door willemvl Sep 4, 2009 om 13:13
Computers & telefonie

Hoe comprimeer ik gescande documenten

Ik heb een HP Deskjet all in one printer F2200. Als ik een document van bijv 3 pagina's met alleen maar tekst scan naar een pdf-file wordt die file ruim 1 mb groot. Ik krijg soms van andere instanties pdf-files toegestuurd die wel 20 pagina's groot zijn met plaatjes. Zo'n bestand is dan niet eens 1 mb groot. Dat zou toch met mijn scanner ook moeten kunnen? Ik weet niet hoe.

7140 7 Rapporteer

holpen
door holpen - Sep 4, 2009 om 18:21
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Ter aanvulling op het uitstekende verhaal van Freya:
De PDF-bestanden die je van anderen krijgt, zijn vaak geen ingescande documenten, maar documenten die met bijvoorbeeld Word zijn gemaakt en met speciale software zijn omgezet naar een PDF-bestand. Dat geeft al een veel kleiner bestand dan een ingescande bladzijde (in feite een grote afbeelding).

edwardus
door edwardus - Sep 4, 2009 om 23:14
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Om de ingescande tekst ook zo klein te maken heb je OCR nodig oftewel Optical Character Recognition. De tekst in jouw pdf is namelijk een plaatje i.p.v. tekst en dat neemt nou eenmaal veel meer ruimte in beslag. Door een OCR slag eroverheen te halen kun je dat vast flink terugbrengen. Overigens heb ik nog nooit een foutloze OCR slag gezien, je zult zelf enigszins tot flink moeten corrigeren.

Van vroeger weet ik dat HP wel een OCR oplossing meeleverde, of dat nu nog zo is weet ik niet, kun je zelf even kijken op de cd die bij de F2200 hoort.

freya
door freya - Sep 11, 2009 om 13:20
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo willemvl,

Dat heeft alles te maken met de resolutie waarop je scant. Hoe hoger de resolutie, hoe scherper de scan wordt, maar dat heeft als gevolg dat de bestanden erg groot worden.
Scan dus op een lagere resolutie. Het is een kwestie van uitproberen. Een te lage resolutie leidt tot onduidelijk leesbare tekst, maar ik zou zeggen, begin eens met een resolutie van 100dpi. Wordt de tekst te onduidelijk, ga dan naar b.v. 200dpi.

m.vr.gr. Freya

wi
door willemvl - Sep 11, 2009 om 13:22
6 Antwoorden / 12 Vragen

Bedankt voor de tips. Met lagere resolutie worden de bestanden wel kleiner, maar ik vind ze nog steeds omvangrijk.

Willem

freya
door freya - Sep 13, 2009 om 17:23
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Als het beslist een .pdf bestand moet worden, dan is er verder weinig aan te doen. Zoals door anderen ook al aangegeven, dit komt omdat een gescande pagina met tekst, feitelijk een grafisch plaatje wordt.
Tekst in een .pdf bestand neemt nu eenmaal veel minder ruimete in beslag dan een grafisch plaatje.

Wellicht scheelt het nog wat wanneer je een document inscant en opslaat als .jpg plaatje. Elke scan wordt dan wel een apart bestand. Een kwestie van proberen.

Freya

edwardus
door edwardus - Sep 14, 2009 om 00:03
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Iemand zei iets over OCR; al geprobeerd?

dirck
door dirck - Sep 14, 2009 om 01:16
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Readiris Pro 11 wordt meegeleverd als OCR programma.