dr
door dreamworks May 3, 2009 om 13:14
Auto & vervoer

Vuil onder oilievuldop

Hallo

Tijdens controle van het oliepeil bij de aud a3 van mijn vriendin zag ik dat er veel vuil(dikke wit/geel achtige smurrie) aan de onderkant van de olievuldop zat.

We weten dat de auto koelvloeistof lekt kan dat hier iets mee te maken hebben?

alvast bedankt

groeten marijn

28586 14 Rapporteer

fujitsu
door fujitsu - May 3, 2009 om 13:23
87 Antwoorden / 60 Vragen

Beste Marijn,

De koelvloeistof vemengt zich met de olie, met als resultaat: witte smurrie.
Hoogstwaarschijnlijk een lekke koppakking.

Als de olie zich vermengt met water krijg je een witte vloeistof, bij bijv. een kolomboormachiene met koeling zie je dit ook.

Groet Fujitsu

ro
door ronny530 - May 3, 2009 om 13:24
2804 Antwoorden / 41 Vragen

Als de motor koelvloeistof verliest en dan niet aan de buitenkant motor, kan het er mee te maken hebben. De smurrie op de dop is condens afzetting, in combinatie met olie verzeept dat. Dit doet zich vaak voor als er relatief weinig gereden wordt.

Ronny.

gsm
door gsm - May 3, 2009 om 14:37
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Inderdaad hoogst waarschijnlijk een klein lek in de koppakking, tussen een cylinder en een kanaal voor de koelvloeistof.
Je merkt er onder het rijden niet zo veel van, maar met een beetje pech en teveel water in een cylinder, kan bij het starten zomaar de hele kop beschadigd worden. Snel laten controleren en repareren.
In het algemeen moet de kop bij een specialistisch bedrijf gevlakt worden, voordat deze met een nieuwe pakking weer gemonteerd kan worden.

pb
door pbarendse - May 3, 2009 om 14:47
406 Antwoorden / 1 Vragen

Dit hoeft allemaal helemaal niet zo dramatisch te zijn als hier beschreven wordt. Rijdt uw vriendin veel korte stukjes, zonder af en toe echt een lang stuk te rijden? Dan kan dat gerust de oorzaak zijn.

Bij het starten van een motor is het blok, en de olie, nog koud. Er kan dan condensvorming ontstaan in het motorblok. Op zich niets vreemds, als de olie op temperatuur komt verdampt dit vanzelf. Echter, als vaak korte stukjes gereden worden (tot zo'n 10 minuten) dan verdampt het water niet en gaat mengen met de olie. Er ontstaat dan een soort mayonaise-achtige smurrie, sludge.

Let wel: als de temperatuurmeter van de auto omhoog komt, na enkele seconden tot een minuut, wil dat zeggen dat het koelwater op temperatuur komt. Dit zegt nog niets over de temperatuur van de olie. Op een warme zomerse dag kan het zomaar 5 tot 10 minuten duren tot de olie op bedrijfstemperatuur komt, in de winter makkelijk meer dan 15 minuten!

Als dit het geval is, is de oplossing ook relatief simpel: Rijd af en toe een flink stuk met de auto, zeker een half uur tot een uur. Dan verdampt al het water dat is opgenomen in de olie, en zal het probleem als het goed is wegblijven.

Blijft dit probleem zich voordoen, ook als er lange stukken worden gereden, is het wel zaak de auto na te laten kijken. Dan is de kans dat er ergens water in het oliesysteem komt wel degelijk aanwezig.

pb
door pbarendse - May 3, 2009 om 14:48
406 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zat dus even niet op te letten, en had niet gezien dat de auto koelvloeistof lekt. Als dat het geval is wordt het al veel aannemelijker dat er inderdaad ergens een lekje in bijv. de koppakking zit.

johanpc
door johanpc - May 3, 2009 om 15:33
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Dat hebben wij een jaar of 4 geleden ook gehad bbij een ford fiesta van toen 15 jaar oud en 12000 km op de teller.

