supersplid
door supersplid May 8, 2013 om 13:27
Auto & vervoer

Gratis openbaar vervoer voor 65+

Het volgende stukje kwam ik tegen in de nieuwsbrief :

Amsterdamse 65-plussers met een minimuminkomen kunnen vanaf september gratis gebruikmaken van het openbaar vervoer van het GVB. Het gaat om een experiment dat loopt tot 31 december 2014, zo heeft de gemeente Amsterdam dinsdag laten weten. Daarna besluit de gemeenteraad of het project in 2015 en 2016 doorgaat.

Eerdere proeven waren succes
Vergelijkbare experimenten in andere Nederlandse steden zijn succesvol verlopen en hebben gezorgd voor een toename van het ov-gebruik onder de doelgroep, aldus Amsterdam. De gemeente heeft gekozen voor de pensioengerechtigde leeftijd, omdat op dat moment vaak het inkomen daalt.

De doelgroep mag een inkomen hebben van maximaal 15.112 euro per jaar. In juni ontvangen Amsterdammers die recht op gratis ov hebben, een brief met informatie over de regeling.

Het GVB exploiteert bussen, trams, metro's en veerboten

Er wordt hierin gesteld dat dit experiment ook in andere steden zou zijn uitgevoerd; kan iemand mij vertellen waar ik hierover nadere info kan vinden ?

949 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 8, 2013 om 13:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Lees de info hier maar even : - Klik Hier -

ve
door verwijderd - May 8, 2013 om 13:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

stacey schreef op woensdag 8 mei 2013, 13:30: Hoi,

Lees de info hier maar even : - Klik Hier -

Bedankt voor het vlotte antwoord. Eigenlijk erg voor de hand liggend, maar ik was er zelf eerlijk gezegd niet op gekomen om het zo te doen ...

ve
door verwijderd - May 8, 2013 om 13:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

supersplid schreef op woensdag 8 mei 2013, 13:47:
Bedankt voor het vlotte antwoord. Eigenlijk erg voor de hand liggend, maar ik was er zelf eerlijk gezegd niet op gekomen om het zo te doen ...

geeft niet, al doende leert men ;-)

ve
door verwijderd - May 8, 2013 om 14:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

O.a. In Dordrecht is dit gedaan. Overigens blijf ik het vreemd vinden om dit op basis van leeftijd te doen. Mijn vader maakt er ook dankbaar gebruik van, maar hij heeft een pensioen dat hoger is dan het inkomen van de meeste mensen.

ve
door verwijderd - May 8, 2013 om 15:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

En weer een regeling voor de minima die met al die regelingen inmiddels allang geen minima meer zijn.

ve
door verwijderd - May 8, 2013 om 16:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

jorisw schreef op woensdag 8 mei 2013, 14:42: O.a. In Dordrecht is dit gedaan. Overigens blijf ik het vreemd vinden om dit op basis van leeftijd te doen. Mijn vader maakt er ook dankbaar gebruik van, maar hij heeft een pensioen dat hoger is dan het inkomen van de meeste mensen.

Sommige gemeentes hanteren wel een inkomensgrens voor wat ik begreep, maar zoveel zal het niet uitmaken, met een 65+ kaart reisden ze al voor laag tarief en als ze ze allemaal de (reguliere) bus in kunnen krijgen dan kunnen ze wellicht weer besparen op die speciale/dure belbus diensten ed

ve
door verwijderd - May 9, 2013 om 14:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

er is in ditzelfde AMSterdam een tijd geleden een vergelijkbare proef gedaan-oa. destijds om die chipkaart erin te krijgen, voor mensen met een stadspas (=vrijwel alle bejaarden, en bijstandsgerechtigden en invaliden). Het enorme gebruik van de veel duurdere (voor de gemeente dan) Stadsmobiel zal ook wel meespelen als dat wat minder kan. Daarvoor betaal je vrijwel hetzelfde als met een chipkaart.
In het buitenland is dit overigens zeer gebruikelijk en op veel grotere schaal. Elke Belg van 65+ heeft gratis BUSvervoer en zeer goedkope treinbiljetten-zonder al dat gedoe met chips etc.
IN de UK=GB ook elke inwoner van 65+ (wordt ook daar langzaam opgetrokken), maar niet in de ochtendspits. In de regio waar je woont, soms ook zeer laag treintarief, dat varieert nogal.
in HONGarije heeft ELKE EU-inwoner vanaf 65 gratis bus+trein,2e kl. vervoer (dus ook wij, als op vakantie aldaar). Dus zo uniek is dit allemaal niet.

ve
door verwijderd - May 9, 2013 om 23:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

diemenees schreef op donderdag 9 mei 2013, 14:24: er is in ditzelfde AMSterdam een tijd geleden een vergelijkbare proef gedaan-oa. destijds om die chipkaart erin te krijgen, voor mensen met een stadspas (=vrijwel alle bejaarden, en bijstandsgerechtigden en invaliden). Het enorme gebruik van de veel duurdere (voor de gemeente dan) Stadsmobiel zal ook wel meespelen als dat wat minder kan. Daarvoor betaal je vrijwel hetzelfde als met een chipkaart.
In het buitenland is dit overigens zeer gebruikelijk en op veel grotere schaal. Elke Belg van 65+ heeft gratis BUSvervoer en zeer goedkope treinbiljetten-zonder al dat gedoe met chips etc.
IN de UK=GB ook elke inwoner van 65+ (wordt ook daar langzaam opgetrokken), maar niet in de ochtendspits. In de regio waar je woont, soms ook zeer laag treintarief, dat varieert nogal.
in HONGarije heeft ELKE EU-inwoner vanaf 65 gratis bus+trein,2e kl. vervoer (dus ook wij, als op vakantie aldaar). Dus zo uniek is dit allemaal niet.

Dit is voor mij en de andere deelnemers van mijn werkgroep in Groningen nuttige en bruikbare informatie. We zijn blij om op deze manier aan de gegeven informatie te hebben kunnen komen.

ve
door verwijderd - May 10, 2013 om 02:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Per gemeente wordt dit geregeld: 65+wel of geen gratis vervoer binnen de gemeente.