Keramiek
door Keramiek Aug 5, 2016 om 10:56
Auto & vervoer

Hogere premie als auto jaartje ouder wordt

Mijn auto is in juni een jaartje ouder geworden en daarom heeft InShared de premie verhoogd, zonder dat aan mij mee te delen. Alleen omdat ik wilde weten waarom de premie omhoog was gegaan kreeg ik de melding "omdat uw auto een jaartje ouder is geworden".
Dit heb ik nog nooit meegemaakt en ik rij al wat langer rond, zo'n 40 jaar. Sinds een half jaar bij InShared verzekerd maar dit is een rare 'verrassing'.
Kan een autoverzekeraar dit zo maar doen? En zo ja, welke doen dit dan nog meer? Mij is het volstrekt onbekend. Ik ben ook niet van plan nog langer bij InShared te blijven.
Ben reuze benieuwd naar jullie reacties.
Dank alvast
B. Paulus

10623 18 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Aug 5, 2016 om 11:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog nooit van welke maatschappij dan ook gehoord. Staat die "dwaze" regel in de polisvoorwaarden?

Topantwoord

da
door datzoekikop - Aug 5, 2016 om 11:13
251 Antwoorden / Vragen

Wijzigingen in uw nadeel zijn reden nummer 1 om per datum wijziging het contract te verbreken. Kijk wel uit dat andere verzekeringen niet altijd 100% van uw schadevrije jaren overnemen.

tijger1
door tijger1 Aug 5, 2016 om 11:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waar baseert u dat laatste op? De schadevrije jaren staan in Roydata.

da
door datzoekikop Aug 5, 2016 om 11:51
251 Antwoorden / Vragen

Voorzover ik weet (en ik weet niet alles) is het soms niet zeker dat als je 20+ jaren schadevrij hebt niet elke verzekeraar ook dat aantal overneemt, vandaar mijn opmerking. Is het dan zo als je 27 jaar schadevrij hebt elke verzekeraar dit accepteert of moet accepteren?

tijger1
door tijger1 Aug 7, 2016 om 11:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als dat echt schadevrije jaren zijn en die zijn opgenomen in Roydata, (dus niet zomaar een trede op de bonusmalusladder) moet en zal elke verzekeraar dit accepteren en overnemen.

Let wel, met ingang van dit jaar zijn de regelingen inzake schadevrije jaren en verlies daarvan bij schade sterk gewijzigd en gereglementeerd. Maar daar moet iedereen bericht van hebben gekregen van zijn verzekeraar.

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Aug 5, 2016 om 12:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ze kunnen natuurlijk wel de premie verhogen, maar de reden die ze hiervoor opgegeven hebben is natuurlijk 'kul'.
Reden om op te zeggen.

Dacht dat ze de premie juist zouden verlagen:

Wat is bouwjaarkorting op casco?

Als uw auto ouder wordt, neemt de waarde ervan af, is de schade bij totaalverlies minder hoog en neemt ook de kans op schade af (zoals diefstal). Daarom wordt de dekking voor eigen schade goedkoper (vanaf 3 jaar na aanschaf, want tot die tijd is de nieuwwaarde gedekt), naarmate de leeftijd van de auto toeneemt.

Keramiek
door Keramiek - Aug 7, 2016 om 11:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reacties. De auto is oud (15 jaar) en rijdt nog als een tierelier.  Ik ga de polisvoorwaarden napluizen en daarna opzeggen!

koekeloer
door koekeloer Aug 8, 2016 om 13:42
562 Antwoorden / 18 Vragen

Dat de auto als een tierelier rijdt heeft niets te maken met de verzekeringspremie.

tijger1
door tijger1 - Aug 7, 2016 om 11:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem niet aan dat u uw auto van 15 jaar all-risk verzekerd hebt. En bij WA extra is een auto van 15 jaar bijna niets waard, dan is zo'n verzekering nog hooguit nuttig voor de ruitdekking. Dan heb ik het natuurlijk niet over een voormalig dure mercedes of zo.

hansje klein
door hansje klein - Aug 7, 2016 om 12:17
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Die stomme Inshared-medewerker gebruikt een absoluut contra-logische reden, want uw auto is al bijna niets meer waard juist omdat hij op hoge leeftijd is gekomen. Premie verhogen mag overigens iedere verzekeraar naar goeddunken, maar dit argument.......! Gebruik de verhoging om meteen te kunnen opzeggen en een vergelijkssite waarvan er genoeg zijn. Inshared behoort tot de Achmea-groep! Iedere verzekeraar moet u het aantal schadevrije jaren bevestigen en de nieuwe verzekeraar deze klakkeloos overnemen.

Cookies
door Cookies - Aug 7, 2016 om 12:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Heb je het wel goed gehoord/begrepen? Gaat de premie niet omhoog omdat u een jaartje ouder bent geworden? Bij Inshared is de premie nl leeftijdsafhankelijk.

marita5
door marita5 - Aug 7, 2016 om 14:41
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Keramiek  ,

Wanneer krijg je een hogere premie?

Bij een nieuwe auto of een schadeclaim en na een verhuizing kun je te maken krijgen met een hogere premie. Bij een groot aantal verzekeraars gaat de premie ook omhoog bij een leeftijd vanaf 65 jaar. En ook jongeren onder de 24 jaar betalen vaak een stuk meer voor hun premie dan meer ervaren rijders.

Voor verdere informatie klik op de rode regel .

https://www.consumentenbond.nl/autoverzekering/premie-autoverzekering#no5

tijger1
door tijger1 - Aug 7, 2016 om 15:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voordat u opzegt, eerst elders nagaan of u daar verzekerd kunt worden en tegen welke condities.

