, ok, maar voor hetzelfde geld is een auto total loss. En als iemand all-risk verzekerd is, heb je altijd nog het eigen risico en een verlies van vijf schadevrije jaren.

di
door digioma - Dec 14, 2016 om 16:35
646 Antwoorden / 29 Vragen

Je kreeg de auto mee omdat je naar je werk moest, je had er dus belang bij.
Vreemde vraag en - naar mijn idee - niet bevordelijk voor de relatie met de dochter en dus ook niet met je partner. Erg kinderachtig van je en dat met Kerstmis in het vooruitzicht (sarcatisch bedoeld).

tijger1
door tijger1 - Dec 14, 2016 om 16:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die auto is alleen WA verzekerd, blijkbaar een oud bakkie? Ik vraag me af hoe iemand reageert als hij een auto leent van zeg waarde € 6.000 en die auto is na een aanrijding total loss, met een schrootwaarde van € 250? Trekt dan ook iedereen zelf zijn knip?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 15, 2016 om 09:48
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Indien all risk aan de orde is zal de schade aan de auto verzekerd zijn. Maar blijft wel het punt van schade door mogelijk no caim verlies en eigen risico dat voor u is resp. uw partner.