dt
door dtimmerman Jun 9, 2009 om 09:19
Auto & vervoer

TOMTOM jaagt klanten naar het illegale circuit of op kosten

Hallo,

Ik heb een PDA met daarop TOMTOM waar ik nieuwe kaarten voor wil kopen. echter TOMTOM brengt geen nieuwe kaarten meer uit voor Navigator 6 en verplicht mij nu een nieuw apparaat te kopen om nieuwe kaarten te kunnen gebruiken. Ik ben hier niet blij mee temeer er voldoende illegale versies zijn die wel op mijn apparaat draaien. TomTom weigert eigenlijk elke medewerking.

Wat kunnen jullie met dit stukje koppelverkoop?

Dick Timmerman

9635 22 Rapporteer

user123
door user123 - Jun 9, 2009 om 17:08
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zou niet lang gaan bakkeleien met TT.......

eclipse
door eclipse - Jun 10, 2009 om 12:38
1561 Antwoorden / 370 Vragen

op marktplaats  worden de nieuwste aangeboden voor Ca  20 euro

mijn tomtom rider ligt er helemaal uit, heeft 5  jaar terug  600 euro gekost, m`n blue tooth ontvangertje is kaduuk, maar die wordt NIET meer gemaakt ?? dus mag nou een Cardo  kopen á  190 euro  dus de duitse  ebay afgesnuffeld  en hoihoi  heb er 2    voor 40 euro  :-)  9k00.003

heb gelijk de  nieuwste versie kaart laten maken á 10 euro  dus ik ken zonder de fabriek tomtom weer vooruit... kost ff 70 euro kaartje updaten..

holiday
door holiday - Jun 10, 2009 om 13:13
102 Antwoorden / 12 Vragen

Ik begrijp ook niet waar TomTom mee bezig is.

Heb zelf een 930 met HD Traffic, na een half jaar moet je het abonnement verlengen op deze HD Traffic, maar dat kan alleen als je een creditcard bezit. Omdat ik deze niet heb, kan ik elk half jaar een nieuwe HD Traffic ontvanger kopen.

inmiddels heb ik er al twee liggen waar ik niets mee kan doen.

Ga zo door TomTom, makkelijker kunnen wij het niet maken.

rs
door rst77 - Jun 10, 2009 om 13:17
18 Antwoorden / 1 Vragen

TomTom Navigator 6 is inmiddels alweer 3 jaar oud. Zo vreemd is het dus niet dat er geen updates meer voor uit komen. Toch zou het TomTom sieren om de software bij te werken zodat de meest recente kaart bruikbaar zijn. Waarschijnlijk heeft TomTom de beredenering dat het veel geld kost om de software bij te werken, meer dan dat ze uit de verkoop van kaarten voor Navigator 6 kunnen halen.

Overigens verplicht niemand u tot de aanschaf van een nieuw apparaat, ook TomTom niet. PDA's worden steeds meer en meer vervangen door smartphones, waar weer andere besturingssystemen op werken. Voor TomTom is de markt voor PDA's waarschijnlijk te klein geworden, terwijl ze daar wel ooit in begonnen zijn.

co
door cornelus47 - Jun 10, 2009 om 14:38
4 Antwoorden / 0 Vragen

Tom Tom lijkt zo langzaam aan een grote oplichtersbende. Vindt dat Tros Opgelicht daar eens naar moet kijken. Je koopt een dure Tom Tom en daarna beginnen ze jou te vertellen dat je kaarten verouderd zijn dat je flitslocatie's niet meer goed zijn em ga zo maar door. Alles kost geld en niet zo'n heel klein beetje,maar veel geld. Wilde mijn kaarten up to date hebben, maar moest 2x updaten vooraleer ik up to date was met mijn kaarten.  Dit begrijpt toch niemand meer.Vindt het een te gek apperaat maar voor mij nooit meer een Tom Tom.

jn
door jnvanbakel - Jun 10, 2009 om 15:27
5 Antwoorden / 5 Vragen

 dit is het zelfde dat tomtom linux niet ondersteund maar steeds meer mensen gaan over op linux .
ik vind dit misbruik maken van hun machts positie .
ik ga maar een ander navigatie kopen die linux ondersteund .

jan

fb
door fbolsius - Jun 10, 2009 om 16:08
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik al jaren het navigatiesysteem van TOMTOM in combinatie met mijn mobiele telefoon, de Nokia E61. Versie 6.010. DEZE VERSIE IS VAN 2006. En TOMTOM geeft géén mogelijkheid om deze versie te updaten, zodat ik steeds meer onderweg voor grote problemen kom te staan met dit navigatiesysteem. Wel verzoekt men regelmatig aan de gebruikers om meldingen te doen van wegomleggingen, flitspalen en andere wijzigingen die voor TOMTOM van belang zijn.

