sa
door san315 Sep 22, 2012 om 13:47
Computers & telefonie

Hoe kan ik op Imac meerdere afbeeldingen binnen een map dezelfde naam geven.

Sinds een paar maanden heb ik een Imac. Dit bevalt tot nu toe uitstekend, maar er is iets wat mij nog niet lukt. Ik hoop dat het wel mogelijk is en dat iemand hier een oplossing heeft. Heel graag!

Ik maak veel foto's en heb deze in mappen en submappen binnen finder in afbeeldingen staan. Nu zou ik graag enkele afbeeldingen binnen een map dezelfde naam willen geven. Bijvoorbeeld: de map " weekend weg september 2012". Binnen deze map enkele afbeeldingen met de naam "museum" en enkele andere afbeeldingen met de naam " dierentuin" . Of na een week vakantie alle foto's genomen op maandag die datum geven (als naam). Bij windows was dat heel makkelijk maar dat moet hier toch ook lukken zonder steeds nieuwe submapjes te maken? Beetje zonde want het gaat soms maar om drie foto's. Ik hoop heel erg dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt!

2037 9 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 22, 2012 om 14:07
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo san315,
u zou een cijfer achter de naam kunnen zetten.
Vr. gr. sjoppie

sa
door san315 - Sep 22, 2012 om 14:16
4 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Sjoppie,

Dank je wel voor jouw antwoord. Dit heb ik al geprobeerd, maar het blijft wel heel veel werk om alle foto's één voor één te moeten namen. Dit kan volgens mij veel makkelijker. Als ik 12 foto's dezelfde naam wil geven, moet ik dus twaalf keer dezelfde naam typen met steeds een ander cijfer. Dit moet toch makkelijker kunnen?

Wel vriendelijk bedankt voor het meedenken!

zwemmer
door zwemmer - Sep 22, 2012 om 15:15
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Ik dacht ook eerst aan het toevoegen van een cijfer. Maar daar je schreef dat het ook zonder dat mogelijk is opperde ik dat niet. Hoe wil je de thema's dan onderscheiden als er geen onderscheid in de benaming is? Dat lijkt mij onmogelijk.

zwemmer
door zwemmer - Sep 22, 2012 om 15:29
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Misschien staat er iets nuttigs voor je op de site macmiep.nl.

sa
door san315 - Sep 22, 2012 om 15:54
4 Antwoorden / 2 Vragen

Beste zwemmer,

Jij schreef "Ik dacht ook eerst aan het toevoegen van een cijfer. Maar daar je schreef dat het ook zonder dat mogelijk is opperde ik dat niet. Hoe wil je de thema's dan onderscheiden als er geen onderscheid in de benaming is?" Ik ben met je eens dat er inderdaad een cijfer achter zal komen te staan, dat is logisch en gebeurde ook bij windows. Graag heb ik dat mijn Mac dit vanzelf doet. Net zoals mijn pc dat in het verleden altijd deed als ik een aantal afbeeldingen selecteerden en die dezelfde naam wilde geven. Dat lukt mij nu niet en hier heeft iemand toch vast een oplossing voor?
De site van macmiep.nl ken ik inderdaad. helaas staat daar niks over...

Dank je wel voor het meedenken!

naitsoezn
door naitsoezn - Sep 22, 2012 om 17:04
842 Antwoorden / 1 Vragen

Zelf all een beetje gegoogled? Eerste hit verhaalt over een programma voor dergelijke acties, namelijk Automator. Zie bijvoorbeeld: http://www.pepermunt.net/foto/fotos-hernoemen.html.

sa
door san315 - Sep 22, 2012 om 17:14
4 Antwoorden / 2 Vragen

Dank je wel naitsoezn voor jouw reactie.
Ik heb de afgelopen maanden al veel gegoogled en zelfs twee boeken gekocht in de hoop daarin iets te vinden. Ook jouw tip ken ik al wel, maar dan wordt ook alles op de computer anders opgeslagen.
Ik wil eigenlijk alleen maar de naam aanpassen van meerdere afbeeldingen in dezelfde map. De tip van de automator lukt in ieder geval niet want dan verandert niet alleen mijn indeling bij afbeeldingen, maar ook bij al mijn andere documenten etc.

bobmalooga
door bobmalooga - Sep 22, 2012 om 18:10
229 Antwoorden / 7 Vragen

Ik gebruik hiervoor altijd batch renamer, je kunt dit programma gratis downloaden via download.com

chris74
door chris74 - Sep 22, 2012 om 19:49
564 Antwoorden / 44 Vragen

Wat ik uit uw verhaal begrijp. Is dat u in 1 map alle áfbeeldingen exact dezelfde naam wilt geven.
Dit is mi niet mogelijk. Een computer is een dom apparaat die verschil moet zien. Wat u wel kunt doen is de afbeeldingen "museum1 of museum 1" en dan opvolgend een nummer geven zoals eerdere antwoorden al aangeven.