me
door metian May 15, 2007 om 23:32
Computers & telefonie

Crashende Games

Hallo,
Ik heb sinds 3 weken geleden Windows Vista geïnstalleerd op me computer, nadat hij was geïnstalleerd, heb ik telkens problemen met de games. (drivers waren up-to-date)
Nu heb ik Windows XP opnieuw geïnstalleerd, en het probleem blijft zich voor doen, eveneens zijn de drivers weer up-to-date.

Nu is 't probleem, dat wanneer ik een spel ga spelen, ik deze 5 min kan spelen.
Daarna valt het beeld weg, en krijg ik een egale kleur in beeld (Rood, Zwart, Geel, Groen, Blauw, Rose) heb ze allemaal wel keer gehad.
Daarna loopt mijn computer vast, en kan ik deze via een slechte manier gaan opstarten.

Zou iemand mij kunnen helpen, wat hier het probleem is.
De games heb ik opnieuw geinstalleerd, dus daar ligt het niet aan.

Computer Specs:
AMD Athlon 64 X2 3800+
2GB DDR2
500GB HDD
E-Geforce 8800GTS 320MB.
Acer AL2216W 22" Monitor (Wide)

1495 33 Rapporteer

freya
door freya - May 16, 2007 om 12:02
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo metian,

Heb je de temperaturen al eens gecontroleerd? Met name de temperatuur van de grafische kaart. Draaien de ventilatoren van de grafische kaart/processor/voeding goed? Eventueel eens goed schoon blazen/borstelen.

Een slecht kontakt zou ook een oorzaak kunnen zijn. Neem de insteekkaarten eens los en monteer ze opnieuw. Doe dit ook eens met de geheugenbankjes. Ook de bekabeling eens losnemen en weer vastzetten doet soms wonderen.

m.vr.gr. Freya

me
door metian - May 16, 2007 om 12:03
16 Antwoorden / 6 Vragen

Hartelijk bedankt.
Ik heb me kast open gemaakt, even alles opnieuw er in gezet (videokaart, geheugen bankjes) en nu werkt alles perfect.
Alleen de temp. hoe kan ik dat meten ? is daar een speciaal programma voor ?

me
door metian - May 16, 2007 om 15:28
16 Antwoorden / 6 Vragen

Teminsten, ik dacht dat alles perfect werkte, ik kan de games nu iets langer spelen, maar hij geeft nog altijd 't probleem.

freya
door freya - May 16, 2007 om 15:37
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk eens bij Configuratiescherm -> Beeldscherm -> Instellingen -> Geavanceerd -> tabblad: Geforce 8800GTS. Als het goed is zie je links een lijst met allerlei instellingen. Als het goed is staat er ook een optie Temperatuurinstellingen bij. Het kan wellicht een beetje anders zijn, één en ander is afhankelijk van welke versie videodriver je gebruikt.

Freya

me
door metian - May 16, 2007 om 17:08
16 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb gekeken, en ik heb 't gevonden.

Bij staat op automatische ventilatorregeling.
GPU (3D): 59,00% / 63 C (dit staat er)

freya
door freya - May 16, 2007 om 17:15
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Als je een idee wilt hebben van de temperatuur bij het gamen, probeer dan eens om b.v. 10 minuten een 3D game te spelen. Sluit dan het spel af en kijk wat de temperatuur is. Doe dit wel meteen na het beëindigen van het spel, want de temperatuur van de GPU daalt door de wind van de ventilator zeer snel.

Freya

tigertje
door tigertje - May 16, 2007 om 22:36
402 Antwoorden / 0 Vragen

63 graden idle is best warm. Mijn GTS, en die is zwaar overklokt is idle 53 graden. Speel eens een spel en probeer vlak voor ie vastloopt te stoppen. Sluit het spel af en probeer dan zo snel mogelijk te kijken hoe warm de kaart dan is.

labren
door labren - May 16, 2007 om 22:56
862 Antwoorden / 0 Vragen

er is een tool waar je de temperatuur mee kan aflezen dat heet SIW systeem informatie van het bedrijf Gabriel Topala , ik heb dat in het verleden weggehaalt bij www.hccnet.nl en daar kan je ook de temperatuur van je hele computer mee uitlezen.

gr. labren

csb5
door csb5 - May 16, 2007 om 23:54
85 Antwoorden / 6 Vragen

zet de temp. regeling eens op 50graden,dan zal de ventilator eerder inslaan.en de kaart niet zo warm meer worden.

csb5
door csb5 - May 16, 2007 om 23:56
85 Antwoorden / 6 Vragen

sorry bedoelde op 50% instellen.

gr.csb5

jo
door jozefakie - May 17, 2007 om 11:31
15 Antwoorden / 4 Vragen

Je zegt niets over je voeding in de PC. Bij een 8800GTS is deze van wezenlijk belang. Minimaal 450W liefst meer. Wellicht dat de voeding het niet trekt.

me
door metian - May 17, 2007 om 12:54
16 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb een CoolerMaster 550W voeding in me PC gezet, hier heb ik al aangedacht, wanneer ik me videokaart kocht.

freya
door freya - May 17, 2007 om 13:03
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Dat de voeding het probleem zou zijn was niet waarschijnlijk aangezien het vóór de installatie van Vista goed gewerkt heeft.
Zijn ook de drivers voor het moederbord up-to-date? DirectX 9.0c up-to-date? Heeft de temperatuursmeting tijdens/na het gamen nog iets opgeleverd? Zet anders de kast eens open tijdens het gamen, desnoods met een tafelventilator gericht op de videokaart. Dan zal de videokaart in ieder geval niet te warm worden en kun je een eventueel temperatuursprobleem uitsluiten.

Freya

va
door vandia - May 20, 2007 om 09:57
4 Antwoorden / 1 Vragen

Everest home edition is een programma waarmee je (bijna) alles van de computer kan bekijken.

http://www.majorgeeks.com/download4181.html

Ik heb met dit programma de temperatuur van een fujitsu- siemens computer in de gaten gehouden. Na de reparatie door leverancier bleef deze uitvallen. Uiteindelijk had de producent de koelerblok niet juist vastgezet. Door stof was de computer warmer geworden als voorheen en dat samen met de verkeerde montage liet de temperatuur oplopen tot boven de 100 graden celsius.

Als je het programma hebt gedownload moet je de keuze computer aanklikken en daarna sensors.

me
door metian - May 20, 2007 om 20:24
16 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb hem gedownload en geinstalleerd.
daarna gekeken,,
Alle temp. staan rond de 25graden, alleen GPU staat idle op 53 graden.

me
door metian - May 21, 2007 om 18:00
16 Antwoorden / 6 Vragen

Na een kleine 30 min. BF2 te hebben gedraaid.
- Moederbord: 42 Graden
- GPU: 69 Graden
Kortom, me videokaart is "70" graden, dit is toch niet normaal of wel ?

me
door metian - May 21, 2007 om 18:16
16 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb nu me kast open gemaakt, ventilator er bij gezet, en idle staat hij nu op
-------
Temperaturen:

Moederbord 29 °C (84 °F)

CPU 25 °C (77 °F)

Aux 25 °C (77 °F)

GPU 52 °C (126 °F)

freya
door freya - May 21, 2007 om 18:37
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Na een potje gamen is een temperatuur van 70 graden niet echt extreem. Mijn eigen 6800GT wordt na een potje gamen wel 75 graden en geen centje pijn hoor.
Je zult het dus toch ergens in de drivers en/of instellingen moeten zoeken. Zelf heb ik de AGP snelheid in het BIOS omlaag bijgesteld omdat het systeem regelmatig crashte op AGP 8x (hoewel het moederbord én de videokaart AGP 8x ondersteund)
Het werkt dus nu op AGP 4x en is stabiel. (verschil in snelheid is nauwelijks meetbaar) Kijk daar dus eens na en verlaag die snelheid eens, wellicht helpt het.

Freya

me
door metian - May 21, 2007 om 19:46
16 Antwoorden / 6 Vragen

Het is PCI-E. of maakt dat niks uit, kan je misschien vertellen hoe ik dat kan veranderen, want met APG 4x, 8x en BIOS heb ik niet veel verstand. :D

freya
door freya - May 22, 2007 om 10:00
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Als je een PCI-e kaart hebt, heb je met die AGP instelling niets te maken. Je zult het toch ergens in de drivers moeten zoeken. Heb je wel eens naar de drivers voor je moederbord gekeken. Op de website van de leverancier van je moederbord kun je de laatste versie downloaden.

Freya

me
door metian - May 22, 2007 om 10:28
16 Antwoorden / 6 Vragen

Is het mogelijk om te zien wat het merk etc is van me moederbord.
Me moederbord was stuk, dus heeft ACER er een nieuwe in gezet, alleen ik weet niet wat voor 1, (ja dezelfde) alleen 't merk etc niet.

Acer Aspire 180 heb ik.

freya
door freya - May 22, 2007 om 10:52
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Het makkelijkste gaat dat met een tooltje. Kijk eens op www.download.com. Zoek naar SIW (System Information for Windows) Aida32 of Sisoft Sandra.

Freya

dirck
door dirck - May 22, 2007 om 10:57
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb gelezen dat je Everest op je computer hebt zitten.

Met dat programma kun je precies zien wat er in je computer huist.

Als je klikt op Computer > Overzicht en dan kijkt bij Moederbord, dan kun je zien wat voor moederbord er in je computer zit.

Groet, Dirck

me
door metian - May 22, 2007 om 11:01
16 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb eens gekeken met EVEREST.
Alleen bij Computer -> Moederbord -> Moederbord
Staat dit:
Moederbordnaam: Onbekend
Moederbord ID: 11-16-2006-{Dan hele code erachter}

me
door metian - May 22, 2007 om 11:11
16 Antwoorden / 6 Vragen

Sorry, nu heb ik gekeken met SIW en nu geeft die wel meer aan.
Fabrikant: Acer
Model: EM61SM/EM61PM

me
door metian - May 22, 2007 om 11:11
16 Antwoorden / 6 Vragen

Kan iemand mij link doorgeven voor drivers, ik loop me suf te zoeken, alleen kan niks vinden :S.

dirck
door dirck - May 22, 2007 om 11:36
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Moederbord ID: 11-16-2006-{Dan hele code erachter}

Die code is dus het typenr. van het moederbord, jammer dat je die er niet even bijzette.

Edit: ik zie dat het met SIW wel gelukt is.

me
door metian - May 22, 2007 om 11:39
16 Antwoorden / 6 Vragen

Code wat er achter stond is "mcp61m-am-6a61ke11c-00"

freya
door freya - May 22, 2007 om 11:49
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Surf eens naar www.acer.nl en kijk eens bij service&support. op de download pagina zijn drivers en handleidingen te downloaden. Selekteer wel het juiste type moederbord.

Freya

me
door metian - May 22, 2007 om 13:33
16 Antwoorden / 6 Vragen

Welke moet ik nemen voor Moederbord.
 Chipset, CPU ??

freya
door freya - May 22, 2007 om 14:04
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Installeer in ieder geval de chipset-drivers. Of de cpu drivers nodig zijn kan ik niet beoordelen. Je kunt ze in ieder geval downloaden. Het zip-bestand even uitpakken en dan het readme bestandje even doorlezen.

Freya

me
door metian - May 23, 2007 om 11:25
16 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb eigenlijk nu alles gedaan, alleen heb ik nu nog steeds het probleem. :S ik heb zelfs de resolutie veranderd (in-game), maar dat werkt ook niet :S.

co
door corwin02 - Jul 19, 2007 om 22:20
16 Antwoorden / 0 Vragen

De kaart die je gebruikt trekt nog al wat wattage (tussen de 175 en 225 watt) als je voeding onder de 500 watt zit heb je een grote kans dat die het niet trekken kan met allerhande vreemde effecten van dien , verder is inderdaad een temperatuur check op zijn plaats , en kijk of de fan op de kaart niet vervuild is (busje met samengeperste lucht doet wonderen)