Ik weet natuurlijk niet hoe veel die verhoging van de premie is, maar als ik voor mezelf even een sommetje maak en mijzelf 20 jaar jonger maak, scheelt dat slechts € 0,50 per maand.

marita5
door marita5 Aug 7, 2016 om 15:47
11534 Antwoorden / 15 Vragen

slechts € 0,50 op jaarbasis € 6 ,- alle kleine beetjes helpen . was beter als u 20 jaar jonger blijft ;-)) had ik graag € 6,- voor over .

tijger1
door tijger1 Aug 7, 2016 om 15:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vind ik aardig dat u dat voor mij over hebt.:-))

marita5
door marita5 Aug 7, 2016 om 16:06
11534 Antwoorden / 15 Vragen

verkeerd geformuleerd , ik bedoelde mijn eigen ;-)) maar voor u kan die € 6,- er ook nog wel vanaf .

tijger1
door tijger1 Aug 7, 2016 om 16:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Super.:-))

marita5
door marita5 Aug 7, 2016 om 16:18
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Super betekent dus geweldig , hopelijk geen benzine en dan zonder te betalen weg rijden ;-))

tijger1
door tijger1 Aug 7, 2016 om 17:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kan mij niet gebeuren, moet altijd eerst pinnen voor ik tank.

@H
door @HENK@ - Aug 7, 2016 om 17:11
159 Antwoorden / 1 Vragen

het zal zijn omdat je met lage prijzen gelokt word en na een jaar de volle mep gaat betalen...

Ik vind het b.v. ook altijd vreemd wanneer verzekeringen bij oversluiten altijd eerst willen weten wat je nu betaald, ik zeg dan dat dat er niet toe doet en dat ik graag van hun hoor wat het bij hun normaal kost zodat ik gewoon eerlijk kan vergelijken

tijger1
door tijger1 - Aug 7, 2016 om 17:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@henk@

Maar dat kan je gewoon zien op internet hoor.

henrykeijzer
door henrykeijzer - Aug 8, 2016 om 13:09
11 Antwoorden / 1 Vragen

Typisch Inshared, bij mij wilden ze ooit een auto niet verzekeren omdat hij volgens hen " te duur" was  Maar ja, die prijs moet ergens vandaan komen ( die zg goedkope premie

po
door postduif54 - Aug 8, 2016 om 13:16
51 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vind het steeds vreemd, dat ik telkens hoor, dat auto bezitters naar verzekeringsmaatschappijen overstappen, waar ik nog nooit van gehoord heb. Ik heb mijn autoverzekering lopen via mijn assurantiekantoor. Ik heb dit kantoor genomen omdat mijn garage dit kantoor ook heeft. Is er iets gebeurd onderweg, zal de verzekeringsagent, zijn werk gaan doen. Ik hoeft dat niet zelf allemaal te doen. Hij/ zij hebben er voor geleerd, ik niet. Je kunt ook je auto verzekeren via de ANWB.

ab
door abalia - Aug 8, 2016 om 13:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ook ik heb een premieverhoging ontvangen (16%), van Allsecur, om reden: Auto is een jaar ouder (november 6jr) geworden en de bestuurder is een jaar ouder (61jr) geworden.
Gebeld: de reden van verhoging is: de kosten zijn afgelopen jaar veel gestegen omdat er meer schades zijn geclaimd en daarom hebben ze bovenstaande redenen vermeld????? Achteraf niet slim om vorenstaande redenen te vermelden, waarvan de ene ook nog leeftijddiscriminatie is. Zijn bezig de polisbrief aan te passen met een meer algemene reden. Heb aangegeven dat ik op zoek ga naar een andere verzekeringsmaatschappij.
In de polisvoorwaarden staat letterlijk: "Kunnen wij uw premie en voorwaarden veranderen? Wij kunnen uw premie en de voorwaarden van uw verzekering veranderen. Als wij dat doen, hoort u dat uiterlijk een maand van tevoren. Bent u het niet eens met de verandering? Dan kunt u de  verzekering opzeggen"

lo
door lopaka - Aug 8, 2016 om 14:23
70 Antwoorden / 47 Vragen

Ik ben verzekerd bii "Zelfverz." mijn premie was €27p.m. nu met ingang van 1 sept. €36p.m. met ingang van 1 sept ben ik verzekerd bij Centraal beheer voor €29,- scheelt €7 p.m

fr
door fransboom - Aug 8, 2016 om 19:25
5 Antwoorden / 3 Vragen

Wat ik heb begrepen vloeit deze verhoging alleen maar voort omdat er enorm veel schade is geweest en als er in een jaar weinig schade is krijg je ook geld terug.Ben zelf al bijna 4 jaar bij Inshared met al mijn verzekeringen en ben tot nu toe tevreden.

Groet Frans

ge
door gert0n - Aug 9, 2016 om 06:35
1 Antwoorden / Vragen

Allsecur heeft dezelfde reden opgegeven waarom de premie omhoog gaat. Vonden ze zelf ook wel onhandig toen ik verhaal ging halen. Ben een 40-er in een zo goed als nieuwe auto.

Anyway, Feit is dat alle premies bij alle autoverzekeringen stijgen.

Heeft te maken met de complexere auto's vandaag de dag en daardoor duurdere reparaties terwijl de productiekosten relatief laag blijven. Dus een auto van €40.000 euro zou eigenlijk voor een hogere nieuwwaarde prijs verzekerd moeten worden om de reparaties te kunnen betalen. Vandaar de stijgingen.

Op zich een logisch verhaal maar geef dan niet zo'n kulreden op.

opaplop
door opaplop - Aug 9, 2016 om 10:24
76 Antwoorden / 12 Vragen

Beste Paulus.

En heb je gekeken wat er in je polis staat de voorwaarde staan er toch ook in. En zo ja,wat zijn die dan.