ni
door nico1096 Jul 14, 2009 om 23:51
Computers & telefonie

Kan een .jpg ook een virus bevatten?

Hallo,

Ik heb een mailtje van een onbekende, via een Yahoo.com e-mailadres, in de Map Ongewenst ontvangen. Deze e-mail heeft twee  twee .jpg-foto's als bijlage.

Yahoo klinkt vertrouwd, alsook .jpg fotoformaat.

Maar toch..... kan een afbeelding ook een virus, troja, worm of iets dergelijks bevatten?

7649 12 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Jul 15, 2009 om 00:11
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ja dat kan. Afzender adressen op spam is altijd vervalst, dus het zal wel niet van yahoo komen.

kiran
door kiran - Jul 15, 2009 om 00:12
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@nico1096

Alle mailtjes met foto/filmpjes van onbekenden, dus spam? kunnen ellende veroorzaken. Dus ja. Goed voorbeeld was vorig jaar de spam van Mevrouw Jolie. Zat een niet zo leuk wormpje in, heb ik me laten vertellen.

Onbekend = onbemind denk ik dan altijd maar. Dus het zekere voor het onzekere - verwijderen!

Maar mocht je TE nieuwsgierig zijn. Download dan ff MBAM. Die vangt heel wat 'paarden/wormen en ander ongedierte'.  :)

http://www.idealsoftware.nl/MBAM/

groetjes

aurora1
door aurora1 - Jul 15, 2009 om 00:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Van een onbekende en in de map ongewenst aou ik niets van openen of bekijken maar direct verwijderen/deleten. Desnoods nog eerst de afzender blokkeren. Jpg fotomrormaat kan voor alles gelden, inclusief virussen, en iedereen kan eventueel via yahoo iets versturen, ook spammers e.d.

vr.gr.

edwardus
door edwardus - Jul 15, 2009 om 00:15
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Beter nog: open het niet tenzij vanuit een sandbox (bijv. www.sandboxie.com), dan kan het geen permanente schade aanrichten anders dan je informatie lekken.

dirck
door dirck - Jul 15, 2009 om 00:25
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Sterker nog, trojan's, virussen en wormen werden vroeger altijd meegestuurd in zogenaamde afbeeldingen en als je die afbeelding dan opende, dan werdt het virus actief.
Vandaar ook de naam: Trojan Horse.

Vaak stond er dan .vbs achter de .jpg (.jpg.vbs)

Denk maar eens aan het "Anna Kournikova virus"

www.google.nl/search/.jpg.vbs

Mijn advies is daarom ook om die afbeeldingen niet te openen en ze meteen weg te gooien.

Groet, Dirck

matusso
door matusso - Jul 15, 2009 om 00:31
191 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo vragensteller,

Ik heb een mailtje van een onbekende PUNT! Weggooien!
Mail van een onbekende, die een gratis e-maildienst gebruikt, dat door uw spamfilter als spam wordt aangemerkt, dat ook nog eens ongevraagde/onbekende bijlagen heeft.... en dan vraagt u zich nog af of het vertrouwd is?!
Weggooien. Weggooien. Weggooien.

En ja, jpg-bestanden kunnen virussen bevatten.

dirck
door dirck - Jul 15, 2009 om 00:36
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Lees dit kleine stukje ook zeker even door:

books.google.nl/books?/.jpg.vbs

ni
door nico1096 - Jul 15, 2009 om 02:12
10 Antwoorden / 5 Vragen

Okay, okay, okay allemaal,

Bedankt voor de overweldigende reacties.

Conclusie: weggooien dus!

Topic gesloten!

tdehond
door tdehond - Jul 15, 2009 om 09:26
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Nog even een tip.

Stel uw computer zo in dat u kunt zien of het een .jpg.vbs bestand is.

Normaal staat een computer zo ingesteld dat u alleen .jpg ziet staan en niet wat toegevoegd is.

ea
door eaglef - Jul 15, 2009 om 21:26
15 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, een echte .jpg (dus niet .jpg.vbs of .jpg.pif of .jpg....) kan geen virus bevatten. Een virus moet namelijk uitgevoerd worden voordat het actief wordt. Een .jpg wordt niet uitgevoerd, maar enkel gelezen.

Desalniettemin is het niet verstandig om bijlagen te openen van onbekenden.

edwardus
door edwardus - Jul 15, 2009 om 22:22
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dat is helaas niet altijd waar. Door gebruik te maken van een kwetsbaarheid kan een aanvaller een bestand zo construeren dat het programma dat dat bestand (jpg in dit geval) een fout veroorzaakt en het programma de pc wijd open achterlaat. Google maar eens op exploit vulnerability etc.

sterretje999
door sterretje999 - Aug 6, 2009 om 16:42
3 Antwoorden / 2 Vragen

[edit verwijderd vanwege reclame-uiting - de redactie]