Waarom mag vrachtvervoer parkeren of laden&lossen op het fietspad in Amsterdam?
Op bepaalde tijden van de dag kan ik me enorm irriteren aan de vrachtwagens en bestelbusjes die in Amsterdam op het fietspad geparkeerd staan.
Na het aanspreken van een chauffeur werd mij verteld dat de gemeente hiervoor vergunningen verleend!
Ik snap dat goederen afgeleverd moeten worden in een stad, maar hiervoor zou toch een betere manier gevonden moeten kunnen worden lijkt me.
Weet iemand hoe dat precies zit met die vergunningen en of je hiertegen bezwaar kan maken als bewoners van de (binnen)stad van Amsterdam?
Als u die betere manier weet, ben ik ervan overtuigd dat uw ideeën welkom zijn bij de gemeente Amsterdam. Wat weerhoudt u deze in te dienen?
Naast wettelijke verplichtingen zijn er goede alternatieven voor Stadslogistiek zoals benoemd in de artikelen van Carola.83. Heel veel meer dan gecentraliseerde distributiecentra zou ik op het moment niet kunnen verzinnen tenzij ik een volledig geautomatiseerd ondergronds bezorgings-systeem zou kunnen laten aanleggen ;-)
Helaas kan ik zelf weinig doen dan overtreders zonder vergunning aan te geven bij de gemeente. Zie mijn opmerking verderop met het antwoord van de Gemeente Amsterdam.
Topantwoord
U kent blijkbaar een betere manier, waarom dan nog de navraag m.b.t. vergunningen?
Onze grote steden slibben dicht ... en daar zijn véél meer redenen voor dan de honderden busjes die pakjes komen brengen. Eén idee was, om slechts één besteldienst alle pakjes gecoördineerd te laten bezorgen met smalle e-busjes die een minimale parkeerplaats nodig hebben. Ik kan me ook voorstellen, dat per wijk alle pakjes worden opgeslagen en verder 'te voet' worden bezorgd. Dus inderdaad géén vergunningen meer, maar anders aanpakken.
Beste Hansje, dit zijn inderdaad goede mogelijkheden en in lijn met huidige plannen mbt Stadslogistiek. Zie verder mijn reactie bij JANF43.
Wat betreft mijn eigen vraag heb ik een antwoord van de Gemeente Amsterdam zelf (zie verderop).
Na het aanspreken van een chauffeur werd mij verteld dat de gemeente hiervoor vergunningen verleend!
Kan me dit bijna niet voorstellen en denk eerder dat de betreffende chauffeur u dit antwoord heeft gegeven om, zo snel als mogelijk, van u af te komen.
Eigenlijk moet u ook niet op deze site zijn met uw vraag/probleem, maar hierover informatie vragen bij Pakeerbeheer Amsterdan of bij de (wijk)politie. Dat zijn uiteindelijk de instanties die hierop de dagelijkse controle uitvoeren en zeker (zouden moeten) weten hoe het e.e.a. hieromtrend is geregeld.
Dit was mijn plan/volgende stap en ik was ook aan het twijfelen of die informatie correct was. Vandaar mijn vraag...
Bedankt in ieder geval! Ik ga het uitzoeken. Ookal weet ik dat ik weinig zal kunnen doen en dit een probleem is mbt stadslogisriek wat niet zo snel opgelost zal zijn. Zie opmerking van Carola hieronder.
Zie verderop het antwoord van de Gemeente Amsterdam op mijn vraag
Topantwoord
Ze zijn druk op zoek naar een oplossing http://www.parool.nl/opinie/-laden-en-lossen-kan-echt-met-minder-problemen-en-overlast~a4460130/
Nog een link http://www.logistiek.nl/distributie/blog/2017/2/slimme-ict-de-oplossing-voor-laad-en-losprobleem-101152421
Beste Carola,
Dank voor de informatie. Ik was inderdaad op de hoogte van de problematiek en oplossingen voor stadslogisriek die door o.a. de HvA worden aangedragen!
Hopelijk wordt er door de gemeente amsterdam goed ingezet hierop, want de stad schijnt steeds drukker te worden.
Wat betreft mijn eigen vraag heb ik een antwoord van de Gemeente Amsterdan verderop binnen deze thread geplaatst.
Dat u zich daaraan ergert, oftewel dat het u irriteert is jammer. Als die vervoerders midden op de weg blijven staan, hebben anderen daar weer veel last van.
En als die vrachtwagens helemaal niet komen, ontstaan er lege winkels. Ook niet handig.
Beste Tijger1, dat u zich irriteert aan mijn irritatie zegt waarschijnlijk meer over uzelf dan over mij... Maar wellicht is het verstandiger als we dit onderwerp op een ander forum behandelen wat met de psychologie van de mens te maken heeft.
Ik raad u aan de atikelen van Carola.83 eens te lezen om te begrijpen hoe complex het probleem van Stadslogsitiek is.
