door willeke55 Jan 13, 2010 om 15:15
Computers & telefonie

Hond

ik heb een zeer waakzame hond american,staffordshire,heel lief ,als hij aanslaat laat ik hem even de tuin in om te kijken wat er is ,maar nou vraag ik me af als er nou ,iemand in mijn afgesloten tuin zou zijn want dat weet je maar nooit en mijn hond zou hem aanvallen wat zijn daar de gevolgen dan van .word ik dan aansprakelijk gesteld voor wat mijn hond dan doet want ik heb hem als huisdier maar ook als waakhond,ik hoop dat u hier een andwoord op heeft dan weet ik wat ik doen ,of mag doen bv dank mevr meulenberg.

1494 5 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Jan 13, 2010 om 15:23
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ik verwacht dat u aansprakelijk gesteld wordt en dat u het risico loopt dat uw hond in beslag wordt genomen.

U heeft al een punt in uw voordeel als u op de deur naar uw tuin een bord hangt met de waarschuwing:
Betreden op eigen risico.
voorbeeld

Ik heb een dergelijk bord gehangen op zowel voor- als achterdeur, nadat ik gehoord had dat een hond die een inbreker te pakken had genomen is in beslag genomen en afgemaakt.

vladja
door vladja - Jan 13, 2010 om 15:25
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Hoe is uw achtertuin afgescheiden van de rest van de omgeving?

Vladja

gsm
door gsm - Jan 13, 2010 om 16:04
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Heel lief ja!

Deze honden zijn absoluut niet te vertrouwen! Het wordt hoog tijd dat dit soort agressieve honden uitgebannen worden.

Het is gewoon een levensgevaarlijke hond. Eentje van het zelfde merk en type. loslopend, heeft twee jaar geleden een maltezer hondje, dat ik te logeren had, tijdens het uitlaten aangevallen en in de rug gebeten.

Pas vooral op met (kleine) kinderen. Was deze week nog in het nieuws:

WAGENINGEN - Een 1-jarig meisje uit Wageningen is maandagavond ernstig gewond geraakt toen ze werd gebeten door de hond uit het gezin. Ze werd direct overgebracht naar het Radboud Ziekenhuis in Nijmegen.
De politie heeft de hond meegenomen en ondergebracht in een asiel. „Kynologisch onderzoek moet onder andere uitwijzen in hoeverre het om een agressieve hond gaat”, aldus de politie. Op grond daarvan wordt besloten wat er met de hond gebeurt.

tdehond
door tdehond - Jan 13, 2010 om 16:17
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Quote Gsm
[[ Deze honden zijn absoluut niet te vertrouwen! Het wordt hoog tijd dat dit soort agressieve honden uitgebannen worden. ]]

De wet agressieve honden is net afgeschaft.

En ook voor het gedrag van een waakhond is de eigenaar aansprakelijk te stellen. De waarschuwingsbordjes zijn geen vrijbrief voor eventueel agressief gedrag van een los lopende hond in de tuin. Zelfs als de agressie alleen gericht zou zijn tegen een inbreker.

groverpino
door groverpino - Jan 13, 2010 om 16:23
12 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst als de hond iemand aanvalt in uw tuin dan bent u de verantwoordelijke.
U moet dan opdraaien voor de schade ongeacht hoe de tuin is afgescheiden.
In de gemeentelijk verordering staat huisdieren en daar vallen ook honden onder geen overlast en gevaar mogen veroorzaken.
Is dit wel het geval dan kan de hond eerst een aanlijn en muilkorf gebod krijgen.
Houd men dan nog niet aan de regels dan kan de hond in beslag worden genomen en de hond wordt onderheven aan een test valt deze niet goed uit dan kan de hond in training gaan of de hond wordt afgemaakt in het ergste geval.

Ik wil in uw geval een tip geven...als de hond aanslaat dan zal ik hem niet in de tuin laten.
U beloond de hond elke keer als deze aanslaat en op den duur gaat hij aanslaan om het aanslaan om maar in de tuin te mogen.
Stel dat er opdat moment iemand langsloopt of staat en dat hoeft nog geen eens in uw tuin te zijn,en deze schrikt en komt bijv te vallen of er komt ander letsel hier door dan ben je gewoon de klos.

Als de hond blaft kijkt u of het werkelijk nodig is dat uw hond blaft,zo niet geeft u een commando dat hij stil moet zijn.
Een hond hoeft echt niet om alles te blaffen en overal bij te zijn.
U bent de roedelleider en als u de hond maar elke keer groen licht geeft om in de tuin te blaffen kan er een sterke drang naar territorium gedrag ontstaan,( Dit zie je veel bij erf en boerderijhonden.)

Echter in een dicht bewoonde gebied kan dit tot zeer hindelijk worden beschouwd.

Het is beter voorkomen dan genezen in dit geval.
Echter schrijft men als men bordjes ophangt van hier waakt de hond is dit nog niet rechtsgeldig. Het is een waarschuwing niet meer dan dat.
Het is dan niet zo dat je dan niet voor de eventuele kosten die daar uit voortkomen bij een ongeluk niet hoeft te betalen.
Tegenwoordig heeft de hond het altijd gedaan...ongeacht of de grootste crimineel je huis staat leeg te halen.