jos-euro
door jos-euro Nov 16, 2010 om 17:32
Computers & telefonie

Combi Back-up/Mediplayer

Hallo Kenners, Aangezien mijn PC het begeven heeft en er op mijn laptop veel belangrijke documenten staan zoek ik een mogelijkheid om een back-up te maken. Tevens was ik van plan om een mediaplayer via wifi in mijn netwerk op te nemen. Is het mogelijk om de mediaplayer (met ingebouwde harde schijf) als back-up device voor "mijn documenten" te gebruiken? Ik ben benieuwd. Groet, Jos

513 5 Rapporteer

freya
door freya - Nov 16, 2010 om 17:50
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Jos,

In theorie zou dat wel kunnen, maar ik raad je toch sterk af om een mediaspeler voor backup doeleinden te gebruiken. Een mediaspeler is bedoeld om media af te spelen en het is niet ondenkbaar dat zo'n apparaat een keer 'onderuit' gaat en dat dan de software opnieuw geïnstalleerd moet worden. Niet zelden wordt dan de boel opnieuw geformatteerd en moet de media opnieuw op de schijf gezet worden. Daar gaat dan dus je backup....

Schaf voor backup doeleinden gewoon een aparte externe hardeschijf aan (USB of eSATA) en gebruik die alleen daarvoor. Met backups moet je niet 'spelen'.

m.vr.gr. Freya

co
door consument12 - Nov 17, 2010 om 02:01
6 Antwoorden / 1 Vragen

Nog een kleine toevoeging. Kijkend naar het type mediaspeler zal je goed moeten opletten welk bestandsysteem deze hanteert. Een popcornhour gebruikt het EXT2/3 bestandssysteem dat niet en ik geloof dat velen anderen dat ook doen. Dit hoeft over het algemeen geen probleem te zijn maar het volgende heeft wel concequenties voor het wegschrijven. Over het algemeen zijn deze mediaspelers of mediatanks met hun 100Mbit en een van 4MB per seconde over FTP niet vooruit te branden. Het kopieren van een grote collectie foto's of mps of etc. etc. duurt een eeuwigheid.

Zoals Freya al aangeeft, gewoon voor een tientje of 5 een Externe USB HDD aanschaffen is veel beter. En als het om belangrijke zaken gaat raad ik je aan om ook te kijken naar online backup mogelijkheden.

freya
door freya - Nov 17, 2010 om 09:55
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@consument12:

(offtopic)
Ach, met de snelheid van zo'n mediaspeler valt het nog wel mee hoor. Een filmbestand van 6GB staat bij mij toch in 10 minuten op de harde schijf van de mediaspeler.
(/offtopic)

Freya

pino123
door pino123 - Nov 17, 2010 om 11:02
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Je kan ook kiezen voor een online backup, hier betaal je bepaalde kosten per maand voor, maar je weet wel dat je spullen er veilig staan!

pb
door pbarendse - Nov 17, 2010 om 11:08
406 Antwoorden / 1 Vragen

Je zou ook naar de Xtreamer Pro kunnen kijken. Dit is een mediaspeler met een ingebouwde NAS-functie. Omdat deze speler 2 harddisks kan herbergen bestaat ook de mogelijkheid om de schijven in RAID1 te zetten voor dataprotectie.

Performance van een dergelijke speler is altijd wat lager dan een 'echte' NAS, maar dat zal voor backup-doeleinden geen probleem mogen zijn.