Volgens de garage werd er door de vorige eigenaar teweinig gereden en ook nog eens korte afstanden van gemiddeld 5 km per keer.

De motor moest geflusht worden ik weet dat het olie systeem dan door gespoeld wordt.

 En inderdaad reed de auto weer als een trein.

En inmiddeld 45000 km op de teller en kan volgens de garage nog wel 10 jaar mee!

ro
door ronny530 - May 3, 2009 om 16:08
2804 Antwoorden / 41 Vragen

Marijn heeft nog niet geantwoord dus de lekkage blijft vaag. Als de koppakking doorgeslagen zou zijn kan er m.i. niet enkel een kanaal tussen olie en en koelvloeistof toevoer defect zijn maar ook 1 naar een cylinder. Als er koelvloeistof in het carter komt is dit ook aan de peilstok te zien. Tot nadere info van Marijn hou ik het op condens. Problemcar heeft vele topics over dit onderwerp. Even terzijde ik rij ook weinig en jawel mijn auto heeft ook die smurrie onder op de oliedop, en lekt geen koelvloeistof.

johanpc
door johanpc - May 3, 2009 om 16:20
1379 Antwoorden / 2 Vragen

@ronny

Mijn garage gaf toen ook aan condens omdat de auto door die korte boodschappen ritjes van de vorige ""hoog bejaarde"" eigenaar nooit echt op temperatuur kwam.

ro
door ronny530 - May 3, 2009 om 16:39
2804 Antwoorden / 41 Vragen

Schadelijk is het niet want komt bij alle auto's voor, vaak bij wisselende buitentemperatuur ook na een vorstperiode en waarempel die hebben we echt gehad. Wie draait er nu elke week de oliedop af ikke niet. Als de lekkage zichtbaar is, dan is er met de motor niets aan de hand, wel de lekkage laten verhelpen maar dat is wel helder.

grindweg
door grindweg - May 3, 2009 om 21:40
2308 Antwoorden / 28 Vragen

als het geen koude sludge is dan nalaten kiojken op een koppakking probleem.

dr
door dreamworks - May 3, 2009 om 21:52
22 Antwoorden / 9 Vragen

hallo

Allemaal bedankt voor jullie reactie's.Ik heb het met mijn schoonvader overgehad en als ik zijn en jullie reactie zo lees is het idd de koppakking die minimaal lekt. Om dit helemaal voor 100% zeker te laten repareren zou het een behoorlijk dure reparatie zijn.

De audi heeft al ruim 216000 op de klok dus we houden vloeistoffen goed in de gaten.

Nogmaals bedankt voor alle info

groeten marijn

grindweg
door grindweg - May 3, 2009 om 21:59
2308 Antwoorden / 28 Vragen

meestal bij een koppakking probleem kan hij smorgens ook op 3 poten starten. maar het is bij een garage met blauwe vloaistof reactie te controleren

gsm
door gsm - May 3, 2009 om 22:16
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Als er inderdaad sprake is van een lek in de koppakking, dan treedt er door overdruk vaak ook lekkage op bij de aansluitingen van slangen, of bij de overloop van het koelsysteem.
Bepaalde slijtage kan ook de oorzaak zijn dat uitlaatgassen in de olie komen en de boel vervuilen, maar dan zonder dat er koelvloeistof weglekt.

sleutelaar
door sleutelaar - May 3, 2009 om 23:23
249 Antwoorden / 20 Vragen

Hallo Marijn

kijk eens met stilstaande  motor op bedrijfs temperatuur  en verwijderde olie vuldop of er veel condensvorming uitkomt

dit zou op een lekke koppakking of een scheurtje in de kop kunnen duiden

heb ook wel eens een lekke vriesplug gezien  onder de kleppen deksel

sucses van de sleutelaar