Er
door ErwinRomeijn Apr 4, 2016 om 11:54
Auto & vervoer

Spontaan exploderen airbag peugot 307

Tijdens het wegrijden uit een parkeerhaven explodeerde mijn window/zijairbag spontaan, het gaf zo een harde klap dat zelfs mijn buren naar buiten renden om te kijken wat er gebeurde.
Gevolgen van deze klap, enorm geschrokken en last van mijn oren en daarnaast een geruineerde auto het plafond ligt er ook uit aan 1 kant.
Ik ben even gaan zoeken via google en kom diverse meldingen tegen met vergelijkbare gevallen op klachtenkompas.nl 14-15-2014, vara kassa 24-09--2006, youtube 12-09-2011 en ook reformatorisch dagblad 12-12-2014.
Dit heb ik even snel gezocht en betreft allemaal peugot 307 (3x) en 807 (1x)
Ik moet er niet aan denken als dit op de snelweg was gebeurd met mijn gezin ook in de auto, dan had ik dit denk ik niet meer na kunnen vertellen.
Mijn vraag is nu de volgende, bij wie of wat kan ik de schade claimen en wie moet actie ondernemen om dit risico bij andere peugots te eventueel verminderen?
Het is een tweede hands auto dus met dealers geen contact maar er is ook nog zoiets als productverantwoordelijkheid voor fabrikant/importeur?

3279 4 Rapporteer

Gerry1969
door Gerry1969 - Apr 4, 2016 om 18:56
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik ben als eerste van mening dat dit nooit zou mogen gebeuren maar ben bang dat u weinig kunt beginnen. 3 gevallen op duizenden verkopen is nu niet echt een productgebonden klacht te noemen.
En als de dealer de auto uit het oog is verloren en geen onderhoud heeft (mogen) uitvoeren dan wordt het een lastig verhaal.
Ik wens u veel succes, Diewilik

ma
door mattjeu - Apr 6, 2016 om 11:34
21 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,
Op dit moment is men wereldwijd met de grootste terugroepactie ooit bezig, naar aanleiding van verkeerd of onterecht ontploffende airbags.
zie deze link over de "Takata airbag recall"
http://blog.caranddriver.com/massive-takata-airbag-recall-everything-you-need-to-know-including-full-list-of-affected-vehicles/
en in het nederlands:
http://www.autoblog.nl/nieuws/grootste-terugroepactie-ooit-vanwege-takata-airbags-77146
en http://nos.nl/artikel/2036622-enorme-terugroepactie-om-dodelijke-airbags.html

jouw merk en type auto staat er nog niet bij, maar als blijkt dat dit ook een takata airbag is, dan heeft dit waarschijnlijk wereldwijde consequenties. behandel dit serieus en vraag de garage om de airbag NIET weg te gooien maar te bewaren en uit te zoeken waar hij vandaan komt.
Bewaar hem goed, en stuur een brief naar de directie in het hoofdkantoor van peugeot nederland waarin je verwijst naar de "takata" airbag recall.
als het goed is gaan er wel balletjes rollen, vooral omdat dit dus vaker is gebeurd bij peugeot.

ho
door honza23 - Apr 6, 2016 om 16:51
263 Antwoorden / 3 Vragen

de opmerking over Takata airbags is hier niet van toepassing: dat gaat nl. NIET over spontaan ontploffende airbags maar over airbags waarbij, als ze in werking treden, metaaldeeltjes door de lucht vliegen.

ma
door mattjeu Nov 9, 2016 om 18:16
21 Antwoorden / 0 Vragen

Takata gaat wel degelijk ook over spontaan ontploffende airbags.

reflecs
door reflecs - Apr 6, 2016 om 17:04
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Een ander geval (Engels):
https://www.lawyersandsettlements.com/articles/airbag-injury-lawsuits/airbag-injuries-lawsuits-side-airbags-curtain-20-19521.html

...Suspecting defective airbags, the young mother took the car to a Peugeot dealer. Following an inspection of the airbag system, Lewis was told the dealer could find no fault with the system.
Because of that - and because the airbags may not have been inspected at the 10-year interval as stipulated by the manufacturer - Peugeot is denying any responsibility....