Herroepingsrecht mobiel abonnement
I.v.m. het aflopen van mijn mobiel abonnement op 30/08/21, heb ik, rekening houdend met de opzegtermijn, een nieuw abonnement besteld op 11/07/21 bij een andere provider. De bestelling is dus geleverd op 30/08/21. Echter, vanaf het eerste moment kon ik niet bellen of gebeld worden. Volgens de klantenservice was er sprake van een storing. Ik heb, omdat ik bereikbaar móet zijn voor werk, meteen gebruik gemaakt van mijn herroepingsrecht..
De provider stelt echter dat herroepen mogelijk was geweest binnen 14 dagen na de bestelling.
Ik ben het hier niet mee eens, m.i. is de wettelijke termijn 14 dagen na ontvangst van de bestelling. Hierna beriep de provider zich op de algemene voorwaarden, die ik niet heb ontvangen en waar de provider ook niet op heeft gewezen.
Is het niet zo dat het wettelijk herroepingsrecht (14 dagen na ontvangst) hier van toepassing is? En is het niet zo dat de wet voor gaat op de algemene voorwaarden? Per slot van rekening zou elk bedrijf de wet kunnen omzeilen door bepalingen in hu algemene voorwaarden..
Alvast dank voor reaties.
Topantwoord
Topantwoord
De provider heeft gelijk. U neemt een dienst af.
Bij diensten, energie en digitale inhoud
Voor diensten telt u 14 dagen op bij de datum waarop de consument bevestigt dat hij gaat afnemen. Dit geldt ook voor:
- levering van gas, water, elektriciteit of stadsverwarming
- levering van digitale inhoud via internet
Topantwoord
Hallo Feedback ,
Lees deze informatie eens door , zie deze link , klik op de rode regels .
https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/zit-ik-ergens-aan-vast/wanneer-heb-ik-bedenktijd
Dit staat op de site van Youfone ,
https://support.youfone.nl/support/solutions/articles/14000102918-gebruik-maken-van-het-herroepingsrecht-
Topantwoord
In dit geval geldt als al aangegeven het herroepingsrecht binnen 14 dagen na de bestelling.
In uw geval speelt er lijkt mij iets anders en blijft de porovider is gebreke om de overeenkomst met u na te leven resp. niet te (kunnen) levereren. En dat betekent dat u (mogelijk) afdoende reden heeft om de overeenkomst om die reden te doen beëindigen. Zie daarvoor o.a. https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en kunt u met dit voorbeelod een brief aangetekend verzenden https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ U dient dan wel een termijn te stellen m.b.t. een nakomings termijn resp. alsnog te leveren van bijv. twee weken als genoemd in de info van 'Wet Recht'. Zie ook nog deze: https://www.invorderingsbedrijf.nl/redelijke-termijn-ingebrekestelling/
Indien men bij YOUFONE hirer niet of negatief op reageert heeft u afdoende reden om dan per direct te ontbinden en zie dan o.a. deze info (niet bedoeld als reclame voor dit advocatenkantoor) https://www.absoluteadvocaten.nl/contractenrecht/overeenkomst-ontbinden en/of deze https://www.dirkzwager.nl/kennis/artikelen/contractenrecht-hoe-be%C3%ABindig-ik-een-overeenkomst-opzegging-ontbinding-en-vernietiging/ en is er zelfs een mogelijkheid om geleden schade te vorderen maar u dient dan wel te kunnen bewijzen dat u ook reeële schade heeft geleden.
Topantwoord
Als je bereikbaar moet zijn enkele weken dubbel nemen.
Dan is nummer overzetten en je ziet zodra je onbereikbaar bent bij de oude dat de nieuwe wel zal werken.
Dan heb je 2 weken dubbele kosten en 2 nummer tot ze die overgezet hebben.\
Als u een sim only abonnement heeft, dan geldt voor consumenten een herroepingstijd van 14 dagen vanaf het moment van aanvraag. Dus niet vanaf 14 dagen na ingebruik name.
