Fe
door Feedback Sep 2, 2021 om 14:22
Computers & telefonie

Herroepingsrecht mobiel abonnement

I.v.m. het aflopen van mijn mobiel abonnement op 30/08/21, heb ik, rekening houdend met de opzegtermijn, een nieuw abonnement besteld op 11/07/21 bij een andere provider. De bestelling is dus geleverd op 30/08/21. Echter, vanaf het eerste moment kon ik niet bellen of gebeld worden. Volgens de klantenservice was er sprake van een storing. Ik heb, omdat ik bereikbaar móet zijn voor werk, meteen gebruik gemaakt van mijn herroepingsrecht..
De provider stelt echter dat herroepen mogelijk was geweest binnen 14 dagen na de bestelling.

Ik ben het hier niet mee eens, m.i. is de wettelijke termijn 14 dagen na ontvangst van de bestelling. Hierna beriep de provider zich op de algemene voorwaarden, die ik niet heb ontvangen en waar de provider ook niet op heeft gewezen.
Is het niet zo dat het wettelijk herroepingsrecht (14 dagen na ontvangst) hier van toepassing is? En is het niet zo dat de wet voor gaat op de algemene voorwaarden? Per slot van rekening zou elk bedrijf de wet kunnen omzeilen door bepalingen in hu algemene voorwaarden..

Alvast dank voor reaties.

9101 16 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Sep 2, 2021 om 14:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En bij welke provider is dat?

Fe
door Feedback - Sep 2, 2021 om 14:29
2 Antwoorden / 1 Vragen

Youfone

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Sep 2, 2021 om 14:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De provider heeft gelijk. U neemt een dienst af.

Bij diensten, energie en digitale inhoud

Voor diensten telt u 14 dagen op bij de datum waarop de consument bevestigt dat hij gaat afnemen. Dit geldt ook voor:

  • levering van gas, water, elektriciteit of stadsverwarming
  • levering van digitale inhoud via internet
Maar als menecht bereikbaar moet zijn, neem je natuurlijk geen abonnement bij Youfone. Maar ze moeten die storing wel verhelpen.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Sep 2, 2021 om 14:59
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 2, 2021 om 15:19
16887 Antwoorden / 202 Vragen

In dit geval geldt als al aangegeven het herroepingsrecht binnen 14 dagen na de bestelling.

In uw geval speelt er lijkt mij iets anders en blijft de porovider is gebreke om de overeenkomst met u na te leven resp. niet te (kunnen) levereren. En dat betekent dat u (mogelijk) afdoende reden heeft om de overeenkomst om die reden te doen beëindigen. Zie daarvoor o.a. https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en kunt u met dit voorbeelod een brief aangetekend verzenden  https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/  U dient dan wel een termijn te stellen m.b.t. een nakomings termijn resp. alsnog te leveren van bijv. twee weken als genoemd in de info van 'Wet Recht'.  Zie ook nog deze: https://www.invorderingsbedrijf.nl/redelijke-termijn-ingebrekestelling/

 Indien men bij YOUFONE hirer niet of negatief op reageert heeft u afdoende reden om dan per direct te ontbinden en zie dan o.a. deze info (niet bedoeld als reclame voor dit advocatenkantoor) https://www.absoluteadvocaten.nl/contractenrecht/overeenkomst-ontbinden en/of deze https://www.dirkzwager.nl/kennis/artikelen/contractenrecht-hoe-be%C3%ABindig-ik-een-overeenkomst-opzegging-ontbinding-en-vernietiging/ en is er zelfs een mogelijkheid om geleden schade te vorderen maar u dient dan wel te kunnen bewijzen dat u ook reeële schade heeft geleden.

Topantwoord

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Sep 2, 2021 om 17:41
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je bereikbaar moet zijn  enkele weken dubbel nemen.

Dan  is nummer overzetten en je ziet zodra je onbereikbaar bent  bij de oude dat de nieuwe wel zal werken.

Dan heb je 2 weken  dubbele kosten en 2 nummer tot ze die overgezet hebben.\

ne
door neodutchio - Sep 2, 2021 om 18:30
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Als u een sim only abonnement heeft, dan geldt voor consumenten een herroepingstijd van 14 dagen vanaf het moment van aanvraag. Dus niet vanaf 14 dagen na ingebruik name.
U verteld niet wat de periode is dat u niet kan bellen, indien dit 1 dag is, dan kunt u dat beschouwen als de periode om om te schakelen tussen de 2 providers. Mocht het langer duren, dan zal u een ultimatum moeten geven waarin het moet werken waarna u pas kan ontbinden.

Meteen opzeggen tijdens het overzetten zal u niet gaan lukken en is ook een juridische weg voor.

Gr
door Grunn1 Sep 3, 2021 om 09:32
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Bij een goede provider is dat niet nodig.
Ben zelf met een sim only laatst overgestapt van tmobile naar Vodafoon. Op de dag van overstappen kreeg ik bericht van tmobile dat mijn nummer de hele dag zo werken tot ik de sim ging activeren vian Vodafoon. Sim er in van Vodafoon en kon gelijk bellen. Binnen een minuut geregeld.

rj
door rjw Sep 3, 2021 om 19:53
3294 Antwoorden / 5 Vragen

@grunn1: Ook bij een goede provider kan er wel eens wat fout gaan. Net zoals het bij youfone ongetwijfeld meestal goed zal gaan anders waren ze er allang niet meer.

panter22
door panter22 - Sep 3, 2021 om 09:51
6599 Antwoorden / Vragen

Kun je nu nog niet bellen?
Je bent wel overgestapt via de bestelpagina?
Niet even gewacht tot je simkaart van de oude provider niet meer werkte?
Waarom overstappen als je een goede povider hebt en je mobiel dringend nodig hebt voor je werk.
Wat een ellende voor een paar euro per week.

Topantwoord

1paul
door 1paul - Sep 3, 2021 om 09:57
3188 Antwoorden / 0 Vragen

welke provider je hebt is niet van belang, van belang is dat je herroepingstermijn pas ingaat op het moment dat je het aangekochte product uit kunt testen en dat kun je pas op het moment dat je het product ontvangt....

telefoonproviders maar ook die internet leveren hanteren allemaal deze door jouw genoemde regel, 14 dagen na bestelling maar deze is niet juist!!!!

Je kunt dus gewoon opzeggen zelfs niet als dit in de voorwaarden staat, deze zijn in strijd emt de wet en dus ongeldig, wijs ze daar op....

Gr
door Grunn1 Sep 3, 2021 om 10:08
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Het is wettelijk wel juist en zie daarvoor ook de eerder gegeven antwoorden.

1paul
door 1paul Sep 3, 2021 om 10:39
3188 Antwoorden / 0 Vragen

Bij combinaties van producten en diensten

Voor combinaties van producten en diensten gelden de regels voor producten. Koopt de consument bijvoorbeeld een wasmachine en sluit hij daarbij een onderhoudscontract af? Of neemt hij een mobiel abonnement en koopt hij daar een telefoon bij? Tel dan 14 dagen op bij de datum dat hij de wasmachine of de telefoon ontvangt.

http://consumentenjurist.nl/varia/nieuws/herroepingsrecht-bij-een-koopovereenkomst-met-een-internetprovider-of-telecomprovider/

nu is het zo dat bij een telefoonabbonnement een product geleverd word namelijk een simkaart, zolang je die niet hebt ontvangen heb je dus niets geleverd gekregen en loopt je bedenktijd nog niet!!!!

Dit is overigens bij bijvoorbeeld gas en electra anders!!!!

tijger1
door tijger1 Sep 3, 2021 om 10:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat hier over een dienst, niet over een product. Die simkaart geldt niet als product.

1paul
door 1paul Sep 3, 2021 om 11:18
3188 Antwoorden / 0 Vragen

daar zijn dan de meningen over verdeeld Tijger, een simkaart is in mijn ogen ook een produkt, een dienst is in mijn optiek een verzekering, gas of elektra levering en zo meer van dit soort dingen.

een produkt zie ik als een fysiek object en de genoemde dienst kun je pas gebruiken als je het produkt, de simkaart hebt ontvangen, je kunt deze dienst dan ook pas uitproberen als je dit produkt hebt ontvangen, net als dat zo is met bijvoorbeeld internet, pas als je produkt hebt ontvangen zoals aansluitkastje kun je de dienst pas uitproberen!

voor mij staat deze dienst dan ook daarmee gelijk, sluit je nu een telefoonabbonnement af met telefoon is het ook zo dat de bedenktermijn pas ingaat op het moment dat je de telefoon hebt ontvangen, het produkt dus, men gaat er dan ook vanuit dat je dan pas de dienst bij het produkt kunt uitproberen....

Gr
door Grunn1 Sep 3, 2021 om 11:39
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Jouw mening over wat jij ziet als dienst is niet interessant wel wat de wet ziet en die ziet een telefoonabonnement als dienst. Om deze dienst te kunnen gebruiken heb je een simkaart nodig maar dat maakt een simkaart nog niet hetzelfde als bijvoorbeeld een telefoon.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 3, 2021 om 11:43
2119 Antwoorden / Vragen

Een simkaart is geen product, er wordt hier een dienst afgenomen en de 14 dagen is vanaf het moment van bestellen. TS moet het maar aanvechten bij de geschillencommissie dan komt hij er wel achter.

tijger1
door tijger1 Sep 3, 2021 om 11:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@1paul

Het is geen mening, maar een wet.

panter22
door panter22 Sep 3, 2021 om 15:27
6599 Antwoorden / Vragen

@1paul, die simkaart (volgens jou het produkt) was er wel, alleen het signaal nog niet.
Wanneer gaat dan volgens jou de 14 dagen bedenktijd dan lopen? En die simkaart kun je dan los kopen zonder een dienst af te nemen? Onzinverhaal

rj
door rjw Sep 3, 2021 om 19:54
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Het kunnen proberen van producten is beperkt tot zaken die je in een stenen winkel kunt proberen. In een stenen winkel kun je kleding passen, een televisie bekijken, luidsprekers beluisteren, etc. Maar het is niet de bedoeling dat je 2 weken frikandellen gaat bakken en het product dan maar terugsturen. En voor wat betreft telefoonabonnementen: ook in een stenen winkel kan je een nieuw telefoonabonnement niet proberen voordat je het aanschaft.

1paul
door 1paul Sep 4, 2021 om 09:12
3188 Antwoorden / 0 Vragen

uitspraaqk geschillencommissie over internet, ook hier kan de dienst pas uitgeprobeerd worden als produkt ontvangen is en aldus word de klant in het gelijk gesteld omdat modem later ontvangen werd.

bij het gebruik van een dienst als telefoneren is het in principe hetzelfde, je moet een produkt ontvangen hebben alvorens je de dienst kunt gebruiken....

bij verkeerde voorwaarden is het gelijk zo dat bedenktermijn verlengd word met 1 jaar.

https://www.degeschillencommissie.nl/uitspraken/bedenktermijn-van-14-dagen-voor-herroeping-gaat-pas-in-als-de-consument-beschikt-over-de-door-de-ondernemer-van-de-dienst-in-bruikleen-te-geven-hardware/

Fe
door Feedback - Sep 3, 2021 om 11:48
2 Antwoorden / 1 Vragen

Goedemorgen,
ik wil iedereen bedanken voor de gegeven reacties. Ik ben een stuk wijzer en ben ervan overtuigd dat herroepingsrecht in dient te gaan als je het product hebt kunnen testen !
1PAUL, u heeft gelijk. Mijn rechtsbijstandsverzekering gaat ermee aan de slag.

1paul
door 1paul Sep 3, 2021 om 11:58
3188 Antwoorden / 0 Vragen

laat eens weten hoe dit is afgelopen, leren we allemaal weer van!

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 3, 2021 om 17:07
16887 Antwoorden / 202 Vragen

@FEEDBACK, ook ik ben benieuwd hoe dit gaat verlopen. Hoe dan ook is het wel jammer dat u met uw overtuiging m.b.t. het ingaan van herroepingsrecht. Dat is toch, hoe vervelend het ook is, uiterlijk 14 dagen na ontvangst van de bevestiging van de bestelling. M.b.t. problemen die worden ontmoet na testen van een product na ontvangst geldt de wettelijhke consumentenbeschermingswetgeving / conformiteitswetgeving.

tijger1
door tijger1 Sep 3, 2021 om 17:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Grote onzin. Consuwijzer schrijft dat niet voor niets.

aurora1
door aurora1 Sep 5, 2021 om 23:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zonde van tijd en geld van de rechtsbijstand.

mo
door mof - Sep 3, 2021 om 16:49
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U krijgt een schriftelijke (papier of email) bevestiging van uw bestelling. Op dat moment gaan de 14 dagen lopen.

panter22
door panter22 - Sep 4, 2021 om 16:57
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe zie je annulering 14 dagen na ontvangst van de bestelling, dus de simkaart en het signaal voor je.
Stel je had een abonnement van KPN. Op 1 september begint je nieuwe abonnement bij Youfone.
Je hebt gekozen voor nummerbehoud en je telefoonnnummer wordt dus overgedragen aan Youfone.
Nu zeg je binnen 14 dagen, het bevalt me niet en ik maak gebruik van mijn herroepingsrecht. Alles wordt teruggedraaid als was er geen overeenkomst gesloten.
Maar wat gebeurt er met je telefoonnnummer? KPN heeft je telefoonnummer overgedragen aan Youfone en het abonnement afgesloten. Met Youfone is geen overeenkomst meer en dus geen telefoonnummer meer.

aurora1
door aurora1 - Sep 5, 2021 om 23:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u voor werk bereikbaar moet zijn zou ik geen budgetprovider nemen en zelfs een zakelijk abonnement nemen. Storingen (die bij elke provider kunnen voorkomen) moeten altijd opgelost worden.

mo
door mof - Oct 8, 2021 om 13:14
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U moet een schriftelijke bevestihimg krijgen van uw bestellung. Vanaf dan gaan de 14 dagen lopen.

ne
door neodutchio - Oct 8, 2021 om 13:43
5173 Antwoorden / 12 Vragen

De vraag aan TS was gesteld om ons op de hoogte te houden van het verloop, is er al een update? Voor de discussie hier al het wel handiger zijn om te weten wat de uitkomst is geweest.