ekiem
door ekiem Jun 23, 2013 om 17:05
Computers & telefonie

Display beschermfolie

Ik heb net een Galaxy tab. 10.1 gekocht en vond het verstandig om het scherm te beschermen met display folie.

Alleen het aanbrengen van dat spul is bij mijn tablet een drama. Alles volgens het boekje gedaan. En toch nog allemaal lucht bobbels, een ellende. Een paar bubbels oké ,maar waar trek je de grens ?

Nu is mijn vraag het volgende : Is het slim om nogmaals nieuwe folie te kopen en het opnieuw te proberen?
Of deze folie door een speciaal zaak te laten aan brengen ?

Heeft iemand hier ervaring mee ,oftewel, is het echt zo moeilijk om dit zelf te doen.

Gr. Ekiem

6950 33 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 23, 2013 om 17:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik had ook die folie voor mijn I-pad. Hopeloos om dat fatsoenlijk aan te brengen. Toen er maar afgehaald en ik gebruik hem sindsdien zonder folie. Ik zie er uiteindelijk ook het nut niet van in.

worst
door worst - Jun 23, 2013 om 17:46
109 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf doen is lastig. Mensen die het vaak doen zijn er handig in dus wegbrengen is een optie. Folie heeft wel degelijk nut, ook al zie je dat nu niet. Later misschien wel.

aurora1
door aurora1 - Jun 23, 2013 om 18:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb luchtbubbels weg gekregen door met "het" lapje de bubbels weg te blijven wrijven en oeverloos geduld.... Ik heb de folie wel een paar keer ten dele los moeten trekken en weer moeten aanbrengen. Tijd heeft het wel gekost.... Ook heb ik eerst filmpjes op Youtube bekeken.
Dit is zo'n filmpje, er zijn er meerdere.
Lukt het alsnog niet dan kun je vast wel ergens (Hema, MM, etc.) een goedkope folie kopen en het nog eens proberen.
Om het nu professioneel te laten doen? Misschien doet men het in een winkel voor je als je duurdere versie koopt?

vr.gr.

ekiem
door ekiem - Jun 23, 2013 om 19:11
676 Antwoorden / 100 Vragen

Bedankt voor de tips, ik heb het filmpje bekeken. Een hele toer om het er zo op die manier op te krijgen.
Die folie had ik bij de kijk shop gehaald. Was niet duur ,maar toch. De officiële, dus die van samsung koste 20 euro en er zat er één in de verpakking. In de telefoonshop waren er ook , maar dan 15 euro met 2 in de verpakking.

Ik heb de tab wel in zo'n hoes waarbij het scherm ,als je de tab niet gebruikt, toch afgedekt is. Dit is een officiële samsung hoes en naar mijn idee solide.

Nu nog even in beraad wat nu verder, mischien toch nieuwe folie kopen.

bedankt ,Ekiem

gompy2
door gompy2 - Jun 23, 2013 om 19:36
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Nieuwsgierige vraag.
Zou folie geen invloed hebben op een zo'n touchscreen?
Heb geen praktijkervaring, vandaar erg nieuwsgierig.

gompy2
door gompy2 - Jun 23, 2013 om 19:37
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Fout, moet zijn:
Zou folie geen invloed hebben op de werking van zo'n touchscreen?

tijger1
door tijger1 - Jun 23, 2013 om 19:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je tikt er met je vinger op, of met een pen met een kussentje. Ik zie het nut van zo'n folie niet in. Af een toe een sopdoekje met Dasty van de Wibra er over en het is weer prima.

gompy2
door gompy2 - Jun 23, 2013 om 19:53
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Helemaal begrepen Tijger.
Maar als ik nu lees:

Quote
Een touchscreen is een scherm dat reageert op aanraking met een vinger of met een (speciaal) pennetje. Het scherm is opgebouwd uit een aantal laagjes. Op een van die laagjes staat een (kleine) elektrische spanning dan komt er een laagje wat makkelijk weggeduwd kan worden en dan een laagje wat elektriciteit kan geleiden.
Even geleend van Willem Wever, scheelt mij typen

Vraag ik mij dus af of folie geen invloed heeft op de werking van zo'n touchscreen, vandaar mijn nieuwsgierigheid en en vraag naar ervaring van mensen die met folie op hun tablet of smartphone werken.

