indian
door indian Dec 16, 2008 om 22:34
Computers & telefonie

Computer slaat uit en start opnieuw op.

Ik heb iets heel vreemds, de computer van mijn zoon slaat regelmatig spontaan uit en start dan zelf weer op, soms met opstarten 3x achter elkaar.

Ik heb overal en nergens gezocht, maar kan niks vinden, ook het stof heb ik uit de computer gezogen.

Het is een 1800 hrtz met 512 mb geheugen en windows xp pack2.

Theo.

2893 35 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Dec 16, 2008 om 22:41
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Wat geeft de temperatuur sensor voor waarde net voordat deze crasht? Mocht je die niet kunnen vinden, neem bijv. een programmaatje zoals MobileMeter om de temperatuur in beeld te krijgen.

Het zou kunnen dat de sensor stuk is en spontaan denkt dat het te heet wordt, het kan ook zijn dat bijv. de ventilator defect is waardoor het werkelijk te heet wordt.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Dec 16, 2008 om 22:42
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Het lijkt erop dat de voeding zijn beste tijd heeft gehad. Is er wellicht iets bijgeplaatst (grote videokaart ofzo) waardoor de voeding nu te veel stroom moet leveren? Maargoed, het kan net zo goed ouderdom zijn. Vooral het feit dat het met opstarten voorkomt doet mij dit vermoeden.

Gaat het afspelen van een CD goed?

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Dec 16, 2008 om 22:45
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Inmiddels is Edwardus zijn reactie geplaatst. Dit is zeer goed mogelijk, echter lijkt mij dat de PC dan pas uitvalt na enkele minuten, niet tijdens het opstarten. Bovendien zou het dan na 3x ook niet goedkomen. Wellicht kan iemand hier zijn persoonlijke ervaringen hier aan toevoegen!

holpen
door holpen - Dec 16, 2008 om 22:50
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Tsja, dat kan allerlei oorzaken hebben. De meest voorkomende:

1 - Defect geheugen
2 - Fout in Windows of een programma
3 - Defecte koeler

Om met de laatste te beginnen: dit is eenvoudig te controleren: open de kast en zet de pc aan, kijk vervolgens of alle ventilatortjes ook echt draaien (ook het ventilatortje op de processor en - indien van toepassing - die op de videokaart). Zo niet, dan wordt het systeem waarschijnlijk te warm en dient de defecte ventilator vervangen te worden.

Een fout in Windows of een programma kan ook een spontane herstart tot gevolg hebben. Via de Event Viewer kun je zien of dit het geval is geweest. Ga naar Start > Configuratiescherm > Systeembeheer > Logboeken
Hier kun je allerlei fouten zien die hebben plaatsgevonden. Kijk de verschillende logs goed door of er misschien steeds eenzelfde soort fout is opgetreden op momenten dat de pc uitviel.

De eerste oorzaak is het lastigste vast te stellen, omdat dat eigenlijk alleen maar kan door het geheugen eens te vervangen door ander geheugen.

Overigens kunnen er nog meer oorzaken zijn, bijvoorbeeld: heb je misschien recentelijk extra hardware geïnstalleerd? Dan zou het kunnen dat de voeding niet voldoende kracht heeft of dat de betreffende hardware een probleem veroorzaakt.

't Is een kwestie van geduldig uitzoeken wat er wanneer misgaat....

freya
door freya - Dec 16, 2008 om 22:50
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Theo,

Waarschijnlijk staat Windows dusdanig ingesteld, dat wanneer er een 'ernstige' fout optreedt, de computer opnieuw moet opstarten. Dat is dus niet zo handig, want dan weet je de oorzaak niet. Als je deze optie 'uit' zet, krijg je hoogstwaarschijnlijk wèl een foutmelding te zien en stopt de computer. Er is dan wellicht meer te zeggen over de oorzaak.

Om deze optie uit te zetten ga je naar Configuratiescherm -> Systeem -> tabblad: Geavanceerd. Klik vervolgens op [Instellingen] onder het kopje Opstart- en herstelinstellingen. Haal onder Systeemfouten het vinkje weg bij De computer automatisch opnieuw opstarten en klik op [Ok].

Hopelijk word je nu wat wijzer wanneer de computer weer eens de fout in gaat.

m.vr.gr. Freya

gsm
door gsm - Dec 16, 2008 om 22:58
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Controleer de grotere cilindervormige condensatoren, die dichtbij de processor op het moederbord staan.
Er mag geen lekkage zichtbaar zijn en de ronde deksels moeten nog helemaal vlak zijn. Als de deksels van een of meer condensatoren bol staan, dan moet het moederbord of de PC worden vervangen.

Opmerking:
Dit houdt bij de OEM Windows XP Home editie tevens in dat er een nieuwe licentie nodig is, tenzij je exact hetzelfde moederbord kunt vinden.

GSM

edwardus
door edwardus - Dec 16, 2008 om 23:32
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Voor een geheugen test zou je nog memtest86 kunnen proberen.

holpen
door holpen - Dec 17, 2008 om 00:06
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Verhip - dat ik daar niet aan gedacht heb... ik begin zeker oud te worden...

jantom
door jantom - Dec 17, 2008 om 13:13
377 Antwoorden / 0 Vragen

Dit verschijnsel is mij ook overkomen (met een van mijn computers).

De oorzaak lag in een moederbord dat bijna vanaf het begin gebreken vertoonde. Er was geen pijl op te trekken. Ik gebruik de computer als server en het uitvallen ging vaak tijdens het copieeren van bestanden van de ene harde schijf op de andere.

Een ander moederbord erin en het verschijnsel verdween.

ronvm
door ronvm - Dec 17, 2008 om 13:21
22 Antwoorden / 1 Vragen

Over het algemeen wordt er veel te moeilijk geantwoord.
Het is mogelijk dat er een 'ongewenst' stukje software binnengehaald is, het verstandigste is om na te gaan wanneer dit euvel op ging treden en probeer dan met 'systeemherstel' nét even voor die datum terug te gaan. 90% kans dat het dan over is.

es
door esjuh - Dec 17, 2008 om 13:21
8 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb ook zoiets gehad

bij mij kwam het omdat ik AVG er op  had   staan.

die gaf ineens een heleboel problemen

weet niet of u deze er ook op heb staan?!

misschien wel t zelfde?!

ta
door taurusje - Dec 17, 2008 om 13:40
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb dit zelf ook aan de hand gehad, iedere expert wist wat het was, alleen was het dat allemaal niet. Mijn pc werd binnenste buiten gekeerd (zakelijke pc, dus extra moeite), maar werd niets gevonden dat het kon veroorzaken.

Uiteindelijk zijn we er per ongeluk achter gekomen dat ik spontaan een corrupt toetsenbord had.....Dit schijnt zomaar te kunnen ontstaan, in mijn geval waarschijnlijk veroorzaakt door lekkage op mijn toetsenbord.

Misschien heb je iets aan dit antwoord, succes in ieder geval!

alarm1233
door alarm1233 - Dec 17, 2008 om 13:43
74 Antwoorden / 4 Vragen

soms een trojan binnengehaald??

lijkt me de enige oplossing,namelijk een trojan tast je os aan als dusdanig ligt heel je configuratie van je pc overhoop.

een opstartscan plannen in je virusscanner en dan als m iets vind verwijderen, daarna een trojanremover erover laten gaan en je configuratie herstellen

hopelijk helpt dit (heb al vele malen dit euvel verholpen bij anderen)

co
door cobiestooker - Dec 17, 2008 om 13:51
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi, hier ben ik ook de afgelopen dagen zoet mee geweest, en dan is goede raad ver te zoeken. tenminste voor de juiste oplossing. Uiteindelijk deed de pc het wel in veilige modus, alleen kon ik het internet niet op. Ik zie dat je windows xp sp2 hebt. Inmiddels is er een service pack 3, misschien helpt het om die erop te zetten. Ik had sp 3 erop staan alleen gaf Secunisa psi aan dat sp 3 insecure was, uiteindelijk heb ik een sp3 opnieuw gedownload en geinstalleerd en huray, hij doet het weer..... Ik heb ook gelijk het vinkje weggehaald bij die optie van die herstart. Geeft je pc ook aan dat ie van een "ernstige fout" is hersteld? enne back up maken zo 1x per week, zeker als je al een ouder type pc hebt...... ik heb trouwens veel aan de mensen die de site www.mandersonline.nl bemannen/bevrouwen. Deze mensen hebben enorm veel know how over windows besturingssystemen.......
groet Cobie

de
door deborahlars - Dec 17, 2008 om 14:08
61 Antwoorden / 4 Vragen

Mijn pc doet dit ook (gemiddeld wel 1 keer per dag)
Ik hoorde dat dit komt door updates
vind t wel heel vaag allemaal

hellevoet
door hellevoet - Dec 17, 2008 om 15:29
151 Antwoorden / 28 Vragen

Ik had een poosje geleden het zelfde, was het moederbord en doordat steeds spontaan opnieuw opstarten was er ook één van mijn schijven beschadigd.

Sterkte

holpen
door holpen - Dec 17, 2008 om 16:09
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet wie je dat heeft wijsgemaakt, maar het klopt niet, hoor. Updates zouden je systeem nu juist stabieler moeten maken. Het kan wel te maken hebben met een software-fout...

nu
door nummer45 - Dec 17, 2008 om 16:10
2 Antwoorden / 0 Vragen

O wat herkenbaar...handen in het haar! En maar zoeken, niets helpt. Het eerste belangrijke is al gebeurd.

STOF.

Ook de PC kast even openen.

Download: Hitman pro ( zoek op google)

En laat de PC hierdoor lezen.

gebeuren geen enge dingen.

Duurt wel geruime tijd als er veel bestanden op staan.

MAAR....dan heb je ( ook weer) Wat!

Bij mij is altijd het zo herkenbare probleem DAN weer opgelost.

Succes

he
door henk251 - Dec 17, 2008 om 16:21
2 Antwoorden / 0 Vragen

als je pc uitschakeld en dan weer op start, kan het wezen dat je een file mist in system32 directery en wel usser32.dll

start op met de systeemschijf en kopieer usser32 naar de directery

daarna windows opnieuw opstarten, meestal doet windows het weer

se
door sept2 - Dec 17, 2008 om 16:26
1 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb het zelfde op mijn pc gehad,verwijder alle extern hardwaar en plug deze er een voor een na elke keer op nieuw op starten er weer in,bij mij was de draad loze ontvanger van het internet stuk,na deze te hebben vervangen was mankement verholpen.

holpen
door holpen - Dec 17, 2008 om 16:49
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Als dat bestand mist, dan kun je Windows helemaal niet meer opstarten, dat is hier niet het geval. Bovendien zou dan een melding verschijnen dat dit bestand niet geladen kan worden.

N.B.: user32.dll is een zeer kritisch systeembestand: als je de verkeerde versie (en er zijn er nogal wat verschillende) op je systeem zet, dan help je Windows eerder om zeep dan dat het gaat helpen. In het algemeen geldt sowieso dat je met vingertjes van de systeembestanden van Windows moet afblijven als je niet heel erg goed weet wat je precies aan het doen bent; voor je het weet heb je je systeem om zeep geholpen en helpt alleen maar meer een volledige herinstallatie.

dirck
door dirck - Dec 17, 2008 om 17:05
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Theo, kijk even in de Logboeken van Windows XP.

www.windows-help-central.com/windows-xp-logboeken.html

sc
door schijf01 - Dec 17, 2008 om 17:15
13 Antwoorden / 1 Vragen

 Bij mij was het probleem opgelost nadat ik de drivers van mijn video-kaart opnieuw had gedownload het internet.

bestespellen
door bestespellen - Dec 17, 2008 om 17:29
46 Antwoorden / 13 Vragen

Hoi Theo,

zoals je al hebt gelezen zijn er verschillende oorzaken. Ook recentelijk gehad met m'n netbook: bleek dat het moederbord kapot was en dat er iets met de voeding was. Zou dus bij jou ook het geval kunnen zijn (maar dan met de voeding).

Maar controleer eerst of je computer opstart als je geen enkele hardware aansluit. Als hij dan wel aan blijft, probeer hem dan op te starten met beeldscherm. Als dat ook lukt sluit je je toetsenbord aan etc.

Controleer daarna je systeem op virussen en spyware, het liefs met een opstartbare cd. Een goede opstartbare cd met veel software is Hiren's BootCD o.a. te vinden op http://thepiratebay.org/torrent/4423392/Hirens_BootCD_9.6_with_keyboardpatch (is dit legaal?). Hier zitten ook veel virus en spywarescanners op en omdat virussen zich ook wel eens willen verstoppen voor een virusscanner heb je hiermee de grootste kans dat je de virussen vindt. En je kunt ook controleren of er een fout zit op je harde schijf en of je werkgeheugen werkt.

Als er niets belangrijks op staat zou je windows opnieuw kunnen installeren, maar als al het bovenstaande niet meer werkt denk iik eerder aan een probleem met je moederbord.

indian
door indian - Dec 17, 2008 om 19:03
8 Antwoorden / 4 Vragen

Oke, bedankt allemaal, hier kan ik wat mee, ik ga gelijk aan de gang en kijken of ik het kan vinden.

Iki ben benieuwd wat het nou is, als ik het weet, laat ik het nog horen.

dj
door djeeem - Dec 17, 2008 om 19:43
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zelf heb dit probleem ook een tijdje gehad maar kreeg daarna de melding dat windows hersteld was van een ernstige fout. en nog een keer en nog een keer.
uiteindelijk bleek het bij mij te gaan om een trojan vundo genaamd deze werdt niet onderschept door avg of cod32 nu wordt deze wel herkend maar kan deze alleen nog maar geruimd worden door apparte programma's. dit zal waarschijnlijk ook aan de versie van de scanner liggen.
krijgt u een blauw beeldscherm waarin staat dat windows een stopfout heeft gemaakt of een melding na het opstarten? als dit niet het geval is zou ik ook gaan denken aan een probleem met een van de hardware onderdelen.

holpen
door holpen - Dec 17, 2008 om 19:44
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Die Hiren's Boot cd staat vol met volgens mij tamelijk illegale programmaatjes. Hiermee loop je dus het risico dat het middel erger is dan de kwaal. Nog verdachter wordt het omdat de maker dit ding wel aanprijst op zijn website, maar nergens een download-link plaatst. Je moet het zelf maar opzoeken en dan via een torrent downloaden.... hmmm.... ik zou er niet al te veel op vertrouwen!

Download dan de Ultimate Boot CD (www.ultimatebootcd) die wel gewoon legale tools bevat en bijzonder behulpzaam kan zijn.

bestespellen
door bestespellen - Dec 17, 2008 om 19:49
46 Antwoorden / 13 Vragen

www.ultimatebootcd.com ziet er ook goed uit en heeft ongeveer dezelfde tools als Hirens. Heb zelf een dvd met MiniPE, DSM, Hirens en Acronis Backup iets, dus vandaar dat ik hirens wel aan kan bevelen. Geen vage virussen ofzo die erin zitten en hij wordt nog steeds bijgewerkt. Iedereen zou zo'n cd moeten hebben voor het geval dat je pc niet meer opstart!

am
door amgvisser - Dec 17, 2008 om 20:54
1 Antwoorden / 0 Vragen

Dat had ik precies hetzelfde. heb je soms een lasermuis, daar lag het bij mij aan. nu haal ik bij het uitschakelen van de computer de usb stekker er eerst uit, en doe hem er bij het inschakelen weer in. het probleem is bij mij nu opgelost.

he
door hermansmies - Dec 17, 2008 om 21:51
1 Antwoorden / 0 Vragen

ruim half jaar geleden zelfde probleem, nieuwe computer gekocht en bijhet opstarten zelfde probleem, opnieuw aangesloten en toen bleek de draadloze internet verbinding stuk. een nieuwe gekocht en het  probleem was opgelost, het is zinvol hem ook even te checken, sukses herm. s.

pe
door peterwb - Dec 17, 2008 om 23:19
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wat vaak voorkomt bij computers is  dat APM niet aangevingt staat

Ga naar Start/instellingen/confiiguratiescherm

dan naar prestatatie onderhoud dan naar energiebeheer

en kijk of APM aangevinkt staat die moet namelijk aangevinkt staan

succes ermee

Peter Bras

edwardus
door edwardus - Dec 17, 2008 om 23:44
6844 Antwoorden / 14 Vragen

O ja joh? Moet die aangevinkt staan? Oei, dan moet ik me zeker zorgen gaan maken nu (na al die jaren).

Oftewel: laten we nou niet al te veel afdwalen svp. Ja er zijn zeer veel mogelijke oorzaken voor een spontane reboot, maar het kan ook te gek.

ge
door gerry1 - Dec 18, 2008 om 00:14
1 Antwoorden / 0 Vragen

ik had dat ook ,ik heb me suf zitten zoeken waar het nou in zat .

blijkt een kapotte geheugen modul te zijn .

ik heb een heel moederbord weg gegooid ,ik kwam er later achter ,haal maar ee4n nieuwe geheugen modul ,en zet dat erin ,nee heb je ,ja kun je krijgen ,ddr 2 1 gigh ,15 euro.

kijk wel even wat je computer voor geheugen gebruikt ,drr of drr 2.

dirck
door dirck - Dec 18, 2008 om 00:25
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Theo, kijk eerst even in de Logboeken van Windows XP voordat je de hele computer uit elkaar gaat halen.
In die logboeken kun je meestal precies zien waardoor een computer opnieuw opstart of waarom hij een foutmelding geeft.

www.windows-help-central.com/windows-xp-logboeken.html

yt
door ytsma02 - Dec 18, 2008 om 21:08
18 Antwoorden / 2 Vragen

Heb hetzelfde gehad: PC begon spontaan sneller te draaien, cpu-temp. liep op. Plots uitvallen, blauw scherm, herstart en een mededeling van Microsoft dat het systeem hersteld was van ernstige fout. Mijn zoon heeft het geheugen vervangen, nieuwe en wat zwaardere koeler. Goed schoongemaakt. PC snort weer als een tevreden kat.

Maar je kijkt ervan op hoe slecht het is gesteld met kennis van zaken in computerwinkels die losse onderdelen verkopen. Het schijnt een probleem te zijn het juiste type component mee te geven,