consimenicus
door consimenicus Sep 7, 2009 om 16:05
Computers & telefonie

Een back up maken

Ik heb een externe harde schijf gekocht om een back up te kunnen maken. Hoe kan ik het beste te werk gaan?
Heb ik een programma nodig om een back up te maken of moet ik alles kopieren naar de externe schijf?Ik heb alle programma's op de c schijf, teksten/ documenten op de d schijf, foto en film op de e schijf en muziek op de f schijf.De computer draait op windows XP profesional.

370 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 7, 2009 om 16:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Hierbij een uitgebreide handleiding/workshop. Wellicht heb je hier iets aan.

Backup systeemherstel

Suc6

ve
door verwijderd - Sep 7, 2009 om 16:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

PS,

Je kunt natuurlijk ook de bestanden van de D, E en F- schijf kopiëren Naar de externe. Dan heb je die data in ieder geval veilig gesteld. Bovenstaand is bedoeld voor als je systeem crasht op de een of andere manier. Je kunt dan ALLES weer terugzetten.

ve
door verwijderd - Sep 7, 2009 om 16:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.computeridee.nl/downloads.jsp?rubriek=1620616&id=2005597.

Hier is een programma te verkrijgen volledig gratis waarmee je een hele disk mee kan backuppen. Wees wel op je hoede dat de drive waar hij het naar toebrengt leeg is of de programma's die er opstaan wegmogen hij maaktr letterlijk van drive c een copie met alle bestuurings pragramma's.

Als je dus ook schijf D en als je die hebt maar daar dan aparten volmes aan op de externe harddisk.(partities).

Het mooiste is dat je dat eenmaal hebt je elke programma wat ge wijzicht is kan kopieren naar dus de nieuwe schijf, behalve OS programma'.

Ik gebruik dit programma tot volle tevredenheid al minstens 2 jaar zelf als ik van de orginele hoofdschijf iets kwijt ben kan ik het zo ophalen het komt er n.l. zo op te staan als of je schijf C of ook als je D en  E hebt gekopeert.

Wees wel attent dat je bij het bepalen van je externe partities de goed drive letter opgeeft .

Ik hoop dat je hier mee kan werken .

Met vr gr Valerius

ve
door verwijderd - Sep 7, 2009 om 17:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ valerius,

Klopt je linkje wel? Ik krijg een error500

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Sep 7, 2009 om 19:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ga even met google zoeken naar xxclone er zijn wel meerdere site,s die hem op hun list hebben staan http://www.computeridee.nl/downloads.jsp hier staat hij zeker.

ve
door verwijderd - Sep 7, 2009 om 19:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

klik op dit

linkje, dan doet hij het wel

met collegiale groet,

Johan

ve
door verwijderd - Sep 7, 2009 om 20:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Windows en programma's kunnen opnieuw geïnstalleerd worden en er hoeft dus niet perse een back-up van te zijn. Wel kun je periodiek een image maken van de software, zodat herinstallatie sneller is.
Het kan echter geen kwaad om Windows en de software af en toe eens helemaal opnieuw te installeren. Het systeem wordt daar vaak weer sneller van.

De onvervangbare bestanden, zoals zelfgemaakte documenten, muziek, afbeeldingen, e-mail berichten en adressen, zijn het belangrijkste om een back-up van te maken.
Heel geschikt is SyncBack, een gratis programma, dat werkt met profielen.
In een profiel kun je eenmalig de bron en bestemming aangeven van wat er gekopieerd of gesynchroniseerd moet worden en zo nodig welke bestanden of mappen uitgezonderd dienen te worden.
Je kunt een profiel steeds handmatig zelf starten of via een planning maken waarmee de profielen op gezette tijden worden uitgevoerd.

ve
door verwijderd - Sep 7, 2009 om 20:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier een beschrijving van nog een geschikt lijkend programma (waar ik zelf nog geen ervaring mee heb) met gratis online opslagruimte:   dropbox

ve
door verwijderd - Sep 7, 2009 om 20:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

off topic,

Hoi gsm, terug van weggeweest? Heb je een hele tijd hier gemist, of ligt dat nu aan mij?

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Sep 7, 2009 om 23:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

@edrick3
Ik was even weg op vakantiereis..

Nog een opmerking:
Een geschikt gratis programma voor partitiebeheer, en ook voor het kopiëren van een hele partitie naar een andere schijf, is EASEUS.
Daarmee zou je dus eventueel een kopie van de Windows partitie (meestal de C: schijf) kunnen maken.

ve
door verwijderd - Sep 7, 2009 om 23:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

dank allen voor jullie reacties. Ik ga het eens rustig bekijken en proberen.

ve
door verwijderd - Sep 7, 2009 om 23:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heel verstandig besluit om backups te gaan maken. Voor een backup waar je ook echt wat aan hebt na bijv. een crash moet je denken aan een zgn. "drive image" backup.

Zo'n drive image backup kun je maken met o.a. Norton Ghost, Acronis TrueImage, Paragon DriveBackup en gratis: CloneZilla.

Zelf gebruik ik graag Acronis TrueImage vanwege de eenvoud en de degelijkheid. Het werkt gewoon goed. Het is voor een beperkte tijd gratis uit te proberen. Er zijn trouwens ook incrementele en differentiële backups mee te maken, wat grof gezegd inhoudt dat niet elke backup loeigroot hoeft te zijn.