ra
door raw May 3, 2015 om 19:48
Computers & telefonie

FAT32 versus NTFS bestandsysteem

Hallo allemaal,

Heb pech gehad met mijn keuze voor het NTFS- bestandsysteem voor mijn nieuwe laptop (Windows 8.1),
want het aanroepen van programma's verloopt duidelijk trager in vergelijk met mijn oude Computer (Windows 98/FAT32).
Het is mogelijk om een FAT32-bestandsysteem te converteren naar een NTFS-bestandsystem, maar omgekeerd schijnt mij helaas niet mogelijk of misschien toch? Zijn er misschien programma's hiervoor en zijn die
betrouwbaar en veilig of kan ik er maar beter vanaf zien?

Groetjes,
raw

3535 12 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 3, 2015 om 20:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo raw,

Kijk eens bij deze vraag.

Maar het omzetten lijkt mij niet zo zinvol.

Suc6

Cookies
door Cookies - May 3, 2015 om 20:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=raw schreef op zondag 3 mei 2015, 19:48]Hallo allemaal,

Heb pech gehad met mijn keuze voor het NTFS- bestandsysteem voor mijn nieuwe laptop (Windows 8.1), want het aanroepen van programma's verloopt duidelijk trager in vergelijk met mijn oude Computer (Windows 98/FAT32).

Dat is echt onmogelijk als alles in orde is met je laptop. FAT32 kan helemaal niet meer met die grote schijven die tegenwoordig gebruikt worden.

he
door henkhh - May 3, 2015 om 20:56
174 Antwoorden / 0 Vragen

Lees eerst dit eens:

he
door henkhh - May 3, 2015 om 20:57
174 Antwoorden / 0 Vragen

Bedoelde deze link: http://xp-helpdesk.nl/fat32-ntfs-verschil.html

crewmember
door crewmember - May 4, 2015 om 13:09
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Geloof me, je wil geen FAT32 meer.
FAT 32 kan maar maximale bestandsgroottes van 4gb aan (beetje HD video is al 8GB+). Verder is FAT 32 op windows trager dan NTFS.

FAT32 is eigenlijk alleen nog leuk om Linux PC's waar je nooit grote betsanden op draait.

Je windows 98 programma vergelijken met een nieuwe windows 8 laptop op alleen het bestandssysteem is natuurlijk grote onzin. Het kunnen 10000 dingen zijn die hem trager maken. Dat het het NTFS systeem is, is hoogstwaarschijnlijk onzin.

We kunnen er waarschijnlijk wel achter komen wat er aan de hand is als je wat vragen kan beantwoorden:
-Wat is het merk en type van je laptop?
-Waarom heb je je nieuwe laptop opnieuw geinstalleerd?
-Heb je bijvoorbeeld wel alle drivers geinstalleerd?
-Draai je antieke windows 98 programma's op je win 8.1 laptop?
--Zo ja: Draai je deze in compatibiliteits modus?
-Staat je laptop in energie besparende modus?

edrick3
door edrick3 - May 4, 2015 om 13:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

....-Draai je antieke windows 98 programma's op je win 8.1 laptop?.....

Is dat vragen naar de bekende weg? ;-) (klik hier)

ra
door raw - May 4, 2015 om 17:27
23 Antwoorden / 13 Vragen

Aan Crewmember, Edrick3,

Hallo

De situatie is zo: Ik heb een nieuwe laptop (CPU 1GHz, Win 8.1) gekocht en ik heb een aantal programma's van mijn oude computer (Win 98) naar de laptop overgezet in Windows XP
(draait in VirtualBox).
Deze Windows XP virtuele machine draait onder FAT32 en de responstijd van de HDD
is veel sneller dan met Windows 8.1.

Groetjes,
raw

freya
door freya - May 4, 2015 om 18:08
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@raw

VirtualBox is een 'software oplossing' om een oude Windowsversie en/of oude software op b.v. Windows 8 te kunnen laten werken. Het is dus niet zo dat er opeens een stuk van je harde schijf op FAT32 werkt....
Alles wat van de harde schijf wordt geladen staat dus op het bestandssysteem van Windows 8 op de harde schijf.

Wat er aan de hand is, is dat wanneer je VirtualBox gebruikt, alles wat er in die VirtualBox draait, in het geheugen wordt geladen. Open/laad je dan met de oude software een bestand van 'de schijf', dan laad je dat dus uit een ander gedeelte van het geheugen. En dat werkt natuurlijk veel sneller dan wanneer je dat bestand daadwerkelijk van de fysieke schijf zou moeten laden.

De geconstateerde snelheidswinst heeft dus niets met 'FAT32' te maken.

Freya

akkerdistel
door akkerdistel - May 4, 2015 om 18:14
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Dat ligt niet aan de HDD. Maar komt door het simpele feit dat je XP nu draait op een snelle computer.

Wanneer 8.1 echt traag is (wanneer logischerwijs V.B. gesloten is), is er echt iets anders aan de hand.

crewmember
door crewmember - May 5, 2015 om 10:58
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=raw schreef op maandag 4 mei 2015, 17:27]Aan Crewmember, Edrick3,
Hallo
De situatie is zo: Ik heb een nieuwe laptop (CPU 1GHz, Win 8.1) gekocht en ik heb een aantal programma's van mijn oude computer (Win 98) naar de laptop overgezet in Windows XP
(draait in VirtualBox).
Deze Windows XP virtuele machine draait onder FAT32 en de responstijd van de HDDis veel sneller dan met Windows 8.1.

Merk/type van je laptop?
Wat bedoel je met responstijd van je HDD, hoe meet je dit.

[quote=freya schreef op maandag 4 mei 2015, 18:08]@raw
Wat er aan de hand is, is dat wanneer je VirtualBox gebruikt, alles wat er in die VirtualBox draait, in het geheugen wordt geladen. Open/laad je dan met de oude software een bestand van 'de schijf', dan laad je dat dus uit een ander gedeelte van het geheugen. En dat werkt natuurlijk veel sneller dan wanneer je dat bestand daadwerkelijk van de fysieke schijf zou moeten laden.

Zover ik weet laad Virtualbox niet alles in je RAM. Dan zou ik geen Virtualbox van 60GB kunnen hebben op 8GB RAM?

Wat het wel kan verklaren is als TS een hybride harde schijf heeft meet een kleine SSD er in. Of gewoon het feit dat de virtualbox een lege schone, ongefragmenteerde installatie van een antiek besturingssysteem is tegenover windows 8.1 inclusief bloatware etc.

ra
door raw - May 7, 2015 om 17:46
23 Antwoorden / 13 Vragen

Aan Freya en anderen,

Je kan wel degelijk een stuk van de HDD formateren voor FAT32 in Windows 8.1, je kan
bv. een USB-stick formateren voor FAT32 of NTFS en kopieren van FAT32 naar NTFS
en vice versa.
Win XP in VirtualBox is wel degelijk geformateerd voor FAT32, ik weet niet waar Freya
de mosterd haalt, want dit is juist!

Groetjes,
raw

crewmember
door crewmember - May 8, 2015 om 09:56
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=raw schreef op donderdag 7 mei 2015, 17:46]Aan Freya en anderen,

Je kan wel degelijk een stuk van de HDD formateren voor FAT32 in Windows 8.1, je kan
bv. een USB-stick formateren voor FAT32 of NTFS en kopieren van FAT32 naar NTFS
en vice versa.
Win XP in VirtualBox is wel degelijk geformateerd voor FAT32, ik weet niet waar Freya
de mosterd haalt, want dit is juist!

Groetjes,
raw

Je het sleutelwoord hier is Formateren en wij hebben het over Converteren. Dus zonder dat al je data verloren gaat.

Dat je hem naar een ander bestandssysteem kan Formateren weet iedereen wel.

Ja idd windows xp in VB kan naat FAT32 geformatteerd zijn. Maar dit is virtueel, en de virtual box zelf draait op NTFS op je HDD. VB is gewoon een programma op je NTFS harde schijf.