U verteld niet wat de periode is dat u niet kan bellen, indien dit 1 dag is, dan kunt u dat beschouwen als de periode om om te schakelen tussen de 2 providers. Mocht het langer duren, dan zal u een ultimatum moeten geven waarin het moet werken waarna u pas kan ontbinden.
Meteen opzeggen tijdens het overzetten zal u niet gaan lukken en is ook een juridische weg voor.
Bij een goede provider is dat niet nodig.
Ben zelf met een sim only laatst overgestapt van tmobile naar Vodafoon. Op de dag van overstappen kreeg ik bericht van tmobile dat mijn nummer de hele dag zo werken tot ik de sim ging activeren vian Vodafoon. Sim er in van Vodafoon en kon gelijk bellen. Binnen een minuut geregeld.
@grunn1: Ook bij een goede provider kan er wel eens wat fout gaan. Net zoals het bij youfone ongetwijfeld meestal goed zal gaan anders waren ze er allang niet meer.
Kun je nu nog niet bellen?
Je bent wel overgestapt via de bestelpagina?
Niet even gewacht tot je simkaart van de oude provider niet meer werkte?
Waarom overstappen als je een goede povider hebt en je mobiel dringend nodig hebt voor je werk.
Wat een ellende voor een paar euro per week.
Topantwoord
welke provider je hebt is niet van belang, van belang is dat je herroepingstermijn pas ingaat op het moment dat je het aangekochte product uit kunt testen en dat kun je pas op het moment dat je het product ontvangt....
telefoonproviders maar ook die internet leveren hanteren allemaal deze door jouw genoemde regel, 14 dagen na bestelling maar deze is niet juist!!!!
Je kunt dus gewoon opzeggen zelfs niet als dit in de voorwaarden staat, deze zijn in strijd emt de wet en dus ongeldig, wijs ze daar op....
Het is wettelijk wel juist en zie daarvoor ook de eerder gegeven antwoorden.
Bij combinaties van producten en diensten
Voor combinaties van producten en diensten gelden de regels voor producten. Koopt de consument bijvoorbeeld een wasmachine en sluit hij daarbij een onderhoudscontract af? Of neemt hij een mobiel abonnement en koopt hij daar een telefoon bij? Tel dan 14 dagen op bij de datum dat hij de wasmachine of de telefoon ontvangt.
http://consumentenjurist.nl/varia/nieuws/herroepingsrecht-bij-een-koopovereenkomst-met-een-internetprovider-of-telecomprovider/
nu is het zo dat bij een telefoonabbonnement een product geleverd word namelijk een simkaart, zolang je die niet hebt ontvangen heb je dus niets geleverd gekregen en loopt je bedenktijd nog niet!!!!
Dit is overigens bij bijvoorbeeld gas en electra anders!!!!
Het gaat hier over een dienst, niet over een product. Die simkaart geldt niet als product.
daar zijn dan de meningen over verdeeld Tijger, een simkaart is in mijn ogen ook een produkt, een dienst is in mijn optiek een verzekering, gas of elektra levering en zo meer van dit soort dingen.
een produkt zie ik als een fysiek object en de genoemde dienst kun je pas gebruiken als je het produkt, de simkaart hebt ontvangen, je kunt deze dienst dan ook pas uitproberen als je dit produkt hebt ontvangen, net als dat zo is met bijvoorbeeld internet, pas als je produkt hebt ontvangen zoals aansluitkastje kun je de dienst pas uitproberen!
voor mij staat deze dienst dan ook daarmee gelijk, sluit je nu een telefoonabbonnement af met telefoon is het ook zo dat de bedenktermijn pas ingaat op het moment dat je de telefoon hebt ontvangen, het produkt dus, men gaat er dan ook vanuit dat je dan pas de dienst bij het produkt kunt uitproberen....
Jouw mening over wat jij ziet als dienst is niet interessant wel wat de wet ziet en die ziet een telefoonabonnement als dienst. Om deze dienst te kunnen gebruiken heb je een simkaart nodig maar dat maakt een simkaart nog niet hetzelfde als bijvoorbeeld een telefoon.