Wat betreft mijn eigen vraag, hierop heb ik antwoord van de Gemeente Amsterdam gekregen. De conclusie is dat ik (en alle bewoners van Amstedam) volledig in hun recht staan om bestelbusjes en vrachtwagens die onterecht op de straat/stoep/fietspad staan, zonder ontheffing en niet op de aangewezen laad- en losplekken, aan te geven bij de gemeente zodat parkeerbeheer deze voertuigen/bestuurders een boete kan geven of zelfs kan laten wegslepen.
Het telefoonnummer hiervoor is 020-6241111. Vergeet niet een foto van de situatie te maken en van het kenteken van het voertuig.
Wat mij irriteert, is het verkeerde gebruik van het werkwoord irriteren, waar het zich ergeren moet zijn.
Dat kan gebeuren als je in 020 woont. maar er is ook leven buiten de stadsgrenzen en daar gebeurt zo een voorval als dat u omschrijft ook en daar zeurt niemand!
Ja en buiten de stadsgrenzen blijft er, met die anderhalve auto, voldoende ruimte om er omheen te gaan. In Amsterdam is dat spelen met je leven.
Zie mijn reactie op Tijger1 waarom ik denk dat u niet snapt wat de situatie is en/of waarom ik deze vraag gesteld heb.
Ik heb vaker zien gebeuren dat een moeder met bakfiets en kinderen, van de verhoogde stoep af moest, om daarna tegen het verkeer in te moeten fietsen (het was een eenrichtingsstraat), om het verkeerd geparkeerde voertuig te kunnen passeren met een levensgevaardelijke situatie tot gevolg. En achter haar nog een stroom mensen die naar hun werk of school moesten.
De keuze om in de stad te wonen heeft te maken met werk, je eigen sociale leven en andere factoren. Als alle mensen miljonair waren dan zouden we wel ergens anders wonen, dus uw argument vind ik niet zo sterk.
Een korte samenvatting nogmaals; de verkeerd geparkeerde voertuigen kunnen hiervoor een boete krijgen of weggesleep worden. Zie mijn uitleg verderop.
U is echt geirriteerd niet? een ander aanzetten tot verrader spelen dmv foto's en telefoontjes ,als je in nedelands grootste vuilnisbak wil wonen moet je ook genoegen nemen met het ongenoegen dat u hier te berde brengt .
Topantwoord
Zolang er geen stopverbod is, is onmiddelijk laden en lossen toegestaan. En zolang een fietsstrook een onderbroken lijn heeft mag een bezorgbus daar ook gaan staan. Het is heel vervelend als u in Nederland woont, we hebben nou eenmaal 17 miljoen mensen die wel eens wat op hun huisadres laten bezorgen of die eten in de supermarkt willen halen.
In ieder geval kunt u geen bezwaar aantekenen tegen laden en lossen.
Ik vermoed niet dat een vrachtauto mag parkeren op een fietspad. Laden en lossen kan wel even duren. Zo lang er klanten zijn die wel eens wat in de winkel kopen (rare mensen die klanten) dan zullen de winkels zo nu en dan wel een aangevuld moeten worden. Lege schappen zijn zo saai.
@ruubschen,
Op een "fietspad" of als zodanig herkenbare "fietsstrook" mag men niet stilstaan en dus al helemaal niet parkeren, ook niet om te laden en te lossen.
En het door u aangegeven 'sprookje' dat daar een ontheffeing of vergunning voor zou bestaat is een je reinste onzin verhaal om van zoveelste klagende z..........d af te zijn.
Op een fietsstrook mag men wel onmiddelijk laden en lossen, op een fietspad met doorgetrokken streep zou de bezorger op de rijbaan moeten staan.
Zie het antwoord van de Gemeente verderop. Alleen een ontheffing is inderdaad rechtsgeldig. Alle andere voertuigen kunnen worden verwijderd en/of een boete krijgen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kun je naar Londen als je nog schulden hebt bij een advocaat?
Mijn zoon wil binnenkort alleen een weekendje naar Londen, maar hij heeft nog schulden bij een advocaat. Engeland is geen lid meer van de Europese unie. Kan hij dan alsnog door de douane van Engeland? Lees meer
Mijn ex-man is in 2014 overleden en ik moet nog steeds zijn schuld betalen omdat
Omdat sociale dienst van Den Haag ze dat ik moet betalen. 9 jaar geleden betaalde ik €20 per maand. Daarna hebben ze zelf besloten dat het vedrag van €33,17 per maand moest. En nu heb ik brief van sociale dienst ontvangen dat ik vanaf juni moet €80 per maand moest betalen.
terwijl niet mijn schuld is waarom moet ik betalen. En hij had recht op bijstand en kreeg zo'n €200 per maand
Lees meerLook out shag 50 gram vorige week betaalde ik 15,60 en vandaag 23,60 dit kan nie
Vorige week betaalde ik 15,60 deze week 23,60 voor 50 gram look out en dat terwijl de shag 3,40 omhoog zou gaan
dit is zelfs een goedkope shag
dit kunnen mensen niet meer betalen toch
Mvg hetty oorbeek
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer