mo
door moederlief Sep 28, 2010 om 16:31
Computers & telefonie

Een nieuwe computer

Mijn zoon wil graag een nieuwe gaming computer.
Zijn ouwe laptop is n.l. kapot.
Wat zijn wij hiervoor redelijkerwijs kwijt.
Hij wil spellen van 2010 kunnen spelen.
Wie weet raad.
Onze beurs is smal maar ik durf ook geen tweedehands aan te schaffen.

3270 34 Rapporteer

jscholtes
door jscholtes - Sep 28, 2010 om 16:43
777 Antwoorden / 31 Vragen

Leuk zo'n zoon, wat gaat ie er zelf voor doen?
Ik zou sowieso adviseren te kijken naar een desktop computer. Die zijn in zijn algemeenheid een stuk goedkoper en vaak ook geschikter voor gaming dan laptops. Ga gewoon naar een plaatselijke computerwinkel. Vaak bouwen die zelf modelletjes die kunnen voldoen aan de meest extreme specificaties.
Succes!

invalide
door invalide - Sep 28, 2010 om 17:02
787 Antwoorden / 5 Vragen

Desktop, want daar kun je later als spel te zwaar is een nieuwe video kaart voor kopen.
Ook is het eigenlijk een stalen kast met losse onderdelen dus makkelijker uit te breiden met geheugen en zo en kan langer mee.
Ook de koeling is beter bij zwaar gebruik dus liever een desktop PC dan laptop want die zijn meestal net aan genoeg voor huidige en over enkele jaren huisvuil bij dit soort gebruik.

mo
door moederlief - Sep 28, 2010 om 17:04
30 Antwoorden / 44 Vragen

[quote=jscholtes schreef op dinsdag 28 sep 2010, 16:43]Leuk zo'n zoon, wat gaat ie er zelf voor doen?

Mijn zoon spaart er al dik twee jaar voor. De dingen komen niet uit de lucht vallen maar met zijn verjaardag en feestdagen in het verschiet kunnen wij misschien tot een compromis komen. Vandaar.
Nou zegt hij natuurlijk tegen digibeet mam dat het wel 1100 euro kost, minstens.
Dream on. Dus ik bedoel maar; kan het ook met minder?
Hij kan mij nog meer vertellen maar ik zoek de voordelige keus.....Waar vind ik die?

de motormuis
door de motormuis - Sep 28, 2010 om 17:11
598 Antwoorden / 13 Vragen

Kijk anders even via Google naar de wat grotere en bekende computerzaken.
Die hebben regelmatig leuke aanbiedingen, en je kan daar zelf je computer samenstellen.
Kijk bijv. bij : Paradigit - Dynabite - Meycom , om er al enkele te noemen.
Maar er zijn er via Google nog wel meer te vinden.

Succes ermee.

jscholtes
door jscholtes - Sep 28, 2010 om 17:15
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=moederlief schreef op dinsdag 28 sep 2010, 17:04][quote=jscholtes schreef op dinsdag 28 sep 2010, 16:43]Leuk zo'n zoon, wat gaat ie er zelf voor doen?

Mijn zoon spaart er al dik twee jaar voor. De dingen komen niet uit de lucht vallen maar met zijn verjaardag en feestdagen in het verschiet kunnen wij misschien tot een compromis komen. Vandaar.
Nou zegt hij natuurlijk tegen digibeet mam dat het wel 1100 euro kost, minstens.
Dream on. Dus ik bedoel maar; kan het ook met minder?
Hij kan mij nog meer vertellen maar ik zoek de voordelige keus.....Waar vind ik die?

Wellicht moet je dan de volgende verhouding maken. Jullie doen € 500,- en wat ie meer wil besteden dat betaald ie dan zelf....... Is dat iets waamee je uit de voeten kunt?

rembrantd
door rembrantd - Sep 28, 2010 om 17:29
116 Antwoorden / 36 Vragen

Moederlief, wacht gewoon even op de folder van de Aldi. Deze week helaas de hakselaar in de aanbieding maar misschien volgende week wel de PC.
Wees er wel op tijd bij want ze zijn zo uitverkocht!

poltol
door poltol - Sep 28, 2010 om 17:49
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Moederlief,

Niet nodig een "dikke" PC om spellen te doen. Zo'n PC gaat ver over de €1300.
Een all round PC doet ook bijna alles, en kost €600.
Soms heeft een bouwmarkt ook een PC in de aanbieding.
Is dezelfde als van de ALDI.
Kijk maar eens op deze site van dat merk.

MEDION site

Succes, poltol

jscholtes
door jscholtes - Sep 28, 2010 om 17:59
777 Antwoorden / 31 Vragen

Laten we niet vergeten dat als je van een laptop naar een desktop gaat er ook nog een monitor moet worden aangeschaft.....

freya
door freya - Sep 28, 2010 om 18:04
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo moederlief,

Tja , je zoon heeft wel een beetje gelijk als hij denkt €1100 nodig te hebben. Computersystemen onder de €1000 zijn meestal niet het meest geschikt om de moderne spelen van nu te spelen (tenzij het een aanbieding is).
In het kort komt het op het volgende neer:

1. Een laptop is ongeschikt om te gamen.
Geen uitbreidingsmogelijkheden. Voor gamen al gauw een te klein scherm. Eventuele reparaties (na de garantie) vallen bij laptops altijd erg duur uit. Kortom, niet aan beginnen.

2. Voor een computer om te gamen is de videokaart het belangrijkste onderdeel. Heb je dus een bepaald budget en heb je de keuze uit een systeem met een snelle processor en een 'gemiddelde' videokaart óf een systeem met een mindere processor, maar met een betere videokaart, kies dan altijd voor het systeem met de betere videokaart.

3. Let op aanbiedingen van de Aldi (zoals hierboven ook al aangegeven). Dit zijn dan wel complete systemen waar je niets meer aan kan veranderen (althans niet bij de aanschaf), maar wel gunstig geprijsd.

4. Voor maximale flexibiliteit stap je naar een computerzaak. Vaak hebben ze in verschillende prijsklasses een model en kun je op het betreffende model aanpassingen plegen. Je zoekt dan dus het systeem wat het beste bij je past en past dan eventueel dan nog b.v. de videokaart aan of laat je een wat grotere harde schijf installeren.

Zelf heb ik goede ervaringen met Paradigit. Degelijke computersystemen en zelf heb ik al eens hun service nodig gehad en die was uitstekend. (maar er zijn ongetwijfeld ook andere goede winkels te vinden)

Let er wel op dat computersystemen lang niet altijd met een monitor worden geleverd. Een toetsenbord en muis is vrijwel altijd standaard bij de prijs inbegrepen, maar de ene aanbieding is een computersysteem inclusief een scherm en een andere aanbieding is weer zonder scherm.

m.vr.gr. Freya

knoop4x9
door knoop4x9 - Sep 28, 2010 om 18:32
533 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou is idd je neus is opsteken bij my com die kunnen best wel aardige aanbiedingen hebben zoals overjarige xp,s die ook nog te upgraden zijn naar w7, maar laat je goed informeren.

Mvrgrt Nico

am
door amelissen - Sep 28, 2010 om 18:34
77 Antwoorden / 1 Vragen

Een gaming pc/laptop is wat anders dan een gewone laptop, waar de meeste echt grote spellen niet zo goed op te spelen zijn.
Er moet een goede videokaart inzitten en daardoor ook goede koeling.

Een desktop is idd een stuk goedkoper en onderdelen vervangbaar. Maar als je de laptop ook mee wil nemen naar school, dan is een desktop niet mogelijk.

Ik heb zelf een Alienware, een echte gaming laptop, maar die zijn erg duur (mijn versie was 1800 Euro). Ik speel overigens World of Warcraft en het verschil met mijn oude laptop (een Sony Vaio) was enorm. Een framerate van 20 op het laagste niveau (Sony Vaio) vs een framerate van 100 op het hoogste niveau (Alienware).
Ze worden ook wel tweedehands op marktplaats aangeboden, maar niet zo vaak. Dell (die een jaar geleden de verkoop van Alienware heeft overgenomen) verkoopt ook nog een andere wat simpele gaming laptop, maar weet niet zo hoe die heet. FF googelen op "gaming laptop" en je komt er diversen tegen.

jscholtes
door jscholtes - Sep 28, 2010 om 18:38
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=knoop4x9 schreef op dinsdag 28 sep 2010, 18:32]Ik zou is idd je neus is opsteken bij my com die kunnen best wel aardige aanbiedingen hebben zoals overjarige xp,s die ook nog te upgraden zijn naar w7, maar laat je goed informeren.

Mvrgrt Nico

Ik heb je een rode duim gegeven. Wat een vreemde bijdrage.....

knoop4x9
door knoop4x9 - Sep 28, 2010 om 20:13
533 Antwoorden / 0 Vragen

@ scholtes ik bemoei me niet met het gezinsleven wat jij wel doet, maar bedankt voor je rooie duim, ik geef ze niet maar een groene krijg je van mij ook niet.
Nu ga ik m,n cluppie ajax kijken.

Mvrgrt nico

rs
door rst77 - Sep 29, 2010 om 13:51
18 Antwoorden / 1 Vragen

Beste moederlief,

Tot een paar jaar geleden was ik zelf nog werkzaam bij MyCom Computers (inmiddels klaar met studie, maar heb de computerbusiness wel bijgehouden).

Ik begrijp dat uw zoon nu een notebook heeft en ook graag een nieuwe notebook wil hebben om hedendaagse spellen op te spelen. Hierbij is het belangrijk dat er een goede processor, maar vooral ook een goede videokaart in de notebook zit, wat helaas dure onderdelen zijn.

Voordat u iets gaat kopen moet u echter eerst het volgende overwegen. Een notebook is lekker mobiel, kan in de woonkamer/slaapkamer etc. gebruikt worden, maar er zit ook een groot nadeel aan; alle onderdelen in de notebook zijn aan elkaar vast gesoldeerd, waardoor het haast onmogelijk is om op termijn verouderde onderdelen te vervangen. Bij een normale PC is het achteraf wel mogelijk om onderdelen te vervangen, waardoor met een kleinere investering de PC nog wat langer (jaartje of 2) mee kan.

Dan de prijs. Een simpele PC hoeft niet meer dan 500 euro te kosten, maar voor een gemiddelde gaming PC (dus niet het beste van het beste, maar een aardig model) bent u ongeveer 1100 a 1200 euro (inclusief monitor) kwijt. Voor een zelfde soort notebook bent u ongeveer 1300 a 1400 euro kwijt. Dat is best een flink bedrag, maar echt heel normaal voor een gaming notebook.

Zo'n gaming PC of notebook zal na ongeveer 3 jaar weer te oud zijn om de spellen van dat moment te kunnen spelen. Bij een PC kunt u dan de videokaart vernieuwen en wat geheugen toevoegen voor circa 300 a 400 euro, daarmee verlengt u de levensduur met circa 2 jaar. Bij een notebook kunt u de videokaart niet vernieuwen. Het toevoegen van alleen geheugen is wel mogelijk, maar heeft zonder die videokaart nauwelijks effect.

Wilt u weten wat voor soort onderdelen er minimaal nodig zijn om een computer een gaming systeem te kunnen noemen, kijk dan eens bij de Tweakers Buyers Guide. Daar staat een basis configuratie voor een gaming PC.

Succes met uw aankoop!

alarm1233
door alarm1233 - Sep 29, 2010 om 13:52
74 Antwoorden / 4 Vragen

beste moederlief
hier ff een antwoordje van een pc freak
ik heb mn pc laten bouwen in een winkel en heb zelf gezegd wat ik er in wou hebben en waar m voor bedoeld is , ik ben nogal veel bezig met media bezig zoals , video, games, films, en dergelijke
ik zou je adviseren een multimedia pc te laten bouwen met de melding dat je aangeeft dat het voor spellen is , ik was een kleine 400€ kwijt met toetsenbord enmuis erbij , mn scherm had ik al maar voor een 100€ heb je al een goede
denk er wel aan dat je een goede videokaart erin hebt en dat je kloksnelheid hoog genoeg is anders haperen je spellen( je processor moet het kunnen verwerken)
zorg ervoor dat je genoeg geheugen hebt en alles komt in orde.
heb je zelf de software voor je pc zoals xp/win7/vista kun je kiezen voor een kale pc zoals mn noemt , wil zeggen dat je de pc koopt zonder dat je de software meebetaald en is dus goedkoper en kun je naar je eigen wensen aanpassen.
hopelijk heb je er iets aan
veel succes !!\grts
alarm1233

jo
door josty - Sep 29, 2010 om 13:57
26 Antwoorden / 3 Vragen

Er staan op www.Tweakers.net hele mooie uitgekiende systemen. Voor iedere soort actie wat: thuis PC, multimedia en gamer. Een gamer laptop is zoals eerder gezegd is, niet aan te raden. Laptops zijn niet erg geschikt voor gaming. Een echt hele goede game PC [quad core i7 met 6 gb ddr3 geheugen een flinke grafische kaart en win7 -64 bits] kost tegen de 1800,- euro. Als je het goed uit zoekt kun je die zelf bouwen, maar zaken als Alternate [of andere ketens] zetten hem ook voor je in elkaar voor tegen de 50 of 100 euro extra. Met genoemde voorbeeld kun je dan wel een paar jaar toe. Als het gaat om een spelcomputer dan gaat het over andere dingen zoals X-box, Playstation etc. Deze zijn minder duur, maar uiteindelijk kunnen ze ook minder omdat je met een PC stomweg meer mogelijkheden hebt. Tenminset ik heb nog nooit iemand zien internet bankieren op zijn playstation, maar misschien komt dat nog. De prijs die je wilt bepalen bepaalt uiteindelijk hoe goed het systeem wordt. Een octacore [6 kernen] is op het ogenblik het summum, maar de goedkoopste Intel processor van dat soort kost meer dan 750 euro, dan moet de rest nog komen....

invalide
door invalide - Sep 29, 2010 om 14:07
787 Antwoorden / 5 Vragen

Aanvulling;

Bij een desktop is een monitor meestal niet nodig indien je de LCD TV gebruikt.
Met draadloos toetsenbord en muis erg handig.

Vraag in de winkel wat voor een Videokaart je nodig hebt voor jou spellen, de nieuwste en duurste hoeft niet altijd en later wisselen standaard kaartje kan altijd nog.
Er zijn moeder borden met ingebouwde 512 Nvidia chip die bij mijn voldoen en een losse kaart kan altijd nog erin.
Ik ga pas een zwaardere kaart kopen als nodig en dus verspil niet zomaar veel geld voor nieuwste maar koop iets wat je kunt uitbreiden indien achteraf noodzakelijk is.

jo
door josty - Sep 29, 2010 om 14:12
26 Antwoorden / 3 Vragen

oeps de opmerking "smalle beurs gemist" sorry.
http://tweakers.net/reviews/1786/tweakers-punt-net-best-buy-guide-editie-september-2010.html
Hier is de link naar de best buy guide.
Genoemde onderdelen passen en horen bij elkaar per systeem.
Voor een smalle beurs is een goede Medion van de ALDI inderdaad wel een optie. Probeer daar een quad core te vinden, veel geheugen [schijfruimte minder belangrijk] goede grafische kaart [NVidia 240 of 290 ATI/AMD 4670 of 5670]

jscholtes
door jscholtes - Sep 29, 2010 om 14:12
777 Antwoorden / 31 Vragen

De vraag is/was wat men redelijkerwijs voor een gaming computer kwijt is...
Ik zie meer van dezelfde goedbedoelde adviezen echter slechts enkelen gaan in op het hoofdstuk redelijke prijs!

rs
door rst77 - Sep 29, 2010 om 14:41
18 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=invalide schreef op woensdag 29 sep 2010, 14:07]Er zijn moeder borden met ingebouwde 512 Nvidia chip die bij mijn voldoen en een losse kaart kan altijd nog erin.

Daar kun je dus echt geen hedendaagse spellen mee spelen, op mijnenveger en patience na. Die jongen wil actuele spellen spelen, dus StarCraft II, Civilization V, Battlefield: Bad Company II, Mafia II etc. Die hebben allemaal als minimale systeemeis een GeForce 7900GS of sneller.

du
door dubbelzout - Sep 29, 2010 om 15:44
100 Antwoorden / 0 Vragen

www.kelkoo.nl

jo
door josty - Sep 29, 2010 om 16:41
26 Antwoorden / 3 Vragen

Redelijke prijs is dus niet zomaar te beantwoorden. Supergoed is 1800 euro. Voldoende bij een krappe beurs is misschien iets van 500-600 Euro. Ik zou persoonlijk geen Medion als gaming PC willen hebben. Maar dat is persoonlijk, we kunnen niet in andermans portemonnee kijken. Mijn PC is idd een i7 van 1800 euro. Maar dat heeft wel vakantiegeld gekost en wat dagen inleveren... [mocht gelukkig van beide bazen, die van thuis en die van daar ginds :-) ] Die Medions van de ALDI zijn tegenwoordig nog heel redelijk uitgerust.

pino123
door pino123 - Sep 29, 2010 om 17:20
2766 Antwoorden / 14 Vragen

Hai Moederlief,

Misschien heb je in de omgeving iemand die een computer kan bouwen. Je kan dan bijv. bij Alternate een hele redelijke computer samenstellen voor ongeveer €500,-- Dit kan zelfs met een configurator (goede onderdelen bij elkaar). Ook kan je kiezen om Alternate het geheel in elkaar te zetten (kost iets meer, kan ook met garantie!) Het is niet dat ik bij Alternate werk, maar bouw mijn eigen computer in elkaar en de spullen bij Alternate besteld. Hierdoor zeer knappe computer in elkaar gebouwd voor iets minder dan €500,-- Er kan ook lekker op gamen.

@Jscholten, je verwijt iemand anders rare antwoorden te geven maar jij stelt wel hele vreemde vragen.... Leuke zoon, wat gaat er zelf voor doen... Volgens mij niet echt jouw zaken, of wel?

domantwoord
door domantwoord - Sep 29, 2010 om 17:44
192 Antwoorden / 0 Vragen

leuk weer allemaal,al die ellelange verhalen maar het enige antwoord is dus ja, een GOEDE gaming computer kost meer dan 1000 euro (en zijn ook niet voor 500 zelf te bouwen!)
en neeee...........die van aldi zijn GEEN gaming computers

jo
door josty - Sep 29, 2010 om 17:51
26 Antwoorden / 3 Vragen

Nee echte pure gaming PC's zijn het niet bij de aldi maar een PC met deze specs: # Quad-Core Power - AMD Athlon™ II X4 620 Quad-Core Processor
# Authentieke Windows® 7 Home Premium
# Nieuwste grafische technologie - ATI Radeon™ HD 5670 DirectX® 11 videokaart met 512 MB GDDR5 geheugen
# 1 TB (1000 GB) S-ATA harde schijf
# 4 GB DDR3 SDRAM werkgeheugen
# HDMI & eSATA
Kun je gerust een spelletje mee spelen.
Da's een medion van de ALDI.
Misschien niet met 100 frames per seconde,maar het moet gerust lukken.
Van eentje met stikstofkoeling op een octacore xeon @ 4,5 Ghz. ondersteund door SSD's kun je dan altijd blijven dromen, toch meneer of mevrouw dom antwoord?

domantwoord
door domantwoord - Sep 30, 2010 om 01:09
192 Antwoorden / 0 Vragen

Zonder meer een heel aardige van alles en nog wat PC, die Medion.
Ook zeker zijn geld waard, laat daar geen misverstand over zijn maar.................
een processor overzichtje
en wat video kaarten
zoals gezegd is de Medion leuk, en voor de gemiddelde gebruiker waarschijnlijk meer dan voldoende maar een gaming PC??? nehhhhhhhhhhh, die kosten echt (veel) meer dan 1000 euro!! (een "leuke" processor kost al meer dan de hele medion PC!)

domantwoord
door domantwoord - Sep 30, 2010 om 01:20
192 Antwoorden / 0 Vragen

En een Intel octa core is voor een gamer misschien wel een droom ja........maar zover ik weet (nog) niet in de handel maar ach.....het klinkt natuurlijk wel interessant hè

jo
door josty - Sep 30, 2010 om 10:57
26 Antwoorden / 3 Vragen

Domantwoord. Opvallend dat je wel weet wat géén goede gamerpc is maar niet weet dat er 8 intel octacores zijn [2 -core en 4 xeon en 2 mobile dus voor een laptop] Waarvan er ook nog zijn die goed snel zijn. Wat bij de vraag van belang is dat is dat die mensen [begrijpelijk] niet te veel uit kunnen geven. Dan is een quad core medion heus zo gek nog niet..Het setje dat ik zag is net onder de E600. In de loop van de tijd kun je die dan nog een beetje oppeppen.

pino123
door pino123 - Sep 30, 2010 om 12:27
2766 Antwoorden / 14 Vragen

@dom antwoord,

Een echte gaming Pc hoeft niet te bestaan uit het laatste van het laatste.... Zelf draai ik AMD Athlon x4 640, inclusief Ati Radeon 5450 kaartje, 2 gb intern geheugen en de rest draait op Sata 300mhz. Computer draait als een tierelier. Het zullen idd geen 100 frames per sec. te draaien, maar je draait met de gemiddelde gamer prima mee. Jij gaat er vanuit dat het de top van de top moet zijn, maar dan kan je elk jaar wel blijven investeren. Heb je zelf nog alternatieven???? En dus ja, voor €500 een prima computer gebouwd!

domantwoord
door domantwoord - Sep 30, 2010 om 17:50
192 Antwoorden / 0 Vragen

ik zeg ook niet dat het medion voorbeeld geen leuke pc is.....ik zeg alleen dat een echte gaming pc die de allernieuwste spellen kan draaien zoals ze bedoeld zijn er niet is onder de 1000 euro......en dat was volgens mij de kern van de vraag........verder is een octa core een 8 core processor waar intel inderdaad mee bezig is maar die hier niet te koop is!

de motormuis
door de motormuis - Sep 30, 2010 om 18:27
598 Antwoorden / 13 Vragen

Inderdaad een mooie computer van Medion. Geschikt om spellen mee te spelen.
Alleen een wat hoger prijskaartje.
Dus dat wordt dan nog even doorsparen.

Groetjes.

birdies
door birdies - Sep 30, 2010 om 18:27
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Kan ook wel wat minder duur, hoor, deze lijkt mij ook prima om mee te gamen klik

de motormuis
door de motormuis - Sep 30, 2010 om 18:33
598 Antwoorden / 13 Vragen

@ Birdies.

Ja er staan bij performence computers ook 3 leuke computers, en ze zijn weer goedkoper
als de gaming pc.
Neem aan dat je daar ook wel leuke spellen mee kunt spelen.