mi
door mibo Dec 15, 2011 om 19:59
Auto & vervoer

Katatysator 3 x stuk

Hallo,

Wie o wie kan mij helpen.
Ongeveer een jaar geleden een auto gekocht vw golf fsi sport 1.6. met een half jaar garantie. Net buiten de garantie ging de katalysator "rammelen"
In overleg met de garage moest deze gerepareerd worden door een ander garage bedrijf, omdat de oorspronkelijke garage maar met 1 monteur werkte en die had het druk. We kregen coulance en moesten de helft betalen van de ruim 600 euro. Bij afgifte van de auto besproken dat hij nagekeken zou worden en al wat er kapot was, zou vervangen worden.

Nu komt ie...3 maanden later...zelfde probleem...katalysator weer kapot.... Nu had de garage waar we hem kochten wel tijd en zette er zelf een nieuwe katalysator onder. Ze vonden het vreemd dat het onderdeel zo snel stuk was en hebben contact gehad met de leverancier hierover.... We hoefde niets te betalen, maar wel na een week of 2 even terugkomen om hem even na te laten kijken voor de zekerheid.

Eenmaal daar (ik kon er op wachten) constateerden ze een foutmelding...dus of ik die volgende week terug kon komen. Prima zo gezegd zo gedaan... auto afgegeven, drie dagen weggeweest maar de fout was verdwenen en alles leek in orde zeiden ze.

Sta ik 20 km van mijn huis in een andere stad diezelfde week, gaat het "motorstoringslampje" branden....gas loslaten en naar garage rijden. Daar staat ie nu al 3 weken....

Ze hebben hem naar een "analyse" bedrijf gebracht (waarschijnlijk de vw dealer) en daar bleek dat de sensor kapot was. Die is vervangen en nu blijkt dat de voorste katalysator (er zitten er blijkbaar 2 in) ook kapot is.

Lang verhaal....hun zeggen dat de sensor niets te maken heeft met het probleem van de katalysator die nu kapot is...volgens ons dus wel. Volgens ons is het door hun nalatigheid of onkunde nu zover dat de 2de katalysator het heeft begeven omdat ze de sensor die de uitlaatgassen naar de katalysator stuurt niet als kapot hebben kunnen aanwijzen. Hierdoor is ie overbelast zal ik maar zeggen. Ze willen dat wij nu (nadat ze eerst hebben geprobeerd de kosten bij de leverancier te halen) dus alles gaan betalen.....Ik wil best de sensor betalen, daar niet van. Die was dus blijkbaar kapot. Maar het is niet mijn schuld dat die 2de katalysator nu ook stuk is. Dat komt volgens ons door het wel 4 keer over het hoofd zien van de oorzaak van het probleem.

Hoe moet ik dit nu aanpakken...de auto staat daar nog steeds....heb van hun een leenauto, maar wil graag mijn golfje terug. Wie heeft er verstand van dit probleem en hoe lang hoort een katalysator eigenlijk mee te gaan bij normaal gebruik.

Bedankt voor jullie hulp!!