Rond Almelo bijvoorbeeld is een flinke aanpassing van het wegennet gedaan, met gevolg dat men met deze versie kilometers om rijdt om op de plaats van betsemming te komen IN Almelo. Dit is slechts één voorbeeld.

Voor de HTC telefoon en nog enkele mobiele telefoons is versie 7 verkrijgbaar.

Volgens mij probeert men op deze wijze de klanten te dwingen om een HTC-mobiele telefoon te kopen, waarmee men blijkbaar connecties heeft of provisie van ontvangt.

nltrotter
door nltrotter - Jun 10, 2009 om 19:52
24 Antwoorden / 0 Vragen

Koop een Garmin Nuvi navigatiesysteem, en koop daarbij meteen een update abonnement.

Deze is niet echt goedkoop €120,- maar geldig, zolang de Garmin het doet.

frits
door frits - Jun 10, 2009 om 21:51
146 Antwoorden / 5 Vragen

Ik ben in het bezit van een PDA, HP IPAQ HX 4700 en ben destijds begonnen met TT Navigator v 5.0 nu staat er Navigator versie 7.910 (9185) met de nieuwste kaarten erop.
Dus er zijn zeker wel nieuwe versies te krijgen.
Kijk maar eens bij TTinternetclub.

frits
door frits - Jun 10, 2009 om 21:52
146 Antwoorden / 5 Vragen

Ik ben in het bezit van een PDA, HP IPAQ HX 4700 en ben destijds begonnen met TT Navigator v 5.0 nu staat er Navigator versie 7.910 (9185) met de nieuwste kaarten erop.
Dus er zijn zeker wel nieuwe versies te krijgen.
Kijk maar eens bij TTinternetclub.

dirck
door dirck - Jun 10, 2009 om 22:32
3201 Antwoorden / 3 Vragen

@Frits,

Er zijn inderdaad hogere versies van TomTom Navigator te krijgen (hoger dan Navigator 6) die op een PDA kunnen draaien, alleen moet je PDA daar wel geschikt voor zijn.
Voor Navigator 7 moet je volgens mij minimaal Windows Mobile 5 op je PDA hebben.
Jij hebt op je HP iPAQ hx4700 waarschijnlijk ook Windows Mobile 5 of 6 draaien.

Oudere PDA's die niet hoger dan Windows Mobile 2003 kunnen draaien, kunnen dus niet hoger dan Navigator 6 draaien op hun PDA.

Mijn PDA heeft ook Windows Mobile 2003, oftewel, Microsoft Pocket PC Version 4.20.0 (Build 14133) en kan ook geen Navigator 7 draaien.

Jammer, maar helaas.

dt
door dtimmerman - Jun 10, 2009 om 23:31
2 Antwoorden / 1 Vragen

Voor een ieder die minimaal Windows mobile 5.0 draait, gewoon even naar gpsunderground. Navigator 7 downloaden en draait als een zonnetje. Wat nou PDA wordt niet ondersteund. Een HTC telefoon is ook gewoon een windows mobile bak, dus waarom zou ie niet op een wm5 PDA draaien. Werkt perfect. Kosten? Geen.
Ook kaarten zijn op internet gratuit te vinden. alleen ff een serial maker vinden en klaar is kees. Sorry TomTom, jullie vragen er zelf om.

ha
door hanswass - Jun 11, 2009 om 09:47
10 Antwoorden / 3 Vragen

Hetzelfde gebeurt met verkeersinformatie. Ik heb een TT 700 en dit apparaat wordt ook niet meer ondersteund en een abonnement voor verkeersinformatie is in Nederland niet meer te koop. Maar..........................het is nog wel te koop in Belgie (www.tomtom.be). Dit is toch een belachelijke situatie en weinig klantvriendelijk !!.

frits
door frits - Jun 11, 2009 om 10:10
146 Antwoorden / 5 Vragen

Dirck schreef "Oudere PDA's die niet hoger dan Windows Mobile 2003 kunnen draaien, kunnen dus niet hoger dan Navigator 6 draaien op hun PDA."
Maar mijn 7.9 versie werkt ook met WM 2003.

pc
door pcneard - Jun 11, 2009 om 10:34
14 Antwoorden / 0 Vragen

:)

Dit heet marketing jongens en meisjes.

