Na
door Natashaprade74! Feb 21, 2018 om 18:00
Auto & vervoer
Misleid door garagehouder

Hallo iedereen

Wil even iets van me afschrijven

Ik heb laatst mijn rijbewijs gehaald waar ik heel erg blij mee bent.

Dus dan gaan we auto zoeken.

Laat ik dus mijn oude buurman zeg maar (hij woont naast me ma al zo'n 30 jaar)

Vragen voor een leuke goedkope auto want hij is al 30 jaar autoverkoper en zijn zoon heeft een garage en is monteur. Dus je zou zeggen vertrouwd persoon.

Heb 9 feb auto gekocht een fiat punto bijna 18 jaar auto met apk tot volgende jaar. Auto ziet er goed genoeg uit voor zijn leeftijd. Heb zelf nieuwe radio, ruitenwissers, stoelhoezen, matten, wieldoppen en hoedenplank gekocht. Mijn buurman zweerde dat de auto goed was maar oude auto is. Ok ik blij dus gekocht. Heb de auto trouwens vies gekregen en lege tank.

Maak niet uit heb getankt en schoongemaakt. Maar nu heb gelijk problemen met de koppeling, het blijft af en toe ingedrukt na een dag al.

Ik dus naar hun toe van dit is niet goed

Krijg antwoord ik kan niet rijden en hun hebben met een busje een jaar lang zo meegereden je moet voet onder pedaal doen komt ie weer omhoog.

Bijna ongeluk op snelweg gehad omdat ie ingedrukt bleef maar goed.

Nu is probleem nog groter ik dus naar andere garage laten nakijken wat blijkt er mankeert van alles. Ik heb hun gezegd wat gaan we hier aan doen ze zeggen we delen de kosten van reparaties!! Huh ik heb die auto net een week hoezo delen en ga ik zeker jullie niet meer vragen om iets voor me te doen lijkt me.

Heb de auto bij de andere garage gebracht (het was ermee opgehouden ook moest versleept worden, gelukkig verzekerd voor pechhulp) koste plaat 300euro voor de koppeling! Ben nu radeloos want ik laat het maken maar er mankeert van alles nog ermee en moet een auto hebben voor werk en school gaan zsm.

Dit is mij gebeurt alleen door vertrouwen

Denken jullie dat als de koppeling is verholpen en auto weer rijd ik deze auto kan verkopen?? Ik begreep dat de schokbrekers lekt, uitlaat gescheurd, ashoezen lek, en onderkant helemaal onder vet van olie is

Mvg Natasha

2307 9 Rapporteer

simon55
door simon55 - Feb 21, 2018 om 18:11
1556 Antwoorden / 5 Vragen

U heeft als koper ook nog n onderzoeksplicht . Maar dat heeft u niet gedaan, en de auto 18 jaar oud. Ik zou zeggen naar de sloop ermee

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Feb 21, 2018 om 18:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

En wat moest je betalen voor die auto?

Na
door Natashaprade74! Feb 21, 2018 om 19:46
Antwoorden / 1 Vragen

€750,- hij vond dat ie me gemats heeft

Topantwoord

marita5
door marita5 - Feb 21, 2018 om 18:31
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo NatashaPrade74 ,

Mededelingsplicht en onderzoeksplicht

De verkoper heeft een mededelingsplicht. Dat betekent dat hij u goede informatie moet geven over de auto. Bijvoorbeeld over de belangrijke eigenschappen of de dingen die niet goed zijn.

Maar u hebt zelf ook een onderzoeksplicht. Dat betekent dat u goed moet controleren of de auto goed is. Hoe ouder de auto is, hoe beter u de auto moet controleren. Hoe goed u de auto moet controleren, hangt ook af van de situatie en wat de verkoper gezegd heeft. Het maakt namelijk uit of de verkoper een officiële dealer is die de auto altijd zelf onderhouden heeft. Of dat de verkoper een handelaar is die de auto niet goed kent. Als dat laatste zo is, moet u soms een aankoopkeuring laten doen. Bijvoorbeeld bij een merkdealer. Als u dit niet doet, kunt u achteraf meestal niet klagen als de auto niet goed is.

Voor verdere informatie , klik op de rode regels .

https://www.consuwijzer.nl/vervoer/ontevreden-over-vervoermiddel/niet-tevreden-over-tweedehands-auto

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/vervoer/aankoop-auto/tweedehands-auto-defect

boppe1943
door boppe1943 - Feb 21, 2018 om 18:43
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Zie het antwoord van @Marita5. Onderzoeks- en mededelingsplicht. Een Fiat Punto van 18 jaar oud, wat kan men daarvan nog verwachten behalve een heleboel onkosten en narigheid. En zo te lezen is het een gevaar op de weg. Aan zo'n auto blijf je onkosten houden. Maar als je de auto weet te verkopen, zul je moeten vertellen wat er allemaal aan schort. Dus? Kosten delen zoals is aangeboden? Zie ook het advies van @simon55.

