ro
door roberta Aug 14, 2011 om 15:50
Computers & telefonie

Is er nog leven na zwart beeldscherm?

Het beeldscherm van mijn laptop (Acer Aspire 9305) van 4 jaar oud was en bleef zwart na het opstarten. Wel had ik al een week of 2 regelmatig rode strepen over het beeld en leek het steeds langer te duren om na het opstarten beeld te krijgen en nu dus helemaal geen beeld. Wat kijken in deze vragenrubriek doet me denken aan een defecte videokaart /moederboard. Weet niet of het losse videokaart is of dat deze geintegreerd is op het moederboard.. Vraag me niet om iets open te schroeven, heb geen idee welk onderdeel waar zit, kan een pc gebruiken and that's it.
Gezien de leeftijd is het denk ik niet verstandig er veel reparatiekosten aan te besteden, een nieuwe laptop is niet meer zo duur als deze was. Kan ik eventueel een losse monitor aan de laptop koppelen, zodat ik nog een backup van de harde schijf kan maken. Die backup zou ik nog een keer gaan maken, maar dat voornemen is nooit uitgevoerd, dus helemaal eigen schuld. Die monitor hoorde bij mijn desktop en staat al een paar jaar in de kast. Wie geeft me hoop?

809 3 Rapporteer

birdies
door birdies - Aug 14, 2011 om 15:57
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........Weet niet of het losse videokaart is of dat deze geintegreerd is op het moederboard.. ......

Is geen losse videokaart. Dat wordt dan - gezien de leeftijd - een nieuwe laptop.

edwardus
door edwardus - Aug 14, 2011 om 18:01
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Als je een extern beeldscherm aansluit, komt daar niet per se vanzelf beeld op, je moet meestal eerst een toetscombinatie Fn-display intikken. Fn is vaak een blauwe toets ergens links van de spatiebalk (kan ook ergens anders zijn) en de display toets is een vierkantje met aan weerszijden links en rechts een verticale streep. Bij mij zit die afbeelding op de F4 (dus Fn-F4) maar dat verschilt nogal tussen de verschillende laptops.

Als je dat een paar keer (telkens even wachten) gelijktijdig indrukt, en er gebeurt dan nog niks, dan is je videokaart hoogstwaarschijnlijk defect en inderdaad, een 4 jaar oude Acer lijkt mij niet de moeite waard om daar nog wat aan te laten repareren.

Een backup van de harde schijf is nog wel te maken als je de schijf eruit haalt en bijv. inbouwt in een externe USB behuizing. Dit kun je natuurlijk ook laten doen door iemand die er meer verstand van heeft, hetzij een kennis, hetzij beroepsmatig.

mrbmrb
door mrbmrb - Aug 14, 2011 om 19:23
84 Antwoorden / 4 Vragen

De data van de harde schijf afhalen, kan ook door deze uit de laptop te halen en met een converterkabel via USB op een andere computer/laptop aan te sluiten. Of zoals Edwardus al zei, dit door een (semi)-professional laten doen.