zw
door zwaardvis - Jun 23, 2013 om 19:55
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Als het werkelijk zo belangrijk was had een tablet of smartphone wel zo'n extra folielaagje vanaf fabriek. Helaas snappen mensen als gompy metaforen dat niet.

tijger1
door tijger1 - Jun 23, 2013 om 20:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gompy2

Maar even uitgeprobeerd. Als ik er een krantenpagina of zo op leg en dan met mijn vinger over die pagina beweeg, gaat de pagina op de site ook naar boven of beneden. Dus folie heeft geen invloed op de bediening.

gompy2
door gompy2 - Jun 23, 2013 om 20:38
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op zondag 23 jun 2013, 19:55]Als het werkelijk zo belangrijk was had een tablet of smartphone wel zo'n extra folielaagje vanaf fabriek. Helaas snappen mensen als gompy metaforen dat niet.
Er zijn tegenstrijdige belangen.
Een fabrikant die de werking van zijn apparaat zo goed mogelijk wil doen verlopen, en er in mijn optiek daarom geen folie op plakt omdat het in mijn optiek de werking van zo'n touchscreen beinvloed, en het belang van een gebruiker die zo lang mogelijk een mooi en krasvrij scherm wil blijven behouden.
Vandaar dat ik de vraag van TS best kan begrijpen en jouw reactie daarop niet zo goed, want hij slaat echt helemaal nergens op.

tijger1
door tijger1 - Jun 23, 2013 om 20:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gompy2

Ik heb hem nu ruim anderhalf jaar, gebruik hem iedere dag. Nog geen krasje te bekennen.

gompy2
door gompy2 - Jun 23, 2013 om 20:51
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Begrepen Tijger, bedankt.

ekiem
door ekiem - Jun 23, 2013 om 22:14
676 Antwoorden / 100 Vragen

Hallo,

Interessante discussie hier. Maar goed de eigenlijk reden van die bescherming is dat ik hoorde van al die krasjes die er op je scherm kunnen ontstaan. Het is niet dat ik er ruig mee om ga of zo, maar toch.
En of er nu echt snel krasjes ontstaan, tja dat weet ik niet.

gr Ekiem

tijger1
door tijger1 - Jun 23, 2013 om 22:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ken het scherm van de Galaxy tab niet, maar ik zou niet weten hoe ik op mijn I-pad krasjes zou moeten maken met mijn vinger. Daar zit geen staalborstel aan.

worst
door worst - Jun 23, 2013 om 22:36
109 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op zondag 23 jun 2013, 19:55]Als het werkelijk zo belangrijk was had een tablet of smartphone wel zo'n extra folielaagje vanaf fabriek. Helaas snappen mensen als gompy metaforen dat niet.

Rare opmerking. Een hoes voor een tablet of smartphone is ook een aanrader en die zit er ook niet vanaf fabriek bij.

Een PC kan vanaf fabriek zonder beeldscherm komen. Heb je die dan ook niet nodig?

Xenos heeft goedkope folie en hoezen.

aurora1
door aurora1 - Jun 23, 2013 om 23:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als het dezelfde tablet is als die waarmee het mailen of op deze site tikken niet lukt kijk dan eens in de gebruiksaanwijzing naar de instructies bij aanraakscherm en s-pen ca. blz. 22.

f.weele
door f.weele - Jun 24, 2013 om 10:00
1085 Antwoorden / 27 Vragen

Omdat de beschermfolie van kunststof is, zal deze gaan slijten en juist krasjes gaan vertonen of wazig worden. Uiteindelijk zal je dit dan weer moeten verwijderen of vervangen.
Het glas van deze samsung tablet is gehard en bestand tegen krassen, tenzij je het met een scherp voorwerp gaat bewerken. Gorillaglas, dat op sommige smarphones zit is daar ook niet tegen bestand.
m.vr.gr.

de eelco
door de eelco - Jun 24, 2013 om 10:37
607 Antwoorden / 92 Vragen

[edit redactie]

een beschermfolie heeft geen invloed op de bediening van u Galaxy tab. 10.1 maar zoals u al heeft aan gegeven kan het een behoorlijke lastige klus zijn om deze netjes en zonder bubbels aan te brengen maar misschien heeft u een kennis of iemand in de buurt wonen die er meer geduld en handigheid in heeft..succes met u galaxy tab.

hans515
door hans515 - Jun 24, 2013 om 12:35
250 Antwoorden / 117 Vragen

Ik gebruik een ' pen ' van de Wibra, voor 1 euro, werkt prima en je hoeft dan niet zo vaak schoon te maken. En zo' n scherm kan echt wel wat hebben, hoor!

frans1954
door frans1954 - Jun 24, 2013 om 12:52
41 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=f.weele schreef op maandag 24 jun 2013, 10:00]Omdat de beschermfolie van kunststof is, zal deze gaan slijten en juist krasjes gaan vertonen of wazig worden. Uiteindelijk zal je dit dan weer moeten verwijderen of vervangen.
Het glas van deze samsung tablet is gehard en bestand tegen krassen, tenzij je het met een scherp voorwerp gaat bewerken. Gorillaglas, dat op sommige smarphones zit is daar ook niet tegen bestand.
m.vr.gr.

Op glas krast het ook hoe je het went of keert, een folie voorkomt dat.

Folie netjes met een (pasje) bank aan strijken net zolang dat de bubbels weg zijn het is ff werk maar het resultaat zal er zijn.

fr
door franskemans - Jun 24, 2013 om 13:21
3 Antwoorden / 0 Vragen

Folie heeft wel degelijk nut. tenminste als je je scherm netjes wilt houden.
Kinderen gaan er wel eens wat minder voorzichtig mee om daarom zitten er nu krassen op de folie.
Tevens zie je amper vingerafdrukken dus minder snel schoonmaken.
Folie lelijk? gewoon weer nieuwe aanbrengen. Niet duur, van de action of xenos werken prima en niet duur.
Het opbrengen doe je het beste als volgt.
Maak een klein sopje van afwasmiddel en wrijf enkele druppels uit op het scherm zodat het overal een beetje vochtig is dus niet te nat en voorzichtig bij de openingen. Folie aanbrengen vanuit een kant en rustig het vocht onder de folie wegdrijven met een doek of bijgeleverd spateltje.
Door het vocht kunt u de folie nog licht corrigeren.
Als alles goed is zijn er geen blaasjes en anders deze naar de zijkanten wegwrijven.
Misschien ben ik er goed in maar bij mij lukt dit prima.
Geen vertrouwen of twijfel dan niet doen.
Succes.
Franske.

maanaap
door maanaap - Jun 24, 2013 om 13:34
45 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Ekiem,

Ramen van bedrijven worden vaak met zonwerende folie beplakt, om de zonnestralen buiten te houden.

Bij het aanbrengen van de folie maken de monteurs gebruik, van een sprayflacon met water met wat afwas middel, waarmede ze de ruiten insproeien en dan de folie van een zijde van boven naar benden aanbrengen, met een plasticspatel wrijven ze het vocht dan tussen de folie en het glas uit en zit het muurvast.

N.B. door het vocht plakt de folie namelijk niet gelijk vast, maar pas als het vocht er tussenuit is.

Groet maanaap.

ho
door honda98 - Jun 24, 2013 om 14:43
103 Antwoorden / 1 Vragen

ik snap niet dat er zoveel over bescherm folie wor gepraat voor een tabet !
het beschermt wel het scerm maar niet het apparaat zelf !
het apparaat moet zelf ook beschermd worden voor al als je hem mee neemt !
je gaat hem toch niet elke keer in de doos doen !
er zijn ook mooie tasjes voor tablets te koop 19.95
ik heb vorige week ook zo een zelfde tablet gekocht en meteen een tasje er bij !
op die manier is alles beschermd en heb je helemaal geen folie nodig !

audb
door audb - Jun 24, 2013 om 15:04
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De folie heeft wel een werking tegen vingerafdrukken maar er zijn er ook die zelfs er voor zorgen dat er niet mee gekeken kan worden.
Opbrengen van de folie kan het beste op de manier die franskemans aanbeveelt maar mag absoluut niet met een te scherpe schoonmaak middel groene zeep mits goed verdunt kan wel.En opbrengen gaat ook met een bankpas of microvezeldoekje.

ekiem
door ekiem - Jun 24, 2013 om 15:50
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedemiddag,

Ik heb ook gelijktijdig met de aanschaf van de tab er een originele hoes bij gekocht.
Niet goedkoop maar geeft wel een gevoel van bescherming. Had al wel gezien dat bij het veelvuldig gebruik van de tab dat dan het scherm wat "vettig " wordt.
Omdat die folie ,wat mij betreft , een mislukking is geworden, zie ik wel. Die "vettigheid "op het scherm haal ik er af met een "brillendoekje ", kwam er achter dat dat ook prima gaat.

Ik ga denkelijk voor op vakantie nog kijken voor een soort van "tasje " waar ik de tab in op kan bergen. Want die hoes waarin de tab zit kan open klappen. Dan is het scherm onbeschermd .

gr Ekiem

frans1954
door frans1954 - Jun 24, 2013 om 16:10
41 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ekiem schreef op maandag 24 jun 2013, 15:50]Goedemiddag,

Ik heb ook gelijktijdig met de aanschaf van de tab er een originele hoes bij gekocht.
Niet goedkoop maar geeft wel een gevoel van bescherming. Had al wel gezien dat bij het veelvuldig gebruik van de tab dat dan het scherm wat "vettig " wordt.
Omdat die folie ,wat mij betreft , een mislukking is geworden, zie ik wel. Die "vettigheid "op het scherm haal ik er af met een "brillendoekje ", kwam er achter dat dat ook prima gaat.

Ik ga denkelijk voor op vakantie nog kijken voor een soort van "tasje " waar ik de tab in op kan bergen. Want die hoes waarin de tab zit kan open klappen. Dan is het scherm onbeschermd .

gr Ekiem

Bekijk het rustig eens aan wat betreft de folie, een hoesje of tasje scheelt ook een hoop.

Fijne vakantie

Cookies
door Cookies - Jun 24, 2013 om 16:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Die "vettigheid "op het scherm haal ik er af met een "brillendoekje ", kwam er achter dat dat ook prima gaat. .......

Brillendoekje gebruik ik ook op mijn Samsung, werkt idd prima.

.......Ik ga denkelijk voor op vakantie nog kijken voor een soort van "tasje " waar ik de tab in op kan bergen. Want die hoes waarin de tab zit kan open klappen.........

Breed elastiek er om heen en de hoes kan niet open vallen.

th
door thefuture - Jun 24, 2013 om 20:35
31 Antwoorden / 1 Vragen

Hi, ik heb geen ervaring met de bedoelde folie of het aanbrengen ervan. Wat ik wel weet: na meer dan twee jaar Galaxy s2 en bijna een jaar Tab, beide intensief gebruikt, zijn beide nog geheel krasvrij. De S2 is aan het einde van zijn economische levensduur, de Tab halverwege. Folie lijkt me derhalve weggegooid geld.

aurora1
door aurora1 - Jun 24, 2013 om 21:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@ekiem, als de tab in een i-pad hoes past kijk dan eens bij Xenos, neopreen met rits, 4,99 en bij de Wibra hebben ze meestal ook veel van dergelijke accessoires erg goedkoop.

rl
door rlangezaalsr - Jun 26, 2013 om 13:07
3 Antwoorden / 2 Vragen

Als beschermfolie voldoet heldere kastplankfolie van Neschen uitstekend.
In vergelijking met de bij fotozaak verkrijgbare folie kost dit een schijntje.
Snijdt een stuk folie op de precieze maat van het te beplakken oppervlak.
Moet wel haaks zijn. Haal een randje van 5mm van de beschermfolie
Plak dit onbeschermde randje op het begin van het oppervlak. Buig de folie
met beschermlaag om en trek het voorzichtig los in de richting van het oppervlak
Onder voortdurend wrijven ( de belletjes weg ) stukje voor stukje de rest beplakken.
Dit is de manier waarop ook middelgrote stickers professioneel worden op-
geplakt. (zonder water) En omdat het zo goedkoop is kun je oefenen.
Ik bescherm zo ook het lcd scherm van mijn digitale camera's

ekiem
door ekiem - Jun 26, 2013 om 14:09
676 Antwoorden / 100 Vragen

hallo allemaal,

Ben ondertussen naar de Action geweest. Heb er een tablet "tasje "gehaald , was maar 2 euro. Stevig met rits zodat er toch tijdens het vervoer enige bescherming is.

gr Ekiem

tijger1
door tijger1 - Jun 26, 2013 om 14:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ekiem

Nu nog opletten dat u er niet op gaat zitten, en dan kan er niets meer mee gebeuren.