Geld geld geld..........

co
door cornelus47 - Jun 11, 2009 om 12:34
4 Antwoorden / 0 Vragen

Zal zeker een Garmin kopen als Tom Tom zijn strategie niet veranderd. Want wat ze nu doen ruikt naar oplichting. Dan is Tom Tom er alleen maar voor zakenlui die alles kunnen aftrekken van de belastingen, maar de gewone burger kan daar niet in meekomen.

brego
door brego - Jun 11, 2009 om 12:47
13 Antwoorden / 8 Vragen

Leuke reacties, ik ben zelf niet in bezit van één enkel navigatie systeem. Als ik alles hier zo lees hoef ik er ook geen één.

Voor die 10.000 km per jaar die ik op jaarbasis rijd en voor die ene keer dat ik op vakantie ga vind ik het geld verspilling. Geef mij maar de ouderwertse wegenkaart.

Misschien ook voor jullie is het overwegen waard.

co
door cornelus47 - Jun 11, 2009 om 13:00
4 Antwoorden / 0 Vragen

Daar ben ik het mee eens. Zelfs taxi chaufeurs gebruiken soms een navigatie  systeem als ze er even niet meer uitkomen. Het is een echte verbetering t.o. vroeger. Ik zou er nooit meer zonder kunnen en dat weten de oplichters van Tom Tom maar al te goeden daarom doen ze met hun prijzen wat ze maar willen. Of je gaat updaten naar de nieuwste kaart of je rijd met een verouderd systeem en koopt het laatste nieuwe Tom Tom wat soms nog voordeliger kan zijn. En dat is nu juist de bedoeling van die gehaaide club daar bij Tom Tom. Geld geld geld. De hebzucht ten top en de hele wereld gaat daaraan ten onder. Zie de huidige crises die ook alleen maar door ongebreidelde hebzucht en zakkenvullerij is ontstaan.

johanpc
door johanpc - Jun 11, 2009 om 13:10
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Helaas maar.

Wist je dat fabieken, winkeliers en andere verkopers altijd oplichters zijn

 en de nederlander het meest klagende volk ter wereld is!

wimbremer
door wimbremer - Jun 11, 2009 om 15:51
122 Antwoorden / 19 Vragen

Quote: Zelfs taxi chaufeurs gebruiken soms een navigatie  systeem als ze er even niet meer uitkomen.

De gemiddelde taxichauffeur in Amsterdam heeft nog moeite om van CS naar Artis te rijden.... (big smile)

jaapje_1
door jaapje_1 - Jul 3, 2009 om 13:12
315 Antwoorden / 0 Vragen

op zich snap ik je probleem niet zo. als je zelf met een oudere pda werkt kan je er vanuit gaan dat sommige dingen op een gegeven moment niet meer werken. Of ben je ook van mening dat als een softwareleverancier een nieuw pakket uitbrengt waar je een zwaarder systeem voor nodig hebt dat dit koppelverkoop is?

Jij wil als consument wat hebben, dan moet je zelf ook zorgen dat je de goede apparatuur hebt (de vergelijking van ik heb een smart maar wil een caravan van 2000 kg, nu is de caravan verkoper stout want hij doet aan koppelverkoop).

Overigens: de meeste 2003 mobile apparaten zijn wel te upgraden naar wm 5, hierop draait tomtom 7 wel al zal dit niet snel gaan aangezien 2003 voor de wat langzamere pda's was. Nieuwe software met nieuw kaarten (oftewel grotere kaarten) hebben nu eenmaal meer rekenkracht nodig.

dt
door dtimmerman - Jul 3, 2009 om 17:30
2 Antwoorden / 1 Vragen

Op zich snap je mijn probleem niet zo? Dan heb je het niet goed gelezen! Het gaat erom dat TomTom zegt dat mijn apparaat niet ondersteund wordt maar dat het tegendeel waar is. Dus op deze manier dwingt TomTom mij om een nieuw apparaat te kopen terwijl dat dus niet nodig is want het draait gewoon op mijn PDA (had je ook kunnen lezen) maar omdat TomTom weigert deze PDA (WM 5.0) toe te voegen aan de "ondersteunings lijst" Laat TomTom denken dat WM 5.0 apparaten niet ondersteund worden en dat je nieuwe apparaten moet kopen. Dat is mijn probleem. In deze context heet het dus koppelverkoop!