ge
door georgevdley Oct 24, 2016 om 12:36
Auto & vervoer

Rijvewijs verlengen

Hallo ik heb sinds 14 jaar diabetes. Bij de verlengingsaanvraag liep ik tegen zoveel bureaucratie op dat ik toen vrijwillig mijn groot rijbewijs (vrachtwagen tot 7.5 ton) heb laten intrekken om maar eindelijk mijn rijbewijs verlengt te krijgen. Nu bij de op oproep van 2016 heb ik inmiddels een verklaring in moeten vullen van rond de dertig euro, deze moet door de huisarts ingevuld worden en opgestuurd worden. Na 6 weken nog niks gehoord te hebben van het cbr, bleek de verklaring nog niet aangekomen. Huisarts gebeld, (waren ze vergeten) alsnog bericht gekregen dat het ontvangen was bij het cbr met de mededeling dat ik over 4 weken bericht krijg over het vervolg traject. Deze eergisteren ontvangen, daarin 2 brieven 1 alweer voor de huisarts in laten vullen, (nu maar hopen dat deze wel op tijd opgestuurd word) 2e brief voor een oogcontrole, dit is totaal overbodig want ik sta onder behandeling van de specialist (reeds aangegeven in de eigen verklaring) en word jaarlijk voor oogcontrole opgeroepen. Deze controle moet ik ook zelf betalen. Daarna volgt waarschijnlijk nog een oproep voor een testrit. Ik vind deze regels belachelijk overdreven voor diabetische patienten. Diabetes patienten die insuline spuiten weten meer over hun eigen lichaam dan wie dan ook , zij leven daar 24 uur per dag mee om te overleven, waarom deze bureaucratie.... Kan dit niet eens een keer aan de kaak gesteld worden.

2004 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2016 om 12:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat moet er aan de kaak gesteld worden? Als er medische klachten zijn, duurt een verlenging vaak lang en is ook kostbaar. Dat mag als welbekend verondersteld worden. Dat u al jaarlijks ern oogcontrole ondergaat, zegt niet zoveel. Nu bij die verleging zijn recente gegevens noodzakelijk.

Cookies
door Cookies - Oct 24, 2016 om 12:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De redactie leest in principe niet mee op het forum. Redactie is te bereiken via de contactknop onderaan deze pagina.

Johkwe
door Johkwe - Oct 24, 2016 om 12:44
44 Antwoorden / Vragen

U kunt dan wel veel over uw lichaam weten, maar u kunt niet weten of en wanneer u een aanval achter het stuur krijgt... of zie ik dat verkeerd?

ph
door philip36 - Oct 24, 2016 om 13:03
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als u weer een rijbewijs krijgt wat 5 jaar geldig is een vereiste recente oogcontrole i.v.m. diabetes natuurlijk wel vreemd en inderdaad overdreven.

tijger1
door tijger1 Oct 24, 2016 om 13:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waar staat dat het maar voor 5 jaar geldig zal zijn?

Johkwe
door Johkwe Oct 24, 2016 om 14:28
44 Antwoorden / Vragen

Oogcontrole en diabetis gaan altijd samen.

ph
door philip36 Oct 24, 2016 om 14:47
2275 Antwoorden / 4 Vragen
ja
door jackyh - Oct 24, 2016 om 13:24
953 Antwoorden / 4 Vragen

Met gezondheid is niet te spotten en zeker ook niet t.o.v. andere weggebruikers. Kosten huisarts worden niet berekend en gezien uw jaarlijkse oogcontrole zal ook de oogarts wel soepel zijn.  Ouderen moeten ook een deel van de kosten zelf betalen.

ja
door janf43 Oct 24, 2016 om 15:26
733 Antwoorden / 0 Vragen

Kosten huisarts voor een rijbewijskeuring vallen niet onder de basisverzekering.

tenormin
door tenormin Oct 24, 2016 om 15:33
16829 Antwoorden / 108 Vragen

"De oogarts zal soepel zijn"? @jackyh. Als er iets aan de hand is, is er iets, heeft niets met soepel zijn van doen. En inderdaad, een rijbewijskeuring valt nergens onder. Ook mag je er niet voor naar je eigen arts maar een onafhankelijke.

