gerdaterhaar
door gerdaterhaar Dec 15, 2008 om 12:19
Computers & telefonie

Gegevens kwijt na reparatie

Mijn laptop (Acer) is gerepareerd binnen de garantieperiode. Toen ik Acer belde voor de reparatie-afspraak hebben ze mij niet verteld dat alle programma's gewist zouden worden. Dit hadden ze standaard moeten vertellen. Ik heb wel eens een andere computer laten repareren, daar is toen een andere harde schijf ingezet (niet door Acer) en toen hebben ze alle programma's er netjes weer opgezet. Ik heb wel een back-up gemaakt van 2 programma's, maar ik moet een programma opnieuw laten installeren en dat kost me ws EUR 200,-. Acer zegt dat ze dit niet betalen. Is dit terecht? Het is toch niet mijn schuld dat de laptop binnen 5 maanden kapot gaat.

815 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 15, 2008 om 12:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gebeurt helaas heel vaak, maar ik mag toch aannemen dat je de cd roms van de programma's heb dus moet het geen probleem zijn om die opnieuw te installeren.

Overigens had je natuurlijk ook kunnen vragen of de programmatuur er op bleef staan en zo niet wat dan.

ve
door verwijderd - Dec 15, 2008 om 12:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, gerdaterhaar: Nee, de reparatie is correct afgehandeld, een reparateur is NIET aansprakelijk te stellen voor verloren gegane gegevens (software) , daarom wordt ook altijd aangeraden om op tijd back-ups te maken van al je belangrijke gegevens, harwarematig kan er altijd weleens wat defect gaan, o.a de harde schijf. Ook ik heb zoiets dergelijks meegemaakt. Voortaan meer back-ups maken, om dit soort vervelende dingen te voorkomen, dat is het enige wat U kunt doen, helaas. Tegenwoordig is het (in verhouding) redelijk goedkoop, om back-ups te maken, dmv. een externe harde schijf, die je aansluit via de usb aansluiting. Laat U eens goed informeren. Succes, Gr. Henri

ve
door verwijderd - Dec 15, 2008 om 12:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Overiens waarom kost je dat 200 euro??

ve
door verwijderd - Dec 15, 2008 om 13:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, helaas kan het voorkomen dat de gegevens verloren raken. Soms is dit nu eenmaal noodzakelijk voor de betreffende reparatie, of zodat de technicus zeker weet dat hij zijn reparatie op een goed werkend systeem test. Wat was er stuk aan uw laptop? Als het gaat om bv een defect beeldscherm, dan is het inderdaad niet noodzakelijk geweest.

Ik begrijp dat dit niet leuk is, maar u kunt Acer niks kwalijk nemen in deze. De laptop is immers gerepareerd, en dat was de doelstelling. Ik denk dat Acer er van uit mag gaan dat mensen hun eigen software (en zeker software van 200 Euro) back-uppen, immers kan de laptop uit uw vingers glijden en onherstelbaar stuk gaan. Vooral als u de laptop ter reparatie inleverd bij een technische dienst is back-uppen min-of-meer vanzelfsprekend. Als de technicus bij Acer bij elke reparatie/ formatering eerst moet informeren of de laptop wel gewist mag worden, dan zal hij deze tijd toch moeten doorberekenen. Dat zou zijn werk simpelweg te duur maken. En als ik eerlijk moet zijn....    ....dat had u zelf ook kunnen verwachten.

Dat bij een andere reparatie de software wel overgezet is puur uit service geweest. Heeft u daar uurloon voor betaald?

ve
door verwijderd - Dec 15, 2008 om 13:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn laptop sloot steeds vanzelf af en startte daarna weer op en ging na enige tijd weer vanzelf uit. Ik heb dus geluk gehad dat ik nog even snel een back-up kon maken van de 2 belangrijkste programma's voordat de computer weer uitging. We hebben een programma voor het registreren van de medicijnen van ons vee en dit veranderd dus elke dag. Ik probeer wel elke week een back-up te maken.  Ik heb van dit programma wel een cd maar deze moet geinstalleerd worden omdat er nog diverse nieuwe programma's en updates van zijn. Ik moet hiervoor dus het uurloon betalen. Dit kunnen we niet zelf. Ze hebben bij Acer gezegd dat de telefoniste dit had moeten vermelden bij het maken van de reparatie-afspraak dan had ik dit vooraf ook met hun kunnen overleggen of ze de programma's weer terug konden zetten.

ve
door verwijderd - Dec 15, 2008 om 21:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, beste gerdaterhaar, eindkonklusie: Dus geen communicatiefout tussen laptop en U, maar communicatie fout tussen mens en U.....Geen computerfout..Vervelend! Erg veel succes!Met vriendelijke groet, Henri