pe
door petermlb Dec 30, 2013 om 10:43
Computers & telefonie

Hoe kan ik via de upc mediabox naar de radio luisteren zonder de tv aan te zetten

Geen radio via Upc mediabox zonder de tv aan te zetten!!!
We hebben het geluid van de mediabox via een versterker lopen maar als we de t.v. uitschakelen bij een muziekzender bijvoorbeeld dan schakelt het geluid automatisch ook uit. Hoogst irritant omdat je via de boxen natuurlijk ook radio kunt luisteren.

23826 37 Rapporteer

ro
door ron530 - Dec 30, 2013 om 11:28
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De mediabox heeft ook een audio uitgang met tulpstekers, gebruikt u die of is de versterker rechtstreeks op de tv aangesloten?.

pe
door petermlb - Dec 30, 2013 om 11:51
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie, heb gebeld met upc, bij uitzetten van tv valt altijd de mediabox na 10 sec uit en is niet te beluister via de boxen.

ro
door ron530 - Dec 30, 2013 om 12:03
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Volgens mij is die uitleg niet helemaal juist, de box is een stand-alone die ook handmatig ingeschakeld kan worden. Als u een scartkabel met volledige pinbezetting gebruikt schakelt de box met de tv mee d.w.z. tv aan, box aan, tv uit, box uit.

pe
door petermlb - Dec 30, 2013 om 12:32
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Ron,
Het gaat om de Horizon mediabox, het lukt niet, ik gebruik tulp stekkers.

Bedankt voor je reactie
Peter

f.weele
door f.weele - Dec 30, 2013 om 12:37
1085 Antwoorden / 27 Vragen

via de audio-uitgang van de mediabox, zoals ron530 voorstelde, verbinden met de aux-ingang van de versterker. Zet eerst de tv aan. Druk op de afstandsbediening van de mediabox op "radio". Je ziet dan op het scherm welke zenders van de radio je kan zoeken. Heb je een zender van je smaak gevonden, druk dan op "ok". Deze kun je ook instellen onder favorieten. Als je de tv uitzet, dan zou je de muziek gewoon moeten blijven horen. Als je van zender wilt veranderen dan druk je op de pijltjes naar boven of beneden rondom het "ok" knopje. Je zal dan steeds op de "ok" knop moeten drukken om te bevestigen. Nadeel hiervan is dat je de tv moet aanzetten als je wilt weten welke zender dat is.
m.vr.gr.

pe
door petermlb - Dec 30, 2013 om 12:42
4 Antwoorden / 1 Vragen

De uitleg van UPC
Jammer dus

Uw televisie moet aan staan om een radiozender te kunnen beluisteren. Dit geldt ook als u met tulpstekkers een versterker hebt aangesloten op de Horizon Mediabox. Als de tv uit staat, ziet u op het display van de mediabox wel de juiste radiozender, maar hoort u geen geluid.

f.weele
door f.weele - Dec 30, 2013 om 12:48
1085 Antwoorden / 27 Vragen

Niet goed gelezen, ik dacht dat het over de gewone mediabox ging en niet de Horizon.
m.vr.gr.

ro
door ron530 - Dec 30, 2013 om 12:54
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Met een horizon mediabox wordt het toch iets ingewikkelder. De huidige tv's communiceren graag met aangesloten randapparatuur als deze middels een HDMI aansluiting zijn verbonden, easylink van Philips heeft ook die nare eigenschap. Wat u zou kunnen proberen is de box op een andere HDMI ingang aan te sluiten maar dan zal het geluid van de tv niet meer op de versterker niet meer te horen zijn.

zonnetje69
door zonnetje69 - Jan 3, 2014 om 11:59
37 Antwoorden / 0 Vragen

T moet niet gekker worden met dat Horizon. Zo blij dat ik daar nooit aan begonnen ben!

Ik heb het antwoord van UPC ook gelezen op de UPC-website. Mocht u een versterker hebben met hdmi aansluitingen, dan zou u kunnen proberen om de hdmi via de versterker om te leiden om te kijken of dat wel lukt. Dus van de hdmi uitgang van de Horizon-box naar een hdmi ingang van de versterker en een tweede kabel van de hdmi uitgang van de versterker naar een hdmi ingang van de tv. Ik weet niet of dat kan helpen, maar niet geschoten is sowieso mis...

ro
door ron530 - Jan 3, 2014 om 12:50
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De aangegeven oplossing is best mogelijk. Op de huidige tv's kan het ook anders maar dat is even zoeken in de handleiding van de tv. Vaak wordt de eerste HDMI aansluiting gebruikt voor de horizon box, die aansluiting heeft de meeste mogelijkheden, tv aan box aan, tv uit box uit en nog meer optie's. Kies voor het aansluiten van de box een andere HDMI ingang die enkel signaal in heeft dan wordt de box gezien als randapparaat waarmee de tv niet kan communiceren.

st
door st.victor - Jan 3, 2014 om 16:19
28 Antwoorden / 0 Vragen

het is best wel 'n hele gedoe, via media-box gewoon radio luisteren
misschien beter 'n digitale radio kopen/gebruiken, de nieuwste met DAP+
ruis vrij en keus uit wel 1000 radiostations,
en makkelijk zoekbaar.....

of zit ik ernaast?

VARA-Kassa lezer's
geef uw mening...

jo
door joke65 - Jan 4, 2014 om 13:14
1 Antwoorden / 0 Vragen

Een HDMI kabel van de mediabox naar je tv, een HDMI kabel van je homecinema (versterker) naar je tv
en een audio kabel van je mediabox naar de audioingang van je homecinema (versterker) en klaar is Kees, (bij mij werkt het perfect).

zoekster
door zoekster - Jan 4, 2014 om 13:19
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Wat ik me afvraag (voor mezelf) als je overstapt van de gewone kabelaansluiting (kabels uit de muur) naar een mediabox (geen horizon) kun je dan nog wel gebruik blijven maken van de gewone kabel vanuit de muur naar je stereo-installatie? Dus zonder tussenkomst van de mediabox?

maurik
door maurik - Jan 4, 2014 om 14:08
19 Antwoorden / 7 Vragen

Ik ben vorig jaar (2012)van KPN overgestapt (terug) naar upc omdat deze ook nog via de muurkabel, het radiosignaal uitzendt. Dus gewone radiokabel uit de muur naar steroinstallatie en ik kan weer normaal radio beluisteren zonder de hele dag de tv aan te hebben.
Lijkt mij qua stroom ook goedkoper.
Er is verder geen enkele provider die dit nog doet voor zover ik weet.. Hopelijk blijft UPC dit signaal uitzenden

zoekster
door zoekster - Jan 4, 2014 om 14:11
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=maurik schreef op zaterdag 4 jan 2014, 14:08]Ik ben vorig jaar (2012)van KPN overgestapt (terug) naar upc omdat deze ook nog via de muurkabel, het radiosignaal uitzendt. Dus gewone radiokabel uit de muur naar steroinstallatie en ik kan weer normaal radio beluisteren zonder de hele dag de tv aan te hebben.
Lijkt mij qua stroom ook goedkoper.
Er is verder geen enkele provider die dit nog doet voor zover ik weet.. Hopelijk blijft UPC dit signaal uitzenden
Bedankt voor je antwoord!
Dat was wat ik wilde weten.

ro
door ron530 - Jan 4, 2014 om 14:25
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@zoekster als je overstapt van reguliere kabel naar glasvezel/adsl is voor elk toestel een decoder nodig. Analoge ontvangst van radio/tv wordt uiteraard door de kabelaar buiten werking gesteld.

zoekster
door zoekster - Jan 4, 2014 om 14:43
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 4 jan 2014, 14:25]@zoekster als je overstapt van reguliere kabel naar glasvezel/adsl is voor elk toestel een decoder nodig. Analoge ontvangst van radio/tv wordt uiteraard door de kabelaar buiten werking gesteld.
Ik ga over naar UPC kabeltv en radio naar UPC kabel met mediabox en modem. Dus geen glasvezel of adsl.
Zoals ik van Maurik heb begrepen blijft de analoge radio gewoon doorgegeven door UPC na verandering van pakket.

Is dat ook zo Maurik?

zonnetje69
door zonnetje69 - Jan 4, 2014 om 14:43
37 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 4 jan 2014, 14:25]@zoekster als je overstapt van reguliere kabel naar glasvezel/adsl is voor elk toestel een decoder nodig. Analoge ontvangst van radio/tv wordt uiteraard door de kabelaar buiten werking gesteld.

Alleen als je je kabelabonnement stopzet, wordt dit afgesloten. Zolang er een kabelabonnement is, wordt er bij in ieder geval UPC en Ziggo gewoon een analoog signaal doorgegeven zowel via de tv- als de radio-aansluiting. Dit is dus ongeacht of er een mediabox aangesloten is.

zoekster
door zoekster - Jan 4, 2014 om 14:46
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=zonnetje69 schreef op zaterdag 4 jan 2014, 14:43][quote=ron530 schreef op zaterdag 4 jan 2014, 14:25]@zoekster als je overstapt van reguliere kabel naar glasvezel/adsl is voor elk toestel een decoder nodig. Analoge ontvangst van radio/tv wordt uiteraard door de kabelaar buiten werking gesteld.

Alleen als je je kabelabonnement stopzet, wordt dit afgesloten. Zolang er een kabelabonnement is, wordt er bij in ieder geval UPC en Ziggo gewoon een analoog signaal doorgegeven zowel via de tv- als de radio-aansluiting. Dit is dus ongeacht of er een mediabox aangesloten is.
Ook jij bedankt, ik ben nu gerustgesteld ;-)

Ik wil nl zonder tv aan gewoon via de kabel radio kunnen luisteren.

zonnetje69
door zonnetje69 - Jan 4, 2014 om 14:56
37 Antwoorden / 0 Vragen

@ zoekster

Dat kan zeker, wel gewoon analoog dan. Alleen de digitale radiozenders lopen via de mediabox. Een (tweede) tv aansluiten (met een splitter) buiten de mediabox om gaat ook prima. Mocht dat er een zijn met een dvb-C decoder, dan kan zelfs zonder mediabox gewoon digitale tv gekeken worden. Alleen naar wat minder (HD) zenders...

zoekster
door zoekster - Jan 4, 2014 om 16:46
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=zonnetje69 schreef op zaterdag 4 jan 2014, 14:56]@ zoekster

Dat kan zeker, wel gewoon analoog dan. Alleen de digitale radiozenders lopen via de mediabox. Een (tweede) tv aansluiten (met een splitter) buiten de mediabox om gaat ook prima. Mocht dat er een zijn met een dvb-C decoder, dan kan zelfs zonder mediabox gewoon digitale tv gekeken worden. Alleen naar wat minder (HD) zenders...
Ik heb nu al een tv met een dvb-C mogelijkheid, maar kan toch geen HD zenders ontvangen, omdat hij niet door UPC is gecertificeerd. Al een monteur erbij gehad, die vond het ook belachelijk, omdat mijn tv wel HD kan 'hebben'. Ze zijn bij UPC heel strikt aan wie ze die HD via het gewone analoge kanaal doorgeven.

zonnetje69
door zonnetje69 - Jan 4, 2014 om 17:07
37 Antwoorden / 0 Vragen

Kan je alleen geen HD zenders ontvangen of helemaal geen digitale zenders? Ik heb namelijk twee apparaten hier (een tv en een digitale harddiskrecorder) met eigen dvb-C decoder en beiden niet gecertificeerd door UPC, maar toch kunnen ze allebei prima digitale zenders ontvangen. De HD-zenders zitten op 71,72 en 73. Alleen Nederland 1,2 en 3 zijn in HD te ontvangen...

zoekster
door zoekster - Jan 4, 2014 om 17:14
10965 Antwoorden / 34 Vragen

O sorry, ik bedoelde digitale zenders. Die kan ik niet ontvangen. Ik weet dat er ook tv's zijn die ook niet zijn UPC gecertificeerd en toch kunnen ontvangen. Maar bij de mijne kan het dus niet.
Jammer voor je, zei de monteur.
Maar eenmaal met een mediabox is dat probleem opgelost.

zonnetje69
door zonnetje69 - Jan 4, 2014 om 17:24
37 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad balen, maar ook wel een beetje apart. Welk merk/type is de tv?

zoekster
door zoekster - Jan 4, 2014 om 17:29
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dat ken ik zo langzamerhand uit mijn hoofd ;-)

Een LG
32 LH 3300

zonnetje69
door zonnetje69 - Jan 4, 2014 om 17:40
37 Antwoorden / 0 Vragen

Ha, ha, dat ken ik ja...

Met LG ben ik niet zo bekend (heb zelf een Philips), maar ben even aan het rondkijken. Heb je wel de meest recente firmware geïnstalleerd?

zoekster
door zoekster - Jan 4, 2014 om 17:48
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik zou niet weten welke firmware ik erop moet installeren. Hij is nog net zo maagdelijk als toen ik hem kocht.

Niet echt mijn kopje thee, techniek en dat soort dingen.

zonnetje69
door zonnetje69 - Jan 4, 2014 om 17:59
37 Antwoorden / 0 Vragen

Ha, ha, dat kan ja, het is wel mijn kopje thee, maar op afstand is het wat lastiger allemaal...

Als het wat langer geleden is dat die monteur het heeft geprobeerd in te stellen, dan zou je het gewoon nog eens kunnen proberen. UPC verandert (en hopelijk verbetert) af en toe eens het signaal, dus het zou zomaar kunnen dat het nu ineens wel lukt.

De juiste instellingen staan in ieder geval hier.

zoekster
door zoekster - Jan 4, 2014 om 18:07
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ook die instellingen ken ik zo langzamerhand uit mijn hoofd ;-)

De monteur was ongeveer een maand geleden bij me. Maar ik stap toch over een week of drie over op UPC alles in 1. Als ik dan helemaal van de radar verdwijn weten jullie hoe het komt ;-)

zoekster
door zoekster - Jan 4, 2014 om 18:10
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@zonnetje69
Evengoed bedankt voor de positieve en vrolijke bijdrage.

@petermlb, sorry dat ik even op je topic ben gaan zitten, hopelijk heb je wat aan de reacties op de eerste pagina gehad.

pe
door petermlb - Jan 4, 2014 om 18:17
4 Antwoorden / 1 Vragen

Iedereen bedankt voor een reactie, helaas heb ik geen radio versterker maar een gewone versterker
Dus lukt het niet welke optie ik ook probeer

Nogmaals bedankt voor het meedenken
Peter

zonnetje69
door zonnetje69 - Jan 4, 2014 om 18:22
37 Antwoorden / 0 Vragen

:-D

We zullen je missen!

zonnetje69
door zonnetje69 - Jan 4, 2014 om 19:22
37 Antwoorden / 0 Vragen

@zoekster

Hier de oplossing die geholpen heeft bij iemand anders met een LG van de lh serie. Ik ben benieuwd of het bij die van jou ook werkt...

zoekster
door zoekster - Jan 4, 2014 om 19:37
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@zonnetje69,

Ik weet niet meer of ik die optie al geprobeerd heb, heb zoveel dingen toen gedaan, morgen ga ik ermee aan de slag.

Ik laat het je nog weten.
Wordt vervolgd....

zoekster
door zoekster - Jan 5, 2014 om 12:30
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Hoi zonnetje69

Ik heb gekeken bij opties en Country staat vast op Nederland, daar kan ik niet zomaar aan sleutelen. Dan moet ik waarschijnlijk terug naar de fabrieksinstellingen, maar dan moet ik ook alle andere instellingen weer opnieuw invoeren (licht, beeld, geluid, enz) en dat voor die drie weken. Dus ik laat het maar zo.

Wel heel aardig van je dat je me zo hebt willen helpen, nogmaals dank!

zonnetje69
door zonnetje69 - Jan 5, 2014 om 13:25
37 Antwoorden / 0 Vragen

Graag gedaan!

la
door laptop123 - Jan 6, 2014 om 19:39
4 Antwoorden / 0 Vragen

Beste petermlb, als het goed is zit er aan de achterkant van de box een SPDIF aansluiting (coaxiaal) en een optical aansluiting (met licht), deze zijn digitale uitgangen. deze kan je gebruiken naar je reciever toe en ook gebruiken als je tv kijkt dan heb je op de HD kanalen Dolby Digitaal geluid in 2.1 of 5.1 anders kan je inderdaad nog analoge radio luisteren uit de muur, maar met digitale radio via de box heb je veel meer keuze.