ja
door jackyh Oct 24, 2016 om 15:43
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ik ga gewoon naar mijn huisarts en die heeft mij verzekerd dat het gratis is. Heb ook nooit een rekening ontvangen. Is al enige jaren geleden. Wat betreft de oogarts bedoel ik dat je op het moment dat je er toch bent om een verklaring te vragen i.v.m. het rijbewijs.

ph
door philip36 Oct 24, 2016 om 15:49
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@ternormin Je mag wel naar je eigen huisarts voor de rijbewijskeuring.

tenormin
door tenormin Oct 25, 2016 om 14:33
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Dan is dat zeker al lang geleden veranderd. Mijn toen nog levende man moest naar een ander, waarom, geen idee. Late reactie, kreeg geen melding binnen.

tenormin
door tenormin - Oct 24, 2016 om 13:40
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Is in wezen wel degelijk bureaucratie. Deze TS staat al jaarlijks onder controle van een oogspecialist (en waarschijnlijk ook onder zorg praktijkondersteuntster/der iedere 3 maanden). De TS weet ook het best hoe met zijn diabetes om te gaan.
@johkw, niemand weet wanneer er iets onverwachts komt: lees al te vaak dat ongelukken gebeuren omdat iemand ineens onwel is geworden achter het stuur. Dat zijn werkelijk niet alleen diabetes patiënten. Zelfs geen patiënten, althans, tot dat moment.

tijger1
door tijger1 Oct 24, 2016 om 14:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is helemaal geen bureaucratie. En wie zegt dat de Ts elke drie maanden een praatje komt houden bij de praktijkondersteuner? En wat zegt dat praatje dan nog? Ook niet elke diabetes patient kont jaarlijks bij de oogarts.

Cookies
door Cookies Oct 24, 2016 om 14:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ken meerdere personen met diabetes die echt niet ieder kwartaal naar die praktijkondersteuner gaan. En ik geef ze gelijk. Zo'n hoge frequentie DAT is allemaal geldklopperij. Je voelt zelf wel wanneer het verstandig is zo'n bezoekje af te leggen. Daarom vind ik zo'n keuring wel terecht. En natuurlijk kan een gezond iemand totaal onverwachts onwel worden achter het stuur, maar dat is niet te voorkomen.

tijger1
door tijger1 Oct 24, 2016 om 14:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mensen die insuline spuiten hebben zelf ook testapparatuur. Ze "moeten" één keer naar de POH voor een verwijzing naar de podotherapeut, anders geen vergoeding voor een eventueel benodigde pedicure. De POH gaat niet ten laste van het eigen risico. Kosten daarvoor worden bij iedereen automatisch elk kwartaal in rekening gebracht, met daarnaast nog het consult. Maar veel mensen denken dat het "moet".

ph
door philip36 Oct 24, 2016 om 14:57
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Dat onwel worden heeft toch te maken met een te lage bloedsuikerwaarde en staat toch helemaal los van de vereiste oogcontrole.

Johkwe
door Johkwe Oct 24, 2016 om 15:12
44 Antwoorden / Vragen

De suiker kan ook op de oogzenuw slaan met als gevolg slechtziendheid en zelfs blindheid!
Vandaar de controle daar op bij de oogarts.

Cookies
door Cookies Oct 24, 2016 om 15:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: dat consult aan zo'n praktijkondersteuner wordt toch in rekening gebracht? Dus wordt er aan verdiend. Ook mensen die geen insuline spuiten, gebruiken vaak zelf allerlei medische instrumenten. Heb zelf ook zo'n tester, een bloeddrukmeter en een zuurstofmeter. Kreeg ook een keer een belletje van zo'n praktijkondersteuner, die wilde me op laten draven om mijn bloeddruk te meten. Ja, doei, dat kan ik prima zelf.

ph
door philip36 Oct 24, 2016 om 15:29
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@johkwe
Dat is zeker waar maar dat zal niet in een week tijd gebeuren.
Het gaat er om dat je toch een extra oogmeting moet laten doen, ook al ga je elk jaar naar de oogarts daarvoor.

Als het rijbewijs weer voor 5 jaar geldig is eist het CBR toch niet dat je hun elk jaar een bewijs van oogcontrole opstuurt.
Dus ze accepteren een periode van 5 jaar zonder oogcontrole.