vr
door vron Jun 22, 2009 om 13:38
Computers & telefonie

Geluid

Ik ontvang via mijn pc vaak het geluid  van een Engelse radiozender/tv? e.d. Ik vind dit heel irritant. Wie weet hoe ik dit kan uitschakelen/voorkomen? Het geluid van mijn pc uitzetten helpt niet. Ik heb internet via de kabel van Ziggo.

1624 20 Rapporteer

freya
door freya - Jun 22, 2009 om 15:05
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo vron,

Als het uitzetten van het geluid van de computer niet helpt, waar komt dan het geluid nog vandaan?

Als de computer één of andere radiozender uit de lucht 'oppikt' en dat
dát hetgene is wat je hoort, dan is je computer waarschijnlijk niet op
een 'geaard' stopcontact aangesloten. Zorg dus voor een goede 'aarding'
van de computer en het zou opgelost moeten zijn. Soms helpt het ook wel
eens om de 220V stekker van het apparaat (in dit geval de computer)
andersom in het stopcontact te steken.

m.vr.gr. Freya

vr
door vron - Jun 22, 2009 om 15:07
5 Antwoorden / 2 Vragen

 Bedankt. Ik zal het proberen. Aarden blijft moeilijk, er is  op de hele etage geen geaard stopcontact, dus zou niet weten hoe ik dat kan oplossen. Het wordt inderdaad uit de lucht gepikt, soms is er niks aan de hand.

johanpc
door johanpc - Jun 22, 2009 om 15:19
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Als er een cv in de kamer is kan je een aardedraad van de computer behuizing naar een van de cv leidingen maken dat heb ik ook gedaan.

Kontroleer wel of de cv installatie uberhaubt geaard is natuurlijk.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Jun 22, 2009 om 17:47
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Het is zeer onverstandig om een PC in een ongeaard stopcontact te steken. Ik wil u dringend adviseren dit probleem zsm op te lossen!

dirck
door dirck - Jun 22, 2009 om 22:41
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Waarom zou dit onverstandig zijn?

Ik heb nog nooit een computer op een geaard stopcontact aangesloten gehad en ook nooit problemen gehad.

En niemand die ik ken in mijn familie of kennissenkring heeft een computer aangesloten op een geaard stopcontact.

En geaarde stopcontacten kom je ook niet tegen in woonkamers en slaapkamers.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 22, 2009 om 23:06
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Dirck:

Quote:"Waarom zou dit onverstandig zijn?"

Nou Dirck, wanneer je geen stoorproblemen hebt, kun je stellen: waarom zou ik dit aarden. Doch wanneer je even kijkt hoe een netfilter werkt, dan weet je meteen waarom aarden wel verstandig is. Dat kun jij vast wel.

En als je in je PC zit te klooien, dan is het toch maar fijn dat je jezelf, statisch geladen als je bij droogte perioden altijd bent bij beweging, even ontladen kunt aan de kast die aan aarde hangt. Anders laad je de hele kast op met de spanning van jezelf en wanneer je er een onderdeel uit haalt of erin zet, kun je dat meteen of in tweede instantie opblazen.

Trouwens Dirck, denk je dat fabrikanten de netvoeding zomaar 3 aderig uitvoeren? Wanneer dat niet nodig was, werd alles gewoon 2 aderig uitgevoerd. Dan hielden ze nòg meer geld over op een PC. Ook al is dit maar een paar centen per PC, maal series van b.v. 6 miljoen is toch een hoop centen. Allemaal weggegooid geld volgens jou?

Hardware ERror MAN. (Meer dan 40 jaar ervaring met statische elektriciteit en de vervelende gevolgen daarvan, w.o. second breakdown.)

gsm
door gsm - Jun 22, 2009 om 23:32
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Een belabberde versterker in een luidsprekerset kan door ongewilde oscillaties soms geheel zelfstandig als een (slechte) ontvanger en demodulator van bepaalde frequenties gaan werken. De Engelse radiozender wordt dan puur door de luidsprekerset uit de lucht geplukt. De PC hoeft daar dus niet bij betrokken te zijn.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Jun 22, 2009 om 23:57
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Dank je wel, Herman! Je bent alleen nog vergeten de situatie te melden wat er gebeurt als je nu een apparaat aansluit die -om wat voor reden dan ook- wel geaard is. Bv omdat het apparaat op de verwarming geplaatst is....      ....of omdat iemand plots op het idee kwam een kabeltv er bij aan te sluiten...       Ongeaarde stopcontacten zijn   U I T   D E N   B O Z E   voor PC's! ! ! !

Mijn opa rookte een doos sigaren per dag en dronk daarbij gemiddeld 1 fles jenever. Toch is hij 90 jaar oud geworden....

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 23, 2009 om 00:48
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ gsm:

Zelfs met de oude motion feedback boxen van Philips was radio Droitwich, piraat of zelfs een radio zendamateur al te horen, wanneer er alleen spanning op de boxen stond. Ook wel eens gehoord dat uit een niet aangesloten box geluid kwam, wanneer de buurman met 2 kWatt HF in de lucht zat....

@ deinert:

Ik begrijp je even niet....:-( Verklaar je nader.

H.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Jun 23, 2009 om 08:07
1163 Antwoorden / 60 Vragen

@ Herman: het is mij zelf wel eens overkomen dat ik een audioversterker op een (koude) verwarming geplaatst had. Deze versterker werd aangesloten aan een PC zonder aarde. Dit resulteerde in een knal uit de speakers en de computer starte opnieuw op....    hier dacht ik aan toen ik mijn bericht schreef, maar het kwam inderdaad een beetje chaotisch uit mijn vingers....

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 23, 2009 om 10:43
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Deinert, off topic:

Nu begrijp ik je. Je zult wel uitgezocht hebben welk apparaat niet goed geïsoleerd was en dan tip ik op de PC. Wanneer zo'n ding niet op een geaard stopcontact is aangesloten kan via de condensatoren in het netfilter een wisselspanning op het gestel (kast) van de PC staan. Dat is te voelen wanneer je met de bovenkant van je vingers (knokkels) iets langs de blanke delen van de PC strijkt.

Soms is het zoveel dat een spanningzoeker oplicht. Dat is dan wel meer dan 60 Volt, doch geen vermogen (< 30 mA.). Doodslaan zul je er niet van, doch met een zwak hart zou je jezelf dood kunnen schrikken. (Ik niet meer;-). Daar had ik reeds teveel zwaardere optaters voor.)

@ Dirck:

Dus Dirck, doe hier je voordeel mee. Trek even een geelgroen draadje en maak, speciaal voor je PC een geaard stopcontact. Je zult verbaasd staan, dat màg! In moderne huizen worden alleen nog maar geaarde stopcontacten geplaatst, ook in slaap- en woonvertrekken!

H.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Jun 23, 2009 om 10:58
1163 Antwoorden / 60 Vragen

@ Herman  Dood zul je er niet aan gaan, maar je schrikt je en hoedje....   hihi

In mijn voorbeeld was de USB-poort op de geluidsmixer (ja, dat bestaat) overleden. Vandaar (en ook uit andere praktuikervaringen) dat ik iedereen op het hart druk een geaard stopcontact te gebruiken.

dirck
door dirck - Jun 23, 2009 om 11:53
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Oké jongens, ik ben om. hahaha

Ik heb gisteravond hele stukken gelezen op andere forums waar het ook over geaarde stopcontacten en computers ging.
En inderdaad kreeg ik vroeger ook vaak schokjes als ik de achterkant van een computer aanraakte.

Ik zie er nu ook de noodzaak wel van in, hoewel ik er zelf verder nooit last van heb, zijn er inderdaad genoeg anderen die wel last van steeds opstartende computers hebben, als ze dan de computer op een geaard stopcontact aansluiten, zijn ineens alle problemen over.

Zal eens aan een kameraad van mij vragen of hij hier eens naar wil kijken. (elektriciën)
Ik heb even gekeken naar de draadjes in de stopcontacten bij mij in huis.
Ongeaard: groen en rood.
Geaard: groen, rood en grijs.
Er zit trouwens ook geen aardlekschakelaar in de meterkast, alleen vier stoppen.
Heb ook geen CV, dat is dus ook geen optie.

@Herman, heb hier nog een setje MFB boxen staan, de 22RH532
Wat een geluidje kwam daar uit zeg. haha

Groet, Dirck

Ps: een aantal jaren geleden had mijn overbuurman een geheime zender, hij zond alleen maar op zondagavond uit, maar via de computer speakertjes kon ik dit dus ook ontvangen.

vr
door vron - Jun 23, 2009 om 12:17
5 Antwoorden / 2 Vragen

Leuk is dat. Ik stel een simpele vraag; krijg daarop het antwoord dat ik moet aarden. Ik weet echt niet hoe dat moet, maar vervolgens ontrolt zich een hele discussie over welles nietes, maar geen mens die mij vertelt hoe ik mijn pc moet aarden. Ik ben een a-technische vrouw, weliswaar niet blond, maar van stroom heb ik geen verstand. Dus graag eeven uitleggen hoe ik dat dan moet doen.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 23, 2009 om 12:29
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ vron:

Als  a-technische vrouw heb je toch wel geleerd na te denken, hoop ik. Maar ik zal het je uitleggen:

Je PC aard je via een geaard stopcontact bij je PC. Nu hoor ik je al zeggen: Ja maar enz.

Welnu, dan laat je die toch door een elektriciën aanleggen: Een draadje trekken, aansluiten en een ander stopcontact erin. Klaar. En dan geen verloopsnoeren/ tafelstopcontacten zonder randaarde er tussen!

Aarden op de CV-leiding is het slechtste advies dat men geven kan: je loopt de kans dat je CV stuk gaat, òf dat het niet het gewenste effect heeft, omdat er soms kunststof CV leiding gebruikt wordt en dan denk jij dat het veilig geaard is. Fout! Helemaal fout!

H.

freya
door freya - Jun 23, 2009 om 12:39
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@vron:

Me dunkt dat er oplossingen zijn aangedragen? Het geeft natuurlijk niets dat je niet zoveel verstand van elektra hebt en daarom zou ik er ook maar niet zelf aan beginnen. Schakel dus iemand in die dat klusje voor je kan klaren.

De meest ideale oplossing is om het stopcontact, waar je computer op is aangesloten, te vervangen door een exemplaar met randaarde. Er zal dan wel ergens een aardedraadje vandaan getrokken moeten worden naar dat stopcontact.

Als je eenmaal een geaard stopcontact hebt kun je daar de computer op aansluiten en hoef je verder niets meer te veranderen aan je computerapparatuur.

Freya

dirck
door dirck - Jun 23, 2009 om 13:00
3201 Antwoorden / 3 Vragen

@vron,

Via Google kun je heel veel te weten komen:
google.nl/geaard stopcontact

En van discussies leer je ook weer wat van. hahaha
Ik ben nu tenminste ook weer wat wijzer geworden over het nut van aarden van de computer.

2 jaar geleden is de voeding doorgebrand van een computer van mij.
Ook zijn de DVD-speler, CD-brander en harde schijf doorgebrand toen.
En waarschijnlijk is ook het moederbord doorgebrandt, want hij wil tenminste niet meer opstarten.
Als ik hem op een geaard stopcontact had aangesloten, was het misschien alleen maar bij de voeding gebleven en was de rest heel gebleven.

Alles zit wel op geaarde contactdozen, maar het stopcontact is niet geaard.

Groet, Dirck

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Jun 23, 2009 om 13:15
1163 Antwoorden / 60 Vragen

@vron: excuus voor het vakjargon. Met een geaard stopcontact bedoel ik een stopcontact waarin je twee beugeltjes kunt vinden naast de twee gaatjes. Een stopcontact met alleen twee gaatjes voor de stekker is dus niet voldoende!

edwardus
door edwardus - Jun 23, 2009 om 22:42
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dit doet mij trouwens denken aan wat ik met de laptop mee heb gemaakt. Mijn laptop heeft een stekker met randaarde en dat is niet zomaar, zo bleek toen ik 's lekker met blote voeten in het gras zat te werken via een (zo bleek later pas) ongeaard stopcontact.

Je krijgt een venijnige steek kan ik je melden. In eerste instantie dacht ik dat er een haar klem zat en werd uitgetrokken. Dit bleek dus een schok te zijn van ca. 90V.

Toen pas bleek dat de randaarde van mijn wandcontactdoos gebroken was (de vorige bewoners hier waren zéér "handige" klussers - not). Ik was dus zelf de aarde-draad, met een werkende randaarde was ik dus nooit geprikt.

Enfin, zoveel mogelijk geaard werken indien het apparaat een randaarde heeft.

gsm
door gsm - Jun 25, 2009 om 14:53
5940 Antwoorden / 47 Vragen

@edwardus
Je kreeg die schok dus waarschijnlijk via het storingsfilter, dat aan de 220 Volt kant van de stroomadapter zit.

offtopic:
In het storingsfilter zitten o.a. twee kleine condensatoren van aarde naar nul en van aarde naar de 220 Volt lijn.
Een niet geaard apparaat staat daardoor via die condensatoren op een spanning van om en nabij de 110 Volt. Op die manier kun je bij PC's gemakkelijk een moederbord (staat ook onder 110 Volt spanning) opblazen door het aan te raken, wanneer de stekker van de PC nog in een niet geaard stopcontact zit.

Wanneer je meerdere apparaten op één aansluitdoos met aarde aansluitingen gebruikt en deze op een niet geaard stopcontact gebruikt, dan zal volgens mij de elektrische schok nog groter kunnen zijn. Dat komt doordat condensatoren in de filters van de apparaten dan feitelijk parallel geschakeld zijn en samen een grotere capaciteit hebben.

Op het wel of niet ontvangen van een radiozender heeft de aarding volgens mij weinig invloed.