Vuil onder oilievuldop
Hallo
Tijdens controle van het oliepeil bij de aud a3 van mijn vriendin zag ik dat er veel vuil(dikke wit/geel achtige smurrie) aan de onderkant van de olievuldop zat.
We weten dat de auto koelvloeistof lekt kan dat hier iets mee te maken hebben?
alvast bedankt
groeten marijn
Beste Marijn,
De koelvloeistof vemengt zich met de olie, met als resultaat: witte smurrie.
Hoogstwaarschijnlijk een lekke koppakking.
Als de olie zich vermengt met water krijg je een witte vloeistof, bij bijv. een kolomboormachiene met koeling zie je dit ook.
Groet Fujitsu
Als de motor koelvloeistof verliest en dan niet aan de buitenkant motor, kan het er mee te maken hebben. De smurrie op de dop is condens afzetting, in combinatie met olie verzeept dat. Dit doet zich vaak voor als er relatief weinig gereden wordt.
Ronny.
Inderdaad hoogst waarschijnlijk een klein lek in de koppakking, tussen een cylinder en een kanaal voor de koelvloeistof.
Je merkt er onder het rijden niet zo veel van, maar met een beetje pech en teveel water in een cylinder, kan bij het starten zomaar de hele kop beschadigd worden. Snel laten controleren en repareren.
In het algemeen moet de kop bij een specialistisch bedrijf gevlakt worden, voordat deze met een nieuwe pakking weer gemonteerd kan worden.
Dit hoeft allemaal helemaal niet zo dramatisch te zijn als hier beschreven wordt. Rijdt uw vriendin veel korte stukjes, zonder af en toe echt een lang stuk te rijden? Dan kan dat gerust de oorzaak zijn.
Bij het starten van een motor is het blok, en de olie, nog koud. Er kan dan condensvorming ontstaan in het motorblok. Op zich niets vreemds, als de olie op temperatuur komt verdampt dit vanzelf. Echter, als vaak korte stukjes gereden worden (tot zo'n 10 minuten) dan verdampt het water niet en gaat mengen met de olie. Er ontstaat dan een soort mayonaise-achtige smurrie, sludge.
Let wel: als de temperatuurmeter van de auto omhoog komt, na enkele seconden tot een minuut, wil dat zeggen dat het koelwater op temperatuur komt. Dit zegt nog niets over de temperatuur van de olie. Op een warme zomerse dag kan het zomaar 5 tot 10 minuten duren tot de olie op bedrijfstemperatuur komt, in de winter makkelijk meer dan 15 minuten!
Als dit het geval is, is de oplossing ook relatief simpel: Rijd af en toe een flink stuk met de auto, zeker een half uur tot een uur. Dan verdampt al het water dat is opgenomen in de olie, en zal het probleem als het goed is wegblijven.
Blijft dit probleem zich voordoen, ook als er lange stukken worden gereden, is het wel zaak de auto na te laten kijken. Dan is de kans dat er ergens water in het oliesysteem komt wel degelijk aanwezig.
Ik zat dus even niet op te letten, en had niet gezien dat de auto koelvloeistof lekt. Als dat het geval is wordt het al veel aannemelijker dat er inderdaad ergens een lekje in bijv. de koppakking zit.
Dat hebben wij een jaar of 4 geleden ook gehad bbij een ford fiesta van toen 15 jaar oud en 12000 km op de teller.
Volgens de garage werd er door de vorige eigenaar teweinig gereden en ook nog eens korte afstanden van gemiddeld 5 km per keer.
De motor moest geflusht worden ik weet dat het olie systeem dan door gespoeld wordt.
En inderdaad reed de auto weer als een trein.
En inmiddeld 45000 km op de teller en kan volgens de garage nog wel 10 jaar mee!
Marijn heeft nog niet geantwoord dus de lekkage blijft vaag. Als de koppakking doorgeslagen zou zijn kan er m.i. niet enkel een kanaal tussen olie en en koelvloeistof toevoer defect zijn maar ook 1 naar een cylinder. Als er koelvloeistof in het carter komt is dit ook aan de peilstok te zien. Tot nadere info van Marijn hou ik het op condens. Problemcar heeft vele topics over dit onderwerp. Even terzijde ik rij ook weinig en jawel mijn auto heeft ook die smurrie onder op de oliedop, en lekt geen koelvloeistof.
@ronny
Mijn garage gaf toen ook aan condens omdat de auto door die korte boodschappen ritjes van de vorige ""hoog bejaarde"" eigenaar nooit echt op temperatuur kwam.
Schadelijk is het niet want komt bij alle auto's voor, vaak bij wisselende buitentemperatuur ook na een vorstperiode en waarempel die hebben we echt gehad. Wie draait er nu elke week de oliedop af ikke niet. Als de lekkage zichtbaar is, dan is er met de motor niets aan de hand, wel de lekkage laten verhelpen maar dat is wel helder.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Waspods het meest onzinnige bedenksel...
Ben ik de enige die vindt dat de waspods, met 3 of 4 verschillende gescheiden ingrediënten het grootst mogelijke onzinbedenksel is?
Met moeite gescheiden in zo'n pod gepropt en komt dan in de wasmachine binnen no- time weer bij elkaar zodra het omhulsel is gesmolten..en in verhouding giga-duur !!
Lees meer
Garantie Dyson stofzuiger
Goedemiddag, Op 8 mei hebben we een defect doorgegeven aan Dyson. Deze viel in de garantie en zou opgestuurd worden. Heb ook een bevestiging gekregen dat het onderdeel besteld zou worden. Wij kunnen de stofzuiger nu niet gebruiken en omdat het onderdeel vandaag (30-5) er nog steeds niet is heb ik contact opgenomen. Zij gaven als antwoord dat het nog niet in voorraad is maar nog veel g ... Lees meer
Kun je naar Londen als je nog schulden hebt bij een advocaat?
Mijn zoon wil binnenkort alleen een weekendje naar Londen, maar hij heeft nog schulden bij een advocaat. Engeland is geen lid meer van de Europese unie. Kan hij dan alsnog door de douane van Engeland? Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer