ma
door marjaa Jun 14, 2014 om 16:56
Computers & telefonie

Dvd speelt zonder praatgeluid af, wel muziek en andere geluiden normaal

Dag, veel van mijn dvd's kan ik niet normaal afspelen. Muziek en andere geluiden zijn normaal, maar als er wordt gesproken is dit heel zacht. Sommige dvd's doen het wel goed. Dvd speler is akai ad200h, gaat via digitenne ontvanger naar Samsung tv. Rechtstreekse aansluiting op tv geeft zelfde probleem. Als ik op afstandsbediening dvd speler op audio druk krijg ik symbool dat dit niet gebruikt kan worden. Tv op stereo of mono zetten maakt geen verschil. Wie weet hoe ik dit kan oplossen?

Groet, marjaa

5634 10 Rapporteer

jo
door joentje1978 - Jun 14, 2014 om 17:13
367 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien een geluidsinstelling in de DVD-speler die op 5.1 ingesteld staat?

diumenge
door diumenge - Jun 14, 2014 om 17:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=joentje1978 schreef op zaterdag 14 jun 2014, 17:13]Misschien een geluidsinstelling in de DVD-speler die op 5.1 ingesteld staat?Daar dacht ik ook aan, een alternatief audio spoor met alleen stereo geluid zou dan moeten werken. Maar als je het symbool krijgt dat het audio spoor niet gebruikt kan worden dan zit er misschien alleen een 5.1 spoor op de DVD.

jo
door joentje1978 - Jun 14, 2014 om 17:33
367 Antwoorden / 6 Vragen

Het lijkt erop dat je een 5.1-geluidssignaal af probeert te spelen op een stereo TV.

Er moet volgens blz. 42/43 van de handleiding een mogelijkheid zijn om 5.1 naar stereo te veranderen.
Staat geen menu-opbouw in de gebruiksaanwijzing dus kan niet zien of je dat met een bepaalde knop kunt doen (misschien met de knop L/R/ST) of dat je dit in het menu moet doen.

Met wat voor een kabel heb je de DVD-speler aangesloten op de TV, HDMI?

jo
door joentje1978 - Jun 14, 2014 om 17:36
367 Antwoorden / 6 Vragen

Lees net in de gebruiksaanwijzing dat de knop "audio" voor het instellen van de audiotaal is, dat heeft dus niets met het geluid te maken.

ma
door marjaa - Jun 14, 2014 om 17:49
152 Antwoorden / 44 Vragen

Dank voor de reactie's, het zal vast aan dat 5.1 liggen (die tip kreeg ik gister ook van iemand), alleen zie ik nergens waar ik dat kan veranderen. Knop l/r/st: dan krijg ik ook symbool dat ik daar niets mee kan. Via menu ga ik alleen terug naar dvd menu. O, audio leek me wel logisch voor geluid, vooral omdat ik via menu niets kon.

ma
door marjaa - Jun 14, 2014 om 17:50
152 Antwoorden / 44 Vragen

O ja, het is een scartkabel (gaat om kleine tv in vakantiehuisje).

jo
door joentje1978 - Jun 14, 2014 om 18:06
367 Antwoorden / 6 Vragen

Probeer het eens met de knop "SETUP", dan kom je in het menu waar je in moet zijn.

ma
door marjaa - Jun 14, 2014 om 18:13
152 Antwoorden / 44 Vragen

[quote=joentje1978 schreef op zaterdag 14 jun 2014, 18:06]Probeer het eens met de knop "SETUP", dan kom je in het menu waar je in moet zijn.

ma
door marjaa - Jun 14, 2014 om 18:14
152 Antwoorden / 44 Vragen

[quote=joentje1978 schreef op zaterdag 14 jun 2014, 18:06]Probeer het eens met de knop "SETUP", dan kom je in het menu waar je in moet zijn.

Ja, dat is het. Gister daar ook al het eea geprobeerd, maar blijkbaar niet het goede. Is nu gelukt, bedankt, ik kon 5.1 overzetten naar stereo.

jo
door joentje1978 - Jun 14, 2014 om 22:29
367 Antwoorden / 6 Vragen

Mooi dat het probleem nu opgelost is.