di
door dirk23 Dec 16, 2013 om 18:25
Computers & telefonie

Kwaliteitsverschil in audiosignaal scart vs tulpstekkers?

Ik heb een ouder model home cinema die alleen tulpenstekkers aansluitingen heeft. Ik had hem aan mijn tv gekoppeld via een scartadapter in de scart van mijn tv. Nu heb ik de tulpenstekkers rechtstreek in mijn led tv gestopt.
Is er een verschil in de hoeveelheid analoge (audio) info doorvoer tussen scart en tulpenstekkers (3 aan een kabel)? Is er sprake van een kwaliteitsverschil?

8084 19 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Dec 16, 2013 om 19:02
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja dat klopt met tulp wordt alles in eerns verzonden en met scart gescheiden..

ma
door mataraty - Dec 16, 2013 om 19:28
73 Antwoorden / 0 Vragen

Ja er kan een verschil zijn in kwaliteit, minder in de totale doorvoer van de info, deze zou nagenoeg gelijk aan elkaar zijn.
Het verschil in kwaliteit is mede afhankelijk van de kwaliteit van de kabel en wordt over het algemeen veroorzaakt door een potentieel klein (ansicht verwaarloosbaar) doorvoer verschil tussen de geluidsconnector (pinnetje) en de grond connector (cirkel aan de buitenzijde). Als hier een signaal verschil inzit is dit vaak te merken aan een wat brommig geluid, wat overigens inhoudt dat je de kabels beter direct vervangt.

di
door dirk23 - Dec 16, 2013 om 20:30
249 Antwoorden / 137 Vragen

Een brommend geluid is er niet gelukkig. Toen ik alles zoveel mogelijk met scart had aangesloten kon ik niet via alle apparaten een audio signaal via mijn home cinema krijgen. Na wat experimenteren kwam ik tot een volledige oplossing mbv de tulpstekker. Maar ik heb het gevoel dat het geluid niet meer is wat het was. Vooral de diepe lage tonen voel ik niet meer zoals vroeger. Ik kan het ook verkeerd hebben. Ik vind het onlogisch dat hetzelfde analoge audiosignaal wat mijn home cinema levert van kwaliteit kan veranderen door een eenvoudige analoge scart adapter uit 1993.

Het is ook raar dat de tulpenstekker wel alle audio via mijn home cinema kan doorgeven en de scart adapter niet. Op het moment heb ik de 3tulpensekker tussen mijn home cinema en in mijn upcbox. En ik heb een 2 tulpenstekker tussen mijn home cinema en mijn tv.

Kan dit anders?

di
door dirk23 - Dec 16, 2013 om 20:40
249 Antwoorden / 137 Vragen

De 2 tulpenstekker zit in de aux/audio in van mijn home cine ma. De 3tulpenstekker zit in de video out gedeelte. In dit gedeelte heb ik een groene Y connector over. Kan ik daar nog wat mee?

ma
door mataraty - Dec 16, 2013 om 21:30
73 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=dirk23 schreef op maandag 16 dec 2013, 20:40]De 2 tulpenstekker zit in de aux/audio in van mijn home cine ma. De 3tulpenstekker zit in de video out gedeelte. In dit gedeelte heb ik een groene Y connector over. Kan ik daar nog wat mee?
een y connector?

Heb je toevallig een YPbPr (component en vaak groen, blauw,rood) kabel gebruikt ipv een normale RF (composiet vaak geel,rood,wit)? een component kabel wordt meestal puur gebruikt voor video, maar kan absoluut ook ipv de RF gebruikt worden.

Of begrijp ik het verkeerd en bedoel je dat de connectoren op de video out van de home cinema totaal 4 connectoren zitten? Welke kleuren hebben deze connectoren dan? Of nog handiger wat voor een audio systeem is het? (merk en type)

br
door brui0929 - Dec 16, 2013 om 22:11
636 Antwoorden / 10 Vragen

Zet bij het gebruik bij tulp stekkers en de scartplug het geluid van de tv uit.
Het nadeel van tulp stekkers is dat het signaal overstuurdt wordt
Een scart uitgang heeft een vast signaal en kan door de volumeknop beter afgesteld worden
Sluit de tv met een scart kabel op uw home cinemaset aan.
Heeft uw home cinemaset een HDMI ingang gebruik dan een HDMI kabel.
De kabel kunt u het beste bij action kopen voor 3 €.
Een derde mogelijkheid is om een optische kabel te gebruiken die is gemaakt van glasvezel
en daar gaat een digitaal signaal door deze werkt met licht.
Tulp stekkers en scartkabels werken annaloog.

ma
door mataraty - Dec 17, 2013 om 06:56
73 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=brui0929 schreef op maandag 16 dec 2013, 22:11]
Het nadeel van tulp stekkers is dat het signaal overstuurdt wordt
Een scart uitgang heeft een vast signaal en kan door de volumeknop beter afgesteld worden

Waar heb je dit vandaan, want het slaat werkelijk nergens op.

Kwa audio is het verschil tussen scart en composiet te verwaarlozen. Kwa video echter kan scart afhankelijk van de toestellen stukken beter zijn aangezien via scart composite (minste) S-Video (beter) en RGB (best) signaal verzonden/ontvangen kan worden.

di
door dirk23 - Dec 17, 2013 om 10:53
249 Antwoorden / 137 Vragen

Het is de. Philps hts 2500. Ik heb geen YPbPr kabel in huis. Alleen maar de 3tulpl met wit geel en rood. Die heb ik tussen mijn upc box en de hts.

Mijn sony led kdl ex 32 710 heeft ook nog aparte connectoren voor YPbPr.
Zon kabel zou dus beter geluid geven zodat ik de aparte 2tulp audio kabel niet meer zou hoeven gebruiken? Maw: zon kabel kan video + geluid tegelijkertijd aan?

De 2tulp audio kabel heb ik tussen mijn ledtv en de 2 audio connectoren van mijn hts.

Mijn hts heeft verder alleen nog 4 connectoren inc de Y connector ( die nu als enige nog vrij is.).

pi
door pieterwolters - Dec 17, 2013 om 12:28
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Een SCART connector en goedkope SCART kabels zijn mechanisch wat minder defelijk dan RCA connectoren. Dat zou een verschil in kwaliteit kunnen veroorzaken. Een andere mogelijk zou kunnen zijn dat de RCA aansluitingen een ander uitgangsniveau hebben waardoor het beter (of slechter) lijkt te klinken (bekende truc in audiowinkels: zet de apparatuur die je wilt verkopen iets harder en het klinkt al gauw beter).

db87
door db87 - Dec 19, 2013 om 23:26
32 Antwoorden / 0 Vragen

De Philips HTS2500 beschikt over een Component Video-uitgang ik raad je aan om deze uitgang te gebruiken en de SCART kabel weg te gooien. Component geeft beduidend betere beeldkwaliteit dan SCART. Qua geluidsingangen heb je weinig te kiezen aangezien de set alleen over een AUX-IN beschikt volgens de specificaties. Dus ondanks dat het een 5.1 set is kun je alleen extern geluid als stereo aansluiten. Alleen de DVD's die je met het apparaat ZELF afspeelt zijn 5.1 surround.

Verder mag je denk ik niet te veel van de home cinema set verwachten aangezien zo'n setje voor nog geen 70 euro over de toonbank ging; de Philips HTS2500 home cinema set behoort tot de allergoedkoopste in z'n klasse, de set is zodoende erg basaal en minimalistisch uitgerust.

ma
door mataraty - Dec 20, 2013 om 07:11
73 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=db87 schreef op donderdag 19 dec 2013, 23:26]De Philips HTS2500 beschikt over een Component Video-uitgang ik raad je aan om deze uitgang te gebruiken en de SCART kabel weg te gooien. Component geeft beduidend betere beeldkwaliteit dan SCART.

Niet altijd waar db87 aangezien scart ansicht ook het component signaal ondersteunt evenals s-video en composiet, maar wel afhankelijk van de apparatuur, want deze moeten dit wel ondersteunen.

alexishoop
door alexishoop - Dec 20, 2013 om 09:32
562 Antwoorden / 6 Vragen

scart = component IDD, als je geen in/out hebt koop je gewoon een scart 2 comp kabel.

enige wat soms mee kan spelen is de kwaliteit van alle materiaal. scart/component kan verder macrovision kopie beveiliging signalen verwerken, of liever gezegd tegenhouden, dan heb je dus geen of slechtere kwaliteit, in feite geldt dat voor Y en de rode en witte RCA uitgangen ook, maar die worden door producenten vaak "vergeten", omdat ze de kopieerbeveiliging richten op vooral beeld/audio uitgangen.

db87
door db87 - Dec 22, 2013 om 01:26
32 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mataraty schreef op vrijdag 20 dec 2013, 07:11]Niet altijd waar db87 aangezien scart ansicht ook het component signaal ondersteunt evenals s-video en composiet, maar wel afhankelijk van de apparatuur, want deze moeten dit wel ondersteunen.

Dat klopt niet in dit geval. Via SCART heb je RGB signaal. Via Component heb je met de Philips HTS2500 YPbPr? signaal.

ro
door ron530 - Dec 22, 2013 om 09:11
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Een scartkabel kan videosignalen op twee manieren verwerken, composiet en rgb beide signalen zijn analoog. Het geluid kan ook enkel analoog worden verwerkt. In uw geval is er enkel een composiet video uitgang op de set aanwezig die bepalend is voor de beeldkwaliteit. Om de set goed aan te sluiten heeft u een kabel nodig met aan de ene kant een scart steker en aan de andere kant tulpstekers. De meest handige kabel is die met video in/out en audio in/out want u wil videosignaal naar de tv sturen en audio ophalen. De gele video in steker gaat in de video uitgang van de set en de audio out rood/wit stekers op een vrije audio ingang.

di
door dirk23 - Dec 22, 2013 om 11:09
249 Antwoorden / 137 Vragen

Het ging mij vooral om het geluid. Ik weet nu dat de 2tulp geluidskabel er maar op 1 manier in kan. Dus het kwaliteitsverschil dat ik dacht te horen kan alleen maar een waanvoorstelling geweest zijn.
Het verschil tussen composiet (die ik nu gebruik) en component is me nu duidelijk. Component is uitsluitend een videokabel. Ik heb er nooit een gehad weet ik nu.
Hoewel de hts2500 oud en goedkoop is, is het geluid zeer goed te noemen. Ik vergelijk nu met mijn eerste LG 5.1 (ook 100 euro). Dat was echt niks!! De philips hoorde ik bij mijn broer en ik stond versteld van het geluid.
Ik krijg wel een 5.1 signaal via allerlei media en ook Film1.

Een nieuw probleem is dat hij geen dvdtjes meer afspeelt waarschijnlijk door een verkeerd uitgevoerde firmwareupdate. Hij blijft staan op "Loading" en daarna NO Disk. Is hier nog wat aan te doen? USB films lukt nog wel.

ro
door ron530 - Dec 22, 2013 om 13:29
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De firmware update zal wel gelukt zijn want de set werkt nog. Dat de set geen dvd's meer leest is meestal te wijten aan het loopwerk. Deze vervuild en het in het loopwerk aanwezige vet hard uit.

di
door dirk23 - Dec 22, 2013 om 18:15
249 Antwoorden / 137 Vragen

Ik denk dat je gelijk hebt. Bij het invoeren van een dvd hoor je ook dat hij mechanische problemen heeft. Hij was altijd al redelijk luid bij het opstarten maar niet zo luid als nu bij het proberen op te starten. Ook begonnen de problemen toen ik wegens de firmwareupdate de dvd, die er nog in zat, met de hand er uit moest halen omdat de eject het niet meer deed. De.ejject doet het sindsdien weer goed. Alleen wil hij dus niet meer afspelen. Ik ga op yt kijken hoe ze.dat fixen en dan ben ik een McGyver genoeg om dat zelf aan te pakken.

di
door dirk23 - Dec 24, 2013 om 09:48
249 Antwoorden / 137 Vragen

http://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=tulp%20component%203%20naar%201

Waarom zijn deze Componet kabels blauw, lichtblauw en rood? Ipv Rood, blauw en groen ?

ro
door ron530 - Dec 24, 2013 om 10:46
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Component video is anders dan composiet video. Component wil zeggen r g b worden apart uitgestuurd, composiet wil zeggen dat het een samengesteld signaal is. Als u de set weer aan de gang krijgt is deze kabel de juiste.

http://www.allekabels.nl/scart-kabel/82/302/scart-kabel-2x-composiet.html