jo
door john1971 Feb 2, 2013 om 12:10
Auto & vervoer

Voorrangsregel

Ik weet niet of ik de vraag stel in de juiste rubriek, maar dat merk ik vanzelf...
Stel, op een verharde weg nadert een motorvoertuig (in dit geval een lijnbus binnen de bebouwde kom) een voorrangsweg. Op dat zelfde moment rijdt een fietser op het fietspad naast dezelfde weg ook de kruising. De lijnbus wil naar rechts afbuigen, de fietser wil rechtdoor. Ik heb altijd geleerd, rechtdoor op dezelfde weg gaat voor, maar wie gaat nu echt voor? In dit geval ben ik de fietser. Situatie is te vinden via google maps, kruising kooilaan/herensingel te Leiden.
Ben benieuwd naar jullie reacties!

1994 18 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Feb 2, 2013 om 12:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo john1971,

Neem aan dat je op de Kooilaan reed. Daar is dus ook de bus die rechtsaf wil.
Echt rechtdoor kun je als fietser niet, maar neem aan dat je links af wilde slaan.
En ja, rechtdoor op dezelfde weg gaat voor.
In dit geval zou je dus voorrang moeten krijgen.
Zou het anders eens navragen op het nabijgelegen politiebureau wat die van de situatie vinden.
Weet je het zeker.

Met vr.gr.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 2, 2013 om 12:44
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als u werkelijk recht door gaat en geen verkeerslicht tegen heeft gaat het inderdaar rechts gaat voor.

edrick3
door edrick3 - Feb 2, 2013 om 12:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zaterdag 2 feb 2013, 12:44]Als u werkelijk recht door gaat en geen verkeerslicht tegen heeft gaat het inderdaar rechts gaat voor.

OT
Wat een warrige onduidelijke reactie.

edrick3
door edrick3 - Feb 2, 2013 om 12:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zaterdag 2 feb 2013, 12:44]Als u werkelijk recht door gaat en geen verkeerslicht tegen heeft gaat het inderdaar rechts gaat voor.

jo
door john1971 - Feb 2, 2013 om 12:58
18 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 2 feb 2013, 12:29]Hallo john1971,

Neem aan dat je op de Kooilaan reed. Daar is dus ook de bus die rechtsaf wil.
Echt rechtdoor kun je als fietser niet, maar neem aan dat je links af wilde slaan.
En ja, rechtdoor op dezelfde weg gaat voor.
In dit geval zou je dus voorrang moeten krijgen.
Zou het anders eens navragen op het nabijgelegen politiebureau wat die van de situatie vinden.
Weet je het zeker.

Met vr.gr.

gompy2
door gompy2 - Feb 2, 2013 om 12:58
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ben toch wel nieuwsgierig naar het officiƫle antwoord...
Klik -> Hier voor de situatie.

jo
door john1971 - Feb 2, 2013 om 13:01
18 Antwoorden / 6 Vragen

@edrick3
Inderdaad,reed op de kooilaan. Rechtdoor is in dit geval wel mogelijk, feitelijk is het oversteken. Bus wilde rechtsaf de Herensingel op, ik rechtdoor de Herensingel oversteken. Bedankt voor je reactie!

tappie
door tappie - Feb 2, 2013 om 13:02
289 Antwoorden / 82 Vragen

Ik ken de situatie ter plekke, en ik ben het er niet mee eens,jij kan nooit als fietser, als je naast de bus reed, nooit rechtdoor rijden want dan rijd je tegen het verkeer in,jullie krijgen allebei een flauwe bocht naar rechts en moeten dan allebei stoppen,jij had gewoon moeten stoppen op het fietspad en moeten wachten tot je de herensingel kon oversteken om vervolgens op het verlengde je weg naar links te vervolgen, dat kan niet vanaf de kooilaan in 1 keer

tijger1
door tijger1 - Feb 2, 2013 om 13:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u beiden op de Kooilaan reed en de bus rechtsaf de Herensingel op wilde en u de Herensingel over wilde steken, hebt u voorrang.

Maar als de bus even voor u de haaientanden is gepasseerd en dus bij wijze van spreken al op de Herensingel is, heeft de bus weer voorrang.

Dan nog afgezien van het feit dat als de bus links naast u is, u het van links komende verkeer op de Herensingel niet kunt zien. Het is dus onverstandig in zo'n geval voorrang te "nemen".

Waarom vraagt u dat zo specifiek over deze plek? Bent u aangereden of zo?

hutch
door hutch - Feb 2, 2013 om 13:05
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ik heb op uw aanwijzing de situatie bekeken.

Als u op de Kooilaan rijdt als fietser en de Herensingel wilt oversteken, bent u rechtdoorgaand verkeer. In dit geval dient u voorrang te krijgen van die lijnbus en elk ander voertuig, die ook vanaf de Kooilaan de Herensingel rechtsaf wil inslaan.

Gr. Hutch

tappie
door tappie - Feb 2, 2013 om 13:07
289 Antwoorden / 82 Vragen

Excuus, vergeet mijn reactie, ik dacht dat je bedoelde dat je ,als je eenmaal de flauwe bocht door was, gelijk weer naar links wilde,dan rijdt je tegen het verkeer in,na de bocht,jij rechtdoor, had mi de bus jouw wel voorrang moeten verlenen

gompy2
door gompy2 - Feb 2, 2013 om 13:11
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=14peter schreef op zaterdag 2 feb 2013, 13:03]
Ik lijk wel gek op m'n vrije zaterdag...
Hmm, zo te zien hou je veel mensen van de straat.. ;-)

ap
door apiejoepie - Feb 2, 2013 om 13:12
130 Antwoorden / 4 Vragen

bus zit al op voorrangsweg dus fietser moet stoppen bij haaientanden

jo
door john1971 - Feb 2, 2013 om 13:27
18 Antwoorden / 6 Vragen

thnx 14peter voor het gedeeltelijk opofferen van je vrije zaterdag, uiteraard deel ik jouw mening..;-)

@tijger, ben gelukkig niet aangereden, maar wel bijna! Leve Arriva....lol!

@tappie, bedankt voor het herstellen,hahah!

@apiejoepie, bus kan nooit al op de voorrangsweg zitten lijkt mij, de haaientanden liggen in elkaars verlengde, zowel voor de hoofdweg als het fietspad. Uiteraard draaide de bus wel "in"naar rechts terwijl ik naast hem reed, maar ik reed naast de bus.
Ik kan mij de reactie van de buschauffeur wel een heeeel klein beetje voorstellen, hij kan niet weten dat ik als fietser altijd mijn hand uitsteek, ben zelf ook automobilist, weet hoe irritant het is wanneer een fietser geen hand uitsteekt, maar daar mag hij niet vanuit gaan

door 14peter - Feb 2, 2013 om 13:29
567 Antwoorden / 2 Vragen

Heerlijk; een vraag in mijn vakgebied (rij-instructeur).

Artikel 18, daarvan het eerste lid, uit het RVV leert ons het volgende;

Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.

Wat de fietser in dit geval doet, is dus niet relevant. Het gaat er volgens de tekst immer om waar die fietser is (rechts naast/dicht achter de bus).

Verwarring zou dan nog over kunnen blijven mbt de haaientanden en/of bord B6. Echter betekenen die aanwijzing dat er voorrang verleent moet worden aan bestuurders op de kruisende weg, en daar is die bus niet!!!

Conclussie is dus dat ook hier de overstedende fietser eerst gaat.

Ik lijk wel gek op m'n vrije zaterdag...

Cookies
door Cookies - Feb 2, 2013 om 13:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 2 feb 2013, 12:48][quote=valerius-2 schreef op zaterdag 2 feb 2013, 12:44]Als u werkelijk recht door gaat en geen verkeerslicht tegen heeft gaat het inderdaar rechts gaat voor.

OT
Wat een warrige onduidelijke reactie.

En wat een oervervelend commentaar van jou! Wil jouw reacties wel eens lezen als je 80+ bent!

hutch
door hutch - Feb 2, 2013 om 13:40
4515 Antwoorden / 29 Vragen

OT:

iedereen heeft zijn of haar eigen wijze van reageren. De een doet het kort en zakelijk, de ander uitgebreid (val er zelf waarschijnlijk net tussen in) en zo heb je meerdere mogelijkheden.

Sommigen maken er zelfs een chat-site van, anderen weer niet (onder die laatste val ik).

Maar hoe het ook zij: laat elkaar in eigen waarde. Heb respect voor elkaar.
Denk aan het lieveheersbeestje....... ;-)

Gr. Hutch

edrick3
door edrick3 - Feb 2, 2013 om 15:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=john1971 schreef op zaterdag 2 feb 2013, 13:01]@edrick3
Inderdaad,reed op de kooilaan. Rechtdoor is in dit geval wel mogelijk, feitelijk is het oversteken. Bus wilde rechtsaf de Herensingel op, ik rechtdoor de Herensingel oversteken. Bedankt voor je reactie!

Had de situatie bekeken.
Bedoelde met 'echt rechtdoor kun je niet' dan ook dat je bij het linksaf slaan dan ook moest oversteken en DUS voorrang hebt, zoals je zelf ook aangeeft.

Met vr.gr.