famblack
door famblack Feb 1, 2011 om 16:09
Computers & telefonie

Afstand tv

Afgelopen week heb ik een t.v. gekocht van 46 inch.
Ik kan hem nog ruilen voor een kleinere.
De afstand tot de bank is 2.50 mtr., dus als ik op de bank zit is dit 3.00 mtr.
In het begin was het even wennen, maar ik vraag me toch af of het wel goed voor de ogen is op langere termijn. Kan ik toch niet beter voor een kleinere maat kiezen?

22711 8 Rapporteer

freya
door freya - Feb 1, 2011 om 16:22
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo famblack,

Of je nu op 3.00 mtr. afstand naar een 32" scherm of een 46" scherm kijkt, maakt voor het goed/slecht zijn voor de ogen niets uit. Het kan hoogstens wat vermoeiend worden, maar dat is iets héél persoonlijks. De één heeft daar geen last van en de ander wel.

Kortom, de keuze zul je toch wcht zelf moeten maken. Voor de 'gezondheid' van je ogen maakt het in ieder geval niets uit.

m.vr.gr. Freya

invalide
door invalide - Feb 1, 2011 om 16:26
787 Antwoorden / 5 Vragen

Een 32" is meestal niet alleen halve prijs, maar ook halve energie verbruikt dus niet klagen als je Stoom rekening iets hoger is geworden.

sy
door sylli - Feb 1, 2011 om 16:35
250 Antwoorden / 40 Vragen

Ik heb van een oogarts vernomen dat de ideale beeldformaat-afstand-verhouding is: Meet de afstand van bank (zittend) tot aan beeldscherm en deel dat door 3,2. De uitkomst is dan zo'n beetje de meest ideale beeldschermgrootte.

Al heeft Freya gelijk dat het niet zozeer gaat of het goed/slecht is voor de ogen, maar wat je zelf het meest comfortabel vind. Als je ogen van links naar rechts van boven naar beneden moeten om het beeld op TV te volgen, is je scherm te groot en raken de ogen snel(ler) vermoeid.
Als je in 1 oogopslag het volledige scherm kan zien en de ondertitels duidelijk zijn, is het schermformaat goed.

mahadma
door mahadma - Feb 1, 2011 om 16:45
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Uit een boek gehaald: Een goede fotobeoordelingsafstand is 2 x de diagonaal van de foto, dus 46 inch (=2,54 cm) = 117 cm x 2 = 2 ,5 meter is de minimale goede beoordelingsafstand. En ja, een tv is geen foto maar het gaat om het zien van een beeld/afbeelding. Anders gezegd, dichterbij als 2,5 meter zal in de praktijk minder prettig kijken. Groet, MG.

Lsk520
door Lsk520 - Feb 1, 2011 om 16:50
827 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=invalide schreef op dinsdag 1 feb 2011, 16:26]Een 32" is meestal niet alleen halve prijs, maar ook halve energie verbruikt dus niet klagen als je Stoom rekening iets hoger is geworden.

Huh?
Waarschijnlijk alleen in Rusland of met rotzooi die jij in je webwinkeltje verkoopt...
Trouwens: jij stond toch achter de lopende band in de kringloopwinkel, was je inmiddels al 10 keer met pensioen en had je je denkbeeldige toko ook al -tig keer verkocht?

Ergo: je kletst uit je nek.

birdies
door birdies - Feb 1, 2011 om 17:11
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.........Ik kan hem nog ruilen voor een kleinere........

Wie zegt dat? Als je hem in de winkel hebt gekocht, kan hij niet meer geruild worden.

Bovendien, zoals freya al schrijft, maakt het voor je ogen niets uit.

birgit67
door birgit67 - Feb 2, 2011 om 00:53
83 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=birdies schreef op dinsdag 1 feb 2011, 17:11].........Ik kan hem nog ruilen voor een kleinere........

Wie zegt dat? Als je hem in de winkel hebt gekocht, kan hij niet meer geruild worden.

Bovendien, zoals freya al schrijft, maakt het voor je ogen niets uit.

Ruilen mag soms inderdaad.
Toen mij tv werd thuisbezorgd, zo'n 2 jaar geleden, werd mij ook verteld dat ik binnen acht dagen mocht ruilen voor een kleinere maat als ik hem toch te groot vond.
En ik heb de tv laten omruilen.
In de winkel lijkt zo'n tv namelijk kleiner dan in je woonkamer.

pino123
door pino123 - Feb 2, 2011 om 08:34
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=invalide schreef op dinsdag 1 feb 2011, 16:26]Een 32" is meestal niet alleen halve prijs, maar ook halve energie verbruikt dus niet klagen als je Stoom rekening iets hoger is geworden.

Klaagt de TS dan over de stroomrekening? Onzinnig antwoord!

Verder is bij een 46inch televisie wel degelijk de afstand bepalend voor het kijken, maar inderdaad niet voor je ogen. Zelf heb ik ook een 46inch, indien ik er te dicht op zit lijkt het beeld te veranderen en het kijken wordt niet prettig. Zet de tv neer en kijk of je het prettig vindt kijken op de normale 'kijkplekken' zoals een bank etc.

Hier staat een link betreffende de kijkafstand, het gaat over de ideale kijkafstand, ook wordt er onderscheid gemaakt tussen HDready en FullHD.

link