Een simkaart is geen product, er wordt hier een dienst afgenomen en de 14 dagen is vanaf het moment van bestellen. TS moet het maar aanvechten bij de geschillencommissie dan komt hij er wel achter.
@1paul
Het is geen mening, maar een wet.
@1paul, die simkaart (volgens jou het produkt) was er wel, alleen het signaal nog niet.
Wanneer gaat dan volgens jou de 14 dagen bedenktijd dan lopen? En die simkaart kun je dan los kopen zonder een dienst af te nemen? Onzinverhaal
Het kunnen proberen van producten is beperkt tot zaken die je in een stenen winkel kunt proberen. In een stenen winkel kun je kleding passen, een televisie bekijken, luidsprekers beluisteren, etc. Maar het is niet de bedoeling dat je 2 weken frikandellen gaat bakken en het product dan maar terugsturen. En voor wat betreft telefoonabonnementen: ook in een stenen winkel kan je een nieuw telefoonabonnement niet proberen voordat je het aanschaft.
uitspraaqk geschillencommissie over internet, ook hier kan de dienst pas uitgeprobeerd worden als produkt ontvangen is en aldus word de klant in het gelijk gesteld omdat modem later ontvangen werd.
bij het gebruik van een dienst als telefoneren is het in principe hetzelfde, je moet een produkt ontvangen hebben alvorens je de dienst kunt gebruiken....
bij verkeerde voorwaarden is het gelijk zo dat bedenktermijn verlengd word met 1 jaar.
https://www.degeschillencommissie.nl/uitspraken/bedenktermijn-van-14-dagen-voor-herroeping-gaat-pas-in-als-de-consument-beschikt-over-de-door-de-ondernemer-van-de-dienst-in-bruikleen-te-geven-hardware/
Goedemorgen,
ik wil iedereen bedanken voor de gegeven reacties. Ik ben een stuk wijzer en ben ervan overtuigd dat herroepingsrecht in dient te gaan als je het product hebt kunnen testen !
1PAUL, u heeft gelijk. Mijn rechtsbijstandsverzekering gaat ermee aan de slag.
laat eens weten hoe dit is afgelopen, leren we allemaal weer van!
@FEEDBACK, ook ik ben benieuwd hoe dit gaat verlopen. Hoe dan ook is het wel jammer dat u met uw overtuiging m.b.t. het ingaan van herroepingsrecht. Dat is toch, hoe vervelend het ook is, uiterlijk 14 dagen na ontvangst van de bevestiging van de bestelling. M.b.t. problemen die worden ontmoet na testen van een product na ontvangst geldt de wettelijhke consumentenbeschermingswetgeving / conformiteitswetgeving.
Grote onzin. Consuwijzer schrijft dat niet voor niets.
Zonde van tijd en geld van de rechtsbijstand.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Garantie Dyson stofzuiger
Goedemiddag, Op 8 mei hebben we een defect doorgegeven aan Dyson. Deze viel in de garantie en zou opgestuurd worden. Heb ook een bevestiging gekregen dat het onderdeel besteld zou worden. Wij kunnen de stofzuiger nu niet gebruiken en omdat het onderdeel vandaag (30-5) er nog steeds niet is heb ik contact opgenomen. Zij gaven als antwoord dat het nog niet in voorraad is maar nog veel g ... Lees meer
Kun je naar Londen als je nog schulden hebt bij een advocaat?
Mijn zoon wil binnenkort alleen een weekendje naar Londen, maar hij heeft nog schulden bij een advocaat. Engeland is geen lid meer van de Europese unie. Kan hij dan alsnog door de douane van Engeland? Lees meer
Wie heeft ervaring met een beeldschermbril?
zijn er verziende mensen (leesbrildragers) die een beeldscherm- of computerbril hebben? Ik heb sinds kort een leesbril maar die werkt niet voor mijn laptopscherm, vandaar de vraag. Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer