wh
door whp43 Oct 1, 2017 om 15:51
Auto & vervoer

Onnodig vervangen van auto-onderdeel

Onlangs begon een lampje op het dashboard van mijn auto eerst te flikkeren en vervolgens permanent te branden. Ik meldde dit aan de merkdealer en die gaf als antwoord dat er dan waarschijnlijk een sensor moest worden vervangen. De kosten bedroegen bijna € 200,-. Hij had de sensor niet in voorraad en vroeg mij of hij die kon bestellen. Wellicht had ik bij het woord "waarschijnlijk" wat meer op mijn hoede moeten zijn, maar omdat ik op een site van de ANWB had gelezen dat volgens de wegenwacht bij mijn doorgaans probleemloze auto dit een probleem is, dat nog wel eens wil voorkomen en dat vervangen van de sensor dan de oplossing is, gaf ik mijn akkoord. Nadat de sensor was binnengekomen werd deze gemonteerd. Helaas brandde het lampje daarna nog steeds. Toen de monteur zowat een uur tevergeefs bezig was geweest om de oorzaak te achterhalen, zei hij dat ze het verder gingen uitzoeken. Ik kreeg wel een rekening van ruim € 200,- voor de sensor en een kwartier arbeidsloon. Daarna hoorde ik niets meer en de rekening heb ik nog niet betaald. Een week later kreeg ik een heel ander probleem met de auto (andere controlelampjes die gingen brandden). Omdat ik me op dat moment in een ander deel van het land bevond, nam ik contact op met de dichtsbijzijnde merkdealer. Deze wist het nieuwe probleem snel te verhelpen. En passant wees ik hem op het eerdere probleem en vertelde hem dat zijn collega-dealer hier geen oplossing voor wist. Oh zei hij, dat zal de bedrading wel zijn, is een bekend probleem van dit type auto. Binnen 10 minuten had hij het opgelost. Dus het lag niet aan de sensor? vroeg ik. Lijkt me niet, zei hij voorzichtig, omdat hij zijn collega niet wilde beschadigen. Vraag: Wat nu te doen? De oude sensor er weer op laten zetten en alleen een half uur arbeidsloon betalen? Of, als ze de oude sensor niet meer hebben, een korting bedingen? Of zit ik door mijn akkoord met de bestelling van de sensor aan het betalen daarvan vast, ondanks dat de vervanging onnodig was?

9157 8 Rapporteer

Topantwoord

zoekster1
door zoekster1 - Oct 1, 2017 om 16:11
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Als ik u was zou ik dit eerst bespreken met de dealer en dan eens zien met wat voor antwoord hij op de proppen komt. Daarna kunt u weer een nieuwe afweging maken wat te doen.

panter22
door panter22 - Oct 1, 2017 om 16:33
6599 Antwoorden / Vragen

Doorgaans probleemloze auto? Binnen een week  2 mankementen.
Je bent akkoord gegaan met het vervangen van de sensor. Die moet je betalen.
Of die sensor het nu wel of niet was, daar kom je niet meer achter. Die oude sensor heb je niet meegekregen.
Misschien was het wel de sensor en de bedrading tegelijk. Je weet het niet.
Het probleem was niet opgelost bij die garage en je hebt ook niet een nieuwe afspraak gemaakt voor verder onderzoek.
Maar je rijdt wel naar een ander deel van het land. Was de sensor dan niet zo'n belangrijk onderdeel dat je gewoon met de auto door kon rijden?
Je kunt terug gaan naar de garage en de situatie uitleggen. Mogelijk kunnen jullie het onderling oplossen.

wh
door whp43 Oct 1, 2017 om 17:22
Antwoorden / 1 Vragen

1. Als zich binnen een week 2 storingen in de electronica voordoen, die binnen een half uurtje verholpen worden, nadat ik er in 2 jaar tijd zonder problemen 40.000 km mee gereden heb, vind ik dit nog steeds een probleemloze auto.
2. Ik ben maar een leek. Het is niet aan mij om te beoordelen wat er moet gebeuren om een storing op te heffen, ik mag er toch van uit gaan dat de daarvoor benodigde deskundigheid bij een merkdealer aanwezig is.
3. Ik heb wel degelijk contact met de garage onderhouden, zelfs toen de nieuwe storing zich voordeed. Zij suggereerden zelf om bij een collega-dealer langs te rijden en hem gelijk naar de oude storing te laten kijken.
4. De sensor controleert de temperatuur van het achterdifferentieel. Er was al vastgesteld dat daar niets aan mankeerde. Ik kon gewoon met de auto rijden.

panter22
door panter22 Oct 1, 2017 om 18:24
6599 Antwoorden / Vragen

De deskundige monteur zal wel bij je dealer aanwezig zijn. Maar dat betekent niet dat hij alles weet.
Het probleem is nu opgelost.
Ik snap wel dat je een deel van je geld terug wilt. Maar je kunt niet bewijzen dat de vervanging van de sensor onnodig was.
Blijft over proberen om wat van die €200 af te krijgen.
Neem voortaan de onderdelen mee naar huis die vervangen worden.

kv
door kvjapio - Oct 1, 2017 om 16:37
281 Antwoorden / Vragen

Een voldongen feit is dat u opdracht hebt gegeven en de reparatie is uitgevoerd. Als u die wilt aanvechten omdat het resultaat tegenvalt dan is uw eerste ingang inderdaad de dealer voor een goed gesprek.

ne
door neodutchio - Oct 1, 2017 om 17:01
5173 Antwoorden / 12 Vragen

U heeft een week rondgereden zonder de storing. Probeer dan maar te bewijzen dat het niet aan de sensor lag. Na vervanging was die storing immers over.

wh
door whp43 Oct 1, 2017 om 17:34
Antwoorden / 1 Vragen

Misschien was ik niet duidelijk genoeg. De storing bestond uit het permanent branden van een controlelampje. Dat lampje behoort alleen te branden als de temperatuur van het achterdifferentieel te hoog is. Maar dat was niet het geval. Het lampje brandde dus ten onrechte. Na vervanging van de sensor brandde het lampje nog steeds en was de storing dus niet over. Ik heb dus rondgereden met de storing. Dat kon op zich geen kwaad, maar continue tegen een rood lampje aan kijken is erg irritant...

aurora1
door aurora1 - Oct 2, 2017 om 00:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt proberen iets van dat bedrag af te krijgen. maar u was akkoord gegaan dus u moet in principe betalen. De monteur is naderhand ook nog lang met uw auto bezig geweest om het probleem te vinden, er is alleen maar een kwartier arbeidsloon opgevoerd voor het vervangen van de sensor.
De ene monteur heeft een bepaald probleem vaker gezien dan de ander, dus weet misschien adequater en sneller toevallig dat probleem op te lossen.
Hoe het ook zij, een monteur heeft geprobeerd het probleem op te lossen en had misschien geen gelijk met zijn aanvankelijke conclusie, dat kan gebeuren.
U had de auto daar moeten achterlaten om het probleem op te lossen en eventueel een leenauto mee moeten nemen. U heeft ze deze gelegenheid niet geboden.
In het instrucieboekje staat ook vaak waarvoor een bepaald lampje dient en wat u moet doen als het knippert of permanent aan blijft.

wh
door whp43 Oct 2, 2017 om 12:57
Antwoorden / 1 Vragen

Uiteraard heb ik gekeken waarvoor het lampje dient (waarschuwingslampje voor te hoge temperatuur achterdifferentieel). De garage waar ik de auto normaal in onderhoud heb (geen merkdealer) had al geconstateerd dat er met het achterdifferentieel niets aan de hand was, maar kon verder niets voor mij doen omdat hij niet over de juiste meetapparatuur beschikt. Met deze wetenschap heb ik de merkdealer gebeld en uitgelegd wat mijn probleem was. Naar aanleiding daarvan werd de conclusie getrokken dat de sensor waarschijnlijk stuk was. In de garage heeft de monteur gelijk de sensor vervangen zonder eerst te kijken of er mogelijk een andere oorzaak was. Pas toen het lampje bleef branden heeft jij de meetapparatuur aangesloten, maar kon daaruit niet opmaken wat er aan de hand was. Ze zouden het verder onderzoeken. Het achterlaten van de auto en het meenemen van een leenauto ( de garage ligt ca. 40 km van mijn huis) kwam niet aan de orde. Gelukkig niet, anders had ik daar ook nog een rekening voor gehad. Was ook volstrekt onnodig, want ik kon gewoon rijden met de auto, waar verder niets aan mankeerde. Het enige probleem was een ten onrechte brandend lampje...

po
door poecilia Oct 2, 2017 om 13:15
26 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben het maar tendele met je conclusie eens, het is namelijk helemaal niet uitgesloten dat die sensor wel stuk was, maar ik vind wel dat OP naar diezelfde garage terug had moeten gaan en niet naar een andere garage

wh
door whp43 Oct 2, 2017 om 13:59
Antwoorden / 1 Vragen

Toen ik bij het tweede probleem contact opnam met de dichtsbijzijnde merkdealer, deed ik dit na telefonisch contact met de merkdealer waar ik de eerdere reparatie heb laten uitvoeren. Die raadde mij aan een merkdealer in de buurt op te zoeken, die dan tevens naar het oude probleem zou kunnen kijken. De suggestie om dit zo te doen kwam dus van hemzelf...

Topantwoord

Ra
door Raadgeverij - Oct 2, 2017 om 13:07
16 Antwoorden / 1 Vragen

. U schrijft dat u in eerste instantie bij een merkdealer bent geweest. Met andere woorden: het is geen beunhaas. Dat is van belang. Juridisch gezien sluit u een dienstverleningsovereenkomst met deze garage. U geeft het probleem aan en de garage laat weten dat men het probleem gaat oplossen. Ervan uitgaande dat u een leek bent op dit gebied geeft dit een bijzondere verplichting aan de garage. Dat betekent dat u erop mag vertrouwen dat de garage de juiste diagnose stelt en het probleem oplost. Wettelijk gezien betekent dit dat uw garage een "resultaatverplichting" heeft. Vanuit zijn deskundigheid heeft de garage u vooprgesteld een sensor, als mogelijke boosdoener, te vervangen. Vanuit uw ondeskundigheid hebt u dat voorstel geaccepteerd. Later blijkt dat de sensor niet de veroorzaker van het probleem is. Dat houdt in dat de garage het vertrouwensbeginsel heeft geschonden en u daarmee op onnodige kosten heeft opgezadeld. De garage heeft dus niet voldaan aan de "resultaatverplichting". Dat betekent dat u de garage daarop moet aanspreken. Misschien eerst in een gesprek en mocht u geen resultaat boeken dan doet u dat schriftelijk. Daarbij stelt u een einddatum waarop de garage dient te reageren. Geef ook aan dat u, bij ongewenst resultaat, zich in verbindig zult stellen met de geschillencommissie van de BOVAG. Ik neem aan dat de garage daarbij is aangesloten. Veel succes.

panter22
door panter22 Oct 2, 2017 om 16:52
6599 Antwoorden / Vragen

Later blijkt dat de sensor niet de veroorzaker van het probleem is.
Zo zwart- wit is het niet.
Toen de tweede monteur naar de auto keek, kon het probleem op dat moment niet veroorzaakt worden door die sensor, want die was nieuw. Hij heeft verder gekeken en heeft de storing met de bedrading opgelost.
Dat wil nog niet zeggen dat de sensor nog goed was toen hij vervangen was.
Er is alleen maar een voorzichtig verhaal van de tweede dealer dat het misschien niet de sensor was.
De oude sensor heeft ts niet meegekregen. Misschien ligt hij nog bij de garage en is het probleem gemakkelijk op te lossen door de oude er weer in te zetten en te controlern of er een lampje brandt.
De eerste dealer zou nog verder onderzoek doen naar de storing, dus het niet voldoen aan de resultaatsverplichting is nog niet aan de orde.

Grunnen.
door Grunnen. - Oct 2, 2017 om 15:28
509 Antwoorden / Vragen

Merkwaardig dat de dealer de nieuwe sensor laat zitten ,terwijl de oude niet kapot was.Ik neem aan dat de dealer gecontroleerd heeft of het euvel wel was opgelost.
De sensor was  dus niet oorzaak , dus heeft de dealer een wanprestatie geleverd. Hij had die nieuwe sensor weer moeten vervangen voor de oude nog werkende sensor. Hij heeft het probleem niet opgelost en dan is een rekening niet op zijn plaats.

aurora1
door aurora1 - Oct 2, 2017 om 17:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen

OT: @v1226, als u zelf niet de persoon bent van uw avatar (wat te vermoeden is) dan zou ik die foto/het plaatje maar heel snel verwijderen.
https://www.google.nl/search?q=portretrecht&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab&gfe_rd=cr&dcr=0&ei=x1vSWd-YHIyh4gS6oKeYBw