gr
door grandad Jul 21, 2010 om 15:11
Computers & telefonie

Garantie of toch niet

Zaterdag 09-07-2010
Ik zet mijn pc aan na een half uur bevriest het beeld en wat ik ook doe krijg hem niet meer aan de gang.
Zet hem af start weer op krijg de melding checkdisk laat dit zijn werk doen en na enige tijd krijg ik de melding “Primary master harddisk error press 1 to resume.
Zet de pc uit zoek mijn aankoopbon en HE wat zie ik ik heb tot 11-07-2010 garantie.
Maandag morgen om 9 uur sta ik als eerste op de stoep bij Paradigit.
De monteur onderzoekt de pc constateert dat de HD kapot is ik vertel hem mijn verhaal over de garantie en de monteur gaat even overleggen komt terug en heeft de mededeling GEEN garantie
Ik kan niet bewijzen dat de HD op die zaterdag is kapot gegaan.
Heb de pc op 11-07-2007 gekocht met 3 jaar extra garantie

549 5 Rapporteer

soepkiep
door soepkiep - Jul 21, 2010 om 15:14
529 Antwoorden / 75 Vragen

de garantie is om
als is het maar 1 dag
en dan komen de problemen
dan gaan ze moeilijk doen
zo is het met alles

kiran
door kiran - Jul 21, 2010 om 19:54
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@grandad

Heel sneu als je een paar dagen nadat de garantietermijn verlopen is, men het probleem verkoopt als: "helaas je hebt geen garantie meer".
Ook na de garantieperiode heb je rechten.

Als 't probleem zich een week eerder voor had gedaan, was er niets aan de hand geweest. Paar maanden daarna: allee, maar een dag of wat? Beetje coulance zou ik wel op zijn plaats vinden. [foutje: zaterdag 9 juli = vrijdag 9 juli/10 za./11 zo./12 ma. Verder van geen belang]

Zou toch nog eens teruggaan.
Paradigit schermt nogal eens met zijn goede Service, zou mooi zijn als zij u hierin ook tegemoet kwamen.
Klik hier/na de garantie.

gsm
door gsm - Jul 21, 2010 om 22:23
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De schijf is nog wel toegankelijk. Je zou de PC kunnen starten met linux (bijvoorbeeld booten van een Live Knoppix CD of Live Ubuntu CD).
In de map \Windows\system32\config vind je dan evt bestanden.
Hierin staat de eventlog van Windows. Aan de datum en tijd van het SysEvent.evt bestand kun je zien wanneer de PC voor het laatst gewerkt heeft. Overigens HEEEL ERG klantonvriendelijk, daar bij Paradigit.

Misschien is de harde schijf geen OEM exemplaar en kun je de schijf nog gratis laten repareren of vervangen bij de fabrikant van de schijf: Zoek bij de fabrikant of voor het serienummer van de schijf nog garantie (warranty) geldt en vraag in dat geval een RMA aan. Je bent dan wel al je bestanden kwijt. Probeer dus, wanneer je geen back-up bezit, eerst met linux om alsnog een backup te maken van je data.

Als de schijf wel OEM is, dan geldt voor de schijf dezelfde garantie als voor de PC.

gr
door grandad - Jul 21, 2010 om 23:11
15 Antwoorden / 6 Vragen

ze blijven bij hun antwoord geen garantie en het is een oem versie geen fabrieks garantie had ik al geprobeerd

ikbenik
door ikbenik - Jul 21, 2010 om 23:32
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Zoals eerder gezegd heb je geen recht meer op garantie.

En aangezien de economische levensduur van 3 jaar ook verstreken is, komen hierbij dan ook alle kosten voor je eigen rekening.

De fabrikanten geven standaard 3 jaar garantie op de harde schijven.
Dus ook de fabrieksgarantie is verstreken.

Het betreft hierbij gewoon een normale reparatieopdracht en normale reparatie tarieven.