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2018 om 18:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

“Van je buren moet je het hebben”. Dus zij hebben u een wrak aangesmeerd en u hebt met open ogen een wrak gekocht.

Nog nooit van een aankoopkeuring gehoord? Geen idee wat u betaald hebt en wat voor kosten u nog krijgt. Mijns inziens is dat ding rijp voor de sloop.

Na
door Natashaprade74! Feb 21, 2018 om 19:51
Antwoorden / 1 Vragen

€750,-

Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 21, 2018 om 19:03
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Denken jullie dat als de koppeling is verholpen en auto weer rijd ik deze auto kan verkopen?? Ik begreep dat de schokbrekers lekt, uitlaat gescheurd, ashoezen lek, en onderkant helemaal onder vet van olie is

Je mag de auto verkopen maar dient de gebreken wel te melden aan een koper.
Je weet er inmiddels zelf vanaf.

Na
door Natashaprade74! Feb 21, 2018 om 19:49
Antwoorden / 1 Vragen

Dat zal ik zeker wel doen!

Gerry1969
door Gerry1969 Feb 22, 2018 om 00:37
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Natascha, echt spijtig dat je zo geflest wordt door iemand die je denkt te kennen. En de frustratie dat je er ingetuind bent en geen kant op kan moet behoorlijk zijn.
Succes en ik gun je een betaalbare eerlijke auto.

ro
door ron503 - Feb 21, 2018 om 19:25
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Rijp voor de sloop is wel heel cru want de koppeling hoeft niet defect te zijn, een ashoes die lek raakt slingert het vet alle kanten op en komt op plaatsen terecht waarvan je het vet niet zou verwachten dus ook op een schokbreker. Uitlaat gescheurd komt met de uitlaatsystemen bijna niet meer voor want die werden in 2000 al van een roestvast materiaal gemaakt maar uitzonderingen bevestigen de regel dus zou het kunnen. Het komt wel vaker voor dat een garagist een auto die bij een andere garage gekocht is volledig de grond in boort en gaat zoeken naar mankementen die niet zo spannend zijn maar wel geld in het laatje brengen. De buurman heeft aangeboden de mankementen te herstellen voor de helft van de kosten en dan was Natascha voor veer minder kosten klaar geweest en had ze een zeg redelijk betrouwbare Fiat Punto kunnen rijden en altijd een beroep op haar buurman kunnen doen als er onverhoopt iets aan de auto zal mankeren.
@ Natasha, ik begrijp dat je flink baalt maar met boosheid schiet je niets op want het kan er bij niet in dat de buurman je willens en wetens heeft bedonderd met de verkoop van de auto maar ook niet wist dat de auto niet zo goed was dan hij zelf had gedacht. Als je nog on speaking terms bent ga dan is met de buurman praten want m.i. is er nog best een goede oplossing mogelijk waarbij jullie mee kunnen leven.

tijger1
door tijger1 Feb 21, 2018 om 19:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Met APK tot volgend jaar schrijft de Ts, dus de auto is op de brug geweest. En dan advies met je voet het koppelingspedaal weer optillen? Klopt toch helemaal niets van.

Na
door Natashaprade74! Feb 21, 2018 om 19:47
Antwoorden / 1 Vragen

Koppeling is vandaag gemaakt door andere garage

tijger1
door tijger1 Feb 21, 2018 om 19:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is dat in ieder geval veilig.

tenormin
door tenormin - Feb 21, 2018 om 20:01
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Je hebt gewoon je buurman vertrouwd wiens zoon een garage heeft. Een 18-jarige auto hoeft geen wrak te zijn; jij bent alleen een onervaren koper, logisch als je net je rijbewijs hebt. Maakt nog eens praatje met je buurman (en zoon) en kom tot een schikking. Zo zonde.

aurora1
door aurora1 - Feb 21, 2018 om 21:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Naar de sloop met dat ding voordat u zelf, of anderen, mensen het ziekenhuis of erger in rijdt.
Voortaan eerst maar een poosje sparen en dan een betere auto kopen, aankoopkeuring laten doen (dat is geen apk). En neem de tijd om een auto te kopen. Dan niet van een handelaar maar van bijv. een goed bekend staande merkdealer bij u in de buurt/in uw woonplaats, eventueel daar een inruilauto kopen.
Probeer eerst nog wel van die onbetrouwbare verkopers nog wat geld terug te krijgen. Ga niet meer in deze auto rijden en laat anderen er ook niet in rijden.